Ridebukser


nybegynderen
 Share

Recommended Posts

Min kæreste har bedt mig om at spørge til råds her i dette glimrende forum, så nu får hun lige ordet:

Jeg er spinkelt bygget, men har desværre en tendens til at få "ridebukser" (fedtdepoter på sidelårene/bagdelen). Generelt er jeg ikke overvægtig, men fedtet sætter sig på disse områder. Har I nogle gode råd til hvordan jeg kommer af med disse ridebukser. Min kæreste siger, at jeg skal løbe nogle ture og få lidt kredsløbstræning, men jeg er en dårlig løber. Jeg dyrker sport(håndbold) tre gange om ugen. Jeg spiser fornuftigt (ikke for meget/ikke for fedt).

Link to comment
Share on other sites

Generelt er punktslankning ikke mulig - desværre. :frown2: Når man taber sig, gør man det over hele kroppen.

Men der er dog to - små - muligheder.

For det første betyder det, at man ikke kan lave punktslankning, ikke at kroppen nødvendigvis taber sig LIGE MEGET over det hele. Eller med andre ord: Kroppen har ofte nogle steder, hvor den helst vil lægge kg'erne. Heraf siger man generelt også at overvægt hos piger er pæreformet, mens overvægtige mænd er æbleformet - dog er der store individuelle forskelle, f.eks. at man får riddebukser førend balder osv.

Så man kan forestille sig - men det er altså langt fra sikkert - at din kæreste er "overvægtig", hvor kg'erne har sat sig på lårene. Prøv derfor at smide 2-4 kg og se om benene ændre form.

Den anden - lille - mulighed er generelt at ændre kropsformen. Den eneste måde, man kan gøre dette på, er, når ovenstående ikke har hjulpet, at få nogle større muskler på de rette steder, så man ikke bemærker det så meget. Men det er formentlig en noget desperat løsning, idet benene samlet vil se tykkere ud, hvilket mænd sjældent synes er pænt.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13: Hvilke "mænd" er det du taler om?

nybegynderen: Jeg er ikke helt sikker på, hvad i mener med ridebukser? Hvis det var fedt på siden af lårene, så ville jeg foreslå, at hun træner forside og bagside lår (d.v.s almindelige benøvelser), og at hun holder sig fra øvelser, der træner siderne af lårene.

Træn også generel styrketræning for at forøge stofskiftet frem for at bruge løb/step/cykel og andet, som alle giver øget vækst af benmusklerne.

Da jeg startede med at træne, var det et sted, hvor vi trænede benene i maskine både indadgående og udadgående, og det giver alle nogle brede ben. Nu gør det mig ikke så meget mere, da jeg efterhånden har så store lårmuskler, at man ikke bemærker det. Men det betyder, at jeg har mindre plads mellem mine ben, end jeg kunne ønske mig.

Det er synd for alle de piger, som i tidens løb er blevet opfordret til at træne inderside og yderside angiveligt for at få mindre lår. Og det er lige så synd for dem, der har fået at vide, at de taber sig ved at træne spinning eller step eller noget andet, der belaster benene.

Man taber sig alene ved at spise mindre end man har brug for. Det er lettere, hvis man træner, men træningen påvirker altså også kroppen på andre måder.

I sidste ende giver al muskeltræning større muskler, hvis man ikke sulter sig eller overtræner.

nybegynderens kæreste: hvis han ikke synes om dig med muskler, så er der nok en anden, der gør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvor folk har det med inderlår- og yderlårstræning fra ?? De maskiner xjyden nævner, som han kalder indadgående og udadgående (også kaldt abduktor og adductor maskiner), træner ikke det folk tror de gør. Adduktor maskinen (indadgående) træner godt nok inderlårets muskler, men man træner altså ikke yderlår på den anden. Abduktor maskinen (udadgående) træner abduktor muskulaturen, som primært udgøres af m. gluteus maximus, m. gluteus medius og m. gluteus minimus, med andre ord ballemuskulaturen. Den del af m. quadriceps femoris, som dækker ydersiden af benet er ikke involveret i abduktion, og man får altså ikke større yderlår af at lave abduktionsøvelser. Det "sweep" bodybuildere har på yderlåret, kommer af en veludviklet m. vastus lateralis (den yderste del af m. quadriceps femoris), og dens funktion er ekstension af knæleddet. Det betyder at bredere ben opnåes med leg extensions, squats, front squats, benpres osv., men IKKE abduktor maskinen. Bare så folk ikke tror de får store yderlår ved at køre på abduktionsmaskiner.

Ridebukserne har intet med for store muskler på yderlåret at gøre, det er udelukkende fedtdepoterne på lårets laterals side som er veludviklet oppe omkring hofteniveau. Diæt og træning med henblik på vægttab er det eneste man kan gøre. Plet forbrænding eksistere jo som bekendt ikke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ har ret i det med ydersiderne. Jeg prøvede at stille mig op og løfte det ene knæ op foran mig, og derefter føre det ud til siden. Det aktiverer ikke musklerne i lårets side.

