bedømmelse af vores teknik i udv. øvelser


søren
 Share

Recommended Posts

da vi er igang med vores hst program ville vi gerne lige have en bedømmelse af vores teknik i de lidt mere teknisk svære øvelser inden vi begynder at køre ned i de lavere reps..

hvis dem der har lyst gider at kigge på vores teknik, ville det være superfedt.. (håber i har god fiskernetforbindelse)

først mig:

squat

dødløft

bent over rows

bænkpres

og så de andre (jacob):

squat

dødløft

bent over rows

bænkpres

.. kan godt være det ikke er verdens bedste kameraføring...

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dig:

Squat:

Generelt ok teknik, men jeg ville droppe løbeskoene og finde nogle hårde fladbundede sko i stedet. Pas på ikke at flytte vægten frem på på foden i bunden af squattet. (dine hæle skal forblive i gulvet)

Dødløft:

Dødløft har sit navn fordi stangen skal ligge lød mellem hver repetition. Igen det med skoene.

BO Rows:

Ingen kommentarer fra mig.

Bænkpres:

Brug dine ben til at stabilisere kroppen med. Du ligger og spræller lidt med dem. De skal helst stemmes solidt ned i underlaget og hjælpe med at skubbe røven op mod dit hoved.

Jacob:

Squat:

Lad være med at træne i badetøfler. Det er giver ikke en særlig god kontakt med underlaget. Drop den pude på stangen og placer stangen længere ned på ryggen. Pas på ikke at have for meget knævandring. Knæene skal helst holdes bag tærene hele tiden, men det vil til en hvis grad blive lettere med stangen liggende længere nede på ryggen.

Dødløft:

Flot ret ryg. Stangen skal hele tiden være så tæt på din krop så muligt, så den ikke kommer til at hænge. Det giver en ringere kraftoverførsel. Så er det selv det med at stangen skal ligge død mellem reps. (Og skoene!) :)

Og så gik min pc kold....... :(

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres:

Brug dine ben til at stabilisere kroppen med. Du ligger og spræller lidt med dem. De skal helst stemmes solidt ned i underlaget og hjælpe med at skubbe røven op mod dit hoved.

røven skal vel blive i bænken..ik..? hvis den bliver i sædet vil du da få et stort svej i lænden..eller..?

ellers mange tak for svaret

i min bentover fik jeg nok lige et par kg for meget på.. så ved godt jeg står og "vugger" loidt..

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Bænkpres:

Brug dine ben til at stabilisere kroppen med. Du ligger og spræller lidt med dem. De skal helst stemmes solidt ned i underlaget og hjælpe med at skubbe røven op mod dit hoved.

røven skal vel blive i bænken..ik..? hvis den bliver i sædet vil du da få et stort svej i lænden..eller..?

ellers mange tak for svaret

Jo røven skal blive i sædet, men der er ikke noget i vejen for at have et svej i ryggen samtidig. Det kaldes opspænd og øger stabiliteten i kroppen. Det behøver ikke at være så udpræget som hos styrkeløfterne, men jeg synes det er en god ide istedet for at ligge helt fladt på bænken.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

røven skal vel blive i bænken..ik..? hvis den bliver i sædet vil du da få et stort svej i lænden..eller..?

ellers mange tak for svaret

Du skal også have et stort svej i ryggen. Bare spark bryst op, så du ligger på dine skulder. OGså rykker du elle bare :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jacob har en tendens til at "svinge" stangen udover knæene i dødløft, for at få stangen til at gå forbi knæene. Dette er forkert. Løsningen er at bøje kroppen lidt længere forover, når stangen skal sænkes. Den skulle gerne kunne sænkes i en lige linie, uden at man er nødt til at svinge stangen ud af. Dette går slet ikke med tunge vægte.

Generelt er der ikke noget fundamentalt galt med jeres teknik. Der er dog små ting som kan pointeres hist og her.

