Bodybuildere vs styrkeløftere


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Normalt skulle styrkeløftere være langt stærkere end bodybuildere, men jeg synes at fundet en pænt stærk bodybuilder i Ronnie Coleman

Dødløft: 805 lbs (365 kg) for 2 reps :o

Front Squat: 585 lbs(265 kg) for 4 reps

Dumbbell press: 200 lbs(90 kg) håndvægte for 12 reps

Kunne ikke finde hans stats for almindelig bænkpres... men har vist en gang hørt at det skulle være 225 kg for 8 reps.

Men jeg faldt også over anden diskussion hvor I (dig og den anden Thomas) nævner Russian Cup og de stærke russere. Det største dødløft jeg så her, var på 357,5 kg ... :)

Hvordan kan det egentlig være? og kan man sammenligne den måde hvorpå en styrkeløfter og bodybuilder løfter en vægt?? Jeg kan forstille mig at der nok stilles større krav til korrekt form i styrkeløft...

Men på den anden side, så hører jeg at hr. Coleman også har en fortid i styrkeløft, og at han desuden er en klasse for sig hvad angår muskelmasse, i forhold de andre kendte BB'er... nå ja...så er det også alle de sjove medikamenter han bruger :biggrin:, men ellers..??

Link to comment
Share on other sites

Hej xax.

Ronnie Coleman er verdens bedste bodybuilder, men russian cup er kun for russere. Prøv at kigge på verdensrekorderne i styrkeløft, fx på nogle af de amerikanske forbund, som ikke har dopingtests, så vil du se endnu større vægte.

Med hensyn til hvordan der løftes, så er der visse formkrav som skal overholdes i styrkeløft. Fx skal man squatte dybt, og i bænkpres skal man pause stangen på brystet. Omvendt placerer man stange længere nede på rygge når man træner styrkeløftsquat, hvilket muligggør større beslatning end traditionel high squat. Alt det her ved Thomas J (og /Niels tror jeg) nok meget mere om, idet de begge har løftet til stævner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke min viden kan sammenlignes med Niels´s, når det drejer sig om styrkeløft. Han har mange års erfaring, i forhold til mig.

Hvad angår Coleman, så har han som nævnt en baggrund i styrkeløft. Så fundamentet blev lagt dengang. Han har ikke opbygget den styrke med traditionel bb træning, thats for sure. Men der er selvfølgelig ikke en regel uden undtagelser, så du kan sikkert finde en pæn håndfuld bodybuildere som kunne gøre sig i styrkeløft. Ronnie er en af dem. Du kunne også finde en pæm portion styrkeløftere som kunne gøre sig i bodybuilding. Der vil altid være en crossover effekt. Hos nogen mere end andre. Man kan dog konkludere, at man ikke bliver verdensmester i styrkeløft ved at kører bb, og omvendt bliver man heller ikke mr. O ved at kører styrkeløft.

Jeg går udfra du har Coleman statsene fra hans nye video. Jeg har set et par ads for den, og det lyder som om den kunne være værd at se. Jeg elsker at se tung træning, det værende bb træning, strongman eller styrkeløft. Folk som løfter tungt jern er betagende efter min mening.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Coleman deltog i et pat rene dødløftstævner nogle år siden i Texas. Ifølge styrkeløfteren Steve Goggins som han trænede med på det tidspunkt løftede han "mid to high 7s" dvs 340-355kg.

Dette kan man f.eks sammenligne med Ismo Lappi, som satte verdensrekord i 75kg. klassen med 338kg og missede 345 da den rullede ud af fingrene.

Der er billeder af de 345 her:

http://www.powerlifting-ipf.com/ipf_techin..._newsletter.htm

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Ham på billedet i det link Niels har indsat har da EKSTREMT spredte ben. Why?

Det er nogle virkelig hardcore fyre.

coleman ville jeg gerne se. Nogen som har nogle links hvor man kan se ham på?

Ja thommas jeg har det på samme måde, det er betagende, og giver lige et ekstra skub til ens motivation synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det kaldes sumo dødløft, og er godkendt i konkurrence henseende. Nogen er stærkere i sumo og andre er i konventionel dødløft. Sumo kræver mere styrke i hofter og ben, mens konventionel er noget mere rygstyrke krævende. Jeg er langt stærkere i konventionel dødløft. Så for dem som umiddelbart måtte synes at sumo er nemmere, så har det meget at gøre med hvor man er stærk henne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hey Blackice.

Du kan næsten ikke undgå at støde ind i billeder af Big Ron, så du HAR sikkert set ham uden at vide det.

Men prøv engang at klikke her: www.bigroncoleman.com

Han er skræmmende!

Der er ret mangde, der bruger Sumo-style, men hold nu kæft, hvor ser det åndssvagt ud!!! :biggrin:

Morten

(Redigeret af Los ved 10:40 am på Okt. 25, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Enig Los. Det ser tåbeligt ud med sumo stil. Desuden er jeg også af den overbevisning, at traditionel dødløft er den bedste øvelse i forbindelse med træning, da jeg mener den påvirker flere muskelgrupper end sumostil.

