"Gør Op Med BB og Styrkeløft Pladder"


Guest Infestedass
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg skriver lige nogle af de værste, tror i kender dem.

SKRIV HVAD I MENER, eller skriv forslag og lad os sammen gøre op med dem!

1. Bodybuilder har små pikke, på grund af at deres krop suger den lille( Hørte den i mit center)

2.Styrkeløftere og olympiskeløftere er altid fede svin ingen tynde.

3. Dødløft er strengt forbudt det smadder ryggen( har også hørt det mit center, var når endt i slagsmål)

4. Du kan kun blive stor hvis du bruger AS.

5. Du må ikke begynde for ungt med at træne, fordi din krop kan stanse med at gro, knogler( Fik det atvide af en idrætslærer)

6. De rigtig store bodybuildere træner aldrig mere end to gange om ugen, for de kan ikke holde til det( Fik det atvide af en idrætslærer)

Skriv til eller skriv et andet rygte...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

5: Angående spørgsmål nummer 5 så er det faktisk rigtigt nok at man kan holde op med at vokse med rigtig tung styrktræning i en tidelig alder. Dette skyldes at længdevækstzonen i knoglerne ikke er forbenet endnu. Dette område kaldet Metafysen hvor længdevæksten af knoglen går ud fra er et brusk område som først forbener når man er fuldt udvokset.

Men dermed ikke sagt at en person som ikke er fuld udvokset ikke må lave nogen form for styrketræning, man anbefaler dog at man skal holde sig fra TUNG styrketræning til man er fuldt udvokset.

Xax<< Jeg var nede i Fyens Helsesport sidste torsdag. Det er et udemærket sted! Jeg synes dog at det ligger lidt for langt væk fra hvor jeg bor, så jeg tror ikke jeg melder mig ind.

Men det var da meget sjovt at se hvor getbig og motion-onlines store skribent hiver jern:D

Link to comment
Share on other sites

Lige et par kommentarer:

1. Ja, jeg tror, at det handler om optisk bedrag. Resten af kroppen kan traenes og bliver traenet, og den lille faetter kan jo ikke traenes paa samme maade. Hvis man lavede en undersoegelse paa penis' gennemsnitslaengde hos bodybuildere, er den formodentlig omtrent det samme som gennemsnitsmenneskets.

5. Der er faktisk noget om snakken. En typisk roerknogle bestaar groft sagt af 2 dele; en diafyse (skaft) og epifyserne (enderne). I omraadet mellem epifyserne og diafysen ligger knoglens laengdevaekstomraade (metafysen), saa det er der, knoglen vokser - ikke inde paa selve skaftet.

Paa et tidspunkt (ca. ml. 17-20 aars alderen, piger lidt tidligere) lukkes epifyseskiverne, hvorefter laengdevaeksten i knoglen ikke laengere er mulig. Uden at jeg er 100% sikker, mener jeg at have laest, at traening kan medfoere, at epifyseskiverne lukkes tidligere og dermed, at laengdevaeksten ophoerer. Med traening mener jeg ikke det, som hr. og fru Danmark og deres boern praktiserer, men derimod megen traening (og isaer tung vaegttraening).

Det konkrete resultat af dette bliver saa, at man holder op med at vokse. Saa din idraetslaerer er ikke helt galt paa den, hvis altsaa ikke jeg tager helt fejl. Jeg foretog en PubMed-soegning og fandt nogle studier af boern og unge med vaekstproblemer: Et eksempel, som dog er relateret til en bestemt knogle.

Maaske kan andre bidrage lidt med nogle guldkorn?

Men de andre... de er sgu gode nok, hehe. Arrh, og dog - nr. 2... Hvis du kigger paa vaegtloeftningskonkurrencer, saa synes jeg nok, at de baerer rundt paa forholdsvis lidt fedt. De skal jo trods alt holde sig indenfor en bestemt vaegtklasse.

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

- "Jeg vil ikke traene med vaegte - Jeg gider ikke at blive til saadan en kaempe stor Arnold".

