Viden om på tirsdag på DR2


Soulfly
 Share

Recommended Posts

Viden om skulle næste gang handle et nyt stof nogle danske forskere har fundet. Det lød interessant.

Program resume:

IL 6 er et hormon, som frigives fra musklerne, når man konditionstræner. Det har vist sig lovende over for visse sygdomme. Og så kan det sprøjtes ind i en muskel, så den tror, den har motioneret.

Link to comment
Share on other sites

Viden om skulle næste gang handle et nyt stof nogle danske forskere har fundet. Det lød interessant.

Program resume:

IL 6 er et hormon, som frigives fra musklerne, når man konditionstræner. Det har vist sig lovende over for visse sygdomme. Og så kan det sprøjtes ind i en muskel, så den tror, den har motioneret.

Du lyder saft susme spændende...

Tak for oplysningen Soulfly ;)

Link to comment
Share on other sites

Man kan høre om IL 6 i videnskabsprogrammet Principia (DR P1) fra den 28. februar

fedt og IL 6

Efter den indledende fægtning om fedt, kan man cirka en halv time inde i programmet høre Bente Klarlund Pedersen fortælle om stoffet.

Og det var så mit første indlæg - med fare for ikke at have brugt hyperlink-funktionen korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Effekten er nu ikke hypotrofi eller andet. IL-6 produceres under muskelarbejde. Det har vist sig at have gavnlige metaboliske effekter. Produktionen af IL-6 under muskelarbejde, lader til at hænge direkte sammen med den forbedring som muskeltræning har på personer med Diabetes II - eller forstadier her til.

Hæ andre var hurtigere end mig - og med god kildeangivelse B)

Link to comment
Share on other sites

Tak for tippet. Jeg har lige set programmet, og det var faktisk rigtig spændende.

3 kommentarer:

1) De gutter der trænede spiste et eller andet fra en lyserød tube. Nogen der ved hvad det var. Tydeligvis var det en form for protein. Hvis det var noget rigtig godt de havde fat i der var det måske værd at finde ud af om det kan købes nogen steder.

2) MATHILDE BLEV NÆVNT!!!! Mener at huske et par debatter her på MOL omkring Proteinpulver kontra Cacaoskummetmælk. Er selv stor Mathilde tilhænger, og fæstnede mig ved at de også anbefalede det her. Samt at der var stor forskel på om indtaget skete lige efter træning, eller 4 timer senere.

3) IL-6 lyder godt, og jeg sidder tilbage med et spørgsmål. Ville i tage IL-6 hvis i fik det tilbudt (under lovlige forhold)?

Min egen umiddelbare tanke er at jo, det ville jeg forudsat det var godkendt, og at man derfor kunne stole på at der ikke var bivirkninger. - Men jeg ville stadig træne.

Link to comment
Share on other sites

Det var faktisk et godt program B)

1) De gutter der trænede spiste et eller andet fra en lyserød tube. Nogen der ved hvad det var. Tydeligvis var det en form for protein. Hvis det var noget rigtig godt de havde fat i der var det måske værd at finde ud af om det kan købes nogen steder.
Jeg tror ikke, at man kan købe dem nogen steder. Der var nok bare en speciel afvejet mængde protein i de tuber så forsøgs personerne fik den samme mængde. Under disse forsøg er der nok rimelig styr på det hele, specielt hvad der må indtages, hvor meget og hvornår. Det er sikkert grunden til at de fik protein i de tuber. En anden grund er at de ved præcist hvad der er i tuberne og sikkert selv kan bestemme det. Skummemælkskakao er sikkert stadig det bedste og billigste :)
3) IL-6 lyder godt, og jeg sidder tilbage med et spørgsmål. Ville i tage IL-6 hvis i fik det tilbudt (under lovlige forhold)?

