Kost


Sark
 Share

Recommended Posts

Dette spørgsmål er kun fordi jeg undre mig lidt, og ikke noget jeg har tænkt mig at prøve..

Men lad os nu sige at at man starter i et motionscenter og kører et ok program igennem 3-4 gang i ugen, uden at ændre sin kost.

Vil man så ikke opnå resultater ?

Vil ens krop forblive ens, altså kan det ikke betale sig at gå i et venter hvis man ikke spiser rigtigt ?

Link to comment
Share on other sites

Kosts betydning ved bobybuilding/krops-"skulpturering"...  Ekstrem meget!!!

Kosts betydning ved almindelig "kom i form træning"...  Sådan rimelig. Vær bevidst om hvad du spiser o.s.v.

Kosts betydning ved styrketræning...  Meget minimal, hvis du bare er sikker på at få en del protein.

Er min umiddelbare opfattelse...  Ved ikke om alle er enige :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, undskyld Sark, men det er et lidt håbløst spørgsmål. Det kan ingen jo svare på, når du undlader at fortælle, hvordan den oprindelige kost så ud.

Det siger vel sig selv, at hvis du spiser en kiks med makrel og marmelade om dagen, så får du ingen resultater af din træning. Hvis du derimod spiser en kost, der dækker dit ernæringsmæssige behov på et givet tidspunkt, ja så giver træningen resultater.

Jo mere mangelfuld din kost er, jo dårligere resultater, og det gælder efter min mening alle former for idræt. (Så jeg er uenig, Francis. Styrketræning er ikke kun neurale tilpasninger, og protein alene gør ingen mirakler).

Morten

Link to comment
Share on other sites

Så prøv at læs hvad WSB-gutterne mener om kost...  Der er fyre derinde der praktisk talt lever af junk 100%

... Og man må da sige at det går nogenlunde for dem. Måske endda OVER gennemsnittet?

Men herefter skal det nok siges, at jeg selv mener man bør være opmærksom ¨på, hvad man kaster i krateret!  Vil nok helst ligge i den midterste af de tre tilfælde, jeg nævnede  :o)

Link to comment
Share on other sites

Der er netop intet gennemsnitligt ved WSB-gutterne, der i øvrigt frit indrømmer et omsiggribende krudtforbrug. Derfor kan du ikke bruge deres kostvaner til specielt meget.

Desuden æder de jo som en hi-opvågnet bjørneklan, og er ret ligeglade med deres udseende, så deres energibehov er helt sikkert dækket ind på alle fronter (protein, kulhydrat og fedt). Alle kan få gode muskelhypertrofi-resultater, hvis de æder som besatte, men for de fleste medfører det en betragtelig fedtmarmoreret heldragt.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Well, nu synes jeg også lige at man skal forholde sig kritisk overfor WSB-drengene.

Vi må ikke glemme at der er en stor forskel på de forbunds regler hvor mange af WSB'erne stiller op, og så IPF's, hvor DSF så hører ind under. Generelt må man sige at IPF standard er rimelig skrap i forhold til den standard som mange af  WSB'erne løfter efter, specielt med squatdybde og brug af monolifts.

Men selve systemet WSB må dog stadig siges at være en af de bedre, måske det bedste pt.

Kost er vigtig, også for styrkeløftere. Specielt kan jeg nævne folk som Paul Anderson og vores egen danske George Olesen. Gad vide hvor langt de var nået, hvis ikke de havde ædt store mængder af mad hver dag.

Link to comment
Share on other sites

DU ER HVAD DU SPISER - Det er et udtryk, som godt kan give stof til eftertanke. Det gælder om i sin daglige kost at være alsidig. D.v.s. at du hver dag spiser magert kød, fisk og fjerkræ- grøntsager og frugt, æg, mælk, ost og brød. Undgå sødt, salt og fedt. Den kost du indtager skal samtidig være så naturlig som muligt.