 (Hoert utallige gange. Ogsaa fra piger)

- "Hvis man spiser proteinpulver eller kreatin, saa bliver man saa staerk, at man oedelaegger sine led"

 (Ogsaa en idraetslaerer)

- "Boejer man benene til under 90 grader, oedelaegger man sine knae!"

 (Idraetsofficer paa en kaserne med bla. en sergentskole ombord)

- "bodybuildere er overhovedet ikke smidige"

 (laeresaetning fra en der aldrig selv har roert en vaegtstang)

Link to comment
Share on other sites

Der er jo også mange sjove historier om forskellige øvelser. Fx har jeg ladet mig fortælle, at press bag nakken er for det bagerste af skulderen, rows træner kun "dybden" af lats, mens pulldowns kun træner breden af lats. Eller hvad med påstanden om at preacher curls træner toppen af biceps :D

Link to comment
Share on other sites

....eller pec-deck flies træner det inderste af brystmusklen ?? Man bliver rippet af høje reps ?? Abduktor maskinen træner yderlår ?? Hvis man træner mere end 1 time, så vokser man ikke ?? Lave reps giver kun styrke og ingen masse ?? Vægttræning er farligt for ryggen ??

Man kan blive ved i en uendelighed. Vægttræningssporten er proppet med myter og misforståelser, som bliver "nedarvet" fra en generation til den næste. Ingen synes at have lyst til at undersøge om det de får at vide er rigtigt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

mosola:

den artikel snakker jo kun om skader, hvilket naturligvis kan føre til nedsat vækst efter dårlig sammenvækst af knoglen.

Egentlige undersøgelser af BB'eres og styrketrænere's nedsatte vækst i puberteten findes vel ikke rigtig.

Hvis man går over og ser på gymnaster findes der nogle undersøgelser.

Disse diskutere bl.a. om det er selektionsbias eller pga. træning, at atleterne er små. Svaret er lidt af hvert.

Spørgsmålet om man indhenter den tabte vækst er vigtigt.

Her tyder intet på, at man ikke indhenter det.

Men det kræver vel at værke hvileperioder, hvilket langt de fleste jo har.

Dyreforsøg viser, at der kan være tale om en nedsat vækst, som ikke kan indhentes igen. Problemet er usikkerheden ved ligheden mellem dyr og mennesker.

Der er dog større risiko for skader hos yngre, der træner fysisk hårdt.

Dette bør selvfølgelig tages med i ens overvejelser.

Så hvis man skal se på, hvilken træning man bør holde sig fra i udviklingsfasen, så er det højintensitetstræning i meget lang tid uden længerevarende pauser.

Tung vægttræning giver større risiko for skader og derfor bør man overveje at minimere denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Claus B, at der er en TEORETISK forhøjet risiko for skader, hvis man anvender tunge vægte i en tidlig alder, men at ens vækst bliver hæmmet, bliver normalt betragtet som en myte. Jeg har aldrig set undersøgelser som kan bekræfte dette.

Mel Siff nævner det også i hans bog Facts and Fallacies of Fitness, at det aldrig er blevet bevist på nogen måde. Ifølge ham, er der lavet adskellige undersøgelser på unge mennesker i forskellige typer af sport. Der skulle ikke være en større tendens til skader på epifyseskiverne ved unge konkurrenceløftere i forhold til andre sportsgrene. Faktisk har knoglescanninger på unge løftere vist at de har en højere knogledensitet end unge som dyrker andre sportsgrene. Desuden er det almen praksis i Rusland, at vægtløftere starter i en tidlig alder, og de løftere som ender på eliteplan, er ikke mindre end en gennemsnits russer.

Desværre får mange stadigvæk at vide at de vil hæmme deres vækst hvis de begynder med vægttræning for tidligt. Jeg ser det som noget værre sludder.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg har ikke kunne finde de undersøgelser :)

det medscanningerne er ikke overraskende. Mit gæt er, at hvis man måler deres muskelmasse er den sikkert også større end normale mennesker :D

mht. højden af russiske vægtløftere kan man heller ikke bruge det til noget videre, eftersom der selvfølgelig er et selektionsbias.

