BB Site


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Citat fra siden:

"Når man udstrækker sin arm, så trækker musklen sig sammen. Nu ligner du nok et stort spørgsmålstegn, men sådan er det faktisk. Musklerne i kroppen trækker sig sammen når man udstrækker. Det vil sige, at når du kører bicepscurl, så trækker musklen sig sammen, når du strække armen ud. "

Tjah... Enten har han fået fundamentalt forkert fat i noget, eller så har jeg.  I hvert fald ligner jeg et stort spørgsmålstegn (hvordan man så end gør det?), når jeg kigger lidt rundt på siden.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

ja, det er sandt. Men han har fat i nogle gode øvelser. han har fat i at det bedst at træne 45min til en time. han har fat i at 6-12 reps er bedst, og at vi tit snakker 2-4 set. Så helt galt er det ikke.

Men så siger han at det er bedst at træne 4 gange om ugen. Hmm, han er vidst lidt fuld.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange dage om ugen man træner er meget individuelt, og kan ikke generaliseres til at alt over 3 dage er for meget. Det kommer helt an på hvad man træner og hvordan man træner. Vælger man at træne HIT, så er det muligt det er for meget. Hvis man træner for styrke, så kan man sikkert også slippe med 3 dages træning, men de fleste gode styrkeløftere træner ofte mere end 3 dage om ugen (nogen gange meget mere), også uden hjælp fra medikamenter. Olymiske vægtløftere ligger i den ekstreme ende af skalaen. Der er alt under 4 dage om ugen unormalt. Selv mange doping frie løftere i olympisk vægtløftning træner 5-10 gange om ugen. Den høje træningsfrekvens i olympisk vægtløftning skyldes selvfølgelig også den manglende eccentriske komponent i løftet, men i høj grad også at styrkeløftere og specielt vægtløftere stort set ALDRIG træner til failure. Failure træning hører HIT træning til og er ikke en nødvendighed for fremgang hvis man vil være stærk. Nu er den nævnte side godt nok en bodybuilding side, og jeg vil give jer ret i at den ikke er noget specielt, men man er ikke fuld fordi man siger at en 4 dages uge kan give resultater.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

OK. Nu har jeg læst lidt mere af den info der bliver præsenteret på den nævnte hjemmeside. Jeg giver jer ret i at den er spækket med småfejl og halve sandheder. Han har fat i mange gode pointer, men der er alt for mange misforståelser. Bare for at nævne et par stykker. "1-4 reps vil kun give styrke og overhovedet ingen volume eller markeringer". Passer overhovedet ikke. Laver man masser af tunge sæt med 3-4 gentagelser, så kan man ikke undgå at stimulere myofibrillær hypertrofi. Det er rigtigt at det ikke er optimalt med 3-4 gentagelser, og at 6-12 reps er bedre for muskelmasse øgning, men at sige at det overhovedet ikke har en effekt på hypertrofien er forkert. Markeringer har desuden ikke noget med træning at gøre, men med hvor stort et subcutant fedtlag man har. Han siger også at alt over 45 min til 1 times træning resultere i overtræning. Det er lidt for simplificeret. Undersøgelser viser at testosteron niveauet falder efter 45 minutters træning, men der er ingen der siger at man ikke kan træne 1½ time pr. gang og så stadigvæk få resultater.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej Allesammen

Jeg er da ked af at høre at min side er én stor misforståelse. wzbigcry

Jeg har kun styrketrænet i lidt over 1½ år, men jeg går meget op i det. Alt hvad jeg har skrevet er selvfølgelig ikke noget jeg selv har fundet på.

Jeg har læst meget om styrketræning på nettet og i blade, og jeg har desuden snakket med en prof fra DBFF

Nogle af de ting jeg har skrevet, er baseret på læge- og videnskabelige undersøgelser.

Hvis i ved noget om det i skriver, så kan jeg forstå det. Men hvis det bare er en teori i har eller noget i har læst, så må i gerne lige undersøge det først...

I må meget gerne skrive til mig privat hvis der er dokumenterede fejl, så vil det jo hjælpe med at gøre min hjemmeside (og min træning) meget bedre.

På forhånd tak!

MVH Carsten Chr

Link to comment
Share on other sites

Nu må du ikke misforstå mig, Carsten: jeg synes det er et godt initiativ at ville dele sin viden og sine erfaringer på et web-site, som du gør.

Jeg vil dog lettere arrogant (da jeg ikke selv er ekspert, men ganske autodidakt) påstå, at der ganske enkelt er for mange misforståelser på dit web-site. Hvis du f.eks. læser lidt rundt på MO, så vil du finde mange oplysninger, der er i direkte modstrid med dine påstande. Specielt dine oplysninger på http://www.cc-motion.subnet.dk/Højfrekvens/grundregler.htm

bekymrer mig.

