Squat - Godt for armene


EPHO
 Share

Recommended Posts

Det er da logik for burhøns, at hvis man vil pakke masse på skal man koncentrer sig om de store basisøvelser som squat, dødløft, rows og presseøvelser. Da jeg i sin tid begyndte, at træne fik jeg et godt råd af en gammel vægtløfter. Han sagde, at jeg primært skulle træne ben og ryg, idet de er de største muskelgrupper i kroppen. Han sammenlignede kroppen med et træ, grenene vokser ikke medmindre stammen også vokser. :)

Rigtig god pointe,

men der findes en del mennesker med tyk krop og tynde arme og ben

(ja, så skal der også squattes), men ellers skal der måske cuttes

i stedet for diskopumpes, eller måske samtidig, så det gør jeg :)

Diskopump er spild af tid. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Undersøgelserne snakker for sig selv, men lad os nu lige klappe hesten. Mange herinde får det efterhånden nærmest til at lyde som om man slet ikke kan øge sin muskelmasse på overkroppen uden at køre tunge squats, dødløft osv. Det er selvfølgelig ikke sandt.

Sådan skal det selvfølgelig ikke forståes. Men der ER mere at hente, ved at supplere sin træning med squat og dødløft.

Hvis vi delte en gruppe på 20 mennesker op i 2, og bad den ene gruppe om at lave en solid omgang overkropstræning, mens den anden gruppe lavede samme træning + lidt tung dødløft og lidt 20-rep breathing squats, så vil jeg vædde med at gruppen som lavede squat og dødløft voksede mere i overkroppen og på overarmen end dem som kun kørte overkrop. Jeg vil næsten sætte penge på det.

Nogen frivillige til forsøget :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Undersøgelserne snakker for sig selv
nej de gør ikke. De undersøgelser jeg har set har vist et "ligegyldigt" GH release i et par sekunders varighed. Tvivler seriøst på det har nogen som helst betydning for noget som helst. Den type GH der har betydning for muskelvækst (IGF-1) bliver frigivet i den trænede muskel og en IGF-1 udskilning i lårbassen har derfor ikke nogen som helst betydning for dine arme.
Det samme kan ikke siges om hypertrofi træning, som primært beskæftiger sig med intracellulær vækstsignalering. Og jeg er 100 % overbevist om at den inddirekte effekt eksisterer.

selvfølgelig kan det samme siges om hypertrofi træning. Jo flere resorucer til arm træning = mere volumen/frekvens/intensitet kan puttes deri => mere vækst

Link to comment
Share on other sites

Undersøgelserne snakker for sig selv, men lad os nu lige klappe hesten. Mange herinde får det efterhånden nærmest til at lyde som om man slet ikke kan øge sin muskelmasse på overkroppen uden at køre tunge squats, dødløft osv. Det er selvfølgelig ikke sandt.

Sådan skal det selvfølgelig ikke forståes. Men der ER mere at hente, ved at supplere sin træning med squat og dødløft.

Hvis vi delte en gruppe på 20 mennesker op i 2, og bad den ene gruppe om at lave en solid omgang overkropstræning, mens den anden gruppe lavede samme træning + lidt tung dødløft og lidt 20-rep breathing squats, så vil jeg vædde med at gruppen som lavede squat og dødløft voksede mere i overkroppen og på overarmen end dem som kun kørte overkrop. Jeg vil næsten sætte penge på det.

Nogen frivillige til forsøget :D

Thomas

Pas nu på, du ikke lover for meget, og de tager imod tilbudet.

Det tager tid, hvis du får for mange under dine vinger :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølglig kan man øge massen i overkroppen uden SQ og DL, men man ville kunne øge mere såfremt man havde disse to øvelser med som grundstamme i programet.

man vil kunne øge endnu mere hvis man nøjes med DL og brugte den energi, man ellers ville ha brugt på squat, til endnu mere overkrops træning :)

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig kan det samme siges om hypertrofi træning. Jo flere resorucer til arm træning = mere volumen/frekvens/intensitet kan puttes deri => mere vækst

Sådan fungerer hypertrofi træning jo ikke. Du kan jo ikke sige at jo mere intensitet og jo mere volumen, jo større hypertrofi-respons. Der er et cut-off point, hvor mere ikke er bedre. Og træner man målrettet for vækst i overkrop og arme, så går jeg udfra at man i forvejen kører på grænsen af det optimale. Lidt ekstra squat og dødløft snupper ikke mange ressourcer hvis man ser overordnet på det. Der jo ikke nogen som snakker om et sheiko program i squat og dødløft. Jeg snakker om f.eks 5x5 i dødløft mandag, og 1x20 rep breathing squats fredag. Dette vil med garanti øge det overordnede hypertrofi respons. Jeg har set det gang på gang. Når man sætter folk til at køre squat og dødløft, så vokser de lige pludseligt MEGET hurtigere overordnet set, hvis de spiser efter at tage på. Jeg har aldrig vokset så meget som da jeg startede med squat og dødløft. Da jeg kørte WSB, hvor man kører masser af squats, goodmornings, dødløft, rows, presseøvelser etc., voksede mine arme fra lidt under 45 cm til lidt over 50 cm på 1½ år.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt har det altid undret mig at cykelryttere har nogle muskuløse arme,

men om de træner arme, eller det er bentræningen der virker, ved jeg ikke.