Desuden er der gemt talrige sjove ting under tæpperne i rusland :D

Link to comment
Share on other sites

Nu er der ikke så mange detaljer i den her undersøgelse, så det er ikke helt til at vide hvad de mener med "young male powerlifters", men undersøgelsen konkludere klart positive forandringer i knoglerne i respons på tung vægttræning.

Effects of high-intensity resistance training on bone mineral density in young male powerlifters.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører sgu tit den omvendte:...... hvis man træner med lave reps, så bliver man kun stor og ikke stærk, og høje reps bliver man stærk men ikke stor!?  

Generelt er jeg helt holdt op med at tale om træning med folk jeg møder, orker det simpelthen ikke mere!!  :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas B (og andre)->Jeg har ellers hørt, at preacher curls skulle forlænge den nederste af biceps. :D

Ang. vækst, hvis mosola har ret i, at epifyseskiverne lukker, så kan en forøget mineral densitet vel være lige meget, eller.... ??? ?

Fandt en nyere undersøgelse, af den samme gruppe som Thomas J refererer til, dog intet nyt. :)

Effects of high versus low-intensity resistance training on bone mineral density in young males

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hva med den her:

Concentration curls, lying cable curls får din biceps til at peake, altså blive mere høj.

Det der med at man holder op med at gro, er jeg sådan set ligeglad med, for jeg er allerede omkring de 1,80.

Link to comment
Share on other sites

ja, øget densitet er som sådan ikke nævneværdig i forbindelse med præmatur epifyselukning :)

infested:

nu ved jeg ikke lige helt, hvordan bevægelsen i lying cable curls er, men hvis øvelsen udføres med udtalt suppination vil du teoretisk træne m.biceps brachii mere end m. brachialis. Dette skulle så føre til, at du får mere højde på musklen :)

Hvis der viser sig at være sandhed i at træning fører til præmatur lukning kan man bestemt ikke være ligeglad med det, bare fordi man synes, at man er høj nok.

Forestil dig, at det faktisk kun er nogle af dine knogler, der vil stoppe med at vokse, mens de andre fortsætter.

Du vil derved vokse "skævt" med potentielt mange problemer resten af livet - ikke noget at spøge med :(

Link to comment
Share on other sites

Claus B>

Ja, studiet, som jeg referede til, er ikke det perfekte eksempel, men det er teoretisk alligevel interessant. Det understoetter jo ogsaa din pointe:

Så hvis man skal se på, hvilken træning man bør holde sig fra i udviklingsfasen, så er det højintensitetstræning i meget lang tid uden længerevarende pauser.

Tung vægttræning giver større risiko for skader og derfor bør man overveje at minimere denne.

Stressfrakturerne sker jo ogsaa som foelge af gentagne overbelastninger.

Jeg har ingen anelse om, hvorvidt man kan genvinde den tabte hoejde - hvis jeg skal tro, hvad jeg laeser i Boejsen-Moeller, er yderligere vaekst udelukket, naar epifyseskiverne foerst er lukkede. Men hvordan skulle man i det hele taget ogsaa kunne maale det? Back to the future... :)

Hehe, lidt feltobservationer: Xax, er du ikke 1.72m? Hvor lang tid har du dyrket styrkeloeft, og hvor hoej ville du vaere blevet, hvis du ikke havde gjort det? Hvad er gennemsnitshoejden i din familie? :)

Men anyway, en laekker og udbredt myte fra vaegttabsafdelingen: Jeg diskuterede engang med en lidt overvaegtig gut, som ville tabe sig, og han naegtede at tro paa, at maveoevelser ikke hjalp ham af med fedtet, saa for ham var det rigeligt at lave en smule cardiotraening og masser af maveoevelser... Maaske han bare ikke gad at yde det stykke arbejde, der ville hjaelpe ham paa vej? Eller ogsaa havde han hoert om Stykers metoder... *suk*

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

->mosola

Joh, 1.72 m lav :biggrin:

Nu har jeg dyrket såkaldt styrkeløft i 4 måneder, og samlet set styrketræning i 1½ år.