F.eks. dette med, at muskler trækker sig sammen, når man udstrækker. Mener du f.eks. at biceps trækker sig sammen, når man strækker armen ud? Det er altså ren russisk for mig. Det er netop sammentrækning af biceps, der resulterer i, at armen bøjer ved albueleddet.

Din vejrtrækningsforklaring hænger ikke sammen, ligesom din distinktion mellem bodybuilding og styrketræning er noget mangelfuld.

Der er mange andre ting, men mit mål er ikke at rakke ned på din side. Jeg synes bare, at du bør undersøge sagerne lidt nærmere, før du udtaler dig så kategorisk og generelt.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart at Carsten´s intentioner er prisværdige. Der er generelt alt for få danske sider som beskæftiger sig med vægttræning i alle dens former. Snakker vi kvalitetssider med god underbygget træningsinformation, så er tallet endnu mindre. Hvad angår Carsten´s hjemmeside, så er der mere tale om generaliseringer og misforståelser, end deciderede fejl. De mest øjensynlige som jeg er faldet over, er følgende:

1. Træning i over en time resultere i overtræning.

En meget grov simplificering. Det er rigtigt at det er fornuftigt at holde sin træningstid på et acceptabelt niveau, da stress akkumulationen i modsat fald bliver alt for stor. Da er ingen som siger at man ikke kan træne i 1½ time pr. gang. Der er masser af atleter i vægttræningsverdenen, som træner i mere end en time. Selve "1 times ideen" er opstået på baggrund af nogen undersøgelsen som er lavet på udholdenhedsatleter (jeg ved ikke om undersøgelsen er reproduceret på styrkeatleter). Undersøgelsen viste at efter 45 minutter så toppede testosteron niveauet og faldt herefter langsomt (som stiger i respons på træning), og kortisol niveaut begyndte at stige nævneværdigt. Der flere problemer med at overføre dette til vægttræning. For det første har man ikke undersøgt hvilken effekt faldet i testosteron har på træningsudbyttet på længere sigt. Det er slet ikke sikkert at vigtigheden i at stoppe med så højt testosteron niveau som muligt, er af specielt stor betydning overordnet. Et andet problem er at man ikke bare kan overføre den viden til vægttræning, og forvente samme resultat. Tag foreksempel en styrkeløfter. En styrkeløfter´s arbejdsmængde pr. tidsenhed er meget mindre end en udholdenhedsatlet. En styrkeløfter kan nogen gange hvile 5 minutters mellem sættene. Hvad betydning har det for det faldende testosteron niveau som udholdenhedsatleten oplevede ?? Det kan være at en styrkeatlet (herunde til en hvis grad også bodybuildere), som har indlagte pauser i sin træning, reagere anderledes. Det er ikke bare så simpelt at man kan overføre et undersøgelsesresultat på alle former for idræt og i alle tilfælde. Desuden så er overtræning ikke noget som sker i respons på en træningsrunde, men på flere ugers stressakkumulation.

2. Træning med 1-4 reps giver kun styrke.

Endnu en simplificering. Det er rigtigt at går man ind og laver 2 tunge sæt af 3-4 reps, så er det mere styrkestimulerende, og man vil bygge meget lidt muskelmasse. Men det er alt for simplificeret og sige at 1-4 reps slet ikke giver nogen masseforøgelse. Pavel Tsatsouline anbefaler i omegnen af 10 sæt x 5 reps hvis man er interesseret i muskelmasse og styrke. Mange personer har meldt tilbage at de har oplevet særdeles god fremgang i muskelmasse. Det viser jo bare at lave reps godt kan stimulere masse hvis man kører med høj volumen og relativ korte pauser mellem sættene. Det er noget helt andet hvis vi snakker om hvad der er optimalt. Muskelopbygningen er i høj grad afhængig af graden af muskelprotein degradation. Muskelprotein degradationen er størst ved tunge vægte i kombination med at tiden under spænding skal være af en hvis størrelse. Da tiden under spænding er relativ lave ved lave repetitioner, så er alt for lave repetitioner ikke optimalt til muskelopbyggelse (med mindre der laves mange sæt med korte pauser, hvilket øger muskelprotein degradationen drastisk).

3. 15-25 reps giver ingen muskelmasse og styrke, men kun markeringer og udholdenhed.

Det er rigtigt at vægte hvor man kan lave 15-25 reps ikke stimulere særlig stor fremgang i styrke. Dette skyldes at de helt store motoriske enheder ikke aktiveres før vægten når en given størrelse. Samtidig er fyringsfrekvensen fra nervesystemet ikke så høj som ved tungere vægte, og der sker derfor ikke optimale tilpasninger i nervesystemet (som er af afgørende betydning for fremgang i styrke).

