Er cacaoskummetmælken stadig ok?


Jawer
 Share

Recommended Posts

Jeg arbejder hårdt på at tabe mig og cykler dagligt i motionscenter. (Hveranden dag højintensitet = 80-90% i 45 min og hveranden dag restitution 50-60%).

Jeg får altså forbrændt en hel masse kalorier.

Jeg har hidtil slukket tørsten med vand under træning og resten af dagen sukkerfri læskedrik som PepsiMax. Jeg har nu læst at flere benytter sig af at drikke cacaoskummetmælk lige efter træning. Men vil det også gavne når målet er vægttab ?

Det er jo alt andet lige , flere kalorier jeg fylder i kroppen, men måske kommer de godt igen eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Det er meget bedre at anlægge en helhedsbetragtning. Hvis man træner hårdt, og f.eks. vælger at lægge sig på 10.000 Kj dagligt er der intet i vejen for at de 1000-2000 er cacaoskum efter træning. Der skal være energi til at trykke den af næste dag, derfor er genopfyldte glykogendepoter et must. Det kan pepsi max ikke klare.

Derfor er cacaomælk godt til vægttab, selv om det umiddelbart lyder dumt.

Link to comment
Share on other sites

Der skal være energi til at trykke den af næste dag, derfor er genopfyldte glykogendepoter et must.

Tømte glykogendepoter er efter min ydmyge mening ikke noget man bør være bekymret for. Glycogendepoter er ikke noget man som motionist skal gå og bekymre sig om. Tømte glycogendepoter er kun et problem for dem som træner hver dag og træner længe.

Kakaomælk under en diæt kan ikke anbefaltes idet kakao indeholder mange kalorier og har en ringe ernæringsværdi i forhold til kalorieindholdet. Kakaomælk indeholder således (i forhold til kalorierne) relativt få mikro og makronutrienter. Under en kaloriereduceret diæt skal man passe meget på ikke at få tomme kalorier i form af rafineret sukker og lign. af den simple årsag at man simpelthen risikere ikke at få nok vitaminer og mineraler.

Link to comment
Share on other sites

Tømte glykogendepoter er efter min ydmyge mening ikke noget man bør være bekymret for. Glycogendepoter er ikke noget man som motionist skal gå og bekymre sig om. Tømte glycogendepoter er kun et problem for dem som træner hver dag og træner længe

Problemet er bare, at kroppen ikke kan udnytte proteinerne til genopbygning af musklerne inden glykogendepoterne igen er "fyldte". Derfor vil jeg tilråde hurtige kulhydrater efter træningen sammen med proteinerne, også selv om man er ved at cutte. Forbrændingen er desuden markant forøget i perioden efter træning, så man bør næppe bekymre sig om, at noget sætter sig som fedt.

Når man er på kur er kunsten, i mine øjne, at finde nogle hurtigt optagelige kulhydrater, der samtidig mætter bare en smule. Mit bedste bud på post trænings kulhydrater er derfor. Cornflakes og hvidt brød.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

I stedet for kakaomælk er der mange andre fortrinelige ting man kan indtage efter træning. Hvorfor indtage store mængder af tarveligt industrisukker som er i kakaomælken? Hvorfor ikke bare drikke skummetmælk og så drikke noget ekstra? Eller f.eks. drikke et stort glas appelsinjuice? Spise nogle rosiner osv.

Link to comment
Share on other sites

Cornflakes, hvidt brød, kakaomælk osv er i bund og grund noget crap rent ernæringsmæssigt. Når man er på en kaloriereduceret diæt, har man brug for al den kvalitetsmad man overhovedet kan få indenfor rammerne af ens diæt. Udfra den betragtning er alle de ovenstående produkter langtfra optimale at indtage. Som Hessel også ganske rigtigt er inde på, så er der ingen der får tømt deres glykogendepoter ved at træne almindelig styrketræning. Der skal et noget barskere program i gennem længere tid til, før det overhovedet bliver relevant at tale om den slags.

Når det så er sagt, så er der intet i vejen for at få nogle gode kvalitetscarbs efter træning, sålænge det er indenfor rammerne af diæten.

Link to comment
Share on other sites

Skummetmælk med en smule kakaopulver og lidt sukker er altså ingen ernæringsmæssig katastrofe, selv om man muligvis kan gøre det en smule bedre.

Lad os under alle omstændigheder slå fast at det dummeste tidspunkt at være tilbageholdende mht. fødeindtag, det er efter træning. Det må være til at slå op hvormeget glykogen der gnaves ved 45 min benhård cykling. Uanset hvad, mener jeg der er bred enighed om at næring efter træning er vigtigt for restitutionen.

Cornflakes, hvidt brød, kakaomælk osv er i bund og grund noget crap rent ernæringsmæssigt.
Det største problem ved disse velsmagende madvarer, er at de mætter i meget ringe grad. At gå så langt som at kalde hvedemel, sukker og mælk for crap er måske lige at overdrive.
Link to comment
Share on other sites

Skummetmælk med en smule kakaopulver og lidt sukker er altså ingen ernæringsmæssig katastrofe, selv om man muligvis kan gøre det en smule bedre.