Og jeg var holdt op med at vokse før jeg begyndte. Mine forældre er også mindre end mig, specielt min mor. Hele min mors side er i det hele taget nogle dvæge da de er alle filipinere, så det forklarer en hel del. :)

Link to comment
Share on other sites

en overbelastning af en knogle fører vel til en fraktur, så det må være talrige belastninger(ikke overbelastninger) af en knogle, der fører til stressfrakturer.

For at illustrere, at der ike nødvendigvis skal meget store belastninger til:

Efter et hårdt maratonløb kan man se op til en cm. lange stressfrakturer i knoglerne i benene.

Nu har jeg lige kigget al den litt. igennem, som jeg kunne finde om præmatur epifyselukning igennem.

Jeg fandt et par stykker, hvor der var nedsat vækst i fingrene hos klaverspillere, sandsynligvis pga. præmatur epifyselukning.

Men man bør nok skelne mellem nedsat vækst pga. præmatur epifyselukning og direkte frakturer, der medfører ardannelse i knoglen og derved epifyselukning.

Link to comment
Share on other sites

xax>

OK, jeg haabede jo paa, at din hoejde skyldes, at du har dyrket styrkeloeft i siden dine meget unge dage, hvilket (maaske) kunne forklare din hoejde (eller mangel paa samme :)). Men den holder vist ikke helt vand, vel...

Claus B>

Bare saadan rent retorisk - flere belastninger, der foerer til en stressfraktur, maa noedvendigvis vaere en (een) overbelastning. :)

OK, jeg er ordkloever og jeg forstaar helt fint din pointe og kan ogsaa sagtens leve med den, saa lad det nu ligge.

Men man bør nok skelne mellem nedsat vækst pga. præmatur epifyselukning og direkte frakturer, der medfører ardannelse i knoglen og derved epifyselukning

Jeg gaar ud fra, at du henviser til det studie, jeg refererede til, og du kan have ret i ovenstaaende. Stressfrakturerne opstaar jo paa baggrund af (over-)belastninger, saa ved du, om man ved styrketraening kan faa stressfrakturer, eller goer det sig kun gaeldende ved gentagne belastninger, hvor der indgaar typiske stoedforplantninger gennem kroppen?

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Mel Siff i Facts & Fallacies, er der ikke større risiko for stressfrakturer ved konkurrence vægtløftning, end ved andre sportsgrene. Han nævner vist en sydafrikansk undersøgelse, som viste at stressfrakturer blandt helt unge var større i fodbold, end i vægtløftning (Mel Siff er selv en biomekaniker fra Sydafrika). Der skulle efter Mel Siff´s udsagn heller ikke være nogen undersøgelser som viser at præmatur epifyselukning er mere en bare en teoretisk problemstilling, når vi taler om mennesker.

Desuden så skal vi lige huske en ting, når vi snakker om vægtløftere og styrkeløfteres højde. Gennemsnitligt er der flere lave vægtløftere og styrkeløftere, end der er høje. Men det skyldes jo lige netop at lave personer er bedre egnet til den slags kraftpræstationer. Man vil aldrig se en mand på 2.10 meter lave et stød på 250 kg. Og det er også tvivlsomt at en mand på den højde vil squatte særligt meget. Det ville være det samme som hvis man sagde man blev høj af at spille basketball. Basket tiltrækker høje mennesker, fordi de klarer sig bedst. Vægtløftning tiltrækker lave mennesker, fordi de klarer sig bedst her.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

holdakæft hvor har jeg hørt meget af den slags pladder også ..

Og jeg skal da ærligt indrømme at jeg ikke ved om mit eget princip holder vand 100%, men det behøver det heller ikke for mit behov.

Brains regl : En stærk muskel(tungt, ikke reps), er en stor muskel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share