Ville personligt ikke tage IL-6 hvis man kunne købe det. Kan ikke se behovet for det når jeg dyrker så meget motion som jeg gør. Ville også have det bedst ved at vide, at man ikke 'snød' ved at tage et hormonpræparet. Træning er sgu sjovest når det er hårdt :devil: Og som hende lægen sagde til sidst så er IL-6 jo blot et stof af flere der produceres af kroppen når man motionerer. Det kan jo bogstaveligt talt blive en sovepude for folk, hvis det kom i handlen <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg vill helt sikkert ikke bruge det, men det er mest fordi det kun øger fedtforbrændingen og ikke muskelvæksten, så det ville ikke give nogen mening at tage det når man styrketræner.

Spørgsmålet er også om det overhovedet vil have nogen effekt på mennesker der dyrker regelmæssig motion.

Link to comment
Share on other sites

--> Baloo

Så vidt jeg ved har de benyttet sig af noget Japansk proteinpulver/tube (jeps du læste rigtigt). Det skyldes vist at de har sponsoret noget af forsøget. Det er noget, jeg har hørt fra andre, så jeg er ikke 100 % sikker. Jeg tror nu ikke at det er bedre end andet protein på market.

mvh

Oliver

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg holder mig til goe gamle Mathilde.

Kan godt følge jeres argumenter om ikke at snyde. Men tager i f.eks. ikke kreatin, proteinpulver og lignende? Jeg tager da selv kreatin i perioder, og det betragter jeg ikke som snyd. For mig går grænsen for hvad der er snyd ved dopinglisten. Hvis et stof betragtes som doping er det min overbevisning at der er kommet på listen fordi det har skadelige bivirkninger, og derfor holder jeg mig langt væk.

Det specielle ved IL-6 var at det jo ikke lød til at have bivirkninger, og mit spørgsmål drejede sig også om hvordan man ville forholde sig til det hvis det ikke var på dopinglisten, og kunne købes i fri handel. Stoffet giver højere fedtforbrænding, men ikke øget muskelvækst, hvorfor jeg mener det ikke er snyd. Jeg er enig i at det kunne blive en sovepude, men for dem som træner rigeligt, og stadig har en høj fedt% kunne det vel være et godt supplement.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg holder mig til goe gamle Mathilde.
:lol: :lol: :lol: Så ved du også hvad du får :lol: :lol: :lol:
Kan godt følge jeres argumenter om ikke at snyde. Men tager i f.eks. ikke kreatin, proteinpulver og lignende? Jeg tager da selv kreatin i perioder, og det betragter jeg ikke som snyd.

Jeg betragter ikke ovennævte kosttilskud anderledes end f.eks. en vitaminpille og syntes derfor overhovedet ikke der er tale om snyd.

Hvis et stof betragtes som doping er det min overbevisning at der er kommet på listen fordi det har skadelige bivirkninger, og derfor holder jeg mig langt væk.
Om et stof har skadelige bivirkninger eller ej er mig ligegyldigt. Er det på dopinglisten holder jeg mig langt væk. Hvis man ikke vil give hvad det koster at nå sine mål, så burde man ændre dem til noget opnåeligt. For mig er en veltrænet krop et klart mål. Men bumser, mindre p.., ændret stemme mm mm mm ville jeg da aldrig riskiere at udsætte mig selv for at nå det!

Ang programmet syntes jeg faktisk også at det var rigtigt udemærket. Også rart at høre at protein og kulhydrat tilskud giver 28% mere ud af træningen :)

Jakkedrengen :bigsmile:

ps

Træning er sgu sjovest når det er hårdt
SÅ ENIG
Link to comment
Share on other sites

Jeg så godt den der graf med alm træning vs kulhydrater/protein.

Det var sgu noget der gjorde intryk. Har hele tiden været klar over at der var noget at hente ved at time indtaget, men ikke at det var så markant :-) Faktisk har jeg længe holdt mig fra det for at begrænse kalorieindtag, men noget tyder på at det er den helt forkerte måde at gribe det an.

Link to comment
Share on other sites

Nu så jeg uheldigvis ikk programmet, men nogen som kan komme med lidt facts om hvad forskellen var ved indtaget af protein/kulhydrat og bare træning var? og hvor store mængder der skulle til (jeg bruger selv 0,4 gram protein pr. kg og 1 gram kulhydrat pr kg efter træning nok eller skal der mere til?)

mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige den her til kakao folket....

