Træning i Det Danske Forsvar


typen
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den situation at jeg kun har mulighed for at træne lørdag og søndag (pga. militæret :angry: ) så min træning er selvfølgelig ikke optimal pt.

Men jeg tænkte på om det er ok at give den MAX gas på de 2 dage. Jeg har jo alligevel en hel uge til at restituere?

Lørdag træner jeg: bryst, biceps, mave, læg

og søndag er det: ryg, triceps, skulder, ben

Kan jeg så ikke køre overdrevne mange sæt i forhold til normal træning når kroppen har lang tid til at restituere?

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor længe du har været inde, men efterhånden som man kommer over rekruttiden, får man en del mere fritid - og så kan du jo lave 1-2 træningspas (mig bekendt findes der ingen kaserner uden styrketræningsfacilliter) i hverdagene og så evt. supplere op i weekenden.

Men ellers er der jo ikke så meget andet at gøre end at gå til den i weekenden, og så sørge for at få rigeligt med god kost til hverdag (og nej, det er ikke det nemmeste i forsvarets cafeterier :( )

Link to comment
Share on other sites

En af de store drenge nede fra mit center har lige været i militæret. Han trænede så 4 gange i weekenden, på faste tidspunkter selvfølgelig....Man er vel seriøs ;)

Han trænede således 2 gange om dagen, hver muskel én gang pr. weekend altså. Han kørte meget hårdt igennem, og dette gav gode resultater for ham...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til at du er kommet i et fimse-regiment hvis du har overskud til at træne i weekenden ;-)

For mit eget vedkommende var træningen sat på stand-by mens jeg var rekrut. Da først vi var færdige med det brugte jeg bare kasernens center, og det virkede helt udemærket, der var god tid til at træne om aftenen. Hvis ikke tingene har ændret sig vildt meget siden 1999 så får du rigelig med fritid efter rekrutten.

Link to comment
Share on other sites

Som der er blevet skrevet så ændrer jeres AKOS sig en del efter rekrutten.

Men hold hårdt på din træning og træn evt. sent om aftenen.

Mht maden levede jeg stort set af tun, makrel og torskerogn i fire måneder. Det blev tilberedt på stuen med brød og en del sennep og ketchup og så var den hjemme. Måske ikke det mest inspirerende. Men sammenlignet med forsvarets (forbandede) cafeteria er selv kostet på Robinson ekspeditionen jo fantastisk!!!

Hvis nu du ikke kan presse træning ind i løbet af ugen. Ville jeg køre fullbody program både lørdag og søndag. Virkeligt smadre hver en muskel og så restituere de næste fem dage. Men pas lige på skader ikk ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis nu du ikke kan presse træning ind i løbet af ugen. Ville jeg køre fullbody program både lørdag og søndag. Virkeligt smadre hver en muskel og så restituere de næste fem dage. Men pas lige på skader ikk 

Nice :)

Jeg ovevejede at foreslå det samme, men var bange for at skulle ud i en længere forklaring om hvorfor man godt må træne samme muskler 2dage i træk :)

Lidt ekstra tips: skift reprange i de to træningspas. f.eks. 10sæt af 3 i det ene pas og 4sæt af 10-12 i andet sæt.

Det ville også være at foretrække at skifte øvelser, hvis du træner samme muskel 2 dage i træk. F.eks. Squats dag 1 og lunges dag 2 for ben.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor længe du har været inde, men efterhånden som man kommer over rekruttiden, får man en del mere fritid - og så kan du jo lave 1-2 træningspas (mig bekendt findes der ingen kaserner uden styrketræningsfacilliter) i hverdagene og så evt. supplere op i weekenden.
Jeg er ovre rekruttiden for længe tiden og vi har nu endnu mindre tid til rådighed end før.

Det er en skam for vi har et ok vægtlokale!

Det lyder til at du er kommet i et fimse-regiment hvis du har overskud til at træne i weekenden ;-)

Øøøøøhh NEJ!

En normal uge starter for mig med at tage på øvelse mandag formiddag og komme hjem fredag eftermiddag/aften fuldstændig smadret!

Vi har aldrig tid til at spise så der kan sagtens gå ½-1 døgn før vi får noget i skrutten. Ligeledes sover vi mellem 2-5 timer pr nat.

Ikke særlig optimalt for ens træning :(

Men tak for alle bidragene :) Nu har jeg heldigvis påskeferie så nu skal der sgu trænes!!

Link to comment
Share on other sites

J_J> Ah okay så slemt er det nu heller ikke. Det eneste der gør det hårdt er den manglende søvn og mad.

Der er bare en skam, at vi aldrig mere har tid til idræt, for alle kommer ud fra cirkus mili i dårligere form end da de kom ind.. i mit kompagni i hvert fald!

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

I er sq da vel ikke på øvelse hver evig eneste uge?

Og da slet ikke efter det er blevet til en "tilnærmelsesvis 37timers arbejdsuge". Så skal i da have noget K-fri i hvert fald <_<

Synd at du skal spilde din tid der. Havde du valgt Livgarden havde du jo rent faktisk kunne være stolt af det du lavede :lol:

Eks garderen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening ville det være umådelig dumt at træne bryst og triceps på forskellige dage! Ligeledes ryg og biceps!

