Efter træning?


Le Moi
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har søgt og læst at par sider tilbage dog uden at finde præcis svar på mit spørgsmål..

Jeg er lige begyndt med at træne og har et lille spørgsmål derom.. Jeg ved at det er vigtigt at indtage nok proteiner lige efter træning. Men hvad er godt at spise drikke?

Her tænker jeg på "dagligdagsvarer".. Jeg hørte nogle dernede snakke om at det er godt at spise tun og drikke kakao lige efter træning.. Er det sandt eller findes der bedre ting?

-Emil

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at en af de studerede kan give bedre besked, men umiddelbart ville jeg ikke indtage andet end cacaomælk (eller proteindrik eller lignende) den første halve til hele time efter træningen.

Tun er sværere at nedbryde end cacaomælk, og så vidt jeg husker fungerer maven sådan, at der ikke kommer noget videre til tarmene før maden er tilstrækkeligt nedbrúdt (et eller andet med enzymniveauet), så jeg vil tro, at tun sammen med cacaomælk forsinker optagelsen af cacaomælken.

Link to comment
Share on other sites

hey

overvejer at skifte til cacao... tager selv protein pulver , men syntes det var bedre med cacao nu når jeg tænker mig om.. godt nok lidt mere fedt og sukker i kakao, men synes mange glemmer kulhydraterne og dem er der jo en del af i kakao.. og så er der også en af mine venner som har drukket kakao i en del tid.. og han er brygndt at blive rimelig stor.

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hverken cacaomælk eller proteindrik er optimalt umiddelbart efter træning.

Cacaomælks indeholder kassein, hvilket er et langsomt optageligt protein.

Proteindrik indeholder ingen kulhydrater, hvilket betyder at kroppen omdanner en del af proteinen til kulhydrater.

Den bedste løsning, efter min mening, er en gang proteindrik med en banan til. Det bedste fra to verdener. En shake under træningen og en shake efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

Zoater:

Det er ikke optimalt at indtage så store mængder mad lige efter træning.

Store mængder fedt, fibre og langsomt nedbrydelige proteiner/kulhydrater vil blot nedsætte optagelseshastigheden.

I stedet bør du indtage et måltid bestående af hurtigt optagelige proteiner/kulhydrater (Ca 0,4g protein og 1g kulhydrat pr kg kropsvægt). 1 time til halvanden senere kan du så med fordel indtage et mere solidt måltid.

Kakaomælk er ikke det bedste du kan drikke efter træning, men et ganske glimrende og velsmagende alternativ der samtidig er nemt at transportere. Det indeholder desuden næsten ingen fedt.

I kan finde en god artikel om emnet på følgende link:

http://www.abcbodybuilding.com/magazine/wi...opportunity.htm

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvad siger i så i min situation? Jeg træner om morgenen, men drikker 30g protein isolate 30min før træning. Har jeg protein nok i kroppen til ikke at skulle indtage en ny gang protein efter endt træning på ca. 1 time? Jeg plejer at drikke 1L cacao skummetmælk...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvad siger i så i min situation? Jeg træner om morgenen, men drikker 30g protein isolate 30min før træning. Har jeg protein nok i kroppen til ikke at skulle indtage en ny gang protein efter endt træning på ca. 1 time? Jeg plejer at drikke 1L cacao skummetmælk...

Som sagt Kakaomælk er udemærket, men da du allerede har købt noget valleprotein hvorfor bruger du så ikke det? Du skal bare huske at indtage nogle hurtigt optagelige kulhydrater samtidigt.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det skal nok passe, at cacaomælk ikke er det helt optimale, man skal vist hellerikke drikke det under træning (kan ikke huske begrundelsen), men der blev spurgt om dagligdagsvarer, og der mener jeg stadig cacaomælk er det bedste.

Mit kompromis for tiden er at drikke cacaomælken fra jeg starter træningen og til mælken er drukket op, hvilket kan være både under og efter træningen.

Det er noget med at det forstærker muskelnedbrydningen, men jeg satser på, at det er det bedste kompromis, da det samtidig giver tidligere optagelse af proteinen.