"Team Danmark har udnyttet forskningen og foreslår nu eliteidrætsfolkene at drikke kakaoskummetmælk lige efter, de har styrketrænet. Kakaoskummetmælk indeholder nemlig en god blanding af protein og kulhydrat."

og...

Kakaoskummetmælk

Idrætmedicinsk Institut på Bispebjerg Hospital har forskerne fundet en måde at genoptræne muskler på, der virkelig batter. Nemlig ved at drikke kakaoskummetmælk lige efter en gang styrketræning.

Når man træner sine muskler med styrketræning, vil musklerne forøge deres stofskifte. Jo mere og hårdere man træner, jo mere forøges det, og jo større bliver muskelkraften. Det er fordi, muskelmassen forøges, og her kommer muskelfibrene ind i billedet.

Og så er der jo timede protein indtag...

Protein efter træningen

På Idrætsmedicinsk Institut på Bispebjerg hospital lod man derfor nogle forsøgspersoner få proteiner lige efter træningen, mens andre først fik det meget senere.

Michael Kjær, Professor: ”Hvis man tager proteiner og måske oven i købet noget kulhydrat, så får man den cocktail, der sammen med det at træne, giver det allerbedste resultat. Når musklen lige har trænet, er den sulten efter protein. Hvis man venter alt for længe, så kan man faktisk ikke se den samme effekt, så er musklerne ikke på samme måde forberedte på at få et ekstra tilskud”.

Alt sammen taget herfra Viden om

Hygge, og god kakao... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hephey, det er sq helt galt det her, man bliver sq også klogere af at træne...

Hjernecellerne

Man får ikke kun stærkere muskler af IL 6, man bliver også klogere. På Københavns Universitet har forskere undersøgt hjernecellerne før og efter motion og opdaget, at når man dyrker motion, bliver der mange flere af de såkaldte neuralienetværk. Det er de forbindelser hjernecellerne laver med andre celler. Den enkelte hjernecelle bliver simpelthen i stand til at udvikle sine relationer til andre celler i hjernen og dermed, hvor meget den kan klare at lave, afhængig af hvor meget man motionere.

Metallothionein

Det som virkeligt er interessant ved IL 6 er, at IL 6 sætter gang i cellernes egen produktion af et lille protein, der hedder metallothionein. Metallothionein virker på kroppens celler på samme måde som gødning virker på planter. Det stimulerer cellen, og får den til at fungere bedre. Det gør den bedre til at overleve. Så det er rigtig godt, at IL 6 sætter gang i produktionen af metallothionein.

Milena Penkowa Læge, hjerneforsker: ”Man ved fx at hvis børn er fysisk aktive, så lærer de nemmere og bedre og mere, end børn der er fysisk inaktive. Man har også undersøgt voksne mennesker, og der er ingen tvivl om, at de tænker hurtigere, de er bedre til at løse opgaver, de er bedre til at prioritere deres arbejdsopgaver, hvis de er fysisk aktive og træner fast i forhold til voksne, der bare sidder stille. Det sker fordi IL 6-betinget metallothionein bliver produceret ekstra meget ved motion, og det stimulerer hjernen. Så der er meget at vinde, hvis man får folk til fast at dyrke motion.”

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Fik lige set de sidste 20 min af det. Meget interessant. Og kunne godt lide det hende der blev interviewet i studiet sagde om at det formegentlig i første omgang ville blive givet til personer med lammelser el. lign. som ikke har mulighed for at motionere. Synes det er en grotesk tanke at fx fede mennesker, hvor fedmen er opstået pga for meget mad og lidt motion bare skal kunne tage en sprøjte og så kan de spise lidt mere, fortsat ingenting lave og risikere en tidlig død :unsure:

Men en god opdagelse og fint hvis det gives til personer der virkelig ikke har mulighed for at røre sig og ikke lade det blive sådan en hovsa løsning til den stadigt voksende del af befolkningen som lider af (selvforskyldt) fedme...

Og så et lille sidespring, dog stadig om programmet: ham der sad og sparkede med benet i 3 timer var sq min matematik lærer på HF :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share