Måske det bare skyldes jeg er meget stærkere i traditionel dødløft, og derfor får "negative associationer" når jeg ser sumostilen :)

Link to comment
Share on other sites

Ronnie Coleman videoerne (som jeg er i besiddelse af :biggrin: ) er for onde, men det er der også mange andre amerikanske BB videoer der er. Personligt er jeg indehaver af 9 stk med profferne fra USA. Så hvis nogen vil have et par anbefalinger, ja så er det bare at spørge.

At Ronnie har en fortid i styrkeløft er ikke noget unormalt i BB. Der er mange af de professionelle "over there" som er startet som styrkeløftere, men alligevel ikke er helt så stærke som Ronnie. Manden er et genetisk vidunder hvad angår styrke, og mange mener at han kunne gøre en god profil blandt verdens bedste styrkeløftere hvis han trænede for det. Han bruger selvfølgelig en anden teknik end styrkeløftere, det siger jo sig selv i og med at han er interesseret i størst mulig volumen. Men manden er hamrer stærk, han er den nye Greg Kovacs i BB.

>XAX

Du siger at der stilles større krav i styrkeløft end i bodybuilding hvad angår teknik. Som du sikkert godt ved stilles der jo ingen deciderede krav i bodybuildin, men der er jo helt klart anbefalinger ang teknik. Og jeg plejer at sige at forskellen på BB og SL hvad angår teknik er følgende:

Styrkeløftere forsøger at løfte den tungeste vægt på lettest mulig måde (selvfølgelig er der krav til teknikken), mens at BB forsøger at løfte den letteste vægt på tungeste mulige måde. Der er selvfølgelig mange nuancer i denne påstand, men det er ikke helt løgn

Link to comment
Share on other sites

Hele den her debat blev egentlig startet fordi jeg en gang hørte nogen diskutere træningsmetoder, hvor det blev nævnt at  Dorian Yates brugte en tilnærmet form for HIT-træning, og han ganske vist havde en imponerende fysik, men han rent styrkemæssigt end ikke kunne begå blandt sig amatørstyrkeløftere....

>MichaelEbeltoft

Jeg forstår ikke helt dit udsagn om hvordan styrkeløftere forsøger at løfte den tungeste vægt på den lette mulige måde i forhold til at bodybuildere gør det omvendt?

Link to comment
Share on other sites

Det er noget fis synes jeg. Jeg ser mange bodybuildere som kører squat på den lette måde. Nemlig kun til lidt over parralel. Jeg kan ikke se det er den "lette" måde, at skulle kører ned til toppen af lårene ved hofteleddet er underknæleddet, som man skal i styrkeløft. Det er faktisk en meget dyb position. Faktisk er det hvis man ser udelukkende på lårbenet, en dybere postition end OL squats helt i bund. Dette skyldes at man i OL squat bevæger knæene fremover. Det betyder at man udfra lårbenets position, faktisk ikke er så dybt som man tror man er. Du kan have haserne mod lægmusklen, og så stadigvæk kun lige være under parralel, fordi din knæ har bevæget sig meget langt frem.

Det er dog rigtigt at man i styrkeløft forsøger at optimere sin benstilling og teknik, så man involvere så mange muskler som muligt, for at løfte så meget som muligt. Men det vil da helt klart være en fordel i bodybuilding også. Jo flere muskler man aktivere, jo større vægte man løfter, jo større potentiel hypertrofi respons kan man stimulere. Så den med at bodybuildere forsøger at gøre vægten tungere end den er, er noget værre fis. Man aktivere et givent antal motoriske enheder efter hvor meget man løfter. Du aktivere ikke flere fordi du forsøger at gøre vægten tungere end den er. Det er simpel fysiologi. Man aktivere faktisk færre motoriske enheder, ved at kører efter superslow Jane Fonda udførsel. Man kan bare kigge på Yates "Blood & Guts video". Speakeren siger: "He pushes the weight up in a non explosive manner". Hva behar ?? Alle Yates sæt udføres som jeg ser det, kontrolleret, men med en forholdsvis kraftfuld koncentrisk fase. Ikke noget superslow her. Fakta er, at man aktivere flest mulige motoriske enheder, ved at løfte kraftfuldt koncentrisk og så sænke vægten langsomt eccentrisk. Dette vil stimulere det største hypertrofi respons. Ikke alt det "feel the weight" pjat.

Hvad angår Coleman, Michael, så har du ret i at han er et genetisk vidunder, både hvad angår styrke og muskelmasse. Han er sikkert også spækket med testosteron receptorer.

