Løfte, hvor meget?


Don Kane
 Share

Recommended Posts

Er lige kommet hjem fra træning, er begynd at køre en rutine som jeg har nævnt i en anden tråd, men her kommer min problemstilling, havde rygdag, kørte dødløft sådan her: 2x8x30 kg. - 4x50 kg. - 2x8x80kg.

De 2x8x 80 var lige hvad jeg kunne klare idag, men burde jeg ikke kunne løfte mere end 80 kg. 8 gange, når min 1Rm ligger på 120 kg.

Det skal så lige siges, at jeg er præget af lidt influenza, det har vel også lidt at sige, og dengang jeg kørte 1RM i dødløft, var min makker ikke med, så der var ingen der kunne vudere om jeg løftede de 120kg. rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk burde du kunne lave otte reps med 98kg, hvis du har en 1RM på 120 kg. Dette er udregnet efter NSCA-deadlift coefficient, som er en af de forskellige formler for udregning af 1RM på baggrund af et antal reps. I følge en anden formel (Brzycki-formula) bør du kunne lave 8 reps med 96kg med et 1RM på 120kg. Der er altså ikke den store forskel på resultaterne.

Du kan læse mere om disse formler på dette link:

http://weightrainer.virtualave.net/trainin...efficients.html

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke hænge sig så meget i de rep calculators. Forskelle i fibertype sammensætning, gør at der kan være stor forskel på hvor mange reps man kan tage ved en given intensitet. Hvis man tager 2 ekstremer, og tager en med overvejende type II fibre og en med overvejende type I fibre, så kan ham med overvejende type II fibre måske tage 4 reps med 80 % af 1RM, mens ham med overvejende type I fibre måske ville kunne tage 15 reps med 80 % af 1RM. Så de kan ikke rigtigt bruges til andet end estimering udfra en gennemsnitsperson.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmmm okay, grunden til jeg spørger er fordi hvis vi ser på mit bænkpres, så er mit 1RM 100 kg. men jeg bænker normalt tilsidst 2x6x90 kg.

Men det kunne være jeg skulle køre MAX igen i dødløft, når min makker er dernede, så han kan checke min stil ud, øvbøv, nu kommer jeg helt i tvivlt om min MAX er på 120kg.

Jeg syntes også selv at det lyder af rimelig meget, taget i betragtning af at jeg kun havde kørte dødløft i 3 uger.

Link to comment
Share on other sites

Det er da også mange kg. Men ben og ryggen er store muskler, så de fleste kan nok løfte mere end de tror hvis de bare giver sig 100%.  Jeg aner ikke hvad min 1RM ligger på. Men jeg synes gang på gang at jeg bliver overrasket over hvor stærk ens ryg egentlig er, bare man tør, og koncentrerer sig om at holde en god holdning, så kan man overraskende meget.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu ikke sikkert, at du behøver at være deprimeret.

For det første har Thomas ret i, at disse koefficienter er gennemsnitlige, så de skal altså tages med et gran salt. For mit eget vedkommende siger formlen f. eks. at jeg har et teoretisk 1RM på 102,9kg i bænkpres, men mit reelle max er 100kg.

For det andet, så læser jeg dit indlæg som at du idag lige akkurat kunne lave 2 x 8 reps på 80kg. Og formlerne er kun beregnet til brug på 1 sæt af 8 reps. Med mindre du har holdt en ekstremt lang pause mellem sættene er det andet sæt normalt hårdere end det første, og hvis du alligevel har kunnet lave 8 reps i andet sæt, så kunne du ret sikkert have lavet 8 reps med mere end 80kg i første sæt.

Så når du er kommet i form igen efter din influenza (husk at det tager et par uger, inden styrken er helt tilbage), så skulle du måske prøve at lave 1 x 8 reps med 90kg og se om ikke det går. Det gør det sikkert :)

Link to comment
Share on other sites

120 kg. er ikke meget når du har kørt dødløft i 3 uger!

Jeg startede på dødløft for under en uge siden og da tog jeg forholdsvist nemt 8 reps med 100 kg.

Glæder mig til at prøve at maxe i dødløft!

Hvor længe skal jeg egentligt træne dødløft før det er forsvarligt at prøve 1RM ?

