Legpres


grinder
 Share

Recommended Posts

Snakkede lidt med Mass den anden daw om at køre legpres som en assistance øvelse til hamstrings. Mit problemer at jeg ikke kan køre legcurls pga. en sene i knæhassen der gør nas. Jeg kan ikke køre GM eller stivbenede dødløft variationer pga. lænden. Men så tænkte jeg at legpres måske var en mulighed, Mass foreslog at presse højt oppe op slæden, men hvad gør jeg med sæde positionen? Hvis jeg gør vinklen spidsere end 90 grader går den vel primært i quad eller hvordan?

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du kører i en legpres med en relativ høj fodblade og placerer dine fødder så højt, at det kun er dine hæle der er på fodpladen vil dine hamstrings på rimligt med tæsk. Efter min mening vil du dog ikke komme i nærheden af den effekt du kan få med GM og diverse DL variationer, men øvelsen er sikkert helt på højde med leg curls som ikke har den store effekt efter min mening. Du kan eventuel supplerer den med back raises, hvor du fokuserer på at indvoldvere haserne. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor du kan køre dødløft igen, kan du så ikke stille og roligt starte op med de andre variationer af løftet???

Alle de gange hvor dødløftet er gået fint og jeg så har forsøgt mig med variationerne er det gået galt med lænden igen, selv ved lave vægte! Det ekstra stress moment der kommer på lænden får åbenbart bægeret til at flyde over!

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor du kan køre dødløft igen, kan du så ikke stille og roligt starte op med de andre variationer af løftet???

Alle de gange hvor dødløftet er gået fint og jeg så har forsøgt mig med variationerne er det gået galt med lænden igen, selv ved lave vægte! Det ekstra stress moment der kommer på lænden får åbenbart bægeret til at flyde over!

Umiddelbart lyder det som, at det er tekniken det er galt med.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det som, at det er tekniken det er galt med.

Med fare for at lyde smart, selvfed og andet, så tror jeg godt jeg tør sige at det ikke er der problemet ligger. Som sagt så har jeg mange gange gjort meget ud af køre let og efter bogen om det så har været stiv benet, romænsk eller keystone (måske at det ikke lige er helt sandt ved sidstnævnte :tongue: ) Alligevel har lænden strafet mig dagen efter. :weeping:

--

grøndaa'

Link to comment
Share on other sites

Hvad er let?

Jeg ville jo nok anbefale, at du prøvede goodmornings uden vægt på stangen og udelukkende fokusere på den tekniske udførelse. Få en kyndig vejleder til at rette din teknik til og koncentrer dig om at holde svajet i ryggen og skyde røven bagdu. Kør en masse set og hold repantalet lavt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se at legpress rammer haserne en lille smule, men har meget svært ved at se at det skulle være særligt meget.

Haserne har 2 funktionen: Fleksion i knæleddet og extension i hofteleddet.

Fleksionen over knæleddet sker i benpres, men kun når vægten sænkes og her er det extensoeren der arbejder eksentrisk og haserne er ikke på arbejde her.

Når vægten presses sker der rigtigt nok en extension i hofteleddet, men her er jeg ret overbevist om at Glutes regionen er klar prime mover over hofteleddet. Og så arbejder quadriceps selvfølgelig med extension over knæleddet.

(Jeg har iøvrigt aldrig fået antydningen af Doms i haserne efter benpres med benene placeret højt oppe, selvom det selvfølgelig ikke beviser noget)

Squat ville da til alle tider være en bedre haseøvelse end benpres, men hvis du ikke kan kører den så kan den selvfølgelig være et udemærket alternativ.

men øvelsen er sikkert helt på højde med leg curls som ikke har den store effekt efter min mening

I styrkeløft sammenhæng og som en hjælpeøvelse til squat og dødløft har du muligvis ret, men jeg tror at du undervurdere legcurls effekt som muskelopbygger. En af hasernes vigtige og måske den vigtigste funktion er jo fleksion over knæet. Denne funktion bliver kun i ringe grad trænet i øvelser som goodmornings og stivbenet dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er let?
30kg :chicken:
Jeg ville jo nok anbefale, at du prøvede goodmornings uden vægt på stangen og udelukkende fokusere på den tekniske udførelse. Få en kyndig vejleder til at rette din teknik til og koncentrer dig om at holde svajet i ryggen og skyde røven bagdu. Kør en masse set og hold repantalet lavt.

