Bænkpres og Bænkpres


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

Jeg synes, at mol atter er blevet moden til en debat om bænkprestrøjen. Ikke en debat om vi skal løfte med trøje eller om vi ikke skal, men derimod om, hvor grænsen går, hvor meget kan der hentes i en trøje før vi siger nu er det nok? Hvis en person bænker 100 kg, men 200 kg med trøje er dette sportsligt? Er dette noget som folk kan forholde sig til?, har det overhovedet noget med styrke at gøre?

Man ser tit, at folk øger deres max betydeligt blot ved at anskaffe sig en ny trøje uden at blive et gram stærkere. Hvis udviklingen forsætter kan man måske lade helt vær med at løfte for styrke.

Jeg bringer ikke dette op, fordi jeg vil ud med budskabet: brænd de lorte trøjer og lad os løfter Raw alle sammen, men derimod fordi at debatten er nødvendig for at vi ikke ender med amerikanske tilstande

hvor går grænsen? I dag henter nogle danske løftere 40-50% i en trøje. Dette vil jeg sige er for meget, da dette ødelægger billedet af folks styrke. Nogle vil sige: Martin har ondt i røven, fordi han ikke selv henter så meget i en trøje, men helt ærligt, jeg vil sku ikke bænke 225, hvis jeg ved, at det ikke siger noget om min faktiske styrke. Jeg synes, at 10-15 % er rimligt. Måske skulle der laves en regel om, at trøjerne ikke måtte være stramme. Dette øger jo også sikkerheden!

Ja, hvor går grænsen?????????

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan godt følge dig til en vis grad. Men det hele kommer an på hvordan man ser på det. Jeg mener ikke bænkpres er bænkpres længere, når man tager en trøje på, hvor løftet ændres totalt. Bænkpres er efter min mening et løft som tester overkroppens pressestyrke. Når man tager en trøje på, så bliver det mere et spørgsmål om lockout styrke. Derfor synes jeg ikke trøjerne hører hjemme i styrkeløft. Når en person kan løfte 50 kg mere i trøje end uden, så synes jeg det er hul i hovedet. Også selvom man specifikt træner efter det.

Omvendt, så ER trøjerne en del af gamet som det ser ud nu, og det må man bare æde. Og så må man acceptere at man ikke længere konkurrerer i det klassiske løft bænkpres mere. Ikke som jeg ser det. Man konkurrerer i en form for assisteret bænkpres, hvor andre aspekter end bare rå overkropsstyrke kommer ind i billedet. Trøje-teknik, lockout styrke osv. er nu langt mere relevant. Det er også fair nok. Hvor aktive styrkeløftere bør stoppe deres piveri over trøjerne, og acceptere at de er blevet en del af gamet, så må de aktive styrkeløftere som er trøje-fortalere også acceptere og prøve at forstå at folk udenfor konkurrence-styrkeløft, synes at bænkpres under disse forhold ikke længere er bænkpres som de kender det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg ved nu ikke ligefrem om de amerikanske tilstande er værre end vores. For som jeg ser det, er det som om vi ikke ved hvad det er vi vil. Jeg synes i den grad at den måde det hele foregår på omkring bænkpressen er meget hasarderet. Furyen kan gøre nogle folk i stand til at løfte en vægt de overhovedet ikke har kontrol over, når den ryger ud af banen, men sikkerheds foranstaltningerne(eller manglen på samme) gør at løfteren er overladt til sig selv, og må lukrere på sine hurtige reflekser medmindre han vil have ryddet hele overmunden(som jeg har hørt er sket for en løfter i sverige) eller hvem ved, måske kunne det gå endnu værre. og måske er det den slags der skal til for at gøre noget ved det.

Men hvad KAN man gøre ved det?? - som jeg ser det er der et par løsninger.

