Sved?


Goldendreams
 Share

Recommended Posts

Mit Spørgsmål lyder... Er det sandt, at man sveder mere, jo bedre form/kondition man er i? Jeg kan ikke huske, hvor jeg har set/hørt det henne, men synes selv at kunne mærke det :blink: Er der nogen der har en videnskabelig forklaring :unsure:

Golden

Dit autonome nervesystem nærmere bestemt sympatikus bliver hutigere aktiveret jo bedre form du er ... bare tanken om træning kan igangsætte svedkirtlernes produktion, så det er helt korrekt at du hurtigere sveder jo bedre form du er i

Link to comment
Share on other sites

... bare tanken om træning kan igangsætte svedkirtlernes produktion...

Noget jeg oplever lidt for ofte for tiden! - Selv endda ved computerspil hvor man skal reagere hurtigt begynder jeg at svede... Ret svedigt! :tongue::baaa:

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

Dit autonome nervesystem nærmere bestemt sympatikus bliver hutigere aktiveret jo bedre form du er ... bare tanken om træning kan igangsætte svedkirtlernes produktion, så det er helt korrekt at du hurtigere sveder jo bedre form du er i

Tak for forklaringen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give jer ret!!!

Jeg sveder langt mere end før i tiden, men kan det ikke have noget at gøre med, at jeg også kan yde langt mere end før i tiden. Selvom man er kommet i bedre kodi, betyder det vel os noget hvis man kan løbe dobbelt så langt.

Det skal dog siges, at jeg har en ven, der ik har helt lige så god kondition som jeg, men han sveder stadig HELT VILDT MEGET. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever primært at det er træningens intensitet, der afgør mængden af sved. Har jeg gode ben til en spinningtime, f.eks. efter et par dages restitution, er der tydeligt mere sved på gulvet end efter 5 dage med 10 timers træning og "flade" ben.

Jeg mener derfor ikke at den fysiske form er afgørende for svedmængden. Jeg ser utrænede, overvægtige med en voldsom svedproduktion og veltrænede tri-atleter næsten uden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uden at være nogen ekspert, så har jeg bemærket at jeg svedte meget ved bare en hurtig cykeltur.. (havde taget 15kg på siden sidste sommer)

Jeg har så smidt ca 5kg af dem og nu sveder jeg en anelse mindre...

Fedt isolere jo rimelig godt og ved højere "indre" temperatur så sveder man vel mere..

Bare et lille input.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever primært at det er træningens intensitet, der afgør mængden af sved. Har jeg gode ben til en spinningtime, f.eks. efter et par dages restitution, er der tydeligt mere sved på gulvet end efter 5 dage med 10 timers træning og "flade" ben.

Jeg mener derfor ikke at den fysiske form er afgørende for svedmængden. Jeg ser utrænede, overvægtige med en voldsom svedproduktion og veltrænede tri-atleter næsten uden.

For det første, så er det klart, at du sveder mindre, hvis du er flad, da du også yder mindre, og derfor generer mindre energi. Du skal være opmærksom på, at "form" ikke er det samme som din ydeevne lige nu, der er et resultat af form, udmattelse og andre faktorer.

For det andet kan du ikke sammenligne overvægtige mennesker med triatleter. Overvægtige mennesker er bedre varmeisoleret, og de har en mindre overflade i forhold til deres volumen end slanke mennesker. Begge dele er med til at hæve svedproduktionen. Hvis du skal sammenligne, så skal du tage en slank person, som er i dårlig form, og sætte ham til at træne sig i god form, uden hans kropsbygning ændrer sig (væsentligt). Så kan du sammenligne svedproduktion før og efter.

Link to comment
Share on other sites

Det er vist svært at sammenligne personer direkte mht svedproduktion.

Det varierer voldsomt individuelt - men hvis man tager den SAMME PERSON, så forøges svedproduktionen naturligvis når han/hun kommer i bedre form, fordi der simpelthen kan arbejdes med en større effekt end før.