Søren har f.eks en tendens til at lade tyngdepunktet falde fremefter i squat, hvilket kan ses på hans sko. Man kan næsten se at tyngdepunktet falder ud på forfoden, på den måde sålen i løbeskoene deformerer. Løbesko er som nævnt iøvrigt ultra dårlige squatsko. Få fat i noget med en hård sål. Og badetøfler og sandaler dutter heller ikke (kan ikke se hvad det er Jacob har på).

I bent rows ville jeg foretrække at i trak stangen til maven, hvis målet er at træne vingen. Hvis målet er at træne den øverste del af ryggen, så er det OK.

Bænkpres er nok det løft som ser bedst ud.

I squat og dødløft er der som nævnt en række små ting i kan arbejde med, og det gælder jeg begge 2. Det er ting som, tyngdepunktet skal holdes over hælen, knævandringen skal minimeres en smule (Eventuelt ved at stå en anelse bredere, fælde kroppen en anelse længere forover, og så skubbe røven længere bagud) osv.

Har ikke tid til en mere dybdegående analyse lige nu. Hvis der ikke er nogen som påtager sig opgaven, så vender jeg tilbage med mere detaljeret info......

Thomas

Link to comment
Share on other sites

rommel har kommenteret en del, jeg har lige lidt ekstra småting

Generelt er vægten ret lav, også relativt set, og det er ikke så svært igen at have god teknik sålænge vægten er lav. Det er først noget tungere at fejlene bliver rigtigt tydelige.

dig:

squat

rommel har påpeget det grundlæggende. Når du starter bevægelsen, så prøv så vidt muligt at sætte dig bagud i stedet for nedaf. Det skulle gøre at din knævandring starter senere.

dødløft

ser nogenlunde ud, men du låser vist ikke helt ud i hoften.

Om man vil kører dødløft med pause imellem hver rep eller "dynamisk" som i gør, afhænger af formålet med øvelsen. Træner man for styrke gælder det om at være så eksplosiv som muligt i dødløft, og da man ikke har en nedadgående fase først bør løftet også trænes sådan, primært i hvert fald. Hvis det udelukkende er for muskelvækst mener jeg ikke det har den store betydning.

bænk

ingen yderligere kommentarer

rows

Der bliver hugget lidt i det ;)

Lige lovlig meget nakkeaktivitet.

For at holde ryggen ret bør du kigge fremaf hele tiden.

jacob:

squat

ingen yderligere kommentarer

dødløft

Starter for lavt med røven, hvilket bevirker at knæene er så langt fremme at stangen skal i en stor bue udenom dem på sin vej opad. Det er langt fra optimalt som rommel har beskrevet

På vej ned lader jeg stangen følge min lår, så den ikke kommer ud og hænge.

bænk

ingen benaktivering, tæt på ingen opspænd

rows

Kig frem, ellers meget fint

Thomas Jagd har skrevet nogle glimrende artikler om teknik i bænk, squat og dødløft på getbig.

De kan findes her:

bænk teknik

Squat teknik

Dødløft teknik

Link to comment
Share on other sites

hej alle.. har læst thomas jagds artikler før, men synes det er rimeligt svært at vurdere om man nu kører det ordentligt.. i centeret hvor jeg træner er der heller ikke den store erfaring eller viden inden for styrketræning, teknik osv... derfor dette indlæg..

troede at opspænd udelukkende var at presse skuldrene "nedad" så brystet vel aktiveres bedre..!?

den med at knæende vandrer er vel at knæene begynder at bevæge sig udaf mod tåspidserne.. det er lidt vanskeligt at forstå hvad der menes med at sætte sig bagud istedet for nedaf osv. når man ikke har en til at vise sig det..

men jeg har forstået det således for mig selv:

squat: af med puden, evt. stangen længere ned på ryggen, undgå for tidlig og for meget knævandring ved at skyde røven længere bagud og squat med fladere sko

dødløft: her mener jeg godt nok selv at mine lår ikke kommer langt nok ned efter at have sammenlignet med andre videoer på nettet. Men, undgå ca. de samme ting som i squat.

Bænk: mere opspænd

bent over: ikke hugge(selvf) kig fremad.. er rygvinklen eller god??

jacob må jo selv kommentere sine svar hvis han vil..

