Rygter


Søren W
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt et rygte om at reglerne i IPF bliver ændret efter næste generalforsamling (ved ikke lige hvor) så ledes at reglen om pause, som den er nu forsvinder. Enten bliver den skiftet ud med ingen pause, altså touch and go uden bounce, eller pause med klap som det var engang. Spændende om det er et sandt rygte.

Link to comment
Share on other sites

Den har i hvertfald været til diskussion og det kan ske at den går til afstemning. Jeg mener også at reglerne omkring overdrevet ujævn løft var til diskussion.

Hvis begge regler ændres, dvs. pausen bestemmes af dommeren og overdrevet ujævn løft forsvinder, så tror jeg det vil gøre det lettere for både dommere og løftere. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mht. til klap eller touch and go så mener jeg ikke at klap-reglen er et hak bedre end som det er nu. Klagen går på at ingen kan være tjent med at det lidt kan være som vinden blæser hvordan der bliver dømt mht. pause da det er op til den enkelte dommer at se pausen. Hvis der gåes over til klap-metoden afhænger alt af én person og så har vi balladen igen. Hvis reglerne skal ændre er jeg helt klart tilhænger af touch and go, men med stærk håndhævelse af 0 bounce.

Link to comment
Share on other sites

Mht. til klap eller touch and go så mener jeg ikke at klap-reglen er et hak bedre end som det er nu. Klagen går på at ingen kan være tjent med at det lidt kan være som vinden blæser hvordan der bliver dømt mht. pause da det er op til den enkelte dommer at se pausen. Hvis der gåes over til klap-metoden afhænger alt af én person og så har vi balladen igen

Jeg kan godt følge dig i den problemstilling, men som det er i dag, så er der 4 forskellige meninger om hvad en tilstrækkelig pause er i et løft, dvs. 3 dommere og 1 løfter, og det har tit været problemet at ikke alle er enige om det, specielt dommerne. Hvad løfteren mener, er som regel irrelevant, idet det afgøres af dommerne.

Hvis det er op til hoveddommeren at afgøre hvorvidt pausen er god nok eller ej, så er der en ting mindre som de andre dommere og løfteren selv skal tage stilling til, dvs. færre steder hvor der kan opstå uenighed, ting kan gå galt.

Men jeg forstår godt din skepsis.

Link to comment
Share on other sites

Nu er man jo vant til pausen, så derfor vil mange mene den bare SKAL bestå. Jeg er dog af den mening at så længe der ikke bounces mv., så er det helt fint at løfte uden pause, det er jo også sådan der løftes rundt omkring i centerene, uden at udførsel der skal være målestok for hvad der er rigtigt, vorherre bevares. De fleste kan se om stangen bounces på brystet.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er bænkpres med klap? Som jeg har forstået det, betyder "med klap", at man har en klubkammerat til at klappe, når vægtstangen skal løftes fra brystet igen. Altså for at have en med på sidelinien, som kan sikre, at pausen bliver lang nok, hvis man ikke selv er i stand til at bedømme det. Ligesom man kan have en hjælper med til at klappe, når squatdybden er god nok, og det er tid til at rejse sig op igen.

Men det er vel næppe i den betydning udtrykket bliver anvendt her, for så bliver det jo op til en helt tilfældig person (som er forskellig fra løft til løft) hvor lang pausen skal være. Så det må betyde noget andet. Men hvad?

Link to comment
Share on other sites

Det er en dommer, der leverer klappet.

Nå, på den måde... :w00t:

Så må man håbe dommeren ikke sidder og er faldet i søvn...  :D

Ja, og at stævnet ikke skal afholdes et sted med myggeplage, så dommerne sidder og klapper spontant på underlige steder under løftet. Tænk at få et "Løft" signal, mens man er i fuld gang med at sænke 300kg. :lol:

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog af den mening at så længe der ikke bounces mv., så er det helt fint at løfte uden pause, det er jo også sådan der løftes rundt omkring i centerene, uden at udførsel der skal være målestok for hvad der er rigtigt, vorherre bevares. De fleste kan se om stangen bounces på brystet.

Sålænge der er nogle regler for udførelse vil der jo altid være kendelser der kan stilles tvivl ved.

Søren W---> Det med at bounce, vil det overhoveder være realistisk med de kg's der er på :unsure: Røven skal jo alligevel være i.

Jeg bouncer nok oz lidt men aldrig i første REP, og det lidt skal forstås som lidt ;) for det ør eddermandme nas at hamre stangen ned i sternum. også med den :chicken: vægt jeg kører med :chicken::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Søren W---> Det med at bounce, vil det overhoveder være realistisk med de kg's der er på  Røven skal jo alligevel være i.

Man kan snildt bounce stangen selvom der er +200 kg på, på www.irongame.net er der flere videoer hvor det sker i raw løft, men det lader ikke til at være muligt at se klippene lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at det er et meget interessant spørgsmål :)

Jeg er efter 1½ års tilvænning efterhånden vænnet mig til at køre med pause til konkurrence, så det er fint med mig, at denne regler bliver. Kan løfte det samme med og uden pause, men jeg ved, at det ikke er alle der har det på den samme måde, så set ud fra mine egen chancer vil jeg fortrække pause.

Men er tilhænger af ingen pause, hvis trøjerne afskaffes.

At løfte både med trøje og uden pause er en situation, som jeg bestemt ikke bifalder. Der vil nok blive sat bunker af rekorder, men hvor går grænsen for, hvad der er trampolin og hvad der bare er ingen pause??????????????? Og hvad med skader???????????

Der er fordele og ulemper, men at se på regelsættet er altid en god ide for at gøre det mere fair over for alle parter.

At der bliver set på reglen om skæv udstrækning er jeg stor tilhænger af. Man henter jo ikke ligefrem fordel af at løfte skævt. Det er styrke og ikke skønhed der handler om.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share