tre-dags program


SAB
 Share

Recommended Posts

I den næste måned har jeg kun tid til trænning tre dage om ugen (normalt fem gange/uge). Jeg synes det er svært at få hele kroppen igennem på kun tre dage. Men her er mit udkast, håber på lidt kritik:

Mandag (Ben, rotatorcuffen og mave):

Squat   3x4-6

Benpres   2x6-8F

Stivbenet dødløft   3x4-8

Stående læg   3x6-8F

Siddende læg   3x6-8F

Cuban-pres   3x6-8

Ben løft   2x12-15

Mavebøjninger   2x12-15

Twist (maskine)   2x12-15

Onsdag (Bryst, skulder og biceps):

Bænkpres   3x4-6

Skrå Fly   3x6-8F

Skrå DB-pres   2x4-6F

Military pres   3x4-6

Lateral raise   3x6-8F

BB-Curl   3x6-8F

DB-Curl   2x4-6F

Fredag (Ben, ryg, triceps og mave):

Squat   2x6-8

Dødløft   3x4-6

Chin-ups   2x6-8F

BB-row   3x4-6F

Dips   3x6-8F

Fransk pres   2x4-6F

Ben løft   2x12-15

Mavebøjninger   2x12-15

Twist (maskine)   2x12-1

Øvelsen "Ben løft" er hvor man ligger på ryggen og løfter benene (nedre mave), ved ikke hvad den hedder!??!

"F" angiver at der køres til failure.

Mvh SAB

P.S.: XAX, har du lagt mærke til at stivbenet dødløft er inkluderet :D

Link to comment
Share on other sites

Glimrende forslag Thomas har der - jeg gjorde det selv i en periode, hvor min tid/lyst til træning var lille. Det virker rigtig godt skulle jeg hilse og sige.

Hvis du laver et full body program, så kunne du rode lidt rundt med fokusgrupperne så det den ene dag blev ben - næste ryg - næste bryst. Foreksempel ved at smide en øvelse til ind for fokusgruppen...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er da et forsøg værd. Hvad siger i til følgende forslag:

Mandag:

Ben: Squat   3x4-6

Læg: Siddende   3x6-8

Bryst: Bænkpres   3x4-6

Bryst: Fly   3x6-8

Ryg: Chin-ups   3x6-8

Skulder: Military pres   3x4-6

Biceps: BB-Curl   3x4-6

Mave: Benløft   3x12-15

Onsdag

Ben: Benpres   3x4-6

Ben: Stivbenet dødløft   3x4-6

Bryst: Skrå DB-pres   3x6-8

Ryg: Dødløft   3x4-6

Skulder: Lateral raise 3x6-8

Biceps: DB-Curl   3x6-8

Triceps: Fransk pres   3x4-6

Mave: Mavebøjning   3x12-15

Fredag

Ben: Squat   3x6-8

Læg: Stående   3x6-8

Bryst: Skrå bænkpres   3x4-6

Ryg: BB-Row   3x4-6

Ryg: Pull-downs (V-grep)   3x4-6

Skulder: Cuban pres   3x6-8

Triceps: Dips   3x4-6

Mave: Twist (maskine)   3x12-15

Jeg har dog udeladt at træne læg, biceps og triceps hver gang. Jeg tror bliver for meget. Er det noget i den stil i tænker på, eller skal jeg køre "de tre store" hver gang?

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tage de 3 store hver gang. Eksempelvis som følger:

SQ  5*6

DL  5*6

BP  5*6

MP  5*6

Rows  4*8

Preachercurl  3*8-10  (dag 1)

Dips  3*8-10 (dag 2)

Goormornings  4*6 (dag 3)

Jeg tror jeg ville gøre det på den måde - kunne evt. holde de 5 første øvelser fast, og nappe en ekstra valgfri efter humør :)

Nå ja, ved ikke om du tidligere har kørt til failure - ikke en god ide her. Personligt ville jeg stoppe 1-2 reps før.

Link to comment
Share on other sites

jamen smid da endelig noget læg og rotator arbejde ind. Den sidste var nok en god idé - kunne evt. være den ene øvelse i løbet af ugen. Læggen skall selvfølgelig også trænes, men personligt tror jeg, at jeg ville nedprioritere den i det her program... og så vente med den til du starter på din normale træning igen om en måneds tid.

Hvor lang tid har du trænet SAB? Og er det for hypertrofi du træner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i ca. 9 mdr. Jeg startede egentligt for at styrke ryggen. Har ikke decideret rygproblemer, men havde ind i mellem ondt, efter en arbejdsdag. Jeg arbejder som reparatør i industrien, med mange løft, pres og holden i meget dårlige arbejdsstillinger. Samtidig ville jeg gerne vokse lidt, da jeg er meget spinkel. Efterhånden som jeg er vokset (8 kg), er jeg blevet mere og mere interreseret i hypertrofi!!! Så pt. er det først og fremmest hypertrofi, med styrke som bivirkning :)

Jeg har faktisk ikke trænet rotatorcuffen, men havde planer om at begynde på det. Har ingen problemer med skulderne, men det er jo bedre at forebygge!!!!