1 et rack, hvor nogle stænger er placeret lige over løfterens hals højde. Løfteren sænker stangen til brystet, men skulle uheldet være ude og stangen ryger ned mod halsen, vil stængerne stoppe stangen. Og da halsen altis er noget lavere end brystet, vil det ikek give problemer med at stangen ramemr stængerne under et normalt løft

2. man kunne have flere spottere end de 2 i siderne, som vi har set til både DM, og DM i bænk ikke var nok. Der kunen være en bagspotter også, hvilket dog ville kræve at overdommeren sidder helt oppe ved løfteren(som set i USA). Måske ville ekstra spottere ved skiverne også være en hjælp. Det som jeg dog mener kan være problemet med dette, er at når uheldene sker, går det lynhurtigt. Man når dårligt nok at blinke, før stangen har ramt bænken.

til sidst ku man selvfølgelig tillade nogle trøjer fremfor andre, eller løfte raw. Dog mener jeg at det for mange løftere er meget hårdt for deres skuldre at løfte tunge vægte raw, så en trøje der ikke gav så meget, som feks. de gamle inzer trøjer ku være en mulighed. Eller også ku man som sagt bare bænke videre, men med øget sikkerhed, for som det er nu, synes jeg slet ikke det er acceptabelt, og jeg tror det er et spørgsmål om tid, før der sker en ulykke medmindre der blvier gjort noget .

Link to comment
Share on other sites

TJ: Et godt indlægt, der giver et fint billede af problematikken.

Jeg har også lært at acceptere, at trøjen er kommet for at blive, og kom til at tænke lidt over noget af det du skrev. Mange vil nok være enig i, at bænkpres og bænkpres med trøje ikke er den samme øvelse, hvorfor så ikke kalde konkurrencebænk for noget andet? som fx Elastikløft eller trøjeløft.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Prehn: Ang. din løsning et, så Har Erik Rasmussen lavet en model, der skulle afhælpe det problem, men hvor god den er, ved jeg ikke.

Det sikkerhedsmæssige er meget vigtigt. En sprækket trøje og en løfter kan være fortid, hvis man kommer til at ligge med nogle vægte, som man ikke kan håndtere uden trøje. Vil give dig ret i, at en trøje kan være med til at skåne skulderne, hvilket taler for en trøje.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg måske ikke svarede så godt på dit sprøgsmål er nok at jeg har ldit svært ved at forholde mig til at sætte en kg grænse for hvor meget man må få ud af en trøje. Dog vælger jeg alligevel at deltage i debatten, da jeg synes det er en enormt spændende debat :) Faktisk er det egentlig fristende at sige 0 eller uendeligt, uendeligt, hvis vores sikkerheds foranstaltninger berettiger til det 0 Fordi trøjerne får vores sport til at fremstå lidt grinagtigt, og ikke særlig tilskuer venlig. Folk har meget svært ved at forholde sig til at man skal have en meget stram trøje på, og får atleterne til at se en anelse grinagtige ud når de er på podiet. Specielt fordi mange af tilskuerne selv laver øvelsen, og måske ikke behøves sådan en trøje af nogle sikkerheds grunde, og desuden synes det ku være interessant at sammenligne dem selv med dem der konkurrere på podiet. Så alt i alt er trøjerne set fra en tilskuers perspektiv lidt latterlige, uanset om man henter 5 eller 100kg i dem. Så 0 eller uendeligt, da det for mange at se er et spørgsmål om med eller uden trøje. Og uendeligt, dvs. stramme trøjer gør jo at der blvier jongleret med en del kg, så det ville måske være mere spændende end se en mand slamme 10k ekstra end han kunne raw, i en slatten trøje.

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Det er netop en spændende debat, men også en meget svær en af slagsen :) At hente uendeligt meget, vil være ok med mig, hvis man bare kaldte konkurrencebænk noget andet. For det at tilskuerne kan forholde sig til det, der bliver løftet, er meget vigtigt, så jeg er meget enig.

