Øge i styrke


Don Kane
 Share

Recommended Posts

Jeg har KUN haft dårlige erfaringer med at køre dem en gang om ugen. Min bedste erfaring har jeg med at køre det omkring 2 gange om ugen. Jeg har overvejet på et tidsppunkt at køre noget concentrated loading, som russerne, og sætte det op på 3 gange for at prøve det. Men 1 gang mener jeg som sagt er for lidt udfra egen erfaring, men også rent teoretisk vil 1 gang nok heller ikke holde i retten. Der er jo ting som teknik, nervebaner og sådan noget der skal være på plads, og det er svært at klare ved kun at træne det 1 gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

det ka sagtens lade sig gøre. selv med et 3 dages program kan det gøres. Eksempler herpå, er blandt andet det sheiko program som thomas j præsenterede på getbig. Der får man ihvertfald trænet basisøvelserne rigeligt :)

det gælder bare om at udelukke nogle af ekstraøvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Sheiko programmet er i allerhøjeste grad et styrke program. Men dem som har været på det, har alle taget på. Specielt ryg og ben tillægger sig en del masse på Sheiko programmet. Og det til trods for de lave reps. Det må helt klart skyldes den enorme workload. Igen et eksempel på at rep antallet ikke siger alt, når man snakker hypertrofi. Workloaden har åbentbart også noget at sige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det må du jo egentlig bedst kunne svare på selv. Lad mig sige det sådan her. Man kan blive meget stærk af at køre hver muskelgrupper 1 gang i ugen. Men hvis du brokker dig over det ikke går stærkt nok, så er der metoder som er langt bedre, hvis man vil optimere sin styrke. Neurale tilpasninger optimeres altid bedre med mere frekvent træning. Så spørgsmålet må være, synes du din styrkefremgang er hurtig nok med 1 gang i ugen ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft samme problem...jeg foretrækker at køre kroppen igennem én gang pr. uge (måske mest af bekvemmelighedsårsager ...AL min tid skal ikke bruges på træning)....men når jeg gør dette falder jeg lidt i BP og squat.

Derfor har jeg bestemt mig for at køre kroppen igennem én gang pr. uge vha. et 3-split program. I forlængelse heraf tager jeg én af off-dagene og smutter lige ned om morgenen og køre 5 sæt BP og 3-5 sæt skrå BP og en anden off-dag hvor det samme gør sig gældende med squat.... på denne måde tager det max 30-40 min. om morgenen og fylder ikke min dag op. Det er min teori/hypotese at dette vil betyde at jeg får kørt tilstrækkeligt BP og Squat til ikke at miste styrke og sågar øge, da jeg virkelig kan presse igennem på de 2 "mini"-dage....

nu får vi se om det virker !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke samme problem som dig mayol, jeg øger stadig i styrke.

Da jeg skiftede med at gå over til en muskelgruppe om ugen, øgede jeg drasktisk i styrke i de første mange måneder, men jeg syntes at det går rimeligt langsomt nu, men jeg falder bestemt ikke, jeg øger stadig, ikke meget, men lidt.

Link to comment
Share on other sites

Well jeg dødløfter kun en gang om ugen, så laver jeg front squat en gang om ugen, og backsquat en gang, incline en gang, benchpres en gang og close grip engang.

Kan faktisk godt undre mig lidt over det program, eftersom de fleste synes man skal Dødløfte et par gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Sådan her set mit program ud nu:

DAG 1 - Ryg / Underarme / Mave:

Ryg:

Dead Lift

Barbell Bent Over Rows

Dumbbell Bent Over Rows

Underarme:

Barbell Wrist Curlls

Reverse Wrist Curls

Mave:

Leg Raises

DAG 2 - Lår / Læg / Triceps:

Lår:

Leg Curls

Squats

Dumbbell Lunges

Læg:

Standing Calf Raises

Seated Calf Raises

Triceps:

Kick Back

Lying Tricpes Extensions

Cable Pull Downs

DAG 3 - Bryst / Rotatorcuf / Mave:

Bryst:

Bench Press

Incline Dumbbell Bench Press

Rotatorcuf Træning:

Div. Øvelser.

Mave:

Crunches

DAG 4 - Biceps / Skulder / Nakke:

Biceps:

Barbell Curls

Alternate Dumbbell Curls

Skulder:

Bent Over Rear Lateral Raises

Barbell Upright Rows

Straight Bar Military Press

Nakke:

Barbell Shrugs

Jeg kan sku ik lige finde ud af hvor jeg skal smide bænkpres ind, eller om jeg skal indrage en ekstra træningsdag.

Link to comment
Share on other sites

Ok Thomas . Jeg havde ikke lige tænkt på det på den måde.

Måske fordi jeg regner det som to forsellige øvelser. Altså dødløft og Squat

jeg har bare svært ved at opnå nok intensitet i squat. Men det er fordi jeg ikke kommer helt langt nok ned. Jeg har et balance problem når jeg kommer omkring paralel.

I front squat der går det, men det er svært at udføre tungt. Jeg mangler stadig meget teknik i den øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke du behøves at indrage en ekstra dag, jeg mener mere, at nøglen er at skære nogle øvelser væk.

så kunne det se sådan her ud

dag 1:

bænkpress

incline bænkpress

dips

sideraises

dumbbell shrugs

dag 3

dødløft

eksplosive squats(7*2 med 60-70% af 1RM)

bentover barbell row

closegrip chin-ups

weighted hyperextensions

mave med vægt

underarme

dag5

eksplosiv bænkpress(6*2-3 reps med 60-70RM)

closegrip bænkpress

bentover laterals

rotator cuff øvelser

dag 6:

squats

stifflegged deadlifts

seated calf raises

bentover dumbbell row

hammercurls

dag7 fri

dag 1

det var så mit forslag til hvordan det KUNNE gøres. Man kunne også bare køre hver anden dag istedet for at have 2 dage efter hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share