Trøjer


armamix
 Share

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fin artikel Jay. Egenligt ret intressant, at Scott Mendelson er den mand der har bænket mest raw. Kan man konkludere at de samme vil vinde med eller uden udstyr?

nej

Og hvorfor ikke det, Faber? Den mand der har bænket mest RAW er en af de to der skiftes til at tage rekorden i det forbund hvor de vildeste trøjer er tilladt.

Link to comment
Share on other sites

Fin artikel Jay. Egenligt ret intressant, at Scott Mendelson er den mand der har bænket mest raw. Kan man konkludere at de samme vil vinde med eller uden udstyr?

nej

Og hvorfor ikke det, Faber? Den mand der har bænket mest RAW er en af de to der skiftes til at tage rekorden i det forbund hvor de vildeste trøjer er tilladt.

Fordi det er mere en tilfældighed end en regel.

Link to comment
Share on other sites

Som der er blevet sagt, så blev trøjen indført for at skåne skulderen, men efterhånden som tiden gik, blev trøjerne lavet af mere kraftigt stof og syet sådan, at de kunne give en masse kg. I dag er det sådan, at hvis man har den rette kropsbygning, kan løfte i en stram trøje og ikke hænger sig så meget i sikkerhed, behøver man faktisk ikke kan bænke så meget for at blive fx den bedste i sin klasse :blink: Noget der er meget svært at forstå, hvis man ikke ved, hvad bænkprestrøjer kan gøre ved ens bænkpres.

Bænkprestrøjer er dog gode, hvis man har problemer med skulderen, men det ikke det, som er hovedformålet med trøjer i dag !

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Du glemmer en ting i din betragtning, Faber. Mange af dem som henter meget i trøjen træner ikke almindlig bænkpres, men kun trøjespecifike øvelser som overloader toppen. Det kan feks. være board press eller diverse variationer med bands eller kæder. Dette gør at de kan øge deres trøjemax betragteligt uden at øge deres raw bænkpres, da de stort set aldrig træner deres bundstyrke. Jeg kender flere eksempler på folk som er gået 20-30kg frem i deres trøjeløft på denne måde, uden at de har øget deres raw bænkpres. :)

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer en ting i din betragtning, Faber. Mange af dem som henter meget i trøjen træner ikke almindlig bænkpres, men kun trøjespecifike øvelser som overloader toppen. Det kan feks. være board press eller diverse variationer med bands eller kæder. Dette gør at de kan øge deres trøjemax betragteligt uden at øge deres raw bænkpres, da de stort set aldrig træner deres bundstyrke. Jeg kender flere eksempler på folk som er gået 20-30kg frem i deres trøjeløft på denne måde, uden at de har øget deres raw bænkpres. :)

Jeg er faktisk ikke uenig med dig i lige netop dette :) Men det at man ikke behøver at træne bundstyrke er lidt en uheldig udvikling, da det jo netop er i bunden af løftet, hvor man bruger brystmusklen. Bænkpres bliver en hel nu øvelse, da det vigtigste bliver at kan holde tunge kg og har en rimlig tricepsstyrke. Mange vil nok sige, at man skal have en god topstyrke for at kan bænke mange kg med trøje, da trøjen ikke hjælper i toppen, men der er jo ganske få, da kan bænke de kg til klods, som de uden problemer kan bænke med trøje. Altså må trøjen jo ikke kun hjælpe i bunden.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Du glemmer en ting i din betragtning, Faber. Mange af dem som henter meget i trøjen træner ikke almindlig bænkpres, men kun trøjespecifike øvelser som overloader toppen. Det kan feks. være board press eller diverse variationer med bands eller kæder. Dette gør at de kan øge deres trøjemax betragteligt uden at øge deres raw bænkpres, da de stort set aldrig træner deres bundstyrke. Jeg kender flere eksempler på folk som er gået 20-30kg frem i deres trøjeløft på denne måde, uden at de har øget deres raw bænkpres. :)

Jeg er faktisk ikke uenig med dig i lige netop dette :) Men det at man ikke behøver at træne bundstyrke er lidt en uheldig udvikling, da det jo netop er i bunden af løftet, hvor man bruger brystmusklen. Bænkpres bliver en hel nu øvelse, da det vigtigste bliver at kan holde tunge kg og har en rimlig tricepsstyrke. Mange vil nok sige, at man skal have en god topstyrke for at kan bænke mange kg med trøje, da trøjen ikke hjælper i toppen, men der er jo ganske få, da kan bænke de kg til klods, som de uden problemer kan bænke med trøje. Altså må trøjen jo ikke kun hjælpe i bunden.

Det afhænger vel af klodsens størrelse, samt det faktum, at du med trøjen får fart på fra bunden.