Det passer dog ikke at man ikke opnår nogen fremgang i muskelmasse ved at kører gentagelser omkring 15-25 reps. Et af det mest populærer og brugte masseprogrammer nogensinde er "20 rep breathing squats" programmet. Her er kernen i programmet squat hvor der udføres et benhårdt sæt af 20 reps. Det kan godt være at 20 reps ikke er optimalt for hypertrofi i de fleste øvelser, men det har fungeret særdeles godt for mange hvad angår muskelmasse, når det drejer sig om squat.

Det er helt forkert at påstå at 15-25 reps giver markeringer i musklen. Markeringer sker ikke i respons på træning, men i respons på at den subcutane fedtprocent (underhudsfedt) mindskes. Dette sker primært ved diæt manipulation. Markeringerne er der i forvejen, og bliver ikke bedre ved at kører 15-25 reps.

4. Definitionen af forskellen på træning efter styrke og træning efter muskelmasse.

Du siger at forskellen på styrketræning og bodybuilding har noget at gøre med at bodybuildere har nogen favorit øvelser. Forskellen har i bund og grund ikke noget at gøre med øvelsesvalg (det har det så alligevel, da basis øvelser er af vital betydning for en som træner for styrke), men mere tilgangen til træningen. Bodybuildere træner muskler, og splitter deres træning op i muskelgrupper. Folk som træner for styrke, træner forskellige løft, og splitter deres træning op efter et sortiment af basisøvelser. Grundlæggende er bodybuildere interesseret i at deres muskelgrupper isoleret set udvikler sig til et ideal de har i deres hoved. Folk som træner for styrke, ønsker at fremme kroppens evne til at løfte større vægte, ved primært at stimulere tilpasninger i nervesystemet. Når en styrkeatlet træner bænkpres, så træner han ikke bryst, men træner for at øge styrken i hans pressestruktur.

Som sagt, så er det ikke decideret fejl, men misforståelser og generaliseringer som præger siden. Du skriver f.eks: "Det vil sige, at når du kører bicepscurl, så trækker musklen sig sammen, når du strække armen ud". Det er ikke biceps som strækker armen ud, det er triceps musklens funtion. Biceps funktion er at bøje armen.

Men jeg synes overordnet det er rart at se at din interesse for vægttræning er så stor, at du gider tage dig tid til at strikke en hjemmeside sammen, som dækker emnet. Man bør dog passe på med hvad man siger, da mange opfatter internettet som en "fakta kilde".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J, en markeret krop betyder at musklerne er synlige under huden. Denne effekt kan også påvirkes af hypertrofi. Det er klart at en muskel som forøges med f.eks. 10% er mere synlig. Det har især betydning for den magre type.

Set i det lys er der ikke noget der taler for 15-25 reps, hvis man vil opnå markeringer. Den typiske tommelfingerregel for hypertrofi (og dermed markeringer) er 6-8 reps.

Carsten Chr, da jeg browsede igennem din HP, tænkte jeg at du kunne lære en del her på MOL. Godt du har fundet sitet.

Hvis du vil gøre din side unik og meget bedre, så skriv artikler om dine egne erfaringer. F.eks. "jeg har prøvet MM2K's add 50 lbs to your BP program, sådan gjorde jeg og med disse resultater", eller "min 2 måneders kostplan, som gjorde mig strandsklar og gav fitfit på Ibiza", eller "jeg prøvede Morten Zachos håndvægtsprogram i 3 måneder, og det suttede big time".  

Link to comment
Share on other sites

Hej alle...

Jeg har ikke haft tid til at checke den omtalte hjemmeside så jeg kan ikke kommentere indholdet nærmere - iøvrigt mener jeg det er friskt gjort at starte sådan noget op når der iforvejen er 10 millioner træningssider på nettet.  :)

Det eneste jeg vil kommentere er nogle få ord nævnt i eet af Thomas J´s svar: "20-rep breathing squats"

Hvis alle dem der skriver i dette forum og beklager sig over manglende resultater mht. muskelmasse OG styrke bare kendte til potentialet i det program som faktisk er omkring 70 år gammelt - så ville alle sorger blive løst....

bare en tanke...

hej igen!

Link to comment
Share on other sites

TAK! :)

Jeg vil kigge min hjemmeside efter i sømmene, og læse lidt her på siden. Nogle af teksterne på min side har jeg slet ikke selv læst i op til et halv år (det er også for dårligt). For et stykke tid siden læste jeg også noget på min egen side og tænkte - Har JEG virkelig skrevet det?

Det er lidt dårligt, men i den seneste tid har jeg ikke rigtig haft tid til at opdatere siden. Men som jeg også har skrevet på forsiden ved den seneste opdatering, så vil jeg til at bruge mere tid på den.

Jeg vil starte en tråd her på siden, når jeg er tilfreds med hjemmesiden, og spørge hvad i nu synes om den. I lyder som om i har rimelig styr over sagerne.

MVH Carsten Chr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share