Puls?


MikkelE
 Share

Recommended Posts

Hey.

Jeg har lige fået et pulsur... Så jeg ska selfølgelig have regnet min træningzone (60-70%). Jeg har så lige et par spørgsmål:

1. Regner jeg min puls ud efter formlen 220-alder er min maxpuls 202. I praksis kan jeg bare ikke få min puls højere end 187. Hvilken skal jeg bruge til udregning af træningszonen?

2. Hvordan skal jeg regne træningszonen ud:

2.1 Nedre grænse: maxpuls*0,6

Øvre grænse: maxpuls*0,7

2.2 Nedre grænse: (maxpuls-minpuls)*0,6+minpuls

Øvre grænse: (maxpuls-minpuls)*0,7+minpuls

Det giver jo to rimelig forskellige zoner, så hvilken er den rigtige?

Mvh. Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Har kigget lidt rundt på forskellige sider... På både dourun.dk og fitnessgruppen siger de at man skal beregne træningszonerne efter 2.2 metoden... Nogen der kan komme med nogle afklarende svar på hvilken metode der er den rigtige?

Er der forskel på hvor zonerne ligger alt efter om man er trænet eller utrænet?

Edited by MikkelE
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er der forskel på hvor zonerne ligger alt efter om man er trænet eller utrænet?

Ja det er der helt klart, du vil se at det vil blive meget sværre med tiden at nå din maks puls, jeg er 26 og for 10 mdr siden kunne jeg banke min puls op på 206 et par enkelt gange, det er meget meget sjælden jeg kommer op over 188 nu.

Link to comment
Share on other sites

Er der forskel på hvor zonerne ligger alt efter om man er trænet eller utrænet?

Ja det er der helt klart, du vil se at det vil blive meget sværre med tiden at nå din maks puls, jeg er 26 og for 10 mdr siden kunne jeg banke min puls op på 206 et par enkelt gange, det er meget meget sjælden jeg kommer op over 188 nu.

Men regner du så 188 som din maxpuls nu eller hvad? Hvordan beregner du din træningszoner? Hvis man nu f.eks vil ligge i "fedtforbrændingszonen"?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruge formlerne til andet, end at se evt fremskridt i kondition. (Formlerne er for upræcise)

Hvis du vil fedtforbrænde, skal du træne så længe du kan med så høj intensitet som muligt.

Du er nødt til at teste din maxpuls, hvis du vil træne efter den :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruge formlerne til andet, end at se evt fremskridt i kondition. (Formlerne er for upræcise)

Hvis du vil fedtforbrænde, skal du træne så længe du kan med så høj intensitet som muligt.

Du er nødt til at teste din maxpuls, hvis du vil træne efter den :)

Jeg har fundet max pulsen: 187... Er det bare sådan. Jo længere og hårdere, jo bedre?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Hvis du har afsat f.eks. 30 minutter til træning, skal du gennemføre den med så høj intensitet som muligt.

Det er sandt, at kroppen primært forbrænder fedt ved lavere intensitet, men det totale forbrug er størst ved høj intensitet (pga. efterforbrændingen)

Link to comment
Share on other sites

Mikkel, hvilken sport er det vi taler om?

Løb og cykling. Mest løb...

OK. Cykling ved jeg absolut ingenting om, men hvis det er løb, så:

Den pulszone du har lagt ud med, 60-70%, virker lidt kedelig. Jeg tror ikke jeg kunne gennemføre en løbetur ved den puls.

Prøv en zone med lidt mere spræl i, f.eks. 70-80% eller 75-85%, men lad være med at hoppe på den med "jo hårdere, jo længere, desto bedre".

Link to comment
Share on other sites

Jarvig - du er galt på den. det som man regner ud med den formel som der henvises til på MOl - er den korekte måde at udregne sin træninsgintensitet. Så sætte "0" til ens faktiske hvilepuls, som jo også er den laveste intensitet man kan arbejde med. Forskellene mellem % af maks og så denne medtode indsnævres selvfølgelig jo tættere man kommer på maks. Men ønsker man at arbejde på 60-70 % (Håber sørme ikke det er den ikke eksisterende fedsforbrændings zone der skaber det ønske!) så er det den korekte måde at gøre det på

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var 13år fik jeg lavet en maxtest på løbebånd på et idrætsinstitut

Kondital : lige over 70

Maxpuls : 217

Har ikke målt min puls ellers, men regner med at købe et pulsur igen her inden længe

Og hvad sku du så bruge det til?

Jeg tror at det kunne hjælpe mig med at få mere ud af min træning...

Link to comment
Share on other sites

Jarvig - du er galt på den. det som man regner ud med den formel som der henvises til på MOl - er den korekte måde at udregne sin træninsgintensitet. Så sætte "0" til ens faktiske hvilepuls, som jo også er den laveste intensitet man kan arbejde med. Forskellene mellem % af maks og så denne medtode indsnævres selvfølgelig jo tættere man kommer på maks. Men ønsker man at arbejde på 60-70 % (Håber sørme ikke det er den ikke eksisterende fedsforbrændings zone der skaber det ønske!) så er det den korekte måde at gøre det på

Vi taler vist om forskellige ting.

Når man træner med 70 % af ens makspuls, så træner man med 70 % af ens makspuls. Længere er den ikke. B)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruge formlerne til andet, end at se evt fremskridt i kondition. (Formlerne er for upræcise)

Hvis du vil fedtforbrænde, skal du træne så længe du kan med så høj intensitet som muligt.

Du er nødt til at teste din maxpuls, hvis du vil træne efter den  :)

Jeg har fundet max pulsen: 187... Er det bare sådan. Jo længere og hårdere, jo bedre?

Spørgsmålet lød på hvordan man korrekt udregner ens træningszone - og der er mit svar det mest korrekte:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundet max pulsen: 187... Er det bare sådan. Jo længere og hårdere, jo bedre?

Ud fra en alt andet lige betragtning og med det primære formål at forbrænde så mange kalorier som muligt er svaret ja.

Men, der er en række andre faktorer der også spiller ind, såsom motivation, skadesrisiko og vigtigst af alt, hvad er egentlig dit mål med træningen ?

Jeg vil foreslå at finde et godt løbeprogram, der hjælpe dig med at etablere en fornuftig grundform, du kan finde rigeligt af dem på dourun.dk. Når grundformen er på plads, kan du begynde at træne mod specifikke mål, såsom 10km løb, marathon.......

Her er der mulighed for at tilsætte intervaltræning, bakketræning og en række andre sjove ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share