Da jeg startede til styrkeløft kunne jeg fx bænke ca. 130 kg og tænkte 160,5 kg, som var rekorden i min klasse 75 dengang, kommer jeg aldrig til at løfte. ½ år efter løftede jeg det med en trøje, men hvor mange tænker ikke noget lignende, når de sidder og ser styrkeløft. Det er jo naturligt, at man sammenligner med almindelig bænkpres. Ikke alle ved, at der er nogle der kan hente måske op til 80 kg i en trøje. Dette kræver selvfølgelig hårdt arbejde. Og der er faktisk ganske få, som ville indrømme, hvad de bænker uden trøje. Hvis der kommer en "ikke styrkeløfter" hen og spørger, hvad bænker du? så vil de fleste af os svare det antal kg, som vi bænker med trøje, selvom vi nok burde sige det, som vi rent faktisk kan løfte, hvis vi bare lagde os ned på en bænk. Det kan folk forholde sig til.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Vil opfordre til, at denne tråd ikke ender, som andre før den :) på forhånd tak.

Mvh. BGP

Dernæst vil jeg sige en ting, vilkårene er ens for alle, det er muligt for næsten, hvem som helst, at anskaffe sig en trøje. Man kan heller ikke sige, at man max kan tillade et bestemt antal kg, som man maximalt, må hente i trøjen, da den for mig afgørende faktor, for hvor meget man kan få ud af en trøje er et spørgsmål om, hvor "klogt" man har trænet.

Link to comment
Share on other sites

hvor går grænsen? I dag henter nogle danske løftere 40-50% i en trøje. Dette vil jeg sige er for meget, da dette ødelægger billedet af folks styrke. Nogle vil sige: Martin har ondt i røven, fordi han ikke selv henter så meget i en trøje, men helt ærligt, jeg vil sku ikke bænke 225, hvis jeg ved, at det ikke siger noget om min faktiske styrke. Jeg synes, at 10-15 % er rimligt. Måske skulle der laves en regel om, at trøjerne ikke måtte være stramme. Dette øger jo også sikkerheden!

Dette bliver vi aldrig enige om, da man ikke kan regulere hvor meget den enkelte får ud af sin trøje. F.eks The Fury, du henter måske 15-20 kg og Jeg henter 40-50 kg, men trøjen er altså den samme, så hvis man havde "Løsere" trøjer viller der stadig være forskel på, hvor meget folk ville hente i dem.

Link to comment
Share on other sites

Vil opfordre til, at denne tråd ikke ender, som andre før den  :)  på forhånd tak.

Mvh. BGP

Dernæst vil jeg sige en ting, vilkårene er ens for alle, det er muligt for næsten, hvem som helst, at anskaffe sig en trøje. Man kan heller ikke sige, at man max kan tillade et bestemt antal kg, som man maximalt, må hente i trøjen, da den for mig afgørende faktor, for hvor meget man kan få ud af en trøje er et spørgsmål om, hvor "klogt" man har trænet.

Puma: Det kommer næppe bag på dig, at jeg ikke er enig med dig ;) At vilkårene er ens for alle er ikke rigtigt med mindre du mener, at alle de der har penge til det, har mulighed for at købe en trøje, men ikke alle har mulighed for at hente de samme kg i en trøje og det er lige meget, hvor seriøst de træner. Det er også derfor, at jeg gerne ville have en grænse. For det kan da ikke være ens forhold, hvis en henter 5 kg og en anden henter 80 kg.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Vil opfordre til, at denne tråd ikke ender, som andre før den  :)  på forhånd tak.

Mvh. BGP

Dernæst vil jeg sige en ting, vilkårene er ens for alle, det er muligt for næsten, hvem som helst, at anskaffe sig en trøje. Man kan heller ikke sige, at man max kan tillade et bestemt antal kg, som man maximalt, må hente i trøjen, da den for mig afgørende faktor, for hvor meget man kan få ud af en trøje er et spørgsmål om, hvor "klogt" man har trænet.

Puma: Det kommer næppe bag på dig, at jeg ikke er enig med dig ;) At vilkårene er ens for alle er ikke rigtigt med mindre du mener, at alle de der har penge til det, har mulighed for at købe en trøje, men ikke alle har mulighed for at hente de samme kg i en trøje og det er lige meget, hvor seriøst de træner. Det er også derfor, at jeg gerne ville have en grænse. For det kan da ikke være ens forhold, hvis en henter 5 kg og en anden henter 80 kg.

