Fedt procent tang


El Kay
 Share

Recommended Posts

maxim.dk har en accumeasure til 200 DKK (min kostede 14 USD i Staterne).

ast-ss.dk har en Fattrack (elektronisk) til godt 400

Eller hvad med en prof til nogle tuzzer:

http://www.paulun.com.vegasys.net/fitness....8a98ec3

Jeg glæder mig til at se hvad Morten Z synes er billigt. Sidst jeg var i Staterne faldt jeg over en til en 50er inklusive fitness video!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes at testen af Fedttangen mangler noget vigtigt....

Motion-online beskriver Reproducerbarheden i deres ellers gode artikel om en billig Fedt-måletangen. Men jeg er egentlig mere interesseret i dens Repeterbarhed (præcition). Jeg har ikke brug for at vide om den er nøjagtig. Jeg vil bare gerne vide om den er præcis, så jeg kan se om jeg stiger i fedtprocent eller falder, hvilket jeg også mener er de flestes behov. Så jeg kan egentlig ikke bruge Reproducerbarheden til noget.

Har man testet tangens Repeterbarhed….?

For lige at sætte de måletekniske termer på plads er her følgende definitioner:

- Reproducerbarheden:

er graden af overensstemmelse mellem målinger foretaget af forskellige personer, under varierende betingelser, men dog efter samme procedure.

- Repeterbarhed:

er graden af overensstemmelse mellem målinger foretaget af samme person, samme betingelser og inden for et kort tidsrum. (f.eks. 10 gentagende målinger)

- Nøjagtighed:

Graden af overensstemmelse mellem måleresultat og den “sande værdi”. Den ”sande værdi er svær at finde i dette tilfælde. Her er man nok nødt til at anvende metoden hvor den “sande fedtprocent” findes ved nedsænkning i vand, og dette resultat bruges så som reference.

- Præcision:

Kaldes også Repeterbarheden. Beskrives ofte med standardafvigelse (spredning), men også med forskellen mellem maximum og minimum, da de fleste alm. mennesker bedst kan forholde sig til forskellem mellem Max/min. Man skal dog passe på fejlmålinger ved brug af max og min, da en sådan har stor indflydelse på max/min resultat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

lykke - > udmærket indlæg og meget fint at sørge for at definere begreberne.

I praksis vil det være sådan at hvis reproducerbarheden er god, så er repeterbarheden også god. Faktisk er det reelt repeterbarheden vi har kontrolleret. Da det nok er de færreste af vores læsere der skelner mellem de to udtryk, brugte vi blot det mest almindelige af ordene.

Du vil sikkert gerne have noget konkret statistik sat på, men det valgte vi altså ikke at producere.

Generelt er der en del variation på fedttangsmålinger udført af forskellige personer (uanset tang). Det er også derfor at vi andetsteds understreger at det skal være den samme person der skal måle hver gang.

"Nøjagtighed" skal i dette tilfælde ikke sættes i forhold til undervandsmåling men i forhold til en "gold standard"-tang (som vi har gjort). Vi tester jo ikke hele skinfold-metodikken, men kun tangen som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten Z

Nu vi er i gang med emnet "fedt", er det så ikke muligt at få alle de misforståelser der hersker her omkring sat på plads. Det må du være manden for :-)

Jeg ved godt i har en kanon god artikel om "fedtforbrændingszone" her på MO

Jeg oplever næsten hverdag, at folk i det center jeg træner, snakker om hvilke øvelser de skal træne for at forbrænde fedt, og hvad de skal træne for at tabe sig på siderne eller bagdelen,- altså vil de gerne punkt-tabe, hvad der jo er umuligt (hvis man altså ikke vil under kniven)

Og det er total håbløs at forklare dem sandheden, for de har jo hørt oraklet "Claus Styker" i programmet "Farvel Fedt" på DR

Denne "Claus Styker" kører slankehold her i Randers hvor jeg bor. Her står han så og prædiker "fedtforbrændingszone" og viser hvordan man skal træne "forkert". Han burde stoppes.

Kan vi ikke lave en elektronisk underskrift indsamling mod denne mand....?

Link to comment
Share on other sites

Det underholder mig også en del at se så mange piger (i alle aldre), der går til spinning og træner i lårmaskiner. De ender med en røv som en ladeport, mens de tror, de opnår det modsatte (eller rettere store lårmuskler lige under balderne, men det er jo ligemeget om det er muskler, hvis det er fejlproportioneret, efter min mening).

Misforstå mig ikke, jeg kan godt lide piger med muskuløse lår, lårene skal bare ikke ligne forstørrede gulerødder.

Det er også ufatteligt, så mange, der ligger og træner mave, fordi de gerne vil have en tynd flad mave, når de istedet burde spise mindre eller vælge en øvelse, der forbrænder fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hej "xjyden"

Du skriver....

<Citat begynd>

 istedet burde spise mindre eller vælge en øvelse, der forbrænder fedt.

<Citat slut>

Gider du ikk' lige at fortælle mig, hva' det er for en øvelse der forbrænder fedt. Men fortæl det kun til mig, for det her kan vi sgu blive millionærer på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente, at der er ingen maveøvelser, der (relativt) er gode til at brænde fedt af, derfor skal man træne noget andet end maven, eller spise anderledes for at tabe sig på maven.

Og de piger, jeg har set, får ikke relativt mindre røv eller lår af at træne ben eller cykel øvelser i træningscenter.

Link to comment
Share on other sites

Kære xjyden

Du skriver...

<Cicat begynd>

Der er ingen maveøvelser, der (relativt) er gode til at brænde fedt af, derfor skal man træne noget andet end maven, eller spise anderledes for at tabe sig på maven.

<Citat slut>

Nu har videnskabsfolk altså for længst bevis, at man ikke kan punk-tabe sig. Dvs. at tabe sig på et bestem sted. Det er genetisk bestemt hvorfra kroppen først henter sine forsyninger fra fedtdepoterne når kroppen kommer i energiunderskud. Så det er spildt arbejde at træne en bestem øvelse for at tabe sig et bestem sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share