Jeg træner selv 2-split:

Dag1:

Ben

Ryg

Mave

Biceps

Underarm

Dag2:

Bryst

(mave)

Skulder

Nakke

Triceps

Indimellem tager jeg nogle alternative dage med f. eks. træning m. sandsæk.

Mit forslag er: Træn 2-split de to dage og pres evt. noget alternativ træning ind.

God træning!

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor længe du har været inde, men efterhånden som man kommer over rekruttiden, får man en del mere fritid - og så kan du jo lave 1-2 træningspas (mig bekendt findes der ingen kaserner uden styrketræningsfacilliter) i hverdagene og så evt. supplere op i weekenden.

Jeg er ovre rekruttiden for længe tiden og vi har nu endnu mindre tid til rådighed end før.

Det er en skam for vi har et ok vægtlokale!

Det lyder til at du er kommet i et fimse-regiment hvis du har overskud til at træne i weekenden ;-)
Øøøøøhh NEJ!

En normal uge starter for mig med at tage på øvelse mandag formiddag og komme hjem fredag eftermiddag/aften fuldstændig smadret!

Vi har aldrig tid til at spise så der kan sagtens gå ½-1 døgn før vi får noget i skrutten. Ligeledes sover vi mellem 2-5 timer pr nat.

Ikke særlig optimalt for ens træning :(

Men tak for alle bidragene :) Nu har jeg heldigvis påskeferie så nu skal der sgu trænes!!

det der lyder lidt som om du prøver at gøre det hårdere end det er, kender flere der har været samme sted som dig og også nogle befalingsmænd og den med øvelse fra mandag til fredag må du altså længere ud på landet med. Efter rekrut tiden er ugen meget tæt på 37 timers arb uge, så med mindre du er jæger, frømand eller lign hopper jeg ihvertfald ikke på at i har det så hårdt, selvom det jo lyder sejere at fortælle på den måde end som det virkeligt er :chicken:

Link to comment
Share on other sites

det der lyder lidt som om du prøver at gøre det hårdere end det er, kender flere der har været samme sted som dig og også nogle befalingsmænd og den med øvelse fra mandag til fredag må du altså længere ud på landet med. Efter rekrut tiden er ugen meget tæt på 37 timers arb uge, så med mindre du er jæger, frømand eller lign hopper jeg ihvertfald ikke på at i har det så hårdt, selvom det jo lyder sejere at fortælle på den måde end som det virkeligt er 

Hvis du på baggrund af dine kammeraters historier forestiller dig, at man skal være jæger for at komme på 5-dages øvelser, gå ½-1 dag uden mad og sove 2-5 timer om natten, så kan jeg ikke forestille mig andet end at dine kammerater er en flok simulanter, der har ligget og flået sig i aben på infirmeriet, hver gang de andre er taget på øvelse, for derefter i weekenden at sidde på bodegaen og udbrede sig til naive folk om, hvor latterlig værnepligten er. Det er såmænd ganske almindelige forhold under en ganske almindelig øvelse, der bliver beskrevet her.

Link to comment
Share on other sites

I artilleriet havde vi i 1998 (efter rekruttiden) 37timers arbejdsuge (og fra kl 16), med mindre andet på forhånd er varslet, men til gengæld var der øvelser næsten hver anden uge, som typisk varede fra mandag morgen til torsdag aften. Så der ville der være plads til midtugetræninger i kasernens motioncenter, det vil bare blive ret uregelmæssigt på grund af øvelserne.

Hvorfor skulle man i øvrigt være specielt stolt af at være i livgarden :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man er stolt af at kunne pudse sko, bælter, tasker og være god til at folde tøj sammen :lol:

Ja almen dannelse og perfektion er én ting craw ;) Det er der mange der kunne trænge til at lære....

Udannelse af soldater til grøntjeneste, herunder udsendelse er så en anden der kører yderst tilfredsstillende ved siden af!!!

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man er stolt af at kunne pudse sko, bælter, tasker og være god til at folde tøj sammen :lol:

Ja almen dannelse og perfektion er én ting craw ;) Det er der mange der kunne trænge til at lære....

Udannelse af soldater til grøntjeneste, herunder udsendelse er så en anden der kører yderst tilfredsstillende ved siden af!!!

Yep, på husholdningsskolen og ikke militæret ;)

Den overdrevgne fokus på at alting skal være 100% rent, selv i stikkontakternes huller, og at man skal bruge latterlig mange timer på at få gammelt lort til at skinne som arvesølv, er efter min mening noget der hører hjemme på husholdningsakademiet og ikke når man er i uniform.

