Efter træning?


Le Moi
 Share

Recommended Posts

Vi er ikke nødtvendigtvis ude efter et stort insulin respons, da selv en lille stigning i insulinkoncentrationen i blodet vil have maksimal effekt og derfor vil en yderligere stigning i insulinudskildelsen ikke have en additiv effekt på de insulin medieret funktioner jeg nævnte i første indlæg..

Link to comment
Share on other sites

Glykemisk indeks er ikke et insulinrespons indeks, men et indeks for hvor hurtigt sukkeret i føden optræder som glucose i blodet, efter indtagelse...
Hmm... Teknisk har du fuldstændig ret. Det glykemiske index er en sammenligning mellem blodsukkerniveau målt på forskellige tidspunkter efter indtagelsen af 50 kulhydrat på tom mave. Referencepunktet er glukose med en værdi på 100.

Insulinniveauet er i høj grad afhængig af heraf, og da diskussionen omhandlede insulin, brugte jeg her indekset uden at gå i detaljer med samenhængen. Jeg beklager :)

Vi er ikke nødtvendigtvis ude efter et stort insulin respons, da selv en lille stigning i insulinkoncentrationen i blodet vil have maksimal effekt og derfor vil en yderligere stigning i insulinudskildelsen ikke have en additiv effekt på de insulin medieret funktioner jeg nævnte i første indlæg..

Jeg vil da stadig mene, at vi er ude efter det hurtigste insulinrespons og kulhydrater med højt GI er derfor at foretrække. Kan heller ikke se, hvorfor et højt insulin niveau ikke er at foretrække, da insulin er et meget kraftigt anabolsk stof. Var der f.eks. ikke meget populært med insulin doping i 70erne? Jeg mener endog at det stadig bliver brugt som supplement til hvad end der tages af hestehormoner hos de professionelle BB. :thumb_down:

så diskussionen burde handle om hvorvidt man tager sin proteindrink for eller efter badet
Enig! Dette skal selvfølgelig med i betragtningen. Jeg kunne ALDRIG finde på at spilde tid på at bade først. Efter endt træning er ædelse prioritet no. 1! :eatchicken:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Du har ret i at insulin er et anabolt hormon......men men men....et evt. lidt højere insulin respons medieret af Højt GI CHO i føden, er ikke nødtvendigvis af afgørende betydning for den samlede anabole effekt........da stigningen i insulinkoncentrationen i blodet er ret kortvarig, hvis man vel og mærket har normal insulin-følsomhed, og sammenholder man insulin-udskildelsen efter træning med andre vækststimulerende hormoner som udskilles under intens træning....( GH, IGF etc) er betydningen af insulin som anabolt katalysator nok begrænset....og fordi tåber tidligere og måske stadivæk, indtager insulin sammen med andre stoffer, er det langt fra rigtigt at konkluderer at et stort insulinrepons altid er fordelagtig i alle trænings -og vækstssammenhænge....Man får jo ikke renere hænder af at vaske hænderne 2,3 og 4 gange i træk, selvom det i teorien måske kunne være nærliggende...dermed ikke sagt at insulin ikke indirekte virker på muskeltilvæksten, ved at påvirke de i mit første indlæg nævte faktorer....

Link to comment
Share on other sites

Nej det på hellere formuleres som et spørgsmål:

Når jeg drikker cacaomælken under træningen, så påvirker det insulinen.

Betyder det så, at det hæmmer muskelnedbrydningen under træningen?

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Under arbejde vil du ikke får et insulin-repons som følge af sukker indtagelse....og hvorfor nu det? Den del af det autonome nervesystem der hedder det sympatiske nervesystem, er aktiveret under træning, specielt under intens træning, og hæmmer insulin udskildelsen...iøvrigt sørger en række andre hormoner ( væksthormon, glucagon, cortisol, adrenalin, de antiinsulinære hormoner), for at hæmme insulinudskildelsen. Disse hormon- niveauer er forhøjet under intens træning. Hvorvidt det er fordelagtig at indtage protein og sukker under træning, speceilt hvis træningen er kortvarig er nok tvivlsom....med det er op til dig....

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar.. :) Jeg har dog fået udledt et par nye spørgsmål af debaten:

Den "proteinshake" i snakker om, hvad er det for noget? Altså blander man det med vand også drikker det og hvor købes det osv?

Det druesukker, hvor meget skal man spise? Når jeg spiller fodbold plejer jeg at have sådan en lille pakke med 10 tabelleter i eller sådan noget, spiser en eller to i pausen.. Det er altså også godt lige efter træning?

Jeg kan ud fra Det glykæmiske indeks se at der både er meget protein og kulhydrat i havegryn, men desværre (ganske uventet faktisk)også fedt. Men hvad med en god tallerkenfuld havegryn med mælk når man kommer hjem efter træningen?

Tilsidst; Her på det sidste er der begyndte at dukke så mange "sportsdrikke" op.. Powerrade osv. er det noget der er værd at drikke eller er det den rene fedtbombe?

-Emil

Edited by Le Moi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share