Jeg overvejer dog at begynde på proteinpulver igen, dels for at få nemme ekstramåltider (jeg har svært ved at huske at spise 6 gange om dagen), dels for at få protein nok, uden at få for mange kulhydrater.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

At spise tunen ca. en time før træning må da være godt. Så er proteinerne optaget i kroppen under og efter træningpasset.
Kropen er længere tid end 1 time om at fordøje en dåse tun (Prøv evt at kaste op 1 time sener, hvis du ikke tror mig :lol:).
Det skal nok passe, at cacaomælk ikke er det helt optimale, man skal vist hellerikke drikke det under træning (kan ikke huske begrundelsen), men der blev spurgt om dagligdagsvarer, og der mener jeg stadig cacaomælk er det bedste.

Jeg anbefalede også kun Kakao fordi der blev spugt efter en dagligvare.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Saint Paul.....

Kunne en løsning for kakao ikke være en liter mælk og noget frugt? altså når vi snakker dagligvarer, da vi så undgår alle de tilsætningsstoffer og det ringe kvalitets sukker der er kakaoen? Kakaoens kulhydrater og proteiner er da os lang tid om at blive optaget i kroppen?

MVH

Jenz

Ps. hvis vi ikke snakker dagligvarer så ville jeg mene noget proteinpulver og noget frugt ville være bedst.....

Link to comment
Share on other sites

Det er noget med at det forstærker muskelnedbrydningen

Kakaomælk smager godt - men det er ikke "muskelnedbrydende", der bliver du nødt til at hive i vægtene selv ;)

Jeg syntes efterhånden at kakaomælk her på MOL bliver tillagt mange fantastiske egenskaber - det er jo stortset en nødløsning i forhold til at indtage ingenting.

Det er mig en gåde at folk bruger 1-2 timer i et center, for så at smide halvdelen af resultaterne på gulvet med en kakaomælk fra bageren.

Bland istedet noget drue & whey - halvdelen af et optimalt resultat ligger på kostsiden.

Jeg går udfra et ønsket er maksimal muskelvækst når der er postet i dette forum.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Kunne en løsning for kakao ikke være en liter mælk og noget frugt? altså når vi snakker dagligvarer, da vi så undgår alle de tilsætningsstoffer og det ringe kvalitets sukker der er kakaoen? Kakaoens kulhydrater og proteiner er da os lang tid om at blive optaget i kroppen
Hvis du ligger vægt på, at din post træningsshake skal være en dagligvare og ikke indeholde "tomme kalorier", så vil det bedste nok være mælk og bananer (Det vil faktisk også være en anelse "bedre" end kakaomælk, da banan har et GI tal på 62 i modsæting til sukker med et GI tal på 59).
Ps. hvis vi ikke snakker dagligvarer så ville jeg mene noget proteinpulver og noget frugt ville være bedst.....

Snakker vi ikke dagligvarer er der ikke noget der slår en valleprotein og maltodextrin (eller druesukker) kombi.

Min personlige farvorit er dog en valleproteinshake og et halvt franskbrød. :tongue:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

for så at smide halvdelen af resultaterne på gulvet med en kakaomælk fra bageren.

Det er da noget sludder. Intet af træningen spildes, fordi man drikker kakao efter træning. Kroppen har brug for fuldgyldigt protein (og her til er mælkeprotein ganske glimrende) og hurtige kulhydrater, og den er rav-ruskende ligeglad med hvad kilde den får det fra. Det er dog rigtigt at risikoen for at gaine uønsket fedtvæv øges, når man ser på hvor mange gram sukker der er i 1 liter kakao. Men det har jo ikke noget med hypertrofi responset at gøre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man i forvejen spiser en solid kost (3000+ kcal dagligt), behøver man så bekymre sig om de kalorier du indtager efter træning er "tomme"? Det går vel bare på at mængden af vitaminer og mineraler er minimal og er de specielt vigtige lige efter træning?

Jeg mener der for nyligt var en herinde som skrev, at ens behov for vitaminer og mineraler var rimelig ensartet uanset om man spiste lidt eller meget, men jeg kan ikke lige huske den præcise formulering. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er da noget sludder. Intet af træningen spildes, fordi man drikker kakao efter træning. Kroppen har brug for fuldgyldigt protein (og her til er mælkeprotein ganske glimrende) og hurtige kulhydrater, og den er rav-ruskende ligeglad med hvad kilde den får det fra. Det er dog rigtigt at risikoen for at gaine uønsket fedtvæv øges, når man ser på hvor mange gram sukker der er i 1 liter kakao. Men det har jo ikke noget med hypertrofi responset at gøre.

