bedømmelse af vores teknik i udv. øvelser


søren
 Share

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

max - vil du ikke gerne svare på mit spørgsmål:

max - ville du foreslå at køre squatten som han gør det i den videofilm du henviste til.. selvf. uden boksen.... det ser sgu lidt vildt ud synes jeg
- hans knæ de vadrer jo faktisk ikk, måske minimalt.. efter min menng

og det du siger med at brække stangen midt over.. er det det med at rive den fra hinanden, altså udad, eller skal det et pres indad.. eller noget helt tredje..?

Link to comment
Share on other sites

max - vil du ikke gerne svare på mit spørgsmål:
max - ville du foreslå at køre squatten som han gør det i den videofilm du henviste til.. selvf. uden boksen.... det ser sgu lidt vildt ud synes jeg
- hans knæ de vadrer jo faktisk ikk, måske minimalt.. efter min menng

og det du siger med at brække stangen midt over.. er det det med at rive den fra hinanden, altså udad, eller skal det et pres indad.. eller noget helt tredje..?

Hvis du kan squatte som fyren i videoen er du kommet langt. Men mindre kan også gøre det. Fx behøver du ikke at stå så bredt som ham.

Med hensyn til at holde på stangen i bænkpres, så skal du "bare" klemme til. Jeg har personligt aldrig tænkt så meget over at skulle brække stangen hverken den ene eller anden vej. :)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

ok.. men tænkte nu lidt mere i retningen af om øvelsen var den perfekte udførsel af squat(hvor knæene overhovedet ikke vandrer), eller om det bare var for at afhjælpe at knæene vandrede for meget..

altså: må knæene vandre lidt eller er det bedre at lade helt være..?

rette stavefejl

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Det kommer lidt an på hvilken squatstil man sigter efter. Olympisk squat har en temmelig udpræget knævandring og ret ryg og sigter efter at have overførlighed til træk og stød. Powersquat (styrkeløfter-stil) er som den viste video. Hvis JEG var god nok til at squatte ville jeg gøre som på videoen.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Der er en fejl i den video mht til navnet, jeg løste det ved: højreklik på linket - gem som (den viser 2 extensions også kaldet efternavne slet mpeg så der kun står boxsquat.mpg og gem den) Så virker den på min pytte :) Hvis der mangler codec kan der hentes en fornuftig pakke på http://www.free-codecs.com god fornøjelse.

Kim

Link to comment
Share on other sites

hejsa.. postede tidligere et par videoklip med min teknik i nogle udvalgte øvelser, deriblandt dødløft.

har prøvet at skubbe hoften længere tilbage og overkroppen længere forover med det formål at mindske min knævandring. Det har da også hjulpet meget, men med det resultat at jeg næsten ikke får bøjet i knæene og min "ROM for lårene"(hvis man kan sige det) bliver meget lille.. og det er vel ikke særligt optimalt hvis man kører den for at få lidt ekstra bentræning..!?

i squat fik jeg at vide at jeg kunne prøve at ligge stangen længere nede på ryggen for at undgå vandring.. prøvede det så, men det bliver da utroligt hårdt for skuldrene at skulle holde den på plads..

på billedet er min stilling før og efter "teknik-ændring" vist..

Edit: flettet sammen med tidligere emne. mvh Mod

post-3-1095863441.gif

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Det er vel generelt sådan, at ham den anden, han løfter pænere dødløft, men han skal ikke ende med stangen inde under knæene.

På din tegning er der ikke nogen dødløft bundposition, da bundpositionen i dødløft er nede på gulvet (for stangens vedkommende).

Så vidt jeg kan se på filmen bøjer du for langt forover i dødløft uden at du får balancen forbedret af det.

M.h.t. din squat, så er det vist meget små småting, der kommenteres. I forhold til din ben længde synes jeg, at det er en relativt lille vandring, men det er klogt at være opmærksom på både vandring og balance undervejs.

Jeg undrer mig over at TJ er tilfreds med dit bænkpres. Så vidt jeg kan se sæner du til midt mellem hals og mellemgulv, hvor det vel ville være bedre at sænke til højeste sted mellem brystvorter og mellemgulv!? Desuden holder du ikke specielt bredt, hvis det skal være styrkeløft træning. Men sidstnævnte afhænger jo en del af smag og behag, så længe man ikke er trøje-træner.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

i bænkpres sænker jeg til det nederste af brystmusklen, ca. ved solar plexus.. så det skulle vist være fint...

jeg synes nu ikke selv at det kniber med balancen i dødløft, men kunne måske godt bruge nogle bedre sko..

mht. billedet er det selvfølgelig en fejl med at vægten ikke ligger på jorden i bundpositionen.. men det jeg spørger om er såmen kun om "benpositionen" er bedre på det andet billede...?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo kun på figuren til højre, at stangen kan komme forbi knæene.

Jeg synes dog ryggen er lidt for foroverbøjet på figuren til højre.

Jeg går selv efter 45 grader, selvom jeg nogle gange hælder mere forover.

(Det er nok folden på trøjen, som snyder mig i vurderingen af bænkpres)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Dine proportioner er næppe som figuren på tegningen

lad mig så prøve at forklare det med ord..

er dødløft bedst at køre med minimal knævandring men med en forholdsvis meget foroverbøje overkrop

ELLER

med forholdsvis stor knævandring men med mere oprejst ryg..?

der er sikkert ingen af delene der er fuldstændig optimalt, men det er de 2 valgmuligheder min teknik tillader mig at køre øvelsen på i øjeblikket..

Link to comment
Share on other sites

Har du læst den artikel jeg linkede til ang teknik i dødløft? ;)

Der står:

Herefter skal man gøre sig klart, at et dødløft ikke er et squat med stangen i armene. Man skal altså ikke squatte ned til lårene er vandret, for at indlede et korrekt dødløft. Ens skinneben skal ligesom i squat være meget tæt på vandret. I billedet nedenfor, ser man en korrekt udgangsposition.

dødløfttj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at der bliver skabt en omvej for stangen undervejs op, og det skal undgås.

Jeg har set en enkelt, som havde knævandring ud til siden og ind igen, for at undgå stangen, og det skal selvfølgelig undgås.

Jeg tror, det også kunne være en ide under dødløft at bruge en bænk at sidde på mellem singles. Så kan man vænne sig til at starte og stoppe løftet, og at være længere nede.

Hvis man kommer hen til stangen i oprejst stilling, eller hvis man laver flere gentagelser af gangen, så kan der være en tendens til at angribe stangen med for højt tyngdepunkt.

(Jeg skulle nok sige, at jeg ikke selv har fundet en optimal form)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at der bliver skabt en omvej for stangen undervejs op, og det skal undgås

hvad hentyder du til..?? med for stor knævandring..?! prøv at se mit dødløft klip.. der bliver jo ikke skabt nogen omvej for stangen men der er stadig stor knævandring..

max skriver jo lige at det ikke gæder om at komme ned i vandret i dl..

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at der bliver skabt en omvej for stangen undervejs op, og det skal undgås

hvad hentyder du til..?? med for stor knævandring..?! prøv at se mit dødløft klip.. der bliver jo ikke skabt nogen omvej for stangen men der er stadig stor knævandring..

max skriver jo lige at det ikke gæder om at komme ned i vandret i dl..

resultatet af din store knævandring bliver at dine ben er rettet ud langt tid før ryggen kommer ordentlig i spil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share