Lad os under alle omstændigheder slå fast at det dummeste tidspunkt at være tilbageholdende mht. fødeindtag, det er efter træning. Det må være til at slå op hvormeget glykogen der gnaves ved 45 min benhård cykling. Uanset hvad, mener jeg der er bred enighed om at næring efter træning er vigtigt for restitutionen.

Cornflakes, hvidt brød, kakaomælk osv er i bund og grund noget crap rent ernæringsmæssigt.
Det største problem ved disse velsmagende madvarer, er at de mætter i meget ringe grad. At gå så langt som at kalde hvedemel, sukker og mælk for crap er måske lige at overdrive.

Det er ingen katastrofe, men hvis valget står mellem 60gr ordentlige kulhydrater med dertilhørende vitaminer og mineraler og en gang sukkerpjask støvsuget for næringsstoffer, så ved jeg godt hvad mit valg ville falde på. Men det er en individuel prioritering hvad man vil.

Hvedemel, sukker og mere sukker fra kakaomælk er noget crap. Der er nu engang ikke ret meget at komme efter der. Jeg sagde ikke at mælk var noget crap, men at kakaomælk er noget crap. Mælk kan godt bruges efter træning, men jeg vil mene at proteinpulver er et bedre valg, da det ikke indeholder laktose og hurtigere forhindrer proteindegradation end mælk.

Doggie>

Er der da ikke koffein i Pepsi Max?! - Jeg mener da bestemt koffein er noget skidt for kroppen, er der ikke noget med at det små hæmmer kroppens evne til at omsætte protein? 

Nej, koffein påvirker ikke din proteinsyntese, og derudover skal der rimelig meget pepsi til for at komme i nærheden af høje mængder koffein :)

Link to comment
Share on other sites

Craw >> Det er bare hvad du vil have dig til at tro!!!!! :unsure:

I virkeligheden er koffein jo livsfarligt!! - ALLE der drikker Pepsi og Coca Cola falder om med fråde om munden og kramper i hele kroppen!!!!!! :o

*host host*

Jeg mente eller bestemt at det havde en hæmmende virkning på proteinsyntesen! Men godt, så kan man da godt tage en cola en gang i mellem uden at føle sig 'mindre genial'...! :)

Link to comment
Share on other sites

Det største problem ved disse velsmagende madvarer, er at de mætter i meget ringe grad. At gå så langt som at kalde hvedemel, sukker og mælk for crap er måske lige at overdrive.

Det er da netop de høj GI produkter der mætter mest. Desuden er eræringsprofilen slet ikke så dårlig i cornflakes som I gør den til.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Ifølge min viden fortæller GI (glykæmisk indeks) intet om mæthedsgraden, men om hvor højt blodsukker er efter fødeindtagelse efter en given periode (2 timer).

Dog vil jeg medgive at indtagelse af fødevarer med høj GI efter hård træning er at anbefale (hvis man ikke skal tabe sig), da energien optages hurtigere i systemet og genopfyldningen af glykogen depoterne derved kan påbegyndes hurtigere.

Maltodextrin: 120 GI (mener jeg)

Sukker: 100 GI

Cornflakes: 80 GI

Hvidt brød: 72 GI

Hvis jeg skulle tabe mig, ville jeg ikke indtage en stor mængde energi fra produkter med en høj GI-værdi, da man jo skal indtage mindre energi end man bruger for at tabe sig Og som crawdaddy nævner er vitaminer og mineraler ikke tilgængelige i disse produkter i tilstrækkelig grad.

Krunsj

Link to comment
Share on other sites

Ifølge min viden fortæller GI (glykæmisk indeks) intet om mæthedsgraden, men om hvor højt blodsukker er efter fødeindtagelse efter en given periode (2 timer).

Det er korrekt.

Det jeg sagde var, at cornflakes og hvidt brød er de produkter med et højt GI der mætter mest.

Her sammenlignes med:

Maltodextrin: 105 GI (Er jeg sikker på;))

Druesukker: 100 GI

Cornflakes: 80 GI

Hvidt brød: 72 GI

Sukker: 59 GI

Ud fra den liste er det da klart cornflakes og hvidt brød, det mætter mest. Der kan argumenteres for at gulerødder, med et GI tal på 92, vil være ideelt hvis man ønsker at indtage ganske få kcal. Gulerødder er dog ikke energirige nok til at kunne bruges uden for en cutningsfase.

Personligt vil jeg mene, at selv om man er på kur, så bør man indtage hurtigt optagelige kulhydrater. Der er 2 argumenter der taler derfor:

1) Kroppen kan ikke bruge proteinerne til genopbygning af muskler når glykogendepoterne er tømte.