Forholdene er ens, da vi har adgang til det samme udstyr, længere er den ikke

Link to comment
Share on other sites

hvor går grænsen? I dag henter nogle danske løftere 40-50% i en trøje. Dette vil jeg sige er for meget, da dette ødelægger billedet af folks styrke. Nogle vil sige: Martin har ondt i røven, fordi han ikke selv henter så meget i en trøje, men helt ærligt, jeg vil sku ikke bænke 225, hvis jeg ved, at det ikke siger noget om min faktiske styrke. Jeg synes, at 10-15 % er rimligt. Måske skulle der laves en regel om, at trøjerne ikke måtte være stramme. Dette øger jo også sikkerheden!

Dette bliver vi aldrig enige om, da man ikke kan regulere hvor meget den enkelte får ud af sin trøje. F.eks The Fury, du henter måske 15-20 kg og Jeg henter 40-50 kg, men trøjen er altså den samme, så hvis man havde "Løsere" trøjer viller der stadig være forskel på, hvor meget folk ville hente i dem.

Hvis der ikke bliver sat en grænse, så ville vi i nær fremtid se folk løfte dobbelt så meget med trøje som uden.

Link to comment
Share on other sites

hvor går grænsen? I dag henter nogle danske løftere 40-50% i en trøje. Dette vil jeg sige er for meget, da dette ødelægger billedet af folks styrke. Nogle vil sige: Martin har ondt i røven, fordi han ikke selv henter så meget i en trøje, men helt ærligt, jeg vil sku ikke bænke 225, hvis jeg ved, at det ikke siger noget om min faktiske styrke. Jeg synes, at 10-15 % er rimligt. Måske skulle der laves en regel om, at trøjerne ikke måtte være stramme. Dette øger jo også sikkerheden!

Dette bliver vi aldrig enige om, da man ikke kan regulere hvor meget den enkelte får ud af sin trøje. F.eks The Fury, du henter måske 15-20 kg og Jeg henter 40-50 kg, men trøjen er altså den samme, så hvis man havde "Løsere" trøjer viller der stadig være forskel på, hvor meget folk ville hente i dem.

Hvis der ikke bliver sat en grænse, så ville vi i nær fremtid se folk løfte dobbelt så meget med trøje som uden.

Men man skal stadig selv være i stand til, at styre løftet, så er det lige meget hvor meget trøjen gi'r

Link to comment
Share on other sites

Puma: Det kommer næppe bag på dig, at jeg ikke er enig med dig ;) At vilkårene er ens for alle er ikke rigtigt med mindre du mener, at alle de der har penge til det, har mulighed for at købe en trøje, men ikke alle har mulighed for at hente de samme kg i en trøje og det er lige meget, hvor seriøst de træner. Det er også derfor, at jeg gerne ville have en grænse. For det kan da ikke være ens forhold, hvis en henter 5 kg og en anden henter 80 kg.

Forholdene er ens, da vi har adgang til det samme udstyr, længere er den ikke

Link to comment
Share on other sites

Vil opfordre til, at denne tråd ikke ender, som andre før den  :)  på forhånd tak.

Mvh. BGP

Dernæst vil jeg sige en ting, vilkårene er ens for alle, det er muligt for næsten, hvem som helst, at anskaffe sig en trøje. Man kan heller ikke sige, at man max kan tillade et bestemt antal kg, som man maximalt, må hente i trøjen, da den for mig afgørende faktor, for hvor meget man kan få ud af en trøje er et spørgsmål om, hvor "klogt" man har trænet.

Puma: Det kommer næppe bag på dig, at jeg ikke er enig med dig ;) At vilkårene er ens for alle er ikke rigtigt med mindre du mener, at alle de der har penge til det, har mulighed for at købe en trøje, men ikke alle har mulighed for at hente de samme kg i en trøje og det er lige meget, hvor seriøst de træner. Det er også derfor, at jeg gerne ville have en grænse. For det kan da ikke være ens forhold, hvis en henter 5 kg og en anden henter 80 kg.

Efter min mening så gør ham der kun får 5 kg ud af en trøjen noget alvorligt forkert.