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

efter moos fik prøvet en trøje i lørdags

har jeg faktisk ændret lidt indstilling til den

Folk med lange armen kan godt bænke i den

moos øgede sin top med 40 kilo

og hvis der er nogen der har lange arme er det ham

ikke at det lige har noget med emnet at gøre

men ville lige fortælle det

Edited by jfk
Link to comment
Share on other sites

efter moos fik prøvet en trøje i lørdags

har jeg faktisk ændret lidt indstilling til den

Folk med lange armen kan godt bænke i den

moos øgede sin top med 40 kilo

og hvis der er nogen der har lange arme er det ham

ikke at det lige har noget med emnet at gøre

men ville lige fortælle det

Nu er det jo ikke kun armens længde, der er af betydning for hvor meget man bænker. En forholdsvis svag bundstyrke kan også betyde, at man bænker meget med trøje. At øge sin top med 40, er da fint nok, hvis man er lige glad med, hvad man bænker uden trøje, men hvis han kun har haft trøjen på 1 gang, siger det jo netop, hvor let det er at øge mange kg i trøjen.

For lige at komme folk i forkøbet, så er grunden til at jeg ikke henter 40 kg i en trøje ikke kun pga. af vandringen, men også fordi at jeg løfter i en stor trøje ;) Hvis jeg gad at træne lidt efter det, så kunne jeg da godt hente en del flere kg i en trøje, men det ville blive på bekostning af rawstyrken.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

For lige at komme folk i forkøbet, så er grunden til at jeg ikke henter 40 kg i en trøje ikke kun pga. af vandringen, men også fordi at jeg løfter i ens stor trøje ;) Hvis jeg gad at træne lidt efter det, så kunne jeg da godt hente en del flere kg i en trøje, men det ville blive på bekostning af rawstyrken.

Så skid da hul på den raw styrke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er sjældent enig med faber i bænk spørgsmål

men denne gang. ja

er nu ikke i tvivl om at det koster bund styrke, at blive en god trøje bænk

ikke at man bliver svager i bunden, ved at bruge trøje

men man får jo ikke arbejdet så meget med bunde, som man gør med toppen

Link to comment
Share on other sites

vil nu ikke sige det er nemt at øge 40 kilo

det er da de færeste der over hovedet kan løfte i en første gang

har aldrig set noget ligende som med moos

Nej, det lyder også vildt, men nu havde han også været i en inzertrøje :)

Nu mente jeg ikke, at det er nemt at øge sit bænkpres med 40 kg, men at det er nemmere at øge sit bænkpres med 40 kg, hvis man løfter i en trøje. Det er jo meget lettere at købe en bedre trøje end slide sig til kg'ene i træningslokalet. At øge sit max i bænkpres med 40 kg tager mange år for en trænet person, men med lidt held og dygtighed, så kan man hente de kg i en trøje måske første gang, at man har den på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis trøjen sidder perfekt, så er der netop så meget fart fra bunden, at stærke triceps heller ikke er så vigtige længere.

man behøves altså hverken at være stærk i bunden eller toppen?? det er jeg ret uenig i, for der er vel et eller andet andet en trøjen der løfter de kg. Ellers ville alle jo bænke det samme

at sandvig ikke bænker 320 til en 4-5cm klods er sikkert rigtigt nok, men jeg kan ikke se det er så relevant. For trøjerne er så stramme, at man, hvis man da endelig skal ligestille et klods løft med et trøje løft, skal op på en noget højere klods.

Link to comment
Share on other sites

For lige at komme folk i forkøbet, så er grunden til at jeg ikke henter 40 kg i en trøje ikke kun pga. af vandringen, men også fordi at jeg løfter i ens stor trøje ;) Hvis jeg gad at træne lidt efter det, så kunne jeg da godt hente en del flere kg i en trøje, men det ville blive på bekostning af rawstyrken.

Så skid da hul på den raw styrke. ;)

Ja, det ville jo være det nemmeste, men det handler jo også om, hvad man har af mål. Mit mål er ikke at bænke fx 200 kg med trøje, men at bænke dem uden ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes folk ser lidt for sort og hvidt på spørgsmålet om bund og top styrke. Brystet bliver jo foreksempel trænet ret effektivt med bænkpres til klods, og triceps arbejder også i bunden.

Min erfaring siger mig ihvertfald at et stærkere bryst også giver en bedre lockpout power. Et eksempel er min træningsmakker i øjeblikket som er markant mere lockout stærk end mig, selvom han aldrig træner det, og at jeg er stærkere i alle extensions øvelser i triceps end ham. Han har tilgengæld nogle stærke skuldre og et stærkt bryst.

Jeg kan slet ikke forestille mig at jeg skulle kunne hæve mit trøjemax med 20kg i samme trøje uden at mit raw max slet ikke flyttede sig til den gode side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share