At man bagefter kan føles sig stolt af at have ageret pudseklud og fedet den i vagttjeneste, efter at have gennemgået alle de ting i felten som vi andre har, er sq da helt sort efter min mening :lol: Jeg er sikker på at man bliver en bedre soldat af at lave tøjeksersits dagen lang og pudse lædertasker :lol: :poking:

Jeg tror det er det eneste sted i dansk militær at man går op i den slags fis, når ellers rekruttiden er overstået, og at det skulle gøre folk til bedre soldater tror jeg ikke på. Husmødre måske, men ikke soldater ;)

Link to comment
Share on other sites

det der lyder lidt som om du prøver at gøre det hårdere end det er, kender flere der har været samme sted som dig og også nogle befalingsmænd og den med øvelse fra mandag til fredag må du altså længere ud på landet med. Efter rekrut tiden er ugen meget tæt på 37 timers arb uge, så med mindre du er jæger, frømand eller lign hopper jeg ihvertfald ikke på at i har det så hårdt, selvom det jo lyder sejere at fortælle på den måde end som det virkeligt er 

Hvis du på baggrund af dine kammeraters historier forestiller dig, at man skal være jæger for at komme på 5-dages øvelser, gå ½-1 dag uden mad og sove 2-5 timer om natten, så kan jeg ikke forestille mig andet end at dine kammerater er en flok simulanter, der har ligget og flået sig i aben på infirmeriet, hver gang de andre er taget på øvelse, for derefter i weekenden at sidde på bodegaen og udbrede sig til naive folk om, hvor latterlig værnepligten er. Det er såmænd ganske almindelige forhold under en ganske almindelig øvelse, der bliver beskrevet her.

jeg har vidst selv brugt mere end rigelig tid på den slags og det er absolut ikke normalt med øvelser hver uge og slet ikk 5 dages øvelser, så måske det er dig der har haft en dårlig drøm eller lign eller været på månen. Hvem ved.... Og det er yderst sjældent man i det danske forsvar går op mod en dag eller mere uden at få mad og det er sandt nok at man ikke får meget søvn på øvelserne, men 2 timer pr nat over en hel uge, det ville jeg nu gerne se og igen øvelse hver uge.. NIKS!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

I er sq da vel ikke på øvelse hver evig eneste uge?
De sidste mange uger + nogle uger frem har/skal vi på øvelse!

Ikke alle øvelser er 5-dages men de fleste er!

Og da slet ikke efter det er blevet til en "tilnærmelsesvis 37timers arbejdsuge". Så skal i da have noget K-fri i hvert fald

HAHA ja 37 timer om ugen havde jeg sgu kun da jeg var på kørekort :lol:

Synd at du skal spilde din tid der. Havde du valgt Livgarden havde du jo rent faktisk kunne være stolt af det du lavede
HEHE, yeah right :tongue:
og det er sandt nok at man ikke får meget søvn på øvelserne, men 2 timer pr nat over en hel uge, det ville jeg nu gerne se og igen øvelse hver uge.. NIKS!!!!!!!!!!

Nu skrev jeg også mellem 2 og 5 timer og det er PR døgn, hvis du ikke forstod det!

det der lyder lidt som om du prøver at gøre det hårdere end det er, kender flere der har været samme sted som dig og også nogle befalingsmænd og den med øvelse fra mandag til fredag må du altså længere ud på landet med. Efter rekrut tiden er ugen meget tæt på 37 timers arb uge, så med mindre du er jæger, frømand eller lign hopper jeg ihvertfald ikke på at i har det så hårdt, selvom det jo lyder sejere at fortælle på den måde end som det virkeligt er
Hvorfor skulle jeg skrive noget som ikke er sandt???

Jeg har selv snakket med nogle som var samme sted som mig sidste år, og de sagde at de ikke havde det halv så hårdt! Men det afhænger jo også meget af hvem man har har som kompagnichef og delingsfører.

Min tid efter rekruttuden var kun tæt på 37 timer de første uger, og DAMN det var gode uger!!

Men at sige ugen efter rekruttiden er tæt på 37 timer pr uge er noget VÅS!!

Jeg er i ammunitionsdelingen og vi er godt nok en af de delinger som sover mindst, men de andre delinger har heller ikke ligefrem luksus forhold.

Vi fik i denne uge en sergent fra kamptropperne som skal være hos min deling i en måned for derefter at læse videre til løjtnant, han sagde at han aldrig havde set noget lignende! Han kunne overhovedet ikke forstå hvorfor vi ikke fik mere søvn.

Hvis du på baggrund af dine kammeraters historier forestiller dig, at man skal være jæger for at komme på 5-dages øvelser, gå ½-1 dag uden mad og sove 2-5 timer om natten, så kan jeg ikke forestille mig andet end at dine kammerater er en flok simulanter, der har ligget og flået sig i aben på infirmeriet, hver gang de andre er taget på øvelse, for derefter i weekenden at sidde på bodegaen og udbrede sig til naive folk om, hvor latterlig værnepligten er. Det er såmænd ganske almindelige forhold under en ganske almindelig øvelse, der bliver beskrevet her.

NEMLIG!! Jeg ved ikke om "Teddy" forveksler værnepligten med plejehjemmet, men det lyder da som om han har været/er på et tøsested!

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share