Jeg selv sveder (desværre) enormt lidt, og det kan være lidt frustrerende når man selv føler sig i superform, kører sindssygt hårdt til en spinning-time, og så sidder der en person man VED er i elendig form, men med en svedproduktion der er 3 gange eens egen ... :bigsmile:

Som det vist blev bemærket, er det dog en fordel med minimal svedproduktion ved visse former for aktiviteter :lol: :devil:

Link to comment
Share on other sites

Som det vist blev bemærket, er det dog en fordel med minimal svedproduktion ved visse former for aktiviteter 

Ikke enig det skal være nasty svedigt osv.... :devil:

Tænkte nok i knejter her på mol ikke forstod sådan noget :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig det skal være nasty svedigt osv....

Tænkte nok i knejter her på mol ikke forstod sådan noget

:lol: :lol: :lol:

Hvorfor syntes i at det er så fedt at svede meget??? :blink:

Kan da godt se en tilfredsstillese ved det, men det kan da også være upraktisk!!!! Meget upraktisk B)

Pelle B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv sveder (desværre) enormt lidt, og det kan være lidt frustrerende når man selv føler sig i superform, kører sindssygt hårdt til en spinning-time, og så sidder der en person man VED er i elendig form, men med en svedproduktion der er 3 gange eens egen ...

Men vedkommende træner jo længe ikke ved samme intensitet, selvom det måske er en ringe trøst. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sveder mere ved at bruge en løbe Maskine end en Cykel Maskine og min puls ligger stadig i samme område ved bægge to og syndes at det er hårde at lave det Interval på cykel end bare at løbe er det fordi min kondi er dårliger ved løb end cykel??

JPC

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv sveder (desværre) enormt lidt, og det kan være lidt frustrerende når man selv føler sig i superform, kører sindssygt hårdt til en spinning-time, og så sidder der en person man VED er i elendig form, men med en svedproduktion der er 3 gange eens egen ...

Men vedkommende træner jo længe ikke ved samme intensitet, selvom det måske er en ringe trøst. ;)

Ja, det ved JEG jo godt... men der er mange der tror at svedproduktion er direkte måling for hvor stor effekt man arbejder ved... hvorved det ser ud som jeg intet laver, selvom jeg ligger på 92% af maxpuls i længere tid :angry:

Man er vel forfængelig... :lol:

I alle andre sammenhænge end spinning priser jeg mig dog lykkelig :lol:

Altid knastør under armene, herligt ... hehe

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg havde din genetiske make-up hvad det angår Spock. Nu er jeg godt nok en stor mand med en smule isolering. Og jo mere muskelmasse man har, jo mere varme producerer man. Og er ens muskler samtidig lidt isoleret af fedtvæv, så kan det jo være svært at komme af med den varme. Jeg synes dog jeg sveder mere end godt er. Som Angel siger, så skal jeg næsten bare tænke på træning før jeg begynder at svede. Når jeg bliver lettere nervøs, som f.eks i eksamenssituationer, så pibler det frem på panden af mig. Lettere belastende vil jeg mene.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Helt klart jo bedre kondition, jo mere sveder man.

Da jeg startede til spinning juni sidste år, havde jeg en kondition som en 90 årig med astma.

Jeg svedte da lidt men ikke specielt meget, når jeg kører en spinning time idag sveder jeg nok mindst 1 liter, hvis det kan gøre det.

Så en bedre kondition giver mere sved produktion, ihverfald for mig.

Link to comment
Share on other sites

ThomasJ>> Hmmm - så jeg har ingen muskler og er til gengæld for tynd.. :bigsmile:

Benjamin>> yep, men igen, man kan kun sammenligne med sig selv. Jeg sveder da også 6 gange så meget nu som da jeg startede med at cykle, men det er desværre stadig mindre end de fleste nybegyndere gør.. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det lyder jo meget godt at svedproduktionen er grundet god form.

Nu er min kondi ihvertfald ikke blandt de bedste grundet vægtene - men jeg undredede mig en anelse idag da kroppen VIRKELIG pumpede ud i kaskader, og det skete faktisk i første øvelse (bænk).