Der er vist en til der drikker kakaomælk :tongue:

Jeg er uenig - jeg mener bestemt ikke at kilden er ligegyldig.

Det er alm. kendt at "the window of opponutiny" er åbent ca. 1 time til halvanden efter træning hvorfor et hydroliseret protein må være at foretrække, da det optages hurtigere ift. et langsomt mælkeprotein.

Mælkeproteinet er ganske glimrende - men det er optagelseshastigheden i dette tilfælde der er tungen på vægtskålen.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Der er vist en til der drikker kakaomælk
Nej, jeg drikker whey protein opblandet i mælk. Men jeg ville bestemt ikke føle at min træning var spildt, hvis jeg istedet for drak kakao skummetmælk.
Det er alm. kendt at "the window of opponutiny" er åbent ca. 1 time til halvanden efter træning

At det så også det ?? Jeg kan ikke finde nogen specifikke undersøgelser omkring emnet. De fleste undersøgelser som snakker om Window of opportunity snakker om kroppens øgede optagelsesevne hvad angår kulhydrater efter træning. Jeg kan ikke finde nogen der beskæftiger sig med en øget evne til at optage protein.

hvorfor et hydroliseret protein må være at foretrække, da det optages hurtigere ift. et langsomt mælkeprotein.

Hvis man spiser mange måltider fordelt udover hele dagen, så er det detaljer vi snakker om. Det protein du har spist i dit sidste måltid et par timer før træning, vil begynde at være fordøjet når træningen er overstået. Hvis man spiser 6-7 måltider om dagen, så vil der hele tiden være positiv nitrogen balance, uanset om man får et high-tech protein pulver eller ej.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg drikker whey protein opblandet i mælk. Men jeg ville bestemt ikke føle at min træning var spildt, hvis jeg istedet for drak kakao skummetmælk.

Træningen er jo heller ikke spildt, det er trods alt bedre end hvis vi bare satte os ned og så TV ;) - mit argument er at man ved kakaomælk ikke får tilført kroppen en optimal proteintype (mælkeprotein) da netop denne kommer sent ind i blodbanen. Du snyder dermed dig selv for det boost muskelopbygningsmæssigt der ligger i at tilføre kroppen et hurtigtoptageligt protein umiddelbart efter træningen. Dermed får du heller ikke et optimalt resultat ved at drikke kakaomælk.

Hvis man spiser mange måltider fordelt udover hele dagen, så er det detaljer vi snakker om. Det protein du har spist i dit sidste måltid et par timer før træning, vil begynde at være fordøjet når træningen er overstået. Hvis man spiser 6-7 måltider om dagen, så vil der hele tiden være positiv nitrogen balance, uanset om man får et high-tech protein pulver eller ej.

Nu opstiller du jo helt andre & nye kriterier for debatten - her er vi enige.

Nu nævner du selv deltajer ift. positiv nitrogen balance - måske ja - men over en år række betyder detaljer jo netop en del - specielt hvis vi lægger dem sammen - heraf ordsproget "Mange bække små gør en stor å" Jeg ville alligevel indtage en postshake - i sidste ende er det, der skiller bukkene fra fårene resultatmæssigt.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

kakaomælk er en næsten ideel løsning......husk på prisen, transportmuligheden og smagen...

Og så lige lidt teori, som måske kan give alle en bedre forståelse for denne slags problemstillinger.

Hvorfor indtage kulhydrat sammen med protein efter træning og hvorfor er det, efter min mening, ikke afgørende at det er de absolutte hurtigest optagelige kulhydrater (højest glykemisk index)???

