Kan man komme i for god form?


bls
 Share

Recommended Posts

Et hurtigt spørgsmål som jeg har ligget og undret mig over et stykke tid:

En bekendt har fået at vide af lægen, at han ikke må komme i bedre form/træne mere end han gør nu, fordi hans hvilepuls er 45.

Lægen siger at pulsen nu er så lav at han vil dø hvis, hjertet springer et slag over.

Har nogle hørt om dette fænomen før?

Jeg troede, at pulsen blev så lav, fordi blodet blev bedre til at transportere ilt=samme iltforsyning, men jeg er måske helt galt på den? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Så var Indurain sgu død mange gange med hans hvilepuls på 27 :D

Iøvrigt så falder hvilepulsen fordi hjertets slagvolumen øges. Det vil sige at hjertet bliver istand til at pumpe mere blod ud pr. slag -> skal ikke slå så mange slag for at flytte den samme mængde blod.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Her sidst jeg var ved lægen fik jeg en snak om når man holder op med at træne, han mente at et brat stop ikke var godt, men at man derimod skulle nedtrappe det ligesom hvis man går af noget medicin.

Som eksempel gav han top cykelryttere og sagde at deres hjerte kunne eksplodere hvis de pludselig stoppede træningen. Personligt synes jeg det lyder lidt overdrevet, men er der noget hold i det altså at træning skal nedtrappes frem for en brat afslutning?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Ah, den med at eksplodere synes jeg nu liige er en tand for skarp :lol:

Og den med, at han skulle kunne dø, hvis hjertet springer et slag over?? Mon ikke han kan tåle, at være uden ilt i hjernen i de få sekunder det tager? Kan ikke se, hvorfor en lav puls skulle give større riciko for at få hjerteflimmer ved at springe et sklag over heller. Er absolut ikke ekspert, men har bare aldrig hørt noget i den retning på studiet? :unsure:

Mon ikke det med nedtrapningen ahr noget at gøre med, at nedtrapning generelt er noget læger dyrker. Det bruges jo meget indenfor medicinadministrering. Jeg kan altså heller ikke se det skulle gøre den store forskel? Der er i hvert milioner der har overlevet et brat stop i deres daglige aktivitetsniveau.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening bør man ikke tillægge alt for megen vægt på alm. lægers udtalelser i forbindelse med træning. Jeg går da ud fra at jeg ved mere om træning end min læge gør og det fungerer da også udmærket. Man kan ikke forlange at læger kan vide alt, og i nogen tilfælde tror jeg ikke der skal så meget til før man matcher dem på enkelte områder.

Jeg har f.eks. været en af de mange uheldige som får migræneanfald, og efter relativt kort opsøgende arbejde, har jeg fået en viden omkring behandling af migræne som er bedre end en del lægers. Det mener jeg at kunne sige fordi der stadig er mange som får udskrevet gammel ineffektiv medicin med unødvendigt store bivirkninger. Og det må vel have den simple årsag at en del læger simpelthen ikke er opdateret på fx behandling af migrene. Jeg siger ikke at læger er nogle dovne banditter, men jeg mener bare man må ha for øje at de i visse tilfælde kan have deres begrænsninger og at man må beholde sin almindelige sunde kritiske fornuft overfor deres udtalelser.

Link to comment
Share on other sites

Som eksempel gav han top cykelryttere og sagde at deres hjerte kunne eksplodere hvis de pludselig stoppede træningen. Personligt synes jeg det lyder lidt overdrevet, men er der noget hold i det altså at træning skal nedtrappes frem for en brat afslutning?

Jeg kan lige forestille mig det: Den tidligere top-atlet sidder stille og roligt ved køkkenbordet efter karrierens afslutning. Pludselig siger det *BANG*, og mandens brystkasse rives i stumper og stykker! Skulle hane have trappet ned, eller var det et Al-Qaeda angreb? Det giver ihvertfald helt ny mening til ordet selvmordsbomber. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Et hurtigt spørgsmål som jeg har ligget og undret mig over et stykke tid:

En bekendt har fået at vide af lægen, at han ikke må komme i bedre form/træne mere end han gør nu, fordi hans hvilepuls er 45.

Lægen siger at pulsen nu er så lav at han vil dø hvis, hjertet springer et slag over.

Har nogle hørt om dette fænomen før?

Jeg troede, at pulsen blev så lav, fordi blodet blev bedre til at transportere ilt=samme iltforsyning, men jeg er måske helt galt på den?

det tror jeg bare man skal springe op og falde ned på. Medicinere har da meget fysiologi, men deres fysiologi er hele tiden med sygdom for øje. De har altså ikke særligt meget arbejdsfysiologi, som jo er et helt felt for sig selv. Jeg vil vist bare sige at du møder kun en læge som ved virkeligt meget om toptrænede cykelrytteres fysiologi, hvis det er noget han selv er interesseret i og har sat sig ind og ikke fordi det er noget han har fået at vide på Panum....

Link to comment
Share on other sites

Almindelige læger vil helst undgå at slå deres patienter ihjel, derfor kommer de ifbm. træning med nogle råd som sikrer at man ikke kan klandre dem for noget, hvis det går galt. Når jeg er i topform ligger min hvilepuls på omkring 30-35 slag. Det har jeg nu aldrig oplevet nogen problemer med.

Hvis man vil have et ordentlig svar skal man spørge en idrætslæge på en idrætsklinik.

