hvorfor 10 reps???


jenz
 Share

Recommended Posts

hey!

Er lige begyndt på min 5 reps periode(har os en 8 og 10 reps periode) Nogen der kan komme med nogen gode argumenter for hvorfor jeg skulle kører med 10 reps? mit hovedsagelige mål er at blive stor men også stærk. Så vil 5 og 8 reps perioderne ikke kunne gøre det?

Mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

5 reps, 8 reps, 10 reps, det er fuldstændig underordnet. Det eneste som er vigtigt hvis man vil være stor og stærk, er at man træner progressivt. Du kan blive stor og stærk ved udelukkende at træne med 5 reps. Man kan dog ikke vende den om og sige at du kan blive stor og stærk ved udelukkende at træne med 10 reps. For her vil vægten ikke være stor nok til at stimulere neurale tilpasninger på samme måde som ved 5 reps. Så er man interesseret i både masse og styrke, så bør man holde sig i den lavere ende af rep skalaen. Eksempelvis 4-6 reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg mindes at have læst et sted at sådan en som Günther Schlierkamp stort set kun kører med 10 reps ??! Nu ved jeg så ikke lige hvor stærk han er og han er jo selvfølgelig også noget af en krådtbamse, men alligevel....

Nu har det jo ikke noget at gøre med hvor stærk man bliver ved at køre sæt af 10 reps, men hvor stærk man kunne være, hvis man kørte med lavere reps. Bodybuildere er generelt meget stærke, til trods for deres nogen gange ret høje reps. Men det skyldes så deres ekstremt store muskelmasse. Hvis du tog 2 personer med nøjagtigt samme gener, og så satte den ene på et program af 10 reps, og den anden på et program af 6 reps, og så gik udfra at de ville opbygge den samme portion masse i løbet af f.eks 5 år, så ville personen som havde kørt 6 reps være noget stærkere end personen som havde opbygget sin masse med 10 reps. Simpelt hen fordi at lavere reps = tungere vægte = mere udtalt stimulering af nervesystemet. Man skal huske at grundlæggende kan blive stærkere på 2 måder. Ved at øge musklernes fysiologiske tværsnit, og ved at optimere den neurale effektivitet. Hvis man både øger massen og de neurale tilpasninger, så bliver man stærkere, end hvis man udelukkende trænte efter masse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Program:

Bryst

Bænkpress

Incline bænkpress

Close Grip Bench press

Ben

Squat

Leg extensions

Leg curl

Ryg

Dødløft (kører jeg dit program med singels)

Sumo dødløft

Bent over row

Armen

Triceps extension

Dips

Barbell curl

Dumbbell curl

Reverse curls

Wrist curls

Grebsteknikken

Floor crunsh

Lying Floor Hip Leg Rotation

Link to comment
Share on other sites

Om du kører lave reps i det hele eller kun basisøvelserne er op til dig selv. Begge dele fungerer.

Udfra nedenstående program vil jeg mene at du skal lave en 3-4 sæt af hver øvelse, hvis du laver dem i sæt af 4-6 reps. Laver du højere reps, f.eks 8-12 reps, så sæt antallet af sæt ned til 2-3 sæt pr. øvelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share