M.h.t om man opnår resultater med almindelig kost, må jeg svare JA. Jeg spiste selv ganske normalt det første år til halvanden (boede hjemme og spiste hvad min mor serverede) og opnåede rimelige resultater. Men naturligvis, jo bedre kost, jo bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nu godt sætte mig ind i Francis´s lille fordeling.

For en bodybuilder er det vitalt at man spiser det rigtige. Det er ikke bare nok at være stor og stærk, man skal også være rippet og defineret. Derfor skal kosten ligges meget mere i struktur, end i andre tilfælde.

For en almen motionist eller fitness udøver, betyder kosten lidt mindre, da man her ikke er ude efter maksimal muskelmasse. Det er derfor ikke et problem at lave ekstra kardio træning, til at forbrænde de ekstra kalorier en "lidt ringere" kost giver.

For en styrkeløfter eller vægtløfter er det da helt rigtigt at kosten ikke betyder særligt meget. Det er dog ikke ensbetydende med at man kan blive stor og stærk uden at spise noget. Pointen er bare at det stort set er ligegyldigt hvad du spiser, bare du får protein og kalorier nok. Derfor er WSB gutterne et udemærket eksempel. Det sjove er egentligt at mange af dem har en forholdsvis lav fedtprocent, hvis man tager i betragtning at det er styrkeløftere som her er tale om. Styrkeløftere som lever af protein pulver, burgere og pizza. Måske har deres specielle "kosttilskud" noget at sige her, men pointen er nu alligevel at man sagtens kan blive maksimalt stærk uden at tænke synderligt meget over hvad man spiser.

Jeg spiser selv masser af ting som bodybuildere ikke gør. Pizza, kebab, burgere osv. Jeg spiser dog aldrig kage, chips og slik, så lidt disciplinær er jeg dog ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for lidt støtte her i disse pressede tider..

Jeg har det også lidt lige som dig. Spiser da også lidt fastfood engang imellem - måske lidt for meget endda!  Men undgår så vidt muligt alt med tilsat sukker, og begrænser mig til kun at drikke max 1.5 liter sodavand på en uge...  Ender næsten altid med at blive om lørdagen dagen derpå (oh, pepsi here I come..  )

Tilmed har jeg vænnet mig til at drikke store mægnder vand hver dag. Det har faktisk givet mig meget energi, synes jeg. Eneste ulempe er at jeg render og pisser hele tiden...  Lige for tiden drikker jeg mellem tre og fire 1.5-liters flasker med postevand hver dag.  lige i køleren dagen efter, og så to med på arejde. Resten drikker jeg i løbet af dagen. Til træning o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder med Francis & TJ! :)

Har læst om de østeuropæiske vægtløftere tilbage i 70érne og 80'erne... de havde sgu ikke adgang til vidunder-kosttilskud og masser af gode madvarer.

Ofte lød diæten kun på suppe, brød, kartofler etc.

Store mængder kød var en mangelvare/sjældenhed.

ALLIGEVEL slog atleterne benene væk under de "højteknologiske" løftere fra vesteuropa/USA.

Og nu ingen kommentarer om AS og Hemmelige østeuropæiske eksperimenter!!

Link to comment
Share on other sites

Før dette går alt for meget op i, hvem der holder med hvem, så lad mig da lige slå fast, at jeg er enig i, at der er forskel på vigtigheden af kost mellem de 3 grupper Francis nævner. Min pointe var blot, at selvom man udelukkende træner for styrke, så er det stadig af stor vigtighed, at ens energibehov bliver dækket.

...og ja, det kan man snildt klare med junkfood, men der er altså også andet end proteiner i junkfood.

Desuden er der jo altid plads til den evindelige hypotetiske kommentar: hvordan ville de østeuropæiske løftere fra 70'erne og 80'erne have klaret sig, hvis de havde haft adgang til bedre ernæring? ;)

Hvorfor er det i øvrigt pressede tider, Francis?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Los. Pointen var bare at er man kun interesseret i styrke og muskelmasse, så kan du æde lige hvad du har lyst til, bare du får nok protein og får dækket dit energibehov. Er du derimod i stigende grad interesseret i fremtoning og sundhed, så vægter kostens sammensætning mere og mere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share