Problem med BP greb


michael
 Share

Recommended Posts

Foranlediget af en tidligere tråd om optimalt grebsbredde i BP, tænkte jeg at det efter flere år med medium greb, 63 cm mellem pegefingrene, var på tide at eksperimentere.

Et klogt hovede havde foreslået at vinkelrette underarme i bund positionen måtte give den bedste kraftoverførsel. Det harmonerede fint med fysiktimerne, så den købte jeg. Bredde = 73 cm. Resultat: Vægten føltes tungere end nogensinde :-(

Hm, gradvis tilvending kunne være svaret, så jeg prøvede med 67 cm. Men nej, det blev ikke meget bedre. Her efter nogle uger ligger jeg stadig 5% under min gamle træningsvægt.

Jeg ved godt, at der kan være en zillion årsager, men hvor længe skal jeg have tålmodighed med det teoretisk bedre bredere greb?

I parantes kan jeg nævne at skulder- og tricepsøvelserne kører som smurt. Det kan jo selvfølgelig være, fordi jeg ikke har løfte så tungt i BP lige inden.

Link to comment
Share on other sites

det max mål der må være mellem fingerne i stævne bænk er 81 cm. så det kan man lige så godt vende sig til.

grunden til at du syntes at det er tunger når du køre bredder, er at du så på virker brystet mere. hvor smallere er mere triceps

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke nødvendigvis du skal gå helt ud til 81 cm afmærkningerne, hvis du ikke er konkurrenceløfter. Jeg går ikke udfra du er en høj gut med lange arme, hvilket selvfølgelig vil gøre at du godt kan bevæge dig der ud. Men hvis dine arme ved en bredde på 73 cm, cirka svarer til at underarmene er lodrette i bunden, så synes jeg ikke du skal gå længere ud. Du træner vel også bænkpres for at ramme musklerne, og ikke kun for biomekaniske at løfte mest muligt.

Grunden til du er slappere når du flytter grebet ud, skyldes at dine brystmuskler halter bagefter. Dine triceps er blevet stærkere af det forholdsvist smalle greb. Når du flytter grebet ud, så bliver et lige pludselig tungere fordi dine brystmuskler skal tage mere af byrden. Hold dig derude et par måneder, og du vil tordne forbi dine gamle vægte. Tålmodighed er en dyd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg sigeer ikke at du skal gå ud til 81 cm.

du skal finde ud af om du vil træne bryst eller triceps med dit bænkpres. de 8/1 cm er den max brede der inden for ipf.

vi har en 48 kg kvinde i klubben, hun køre også helt  der ude. hun lave 95 kg som bedste løft.

Link to comment
Share on other sites

Nu, kom jeg jo til at tænke på hvad mit formål egentlig er ... konkurrence nej, kosmetik, nej, jeg er tilfreds med mit udseende - styrke, nej, jeg er rigeligt stærk til at klare hverdagens strabadser. Svaret er, at jeg på hobbybasis forsøger at løfte tungest muligt.

"Tordne forbi mine gamle vægte" - se det er sød musik, og et par måneder er ingenting i det store billede.

Jeg er sådan en medium størrelse med et vingefang på ca. 180 cm, så jeg vil fortsætte med de 73 cm. Hvis det virker, kan der jo sagtens være en yderligere gevinst med et endnu bredere greb.

Mht. bryst contra triceps, så har jeg det bedst med at så meget som muligt trænes med BP.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share