Når nu de store øvelser trænes tre gange om ugen ville det så ikke være en fordel at træne med forskellig reprange f.eks.:

mandage: 5x4

onsdag: 4x6

fredag: 3x8

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i ca. 9 mdr. Jeg startede egentligt for at styrke ryggen. Har ikke decideret rygproblemer, men havde ind i mellem ondt, efter en arbejdsdag. Jeg arbejder som reparatør i industrien, med mange løft, pres og holden i meget dårlige arbejdsstillinger. Samtidig ville jeg gerne vokse lidt, da jeg er meget spinkel. Efterhånden som jeg er vokset (8 kg), er jeg blevet mere og mere interreseret i hypertrofi!!! Så pt. er det først og fremmest hypertrofi, med styrke som bivirkning :)

Jeg har faktisk ikke trænet rotatorcuffen, men havde planer om at begynde på det. Har ingen problemer med skulderne, men det er jo bedre at forebygge!!!!

Når nu de store øvelser trænes tre gange om ugen ville det så ikke være en fordel at træne med forskellig reprange f.eks.:

mandage: 5x4

onsdag: 4x6

fredag: 3x8

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

du kan prøve med en forskellig reprange, men jeg tror det kommer ud på et (mere eller mindre). Programmet er meget simpelt skruet sammen, og det kan virke underligt at skulle træne hele kroppen når man er vant til et BB split... men det er hårdt og krævende :)

Opretter du ikke en træningslog, det kunne være spændende at følge med i forløbet...

Link to comment
Share on other sites

OK, så beholder jeg samme reprange. Seks reps. er også det jeg fortrinsvis holder mig til nu, passer mig godt.... Hvis følgende program bliver "godkendt" vil jeg starte på mandag:

Hver gang:

Squat   5x6

Dødløft   5x6

Bænkpres   5x6

Military pres   5x6

BB-row   5x6

Mandag:

Cuban pres 3x8

Tirsdag:

Siddende læg   3x8

Onsdag:

BB-Curl   3x6

Dips   3x6

Det med en trænningslog..... Jeg er ikke meget få at oplyse de latterlige lave vægte jeg jonglere med :) Nå, pyt, så skidt da :D

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørgsmål om tilvænning.....Kroppen er jo enormt god til at vænne sig til noget, så det er forholdsvis huritgt at kroppen vænner sig til en given workload. Se bare på de russiske træningsprogrammer, de indeholder en meget stor workload, men når bare kroppen har tilpasset sig den, så er det intet problem. Dog skal man nok ikke blive på et sådan program for længe, da det jo ER en stor workload, så en deload uge engang imellem er nok på sin plads. Men når først kroppen har tilpasset sig workloaden, så kan den sagtens blive klar til næste træning.

Link to comment
Share on other sites

Well det er muligt. Men spørsmålet er bare om det ikke er mere optimalt at dele øvelserne ud på tre dage. Så er der også mulighed for at få tilføjet andre suplerende øvelser. på den måde bliver kroppen stadig trænet i gennem et par gange om ugen, men uden. Sys det er lidt vildt træne de tre største løft til hver træning pas.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu meget brugt i nogen programmer at køre squat, bænkpres og dødløft hver gang. Eller deromkring. Check her Blackie.

Canadian Non-linear Autoregulating

A Revolutionary Approach to Powerlifting 3 x 3

Sheiko base period II

Man skal bare passe på man ikke presser sig lige hårdt hver gang. 5 sæt hver gang, 3 gange i ugen, kan også være lige i overkanten, med mindre man kører med ligeså lave procenter som Korte´s 3 x 3 program.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja det ved jeg. Men så vidt jeg ved er det vidst også folk som har oparbejdet en stor workload gennem lang tids hardcore træning.

Hans ide var jo:

Hver gang:

Squat   5x6

Dødløft   5x6

Bænkpres   5x6

Military pres   5x6

BB-row   5x6

Hvilket er en ret hård byrde ville jeg sige. Hvis jeg skulle træne DL, og squat og Benchpres hver gang med 5x5 tror jeg hurtigt mine løft ville gå den forkerte vej. men det kan da godt være jeg tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg synes også det lyder hårdt!!! Det skal nu ikke holde mig tilbage! :bigsmile: At få "lov" til at køre squat og military pres 3 gange om ugen, juhuuu, mine favoritøvelser. Desvære skal jeg også bænkpresse 3 gange om ugen. :(

Jeg starte en trænningslog på mandag, så må vi se hvordan det går. Det er trods alt kun en måned (foreløbigt da :)).

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Workloaden er stor, men hvem har nu sagt at det skal være en dans på roser?

Programmet skal kun køres i en måned - det vil efter min overbevisning ikke føre til overtræning (overreaching måske). I uge 4 vil man sikkert føle sig en smule udbrændt, men med en deload uge efterfølgende... det bliver fantastisk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share