hvad giver bælte i dødløft?


crehder
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det er svært at sige hvor meget man kan løfte mere, hvis man bruger et bælte. Det et bælte rent teknisk gør, er at det forbedre ens muligheder for at opretholde det intraabdominale tryk. Når dine mavemuskler har noget at trykke imod, så opstår der et større bughule tryk, og det forbedre ens styrke og stabilitet. Det i sig selv er skadesforbyggende, selvom nogen mener man hindre den bugmuskel udvikling man kan få af at køre dødløft uden bælte. Jeg kører altid dødløft og squat med bælte, men prøver at kun bruge det til de helt tunge sæt i øvelser som goodmornings og rumænsk dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas J, nogle spørgsmål :smile2:.

Jeg kan se på din avatar (jeg går ud fra, at det er dig på billedet), at du bruger knæbind, er det muligt at sætte tal på, hvor meget ekstra det giver ?

Ville det være nogen fordel, at bruge det til sin normale træning, typisk når man træner tungt ?

Jeg ser nogle der bruger et billigt selvsiddende elastik bind, for at beskytte knæene når de kører squat, yder det nogen beskyttelse ?

Vh Helix.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...jeg tror snart jeg må sætte et billede på af mig selv. Det er et billede af IPF verdensmesteren Brad Gillingham. Synes jeg ville lade mig inspirere af ham.

Det er ikke styrkeløftsknæbind han har på, på billedet. Det er bare almindelig knæstøtte bind / varmebind. Det ville ikke hjælpe ham med knæbind i dødløft alligevel. Ikke som konventionel dødløfter. Den slags knæbind kan købes i sportsbutikker.

Hvis du vil have rigtige styrkeløftsknæbind, så kan du bestille dem ved:

http://www.jfk-equipment.dk

Rigtige styrkeløftsknæbind giver vel i omegnen af 10-20 kg afhængig af hvor stramt du binder dem. Jeg får ikke så meget af dem. Jeg vil skyde på 10 kg.

Det kan sagtens anbefales til tung træning, specielt hvis du i forvejen døjer lidt med knæene. De støtter rigtigt godt op omkring knæleddet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

HVAAAAA?? Er det ikke dig på billedet???? Det har jeg altid troet!

Men jeg vil sige, at da jeg downloade de videoer inde på www.aak-styrke.dk, så synes jeg nok du havde forandret dig lidt i forhold til din avatar, men det tænkte jeg jo ikke videre over.

OK, det er godt nok godt med skiver på stangen på billedet, men du er jo en stærk gut, så det var nok ikke rent galt.

Men der kan man bare se, man lærer noget nyt hverdag

Link to comment
Share on other sites

Hey TJ.

Tænkte lige på noget. Nu du siger at rigtige styrkeløft knæ bind giver mellem 10 og 20kg, er der så regler for om man må benytte dem eller ej? For ellers kan jeg forstille mig at man som Pro løfter næsten er tvunget til at bruge dem for at være værdig til at stille op mod dem som bruger dem. 20kg er jo trods alt en sjat.

Link to comment
Share on other sites

Du må bruge det som ligger inden for udstyrsreglerne. Om du vil benytte det eller ej, er op til dig selv. Man giver selvfølgelig nogen kg væk ved ikke at bruge det, men de fleste bruger det. Specielt dem som har flere konkurrencer på bagen.

Det er jo ikke kun knæbind som giver noget. Den totale mængde udstyr (bælte, knæbind, squat dragt, bænktrøje etc.) giver vel i omegnen af 40-50 kg oveni din total. For nogen mere, for andre mindre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der foreligger en lille fejl i Thomas J´s sidste indlæg. Tillader mig at rette den :)

Det er primært squat og BÆNKPRES hvor man med fordel kan benytte udstyr. Ikke at jeg selv har prøvet det, men når man ser en bænkpresser med bænkpresskjorte, så kan man godt forstille sig at det giver nogle kg ekstra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share