Sukker indtaget gennem føden betyder en stigning af blodsukkeret. En stigning i blodsukkeret stimulerer celler i bugspytskirtlen til at udskille insulin. Insulin virker stimulerende på optagelsen af aminosyre (proteiner) og sukker i musklerne, insulin hæmmer proteinnedbrydelsen og stimulerer proteinsyntesen (proteinopbyggelse, fx muskelopbygning), insulin hæmmer de processer i leveren der omdanner eksempelvis aminosyrer til sukker og så øger insulin basal stofskiftet, blandt andet ved at øge blodtilførelsen til f.eks musklerne........alle sammen funktioner vi klapper i hænderne over når, meningen med vores anstrengelser med vægtene, er at blive store modbydelige lokummer.....Så blandt andet, men primært, derfor er det vigtigt med sukker sammen men proteiner efter træningen....Da der kun skal en lille stigning i blodsukkerniveauet til at stimulere insulinudskildelsen og kun en lille signing i insulinniveauet i blodet, for at for en maksimal effekt af alle de ovenfornævnte funktioner, er det ok med det sukker (mængde og type) der nu engang er i kakaomælken....og da kakaomælk jo i virkeligheden er brunt sødtmagende skummetmælk, er proteinen i mælken absolut ok til vores formål...og hvorfor nu det?....mælkeprotein er animalsk protein, med alle typer af aminsyre og mange af de essentielle aminsyre (dem kroppen skal have tilført udefra)...husk på, at det er det eneste vi mennesker og dyr lever af i vores alleførste tid....så det er efter min mening ikke relevant, som det bliver nævnt, hvorvidt der findes en aminosyre i mælken, der er langsomt optageligt...

Ok....godt.. og så husk lige at indtage jeres protein og sukker indenfor en halvtime efter træning...gerne hurtigere.....og få så et ordenligt sundt måltid efterfølgende....

Og jo der findes bedre alternativer....eksempelvis mere komplekse kulhydrater og andre animalske, evt. forarbejdet, proteinkilder. De er dog dyre og fordellen ved disse produkter står ikke overens med prisen...

Huge is not not big enough :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hej Torito! Velkommen til MOL!

Du har ret ret i det du skriver angående insulin. Jeg vil dog lige påpege, at normalt sukker langtfra er det kulhydrat, der giver det største insulin respons. Det glykæmiske indeks en angivelse af insulinresponset fra forskellige kulhydratkilder.

Almindeligt sukker har et GI tal på 59 hvorimod maltodextrin har et GI tal på 105 og giver derfor insulinrespons der er næsten dobbelt så stort. Kakaoskummetmælk har et GI tal på 54. Dette skyldes at sukkerets optagelseshastighed bliver påvirket af mælken. Store mængder fedt og fiber vil ligeledes nedsætte optagelseshastigheden.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev skal der ikke store stigninger i blodsukkeret og dermed insulinudskildelsen for at få maksimal effekt på de nævnte faktorer...og spørgsmålet er så om kulhydrater med højere glykemisk indeks kan få denne proces til at foregår hurtigere....og vel at mærke med en fordelagtig fysiologisk betydning.......for en ting er tal og indekser en anden er den virkelige verdens fysiologi og effekter af betydningen....reaktionen på ændringer i blodsukkeret i form af insulin-udskildelse er meget meget hurtigt, derfor mener jeg at kakaomælken er ideel nok til at opnå den fysiologiske reaktion vi er ude efter.....så diskussionen burde handle om hvorvidt man tager sin proteindrink for eller efter badet og ikke om man køber protein "drinks" til overpris.....fordi det handler om pris, tid og bekvemmelighed......de faktorer kæmpe vi vel alle med....og ønsker vel også alle at opnå den mest optimale cocktail af disse....derfor kakao...efter min mening.....

tak for velkomsten

Link to comment
Share on other sites

Hej Torito! Velkommen til MOL!

Du har ret ret i det du skriver angående insulin. Jeg vil dog lige påpege, at normalt sukker langtfra er det kulhydrat, der giver det største insulin respons. Det glykæmiske indeks en angivelse af insulinresponset fra forskellige kulhydratkilder.

Almindeligt sukker har et GI tal på 59 hvorimod maltodextrin har et GI tal på 105 og giver derfor insulinrespons der er næsten dobbelt så stort. Kakaoskummetmælk har et GI tal på 54. Dette skyldes at sukkerets optagelseshastighed bliver påvirket af mælken. Store mængder fedt og fiber vil ligeledes nedsætte optagelseshastigheden.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Glykemisk indeks er ikke et insulinrespons indeks, men et indeks for hvor hurtigt sukkeret i føden optræder som glucose i blodet, efter indtagelse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share