De har samtidig en slank krop, så måske er cykling vejen frem mod strandformen :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølglig kan man øge massen i overkroppen uden SQ og DL, men man ville kunne øge mere såfremt man havde disse to øvelser med som grundstamme i programet.

man vil kunne øge endnu mere hvis man nøjes med DL og brugte den energi, man ellers ville ha brugt på squat, til endnu mere overkrops træning :)

Tror jeg ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Nogen frivillige til forsøget

hvis gruppen der ikke træner squat (de træner stadig dødløft) træner mere overkrop end squat gruppen, så tager jeg gerne imod det væddemål :)

Jamen så holder det jo ikke. Pointen er jo at tager man 2 grupper som laver samme overkropstræning, så vil denne overkropstræning give mere hypertrofi, hvis den laves sammen med squat og dødløft. Ja, eller dødløft og benpres for den sags skyld.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt har det altid undret mig at cykelryttere har nogle muskuløse arme,

men om de træner arme, eller det er bentræningen der virker, ved jeg ikke.

De har samtidig en slank krop, så måske er cykling vejen frem mod strandformen :)

Henning :pumpin:

Henning sniffer du acetone ????

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set det gang på gang. Når man sætter folk til at køre squat og dødløft, så vokser de lige pludseligt MEGET hurtigere overordnet set, hvis de spiser efter at tage på

Det kunne jo forklares ved at dem der tilføjer squat og dødløft bliver så smadret at de æder endnu mere og derfor vokser mere overordnet. Det har så åbenbart medført en del forvirring mht hvor effekten i virkeligheden er kommet fra

Link to comment
Share on other sites

Jamen så holder det jo ikke. Pointen er jo at tager man 2 grupper som laver samme overkropstræning, så vil denne overkropstræning give mere hypertrofi, hvis den laves sammen med squat og dødløft. Ja, eller dødløft og benpres for den sags skyld.

øhm tror måske vi taler forbi hinanden, for min pointe er jo at man ved at undlade squat kan fokusere mere på overkropstræning så det holder jo ikke at lave 2 grupper der laver lige meget overkropstræning.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Jeg har set det gang på gang. Når man sætter folk til at køre squat og dødløft, så vokser de lige pludseligt MEGET hurtigere overordnet set, hvis de spiser efter at tage på

Det kunne jo forklares ved at dem der tilføjer squat og dødløft bliver så smadret at de æder endnu mere og derfor vokser mere overordnet. Det har så åbenbart medført en del forvirring mht hvor effekten i virkeligheden er kommet fra

At de æder mere bagefter øger jo ikke hypertrofi responset. Det bliver de bare federe af. Og hvor effekten kommer fra er vel irrelevant, sålænge resultaterne bliver bedre i 99 ud af 100 tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Jamen så holder det jo ikke. Pointen er jo at tager man 2 grupper som laver samme overkropstræning, så vil denne overkropstræning give mere hypertrofi, hvis den laves sammen med squat og dødløft. Ja, eller dødløft og benpres for den sags skyld.

øhm tror måske vi taler forbi hinanden, for min pointe er jo at man ved at undlade squat kan fokusere mere på overkropstræning så det holder jo ikke at lave 2 grupper der laver lige meget overkropstræning.

Min pointe er at man skal lave et overkropsprogram som er OPTIMALT. Det vil sige at det ikke skal være muligt at øge volumen eller intensitet mere uden at overtræne. På den måde kan man jo netop påvise at squat og dødløft GØR en forskel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ung gut på et program, hvor det eneste der kan karekteriseres som armtræning er dips to gange i ugen. På de 8 måneder han har kørt programet er hans arme vokset fra 36 til 40cm. :)

Mine arme er også vokset mest i de perioder hvor jeg næsten ikke trænte dem. De perioder hvor fokus har været på squat, dødløft, bænkpres, rows, goodmornings, overhead press osv. er mine arme vokset markant. Den inddirekte effekt kan være ekstremt udtalt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt har det altid undret mig at cykelryttere har nogle muskuløse arme,

men om de træner arme, eller det er bentræningen der virker, ved jeg ikke.

De har samtidig en slank krop, så måske er cykling vejen frem mod strandformen :)

Henning :pumpin:

Henning sniffer du acetone ????

Hvorfor det ?

Virker det ?

Jeg har hørt om nogen, der sniffer salmiakspiritus før et løft,

men ikke om acetone :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt har det altid undret mig at cykelryttere har nogle muskuløse arme,

men om de træner arme, eller det er bentræningen der virker, ved jeg ikke.

De har samtidig en slank krop, så måske er cykling vejen frem mod strandformen :)

Henning :pumpin:

Henning sniffer du acetone ????

Hvorfor det ?

Virker det ?

Jeg har hørt om nogen, der sniffer salmiakspiritus før et løft,

men ikke om acetone :)

Henning :pumpin:

Cykelrytter veltrænede arme ??? Det var bare det jeg bed mærke i :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ung gut på et program, hvor det eneste der kan karekteriseres som armtræning er dips to gange i ugen. På de 8 måneder han har kørt programet er hans arme vokset fra 36 til 40cm. :)

Mine arme er også vokset mest i de perioder hvor jeg næsten ikke trænte dem. De perioder hvor fokus har været på squat, dødløft, bænkpres, rows, goodmornings, overhead press osv. er mine arme vokset markant. Den inddirekte effekt kan være ekstremt udtalt.

Jeg har selv de samme erfaringer. Den unge gut var dog lidt skeptisk i starten, da han før trænede med et stort fokus på netop arme, bryst og skulder. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ung gut på et program, hvor det eneste der kan karekteriseres som armtræning er dips to gange i ugen. På de 8 måneder han har kørt programet er hans arme vokset fra 36 til 40cm

sjovt mine arme voksede mest da jeg ødelagde mit knæ og derfor ikke kunne squatte

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share