Jeg har en normal fedtprocent lidt under 10% - og har vel en god portion muskelmasse, men jeg kom til at tænke på om der kan være nogen sammenhæng imellem en større restitionsprocess som den nok p.t. er igang med ?

Kan dette have nogen indvirkning på svedproduktionen ?

Og hvad med kreatin som jeg kører nu, kan dette evt. have nogen indfyldelse på svedproduktionen ?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Det er selvfølgelig klar at med bedre form kan med yde en større træningsindsats end ved dårlig form. Ved større arbejdsindsats øges varmeproduktionen og man sveder mere, selv om man oftest ved bedre form sveder mindre ved samme intensitet sammenlignet med da man var i dårligere form!

Til gengæld er der meget store individuelle forskelle både hvad angår hvor stor varmeproduktionen er ved arbejde og evnen til at afgive varmen via svedproduktion (afkøling). Derfor er der ingen grund til at tro med kan måle konditionen ift. andre ud fra størrelsen af søerne i spinninglokalet. Ja faktiske er det her en fordel med lavere varmeproduktion, da der anvendes mindre spildenergi til afkøling.

Nu er spinningslokaler ofte at sammenligne med en tropisk regnskov (i hvert fald når det er 2. eller 3. time i rad der køres i lokalet). Temperaturen og luftfugtigheden er meget høj. Temperaturen gør at svedproduktionen er betydeligt højere end ved udendørs cykling, hvor kroppen automatisk afkøles af vinden. Den høje luftfugtigheden sidst i spinningtimerne (hvis der ikke er tilstrækkelig udluftning, hvad der ofte ikke er i et propfyldt spinninglokale) gør det vanskeligt at fordampe sveden. Det er nemlig ved fordampningen af sveden giver afkøling. Kan sveden ikke hurtigt nok fordampes driver den ned af en i store søer, men aftøres sveden eller drypper den af kroppen sker der ingen fordampning og ingen større afkøling.

Resultatet bliver yderligere svedproduktion, men med en begrænset afkølingseffekt. Store søer på gulvet kan derfor i lige så høj grad som bedre form indikere enten en stor varmeproduktion eller en dårlige evne til afkøling ved svedfordampning. Der er derfor ikke efter min opfattelse umiddelbart belæg for at tro man er i bedre form eller yder mere end andre pga. større svedproduktionen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Slettet bruger
Der er derfor ikke efter min opfattelse umiddelbart belæg for at tro man er i bedre form eller yder mere end andre pga. større svedproduktionen.

Kan kun gi dig ret i, er også min erfaring. Kørte faktisk spinning i torsdags ved siden af en som svedte så det væltede ned på gulvet, men vores intensitet var den samme og til sidst i timen var min en del større end hans.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis man ser bort fra de ovenfor beskrevne faktorer som størrelse og ydelse ser det ud til at træning medfører en øget evne til at svede - altså bedre træning => bedre evne til at svede (slippe af med varmen)

Exercise training improves tolerance to exercise in the heat by increasing the sensitivity of the sweat rate/core temperature relationship, decreasing the core temperature threshold for sweating and increasing total blood volume.

Gleeson M., Int J Sports Med. 1998 Jun;19 Suppl 2:S96-9

Samtidig ser det ud til at træning medfører, dels en øget mængde svedkirtler samt en øget evne for den enkelte sved kirtel til at producere sved. Undersøgelsen er godt nok på heste (McCutcheon LJ, Geor RJ., J Appl Physiol. 2000 Dec;89(6):2463-71) men det er sandsynligt at det samme gør sig gældene for mennesket (Buono MJ, White CS, Connolly KP., J Dermatol Sci. 1992 Jul;4(1):33-7.)

Og så er det vel bare med at komme ud i det gode vejr og træne sine svedkirtler

Sander

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har ens forbrænding egentlig noget at gøre med svedproduktionen? Jeg kan f.eks begynde at svede ret vildt, hvis jeg har spist et stort måltid mad - mest hvis det er dejlige bøffer f.eks. :tongue:

Jeg troede egenligt at det var et udtryk for at ens forbrænding var sat i et højere gear, og man defor begyndte at svede..

Hvad siger eksperterne?

Mvh. Claes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share