Link to comment
Share on other sites

Incognito: Vi kan jo diskutere om det er bevidst eller ubevidst at en læge udtaler sig sådan. Men at en læge prøver at skræmme en patient med bål og brand, for at opnå sit mål (altså lægens) er da et tegn på at han gerne vil undgå at patienten laver noget dumt og dør. At lægen så engang har hørt noget eller læst en artikel om at folk er døde af for stort hjerte og så selv konkluderer noget deraf, er jo bare ærgeligt. De fleste læger (som jeg har mødt) vil hellere sige noget end at indrømme at de ikke ved hvad de snakker om. Det bedste ville jo være hvis læger kunne finde ud af at indrøme deres manglende viden og henvise folk til nogen som ved lidt om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene indtil videre, så er det ikke kun mig, der synes at det lød en smule uldent.

Måske har det noget med hans alder at gøre (49) og at den gode form er kommet indenfor de sidste par år . Han har faktisk lige gennemført sit første marathon her i foråret.

Link to comment
Share on other sites

Som eksempel gav han top cykelryttere og sagde at deres hjerte kunne eksplodere hvis de pludselig stoppede træningen. Personligt synes jeg det lyder lidt overdrevet, men er der noget hold i det altså at træning skal nedtrappes frem for en brat afslutning?

Jeg kan lige forestille mig det: Den tidligere top-atlet sidder stille og roligt ved køkkenbordet efter karrierens afslutning. Pludselig siger det *BANG*, og mandens brystkasse rives i stumper og stykker! Skulle hane have trappet ned, eller var det et Al-Qaeda angreb? Det giver ihvertfald helt ny mening til ordet selvmordsbomber. :lol:

MRB > Var der sådan i lille rød 'plet' der bevægede sig på hans brystkasse lige før det skete... manden opdagede den; prøvede at børste den væk og blev derefter temmeligt nervøs... men for sent ;)

Link to comment
Share on other sites

Man hører somme tider om pludselige dødsfald blandt trænede personer.

Når man er i en sjælden god topform er den vel kommet ved en sjælden god træning.

Den hårde træning der er gået forud, kan den have belastet systemet så meget at det

kan være en risiko ved det ?

Eller hvis man overskrider den normale topydelse man er trænet op til hvad så ?

Kunne det tænkes at der er et svagt led der ikke har kunnet følge med i

resten af træningsfremgangen ?

Indebærer overdrivelse ikke ofte en større risiko ?

Bare nogle af mine tanker.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Som eksempel gav han top cykelryttere og sagde at deres hjerte kunne eksplodere hvis de pludselig stoppede træningen. Personligt synes jeg det lyder lidt overdrevet, men er der noget hold i det altså at træning skal nedtrappes frem for en brat afslutning?

Jeg kan lige forestille mig det: Den tidligere top-atlet sidder stille og roligt ved køkkenbordet efter karrierens afslutning. Pludselig siger det *BANG*, og mandens brystkasse rives i stumper og stykker! Skulle hane have trappet ned, eller var det et Al-Qaeda angreb? Det giver ihvertfald helt ny mening til ordet selvmordsbomber. :lol:

MRB > Var der sådan i lille rød 'plet' der bevægede sig på hans brystkasse lige før det skete... manden opdagede den; prøvede at børste den væk og blev derefter temmeligt nervøs... men for sent ;)

Minder mig om det simpsons Afsnit hvor Bart peger med en laserpind i Skinners Skridt. Hvorefter skinner tror det er en prik. "Oh, there is a red dot on my pants - better take'em off". "oh, on the underpants too - better take 'em off too".. :tongue:

Tilbage til emnet. Hvad mht. en meget lav fedtprocent. Har hørt flere steder, at det ikke er videre "sundt" med en konkurrence-lav fedt% i henhold til bodybuilding?

Link to comment
Share on other sites

han blev skudt ved et "uheld" (måske/måske ikke) under en filmoptagelse. Men han brækkede vistnok ryggen under vægttræning engang.

Det var Brandon Lee, som blev skudt. Bruce døde under andre omstændigheder, som ingen rigtig er enige om. En af de meste gængse teorier var vist at han døde af nogle piller han tog, enten som en allergisk reaktion eller en overdosis. Det vides ikke, ej hellere om denne teori holder vand.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Det er noget myte-befængt crap at man ikke ved hvad Bruce Lee døde af. Man ved GODT hvad han døde af. Man ved bare ikke hvad der forårsagede problemet. Han døde af hjerne-ødem. Under filmoptagelserne af hans sidste film blev han skidt tilpas og klagede over hovedpine. Han fik så noget smertestillende, og lagde sig til at sove på hans hotelværelse. Da man fandt ham var han død. Obduktionen viste at der var væskeansamlinger i hjernen. Man kunne så bare ikke påvise hvad de var opstået af. Der blev spekuleret i at det var den smertestillende medicin som fremkaldte en allergisk reaktion som xax er inde på.

Og ja, Brandon Lee, hans søn blev skudt under optagelserne til The Crow (så vidt jeg husker). Der skulle have været løst krudt i pistolen, men det var der så bare ikke :blink:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Man ved GODT hvad han døde af. Man ved bare ikke hvad der forårsagede problemet.

Og ja, Brandon Lee, hans søn blev skudt under optagelserne til The Crow (så vidt jeg husker). Der skulle have været løst krudt i pistolen, men det var der så bare ikke :blink:

Thomas

Ja ok, det var egentlig også det jeg mente, tror jeg...

xax, hvem er det? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Der var løs krudt i pistolen, men en af filmfolkene havde glemt at rense pistolen før den skulle affyres. Det betød at Brandon Lee blev skudt i maven med et stykke hårdt plastic, som han efter 6 timer på operationsbordet døde af (indre blødninger).

Fejlen med skydevåbnet var elementært, men man havde sparet stuntkoordinatoren væk og have bare brugt en almindelig prop man.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share