Takker meget for svarene

Link to comment
Share on other sites

den med at knæende vandrer er vel at knæene begynder at bevæge sig udaf mod tåspidserne.. det er lidt vanskeligt at forstå hvad der menes med at sætte sig bagud istedet for nedaf osv. når man ikke har en til at vise sig det..

Tænk på det som om du skal sætte dig på en lav stol, men du skal stadig bevare trykket på fodsålerne.

En del bruger faktisk øvelsen box-squat for at træne teknikken i rigtig squat. I box-squat sætter man sig bogstavelig talt på en kasse, der er så tilpas lav at lårene er omkring parallel, helst under hvis man vil lave styrkeløftersquat. Når man så lige har været nede og vende på boxen rejser man sig op igen. Afhængig af din kropsbygning vil ryggen også læne sig en smule fremaf for at bevare tyngdepunktet indenfor fodsålen.

Denne bevægelse kan du så prøve at sammenligne med den forkerte måde at lave squat på.

Hvis du starter med at bevæge knæene fremaf og forsøger at holde ryggen så oprejst hele vejen (til forskel fra ret ryg). Du vil formentlig konstatere at du højst kan komme halvvejs før det er nødvendigt at løfte hælene, hvis man altså vil længere ned. Det må bestemt ikke anbefales at stå på tæer med så mange kg på ryggen :)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

max - hvis man nu ikke lige på nuværende tidspunkt ville igang med at træne box squat, ville det så ikke være korrekt at prøve at udføre squatten sådan her

squat: af med puden, evt. stangen længere ned på ryggen, undgå for tidlig og for meget knævandring ved at skyde røven længere bagud og squat med fladere sko
Link to comment
Share on other sites

max - hvis man nu ikke lige på nuværende tidspunkt ville igang med at træne box squat, ville det så ikke være korrekt at prøve at udføre squatten sådan her
squat: af med puden, evt. stangen længere ned på ryggen, undgå for tidlig og for meget knævandring ved at skyde røven længere bagud og squat med fladere sko

jo :)

Som sagt er det bestemt heller ikke nødvendigt at lave box-squat, for at få en fornuftig teknik i squat, men jeg tror det er en rigtig god ide hvis man har muligheden.

Link to comment
Share on other sites

jo jeg holder thumb-less.. noget jeg fik af vide af "danmarks tidligere stærkeste mand" ville hindre mig i at klemme for meget om stangen så det ikke spændte så meget i armene(vist nok underarmen) og istedet ville køre bedre i brystet... skulle jeg gøre i næsten alle øvelser hvor det var muligt.. altså: row, bå, front pulldown osv..

det er måske ikke optimalt?

Link to comment
Share on other sites

jo jeg holder thumb-less.. noget jeg fik af vide af "danmarks tidligere stærkeste mand" ville hindre mig i at klemme for meget om stangen så det ikke spændte så meget i armene(vist nok underarmen) og istedet ville køre bedre i brystet... skulle jeg gøre i næsten alle øvelser hvor det var muligt.. altså: row, bå, front pulldown osv..

det er måske ikke optimalt?

:4slap:

Et hårdt greb om stangen vil øge aktiveringen af de omkringliggende muskler OG BRYSTMUSKLERNE, så du kan løfte mere. Især i bænkpres hvor det er muskler tæt på hænderne man bruger vil dette have en mærkbar effekt.

Faktisk anbefales det ofte at du både klemmer stangen og forsøger at brække den midt over :lol: for at få så høj aktivering af de involverede muskler som muligt.

12 tips til bænkpres (det med grebet er tip 9)

PS: Hvilken "tidligere danmarks stærkeste mand" er der tale om?

Link to comment
Share on other sites

jo jeg holder thumb-less.. noget jeg fik af vide af "danmarks tidligere stærkeste mand" ville hindre mig i at klemme for meget om stangen så det ikke spændte så meget i armene(vist nok underarmen) og istedet ville køre bedre i brystet... skulle jeg gøre i næsten alle øvelser hvor det var muligt.. altså: row, bå, front pulldown osv..

det er måske ikke optimalt?

ja det var da noget vrøvl du havde fået at vide der B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share