Link to comment
Share on other sites

Det var da en fantastisk arrogant og selvhævdende kommentar, Morfar! 120 kg er sq da en fin vægt, hvis man kun har kørt dødløft i 3 uger, og man i øvrigt ikke har mange års træningserfaring.

Fedt for dig, at du kan løfte 100 kg nemt, første gang du prøver dødløft, men meget ufedt, at du skal forklejne andres løft.

Hvornår er det forsvarligt at prøve 1RM? Synes ikke det er et spørgsmål om, hvor længe du har dødløftet, men derimod, hvornår du føler teknikken er i hus, og du har fået en rutineret løfter til at godkende din stil. Desuden er det vigtigt, at du har en stærk midtsektion (lænd og mave), så du har styrke til at undgå den store katastrofe, hvis du ikke kan håndtere vægten i dit 1RM-forsøg i perfekt stil (hvilket tit kan være svært, som du også kan se på mange konkurrenceløft med let krummet ryg).

Morten

Link to comment
Share on other sites

morfar> prøv du bare et max løft i dødløft. Med hensyn til teknik, så er det eneste vigtige - i forhold til at minimere skaderiskio - at du aldrig krummer i ryggen. Det gælder alle løft, men især i dødløft. Andre teknik spørgsmål, som om man går langt nok ned i knæ, om skuldrene "hænger" fremover i sidste del af løftet og lignende, betyder ikken noget videre i forhold til skaderisiko, men har mere noget at gøre med hvor meget man kan løfte, og om løftet vil kunne blive godkendt i en styrkeløftkonkurrence.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Los. ikke det smarteste kommentar. Jeg har løftet dødløft et godt stykke tid. Og jeg løfter 5 sæt med fem reps af 85kg. Jeg tager 5kg mere på hver gang, for at få tekniken helt på plads ,og for at sener og led kan følge med.

Så fordi du løfter 120kg er det ikke ensbetydende med at andre er dårligere.  

Fordi du tog 8 reps med 100kg er det jo ikke sikkert du har taget dem korrekt vel mester.

Link to comment
Share on other sites

Så så....godt ord igen!

Tænkte ikke lige over at min kommentar var stødende! Jeg skal åbenbart lige huske på at det ikke er alle der ligner TJ mht styrke :-)

Blackice< Jeg har lært dødløft af en fitness instruktør der arbejder som fysio terapeut. Tror sgu han har styr på sagerne.

Hvordan udfører man dødløft forkert hvis man ikke krummer ryg, ikke går alt for langt ned i knæ og ikke har skuldrene for langt fremme? Er vi ikke enige om at hvis jeg løfter 100 kg. og en anden løfter 70kg. så er han dårligere end mig??

Los< Jeg kunne også ha løftet 130 kg. første gang, men ville ikke gøre noget forhastet! Skal lige ha teknikken ordentligt på plads før jeg går amok.

Link to comment
Share on other sites

Er vi ikke enige om at hvis jeg løfter 100 kg. og en anden løfter 70kg. så er han dårligere end mig??

Jov det kan du da havde ret i, men du behøver så ikke at sige at andres løft er dårligt, bare fordi de ikke løfter det samme som dig, jeg kender selv flere som har kørt dødløft længere end mig, og ikke løfter nær det samme som jeg, men jeg siger sku da ik at de er svage, fordi de ikke kan løfte det som jeg kan, men hellere vil komme med en posetiv bemærkning, hver gang de øger i vægt, uanset om det fra 100 til 105kg, eller om det er fra 300 til 320 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på intet tidspunkt sagt at nogen var dårlig! Jeg har bare sagt at det ikke var meget! Der er stor forskel.

Jeg indrømmer gerne at jeg har et problem mht. at rose folk for det de læfter, nok fordi mig og min gamle træningsmakker havde mest travlt med at fortælle hinanden hvor svag og lille man var (med et smil på læben) :-)

Jeg skal lige lægge det helt fra mig......

Link to comment
Share on other sites

Sååå ikke pive sådan Don Kane :). Jeg løfter ikke engang 120 kg endnu!, og jeg har dødløftet i næsten et halvt år, men nu har jeg da også kun 1 års træning bag mig, hvoraf halvdelen af dem nok betragtes som værende spildt, rent styrke og massemæssigt.

Det vigtigte er ikke hvor man er nu, men hvor man er på vej hen... :)

Jeg plejer da også at drille min træningsmakker hver gang han benytter Smithstativet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share