Been there done that! :) Resultat: Gode DOMS i hasserne (trods den lave vægt) og skidt ondt i lænden efter et par uger med GM på programmet :(

Troels>>Ja, jeg havde egentlig også selv svært ved at se hvor effektiv hasse-træning, benpres ville være, men jeg mener sgu at have hørt/læst et sted at den kunne bruges som alternativ til hasserne. Men ok, min motorisk anatomiske viden kan også samles et meget lille sted, så jeg har det med at være naiv hvad den slags angår. :tongue: Men det kan da godt være jeg får aktiveret hasserne rigeligt under squat og dødløft....det ville jo gøre det hele lidt lettere :bigsmile:

--

grind'

Link to comment
Share on other sites

Hvilken former for leg curl har du prøvet dig med?

Har du problemer med en baglårs sene bør du ikke kører den siddende variant - da der er stort stræk hvorimod den liggende er mere skånsom.

Kan dog ikke forstå hvorfor baglåret ikke brokker sig under stivbenet dødløft - da det er her du har det største stræk på senen. Med mindre vi taler om det korte hovede på biceps femoris (baglåret)

men hvad gør jeg med sæde positionen
Den skal være så oprejst som overhovedet muligt for at ramme haserne. Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvilken former for leg curl har du prøvet dig med?
Jeg har prøvet liggende og siddende og som du siger var den siddende den værste! Jeg mangler dog at prøve den stående version for at komme hele legcurl repetoiret igennem.
Den skal være så oprejst som overhovedet muligt for at ramme haserne.

Helt perfekt....det skal afprøves næste gang :)

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

men øvelsen er sikkert helt på højde med leg curls som ikke har den store effekt efter min mening

I styrkeløft sammenhæng og som en hjælpeøvelse til squat og dødløft har du muligvis ret, men jeg tror at du undervurdere legcurls effekt som muskelopbygger. En af hasernes vigtige og måske den vigtigste funktion er jo fleksion over knæet. Denne funktion bliver kun i ringe grad trænet i øvelser som goodmornings og stivbenet dødløft.

Det var nu af erfaring fra mine BB-dage, at jeg udtalte mig om leg curls. ;)

Såfremt man træner efter masse vil jeg stadigt mene, at diverse DL og GM-variationer er langt bedre end leg curls, men som BBer vil det sikkert være en god ide at bruge leg curls som supplement til de større øvelser. :)

Jeg ville jo nok anbefale, at du prøvede goodmornings uden vægt på stangen og udelukkende fokusere på den tekniske udførelse. Få en kyndig vejleder til at rette din teknik til og koncentrer dig om at holde svajet i ryggen og skyde røven bagdu. Kør en masse set og hold repantalet lavt.

Been there done that!  Resultat: Gode DOMS i hasserne (trods den lave vægt) og skidt ondt i lænden efter et par uger med GM på programmet 

Hvor meget bøjer du i knæleddet under udførelsen? :)

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Squat> nu skal du huske at man ikke kan træne hele hasemuskulaturen med goodmornings og stiff-legged dødløft variationer. Der SKAL øvelser til hvor man laver fleksion i knæleddet, hvis man vil ramme alle musklerne i hasemuskulaturen. Jeg mener det er m. biceps femoris caput breve, som ikke krydser hoften. Den rammes kun ved knæfleksion.

Link to comment
Share on other sites

Squat> nu skal du huske at man ikke kan træne hele hasemuskulaturen med goodmornings og stiff-legged dødløft variationer. Der SKAL øvelser til hvor man laver fleksion i knæleddet, hvis man vil ramme alle musklerne i hasemuskulaturen. Jeg mener det er m. biceps femoris caput breve, som ikke krydser hoften. Den rammes kun ved knæfleksion.

Det er jeg godt klar over, men jeg skriver jo heller ikke at man bør droppe leg curls fuldstændigt.

Link to comment
Share on other sites

Squat> nu skal du huske at man ikke kan træne hele hasemuskulaturen med goodmornings og stiff-legged dødløft variationer. Der SKAL øvelser til hvor man laver fleksion i knæleddet, hvis man vil ramme alle musklerne i hasemuskulaturen. Jeg mener det er m. biceps femoris caput breve, som ikke krydser hoften. Den rammes kun ved knæfleksion.

Det er jeg godt klar over, men jeg skriver jo heller ikke at man bør droppe leg curls fuldstændigt.

Nå OK, så er vi enige. Jeg er helt enig i at man kommer længst med goodmornings og stiff-legged varianter, som fundamentet i ens hasetræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share