Zercher squat


sas
 Share

Recommended Posts

Hvor mange reps og kilo kører i med?

Og hvad gør at i ikke tager mere end i gør, er det:

Stabilitet (ryg/mave), styrke(lår, bagdel), ubehag (ondt i arme), noget helt fjerde?

Synes selv det er en udemærket øvelse, tyngdepunktet (stangen) er placeret perfekt!! Desuden er er vægten man løfter placeret foran kroppen - og ikke bag på ligesom i squat. Tvivler dog på at det er en øvelse man kan komme til at køre rimeligt tungt...til den også giver noget i benene...

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange reps og kilo kører i med?
Har en PR på 3 reps med 130 kg :)
Og hvad gør at i ikke tager mere end i gør, er det:

Stabilitet (ryg/mave), styrke(lår, bagdel), ubehag (ondt i arme), noget helt fjerde?

Alle tre, dog nok mest stabiliteten i ryg/mave.

Synes selv det er en udemærket øvelse, tyngdepunktet (stangen) er placeret perfekt!! Desuden er er vægten man løfter placeret foran kroppen - og ikke bag på ligesom i squat. Tvivler dog på at det er en øvelse man kan komme til at køre rimeligt tungt...

Helt enig.. Elsker den simpelthen :D

Link to comment
Share on other sites

Mit max ligger nok på 110-115kg vil jeg mene - og det er faktisk mere end mit max i squat på 110 :unsure: Men tror mere det har noget med teknikken i almindelig squat at gøre.

Grunden til at jeg ikke kunne tage mere i zercher var pga. svage lår, og så måske også core-styrken (havde en tendens til at 'falde' lidt sammen under tunge løft)

Ligesom moos vil jeg også sige det er en udmærket øvelse - jeg kunne ihvertfald godt li' den :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle tynde skumgummi fiduser siddende på stangen, for at skåne underarmene lidt.

Så tæller det jo ikke. :lol:

Jeg mener min 5RM er omkring 120kg, men det er efterhånden et stykke tid siden den var fast i programet. :)

Troels: udstyrsrytter :lol:

Synes dog det er mærkværdigt du tager det samme som i regulær squat :blink:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Benbøjningsfar<< Jaja, prøv du bare at ligge 160kg direkte ned på underarmene ;) :tongue: Meningen med øvelsen er vel ikke hvem der kan udstå mest smerte, men at styrke de muskler som øvelsen er så fremragende til at styrke :)

Vi kan hurtigt blive enige om, at målet er at styrke musklerne. Men jeg mener dog at ubehaget ved at have stangen på armene er noget man hurtigt vænner sig til. :)

Men det kunne da være, man skulle i gang med den igen, så jeg kan bevise at de 150-160kg ikke kræver en fitnessdims. :devil::w00t:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg mener dog at ubehaget ved at have stangen på armene er noget man hurtigt vænner sig til. 
Sikkert! Man kan jo vænne sig til så meget, men kan alligevel ikke se formålet ved at skulle udholde den smerte når man kan undgå den :)
Men det kunne da være, man skulle i gang med den igen, så jeg kan bevise at de 150-160kg ikke kræver en fitnessdims. 

Du skal være velkommen :devil: ;)

Link to comment
Share on other sites

Minder mest af alt om et handicappet dødløft!¨

Kan ik se hvorfor den sku ku erstatte alm Squat!

F eks hvis man nu ikke har et squatrack...

Desuden så rammer den nogen andre muskler end normal squat, så en person, med et svagt mellemgulv ville med fordel kunne køre den. ( Evt efter sin normalt squat, som backoff... )

Men hvis man kan li` smerte, er den vel meget god :devil:

F eks, ja... ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan ik se hvorfor den sku ku erstatte alm Squat!
Det kan den såmen heller ikke. Den kan hverken sammenlignes med dødløft eller squat, da tyngdepunktet er helt anderledes. Det gode ved zercher squat er at man trækkes forover. Den stiller derfor store krav til mave- og lænde-styrken. Den er derfor en superb hjælpeøvelse til squat og dødløft. Den skal som sådan ikke erstatte noget.
Behøver man at læne sig så meget frem som ham der i "Link 1" ?

Nej, og armene behøver heller ikke flagre så meget frem efter som de gør ved ham. Man kan godt pakke armene ind til sig, som man gør i conans circle. Den er iøvrigt også en glimrende hjælpeøvelse til den stærkmandsdisciplin.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, og armene behøver heller ikke flagre så meget frem efter som de gør ved ham. Man kan godt pakke armene ind til sig, som man gør i conans circle. Den er iøvrigt også en glimrende hjælpeøvelse til den stærkmandsdisciplin

Det synes jeg også føles bedst/mest effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share