"Halve armstrækninger"


jan peterson
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har gang i lidt hjemme-styrketræning med håndvægte og kropsvægten som belastning. Nu er der sket det at jeg har fået højre arm i gips fra albuen og udefter, hvilket forhindrer mig i at gribe om og løfte tunge og tungere genstande. Mave, lænd og nedefter kan jeg træne som normalt men arme og overkrop kniber det så med. For ikke helt at skulle holde pause i de næste 6 (eller flere) uger har jeg forsøgt mig med en øvelse, som jeg har kaldt "halve armstrækninger":

Fladt på maven, hele underarmen i gulvet tæt til kroppen i skulderhøjde, således at fingerspidserne er ca ud for tindingerne. Ved at presse underarmen i hele dens længde i gulvet hæves kroppen indtil overarmen er lodret. Det bevirker også at skuldrene bevæger sig lidt tilbage, så det er nødvendigt at skyde bagdelen lidt i vejret hvis ikke tæerne skal kure frem og tilbage på gulvet.

Kan nogen med forstand på de dele, vurdere øvelsens kvalitet. Hvilke muskler belastes? Er det spild af tid?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan.

Lad mig lige slå fast, at øvelsen på ingen måde træner biceps, som Blackice foreslår. Der er tale om armstrækninger, og som sådan er det naturligvis triceps ("den trehovede armstrækker"), der tager det største slæb.

Jeg har prøvet øvelsen, og jeg kan mærke at Erector Spinae (lange rygstrækkere) samt mavemusklerne arbejder for at stabilisere overkroppen.

Der er sikkert en række andre hjælpemuskler (måske forreste skulderhovede), men det er primært triceps, som står for skud.

Kan du lave øvelsen helt uden smerter i underarmen? I så fald kan du da sikkert få en smule ud af at køre den, men spørgsmålet er, om du ikke vil få mere ud af at give din arm ro, så du overvinde din skade hurtigst muligt...

Morten

Link to comment
Share on other sites

Biceps kan ikke rammes i øvelsen Jan beskriver. Det er en presseøvelse, og her vil kun triceps rammes. Den vil endda ikke rammes særligt meget, da armen ikke strækkes mere end til 90 grader. Det må primært være bryst og skulder som gør arbejder, hvis jeg har forstået beskrivelsen korrekt. Biceps kan kun aktiveres, når albueleddet flekteres mod modstand. Det er ikke tilfældet her.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Alle har prøvet at ligge på maven på en græsplæne og hvile på albuerne med svajet ryg. Så er det bare albuerne ind til siderne og sænke overkroppen. Albuerne placeres så fingerspidserne i den strakte hånd (tvunget af gipsen) er ca ud for tindingerne. Så presses underarmen i gulvet og hele kroppen løftes, selvfølgelig uden svaj i ryggen, men men enden skudt lidt i vejret i stedet.

Logisk nok når I siger det: Når man presser underarmen "væk" fra sig og ikke trækker den imod sig under belastning må det være undersiden af overarmen der bruges, altså triceps, men selvfølgelig desværre ikke med fuldt udslag, da albueleddet kun strækkes fra 0 til 90 grader.

Jeg havde håbet - som Thomas foreslår - at også bryst og skulder blev sat lidt på arbejde.

Iøvrigt ligger bruddet ude i hånden i forlængelse af højre lillefinger, og jeg kan lave øvelsen helt uden at mærke noget ubehag.

Ja, I tror det er løgn: Ca. 1. juli brækkede jeg kravebenet (væltet scooter), hvilket tvang mig til mere end 2 mdrs pause, så jeg var jo ikke mere end lige kommet i gang. Derfor er det rimeligt irriterende at skulle holde en 6 (måske flere) ugers pause igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share