Xax> Yates var kanon stærk, men ikke noget udover det sædvanelige hvis man ser på hans størrelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vidste at mit udsagn ville skabe ballade, og det er jeg ked af. Dette forum er ikke lige det rette sted at komme med sådan et udsagn da de fleste herinde er "eksperter" i BB og Styrketræning. Faktisk er udtrykket ikke mit men noget jeg engang hørte

Ed Coan sige, og der var selvfølgelig en forklaring på det. Den er dog lang, og unødvendig, da de fleste herinde allede kender de principer som ligger til grund for dete meget forspimplet udsagn. Så jeg vil bede jer glemme at jeg har sagt det. For det er altså et udsagn som skal tages med et gran salt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sat eksperter i gåseøjne fordi at det skulle være ironisk, men fordi at det er de færreste herinde som har en uddannelse indefor området, og derfor ikke kan kalde sig eksperter, men nok alligevel er det for der  mange herinde som ved mindst ligeså meget inden for deres interessesfære (det være sig BB, ST osv) som dem der kan prale med uddannelse inden for området.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu ikke Michaels påstand er helt ved siden af.

Et godt eksempel er squat. En bodybuilder vil typisk køre highbar squat med det formål at aktivere quadriceps mest muligt, mens en styrkeløfter kører powersquat, hvor glutes og hams i større grad involveres, hvorved der kan løftes flere kg (jf Hatfield).

Et andet eksempel er sumo dødløft. Jeg har aldrig set bodybuildere udfører sumo dødløft, idet den version ikke aktiverer rygmuskulaturen i samme grad som almindelig dødløft, på trods af at man (nogen) kan løfte flere kg med sumostilen.

Hvis man omvendt skal sammenligne hvordan en bodybuilder og en styrkeløfter kører samme øvelse (fx highbar squat), så mener jeg dog at de burde udfører den på samme måde: eksplosiv koncentrisk fase og kontrolleret excentrisk fase.

God weekend :wave:

Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg var ikke nogen kritik af Michael, som jeg synes laver mange gode indlæg. Det er bare hele den der "gør øvelserne sværere for bedre resultater" holdning, som jeg mener er fejlagtig. Og det er da ganske rigtigt at bodybuildere, benytter en squat stil, som er mere gavnende for quadriceps, end en styrkeløftssquat som rammer mere gluteus, hams og erector muskler. Det som er en underlig påstand, er at en styrkeløftssquat er lettere.  Man gør jo ikke øvelsen lettere, man gør den mere biomekanisk egnet til at løfte tungere.

Desuden så er det jo helt iorden at vi nogen gange er uenige. Hvis folk f.eks har den holdning, at langsom udførsel er bedre, så er de jo beretiget til det. Man bør dog argumentere for sin holdninger med udgangspunkt i hvordan kroppen fungere, ellers kan argumenterne for det meste ikke bruges til så meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

>Thomas J

Grundlæggende tror jeg ikke vi er uenige, men det er måden jeg har udtrykt forskellen på BB og ST vi er uenige om. Jeg har dog taget Ed Coans udtryk til mig fordi at hans forklaring lød fornuftig. At du måske synes udtrykket er noget fis er da ganske i orden. Jeg kan godt forstå din skepsis. Men Ed Coan er jo Styrkeløfter så udtrykket er ihvertfald på ingen måde en kritik af styrkeløftere. Det kan jo godt lyde lidt hen af at styrkeløftere springer over hvor gærdet er lavest,  hvilket absolut IKKE er tilfældet. Jeg har læst interviewet med ham i et gammelt blad, jeg kan dog ikke finde det, men hvis jeg falder over det skal jeg gerne poste det her på siden

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Folk kan argumentere frem og tilbage om hvorvidt Kovacs er stærk eller ej, men for mig er det øjensynligt, at han er røv og nøgler. Hvis man var så stærk, så var det da naturligt, at man tilmeldte sig et bænkpres stævne, og fik sat sit navn på verdensrekord listen. Musclemag´s argument med at han ikke vil risikere en skade, er helt hen i vejret. Hvis han kan ligge og køre gentagelser med vægte der ligger over verdensrekorden i træning, så skulle det da være en gåtur i parken, at ligge sig ned på en bænk til et stævn, og løfte under det han gør i træning, og så kun 1 gang. Nej du, der er kun 2 grunde til han ikke gør det. Enten er han slap som en lille skolepige, eller også er manden bindegal. Jeg holder mig til første grund. Jeg tror alle de imponerende billeder af de vægte han træner med, er sat op. Han løfter ikke en brøk del af det de påstår han gør. Hvis han gjorde, så ville der stå Greg Kovacs under bænkpresverdensrekorden i supersværvægt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter ikke hvad Bodytech USA har tænkt på, da de placerede Isaac Nesser mellem alle de styrkelegender. Der er aldrig nogen som har set ham løfte det han påstår. Jeg tror han er endnu en Kovacs klon.

Jeg har forøvrigt bænket 375 kg x 5 reps nede i mit kælderrum. Det er bare ærgeligt at jeg ikke kan reproducere det når jeg er nede og træne. Men det er nok fordi jeg ikke er helt resitueret endnu. Efter sådan et hårdt sæt, så kan der godt gå måneder før jeg kan gøre det igen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share