Jeg forsøgte så bare at stå almindeligt, og så føre det ene ben ud til siden. Det aktiverer musklerne på mig.

Det svarer til den øvelse, hvor man står ved en kabelstation med en rem om det ene ben, og bevæger benet fra side til side. (jeg har ikke kunnet finde øvelsen på nettet)

Nogle udfører øvelsen liggende på gulvet med en sandsæk om det ben, der trænes.

Jeg ved ikke, hvordan jeg selv er kommet til at se ud som jeg gør. Jeg har tidligere brugt både abduktormaskinen og kabelstations øvelsen en del. Men det er helt sikkert, at jeg har en muskel, som buler, der hvor pigerne har deres ridebukser. Der er måske noget fedt også, men bulen bliver større, når jeg spænder musklerne, og den er desværre noget mere markant end jeg selv var opmærksom på. (Bulen sidder ca der hvor Tensor Fasciae Latae er indikeret på bulemuskel ?, men det virker som om den er mere ude på siden og længere ned af låret end tegningen indikerer.)

Jeg har afholdt mig fra at træne i abduktor maskine, fordi jeg mente, det hovedsageligt var det, der skabte ridebukser. Men jeg tager åbenbart fejl. Jeg vil forsøge fremover at mærke efter, i hvilke øvelser lårsiderne aktiveres.

Hvis nybegynderens kæreste ingen muskler har, der hvor ridebukserne er, så er træningen jo ikke noget problem.

En anden detalje er måske påklædningen? Jeg har selv gået i for stramme bukser som lille, og nu starter fedtet på min mave ca. 3 cm under navlen og opad. Derunder er der meget sjældent fedt (bortset fra på balderne). Min brors fedtfordeling er helt anderledes, så jeg tror på, at det skyldes min adfærd frem for arvelighed. (Jeg var lidt tykkere, men vi gik principielt i samme størrelse bukser)

Link to comment
Share on other sites

Claus B: Bulen er på den øverste del af låret og som en fortykkelse på musklen, som evt. kan skyldes et lag der krydser et andet lag. Jeg har ikke adgang til super søgning på emnet. (Jeg synes alle steder, jeg har søgt er dårlige til at manøvrere mellem de forskellige muskler, og tegningerne ligner meget lidt mine ben.)

Det kan godt være, at det er Vastus Lateralis, men den går vel hele vejen op langs siden af låret, og hvorfor skulle den så danne en 10-15 cm bule i den øverste del under hoften?

Man kan vel ikke træne en så lang muskel mere i toppen?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Hey pige med ridebukselår!

Arbejder i fitness center, som instruktør og personlig træner.

Vil gerne for det første afklare at din krop ikke udligner dette med alderen, tværtimod! Først kommer højden, og når du er... 15-16 år vil du ikke vokse så meget i højden længere, derimod vil din krop begynde at opbygge naturlige fedt depoter omkring lår, hofterne / taljen og på brysterne.

Du kan dog gøre noget ved det! Som nogle har været inde på bør du træne dine lår- og ballemuskler, ved for eksempel squat og stemskridt/udfald eller lunges som de populært kaldes.

u skal ikke være bange for at træne indadføre og udadføre, jeg har selv trænet disse i 4-7 år, og de er super stærke, men de buler ikke ud. Det der buler ud er knoglerne / fedt! udadføre og indadføre er primært 2 store sener, der blot bliver stærkere af at du træner dem, de muskler der er forbundet til disse er baglår og baller.

Og nej du får ikke store tykke lår af at træne benene. Se på div sportspiger, nok har top aleterne der konkurere i elite idræt "store" ben muskler, men se blot de kvindelige cykelryttere, de har det de fleste betegner som slanke ben med kød på. Med mindre at det tynde udsultede model look er hvad du ønsker, så¨kan du roligt træne der ud af. Der skal MEGET til at putte blot en lille smule muskler på. Du vil snildt forbrænde mere fedt end du vil opbygge muskler ved lidt ekstra træning. Husk naturligvis at spise nok! Ellers slukker kroppen ned for forbrændingen, og så er det at spise mindre intet værd, hvis man spiser for lidt.

Ved at opbygge og opstramme dine muskler, selv hvis blot en lille smule, vil din hud blive strammet. Dertil vær opmærksom på din kost, masser af grønt, slankt kød og fisk, og fuldkorns produkter, havregryn, rugbrød, brune ris osv.

En mængde forbrænding i form af løb, roning, cykling, svømning, gåture osv. Det kan endda være at dyrke noget sport du syndes er sjovt!

Mht. styrke træning, bør du ikke løfte specielt tungt, men kan roligt træne, det vil kun være godt for dig. Youtube kan være et fint sted at få tips til hvordan div. øvelser skal udføres.... Søg på "great leg workout" for eksempel :)

Håber det afklarede et par ting!

PS: Du behøver ikke være nervøs for at udvikle store muskler, det kommer ikke så nemt, og slet ikke som pige. :)

Edited by Chris123
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share