2) Hurtigt optagelige kulhydrater giver en større insulin respons. Insulin er et kraftigt væksthormon. (Ja jeg ved det. Det er ikke fair. Mit halve franskbrød burde skrives ind i dopingslovgivningen :lol:)

GI index kan findes her.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

1) Kroppen kan ikke bruge proteinerne til genopbygning af muskler når glykogendepoterne er tømte.
Som nævnt tidligere er det ikke relevant at tale om tømte glykogendepoter idet disse først bliver tømt efter 2 til 2,5 times intensiv træning. F.eks efter en 2 timers løb!
Sukker: 100 GI
Sukker: 59 GI

???

Link to comment
Share on other sites

Hessel har også sagt det, men der er ingen glykogendepoter der bliver tømt efter fx en gang HST eller for den sags skyld 3 øvelser af flere sæt per muskelgruppe. Der skal mange måneders diæt til, med meget cardio eller stort kcalunderskud til før de tilnærmelsesvis bliver tømt.

Link to comment
Share on other sites

Mr. Fitness gav et link til en artikel i en anden tråd. Artiklen understreger netop hvad jeg har sagt.

(Lige en indskydelse til artiklen. Der anbefales indtagelse af vitamin C+E efter træningen. Det giver dog ingen mening at indtage Vitamin E når der ikke samtidig indtages fedt. Mængden af kreatin der anbefales er i mine øjne også lige i overkanten)

Ellers en super artikel

Link til artiklen: Window of Opportunity

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

SP ->>

Der står ikke noget i artiklen om at man skal indtage tarvelige fuldstændig indudrirafineret føde som er fuldstændig støvsuget for vitaminer, mineraler, mikro- og markronutrienter llige efter træning.

Desuden viser de seneste undersøgelser at vitamin E og C ikke har nogen betydning for restitution.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg har hele tiden drukket cacaomælk efter hård cardio træning, mest fordi jeg har hørt det er godt at fylde depoterne op med hurtige kulhydrater lige efter træning???

Og så falder min styrketræning også på nogle dage efter min cardio træning, og selv om jeg ikke har prøvet tror jeg ikke jeg ville havde den samme energi efter cardio hvis jeg ikke drak cacao....

Jeg er ude på at smide min mave og dyrker derfor meegt cardio træning(spinning og løB), og har indtil videre drukket cacao hvergang, ca. en liter hvis jeg skal styrke træne efter, skal sige jeg træner hårdt.

Vil gerne ha tabt min mave, men uden at miste alt for meget muskelmasse og især styrke, har ikke mistet styrke endnu, men igen har det heller ikke være en super kur, tabt 6 cm om maven på ca. 6 måneder, måske jeg skulle droppe min cacao men skal jo stadig bruge nogle gode kulhydrater?????

god træning

Benjamin :devil:

Link to comment
Share on other sites

Der står ikke noget i artiklen om at man skal indtage tarvelige fuldstændig indudrirafineret føde som er fuldstændig støvsuget for vitaminer, mineraler, mikro- og markronutrienter llige efter træning.
Med al respekt: Hessel prøv lige at læse artiklen igen inde du begynder at lyde som en yngre udgave af JS. Forfatteren anbefaler indtagelsen af kulhydrater der giver et højt insulin respons = højt GI. Derefter anbefaler han så de to kulhydrater med størst GI nemlig maltodextrin og druesukker.

Det sunde fedt + "vitaminer, mineraler, mikro- og markronutrienter" bør man vente med til det andet måltid efter træningen.

Desuden viser de seneste undersøgelser at vitamin E og C ikke har nogen betydning for restitution.

Det er også forbindelse med bekæmpelsen af de frie radikaler, at vitaminerne bliver nævnt

Benjamin:

Vil gerne ha tabt min mave, men uden at miste alt for meget muskelmasse og især styrke, har ikke mistet styrke endnu, men igen har det heller ikke være en super kur, tabt 6 cm om maven på ca. 6 måneder, måske jeg skulle droppe min cacao men skal jo stadig bruge nogle gode kulhydrater?????

Selv om du er på kur, så gælder det stadig om at indtage hurtigt optagelige kulhydrater. Kakaomælk dog kun et GI på 54, så der er faktisk nogle "sundere" kulhydrater der vil give et bedre insulin respons. Bananer har f.eks. et Gi tal på 62.

Rock’n Roll :strat.

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Okay Saint, det vil sige at jeg måske skulle tage og skifte min cacao ud med nogle bananer, skader jo ikke noget at prøve, vil du sige et par stykker eller??

Så må jeg "æde" det mere protein når jeg kommer hjem, som jeg så mister i den liter cacao, eller måske taget noget skummemælk med istedet???

god træning

Benjamin

Link to comment
Share on other sites

Okay Saint, det vil sige at jeg måske skulle tage og skifte min cacao ud med nogle bananer, skader jo ikke noget at prøve, vil du sige et par stykker eller??

Så må jeg "æde" det mere protein når jeg kommer hjem, som jeg så mister i den liter cacao, eller måske taget noget skummemælk med istedet???

Du skal i hvert tilfælde ikke droppe kakaomælken, hvis det betyder, at der kommer til at gå længere tid inden du får noget at spise.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share