Link to comment
Share on other sites

Puma: Det kommer næppe bag på dig, at jeg ikke er enig med dig ;) At vilkårene er ens for alle er ikke rigtigt med mindre du mener, at alle de der har penge til det, har mulighed for at købe en trøje, men ikke alle har mulighed for at hente de samme kg i en trøje og det er lige meget, hvor seriøst de træner. Det er også derfor, at jeg gerne ville have en grænse. For det kan da ikke være ens forhold, hvis en henter 5 kg og en anden henter 80 kg.

Forholdene er ens, da vi har adgang til det samme udstyr, længere er den ikke

Det er en meget indelukket holdning du har der. Vi kan alle købe det samme udstyr, enig, men ikke alle ville kunne få det samme ud af det. Men det drejede se nu også mere om, hvad der max kunne accepteres.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening så gør ham der kun får 5 kg ud af en trøjen noget alvorligt forkert.

Det kan da godt være eller også er den person bare ikke bygget på samme måde som dig?

Du kan sige, at man kan træne sig op til at blive bedre med trøje, men hvis nu 2 personer begge løfter 50 kg raw og derefter får en trøje på, en laver 55 og en anden laver 80, så ville ham der laver 80 kg få 25 kg foræret i forhold til ham som laver 55. Er det retfærdigt????

Link to comment
Share on other sites

Ok så tager vi den derfra, da man efter min opfattelse ikke kan kontrollere, hvor meget folk henter i trøjerne, må man ty til andre midler, f.eks i IPF har vi kun enkeltlags trøjer, man kunne evt. sætte standarder for strækbarheden af stoffet som trøjerne er lavet af

Ja, at lave nogle strammere regler vil være en start :) men løsere trøjer vil gøre forskellen mindre. Man kan selvfølgelig ikke få alle til at hente fx 10%, men man kan gøre meget, så afstanden ikke bliver så stor.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening så gør ham der kun får 5 kg ud af en trøjen noget alvorligt forkert.

Det kan da godt være eller også er den person bare ikke bygget på samme måde som dig?

Du kan sige, at man kan træne sig op til at blive bedre med trøje, men hvis nu 2 personer begge løfter 50 kg raw og derefter får en trøje på, en laver 55 og en anden laver 80, så ville ham der laver 80 kg få 25 kg foræret i forhold til ham som laver 55. Er det retfærdigt????

Efter min mening så gør ham der kun får 5 kg ud af en trøjen noget alvorligt forkert.

Det kan da godt være eller også er den person bare ikke bygget på samme måde som dig?

Hæhæ jeg ved godt, hvad det er du prøver, at sige uden, at sige det

Du kan sige, at man kan træne sig op til at blive bedre med trøje, men hvis nu 2 personer begge løfter 50 kg raw og derefter får en trøje på, en laver 55 og en anden laver 80, så ville ham der laver 80 kg få 25 kg foræret i forhold til ham som laver 55. Er det retfærdigt????

Det er da surt for ham der kun henter 5 kg, men så gør han noget forkert og så må han jo bare træne efter sine svage sider f.eks top eller bund

Link to comment
Share on other sites

Ok så tager vi den derfra, da man efter min opfattelse ikke kan kontrollere, hvor meget folk henter i trøjerne, må man ty til andre midler, f.eks i IPF har vi kun enkeltlags trøjer, man kunne evt. sætte standarder for strækbarheden af stoffet som trøjerne er lavet af

Ja, at lave nogle strammere regler vil være en start :) men løsere trøjer vil gøre forskellen mindre. Man kan selvfølgelig ikke få alle til at hente fx 10%, men man kan gøre meget, så afstanden ikke bliver så stor.

Men der vil altid være regelbøjere, som vil gøre ting der efter din målestok vil være uretfærdigt

Link to comment
Share on other sites

Bare kald mig nostalgisk, men jeg længes efter den tid, hvor det var ham, der kunne løfte flest kg uden udstyr, der vandt. Der var ingen tvivl om, hvem der var den stærkeste.

Hvis man gerne ville skåne skulderen, så kunne man jo erstatte trøjen med en lille klods. Da trøjen "kun" hjælper i bunden, vil folk uden problemer kunne løfte de samme kg til klods som med trøje og sikkerheden fik det dermed også meget bedre.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share