10x10?


Bear
 Share

Recommended Posts

Det er nu ikke kun i forbindelse med masse på armene. 10x10 systemet er generelt et ganske godt system, hvis man vil øge muskelmassen generelt. Specielt George Turner´s måde at gøre det på. Prøv at søg på George Turner på google og her på MOL, så rammer du nok ind i et eller andet :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville være meget forsigtig med at træne hver enkelte muskel for hyppigt, når man kører 10x10. Det giver en massiv mængde muskelprotein degradation, som kræver en lidt længere restitutionstid. Jeg ville personligt ikke træne musklen hyppigere end hver 4. dag, hvis jeg skulle køre 10x10 systemet.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>> vil det george turner program som er at finde på bodyzone, være optimalt? eller er der ting som kan ændres til det bedre?      :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det program der ligger der ligner meget det program som i tidernes morgen blev præsenteret i det gamle Ironman Magazine, så det må være det oprindelige program. Hvis det skal laves i henhold til det Turner planlagde, så bør man nok følge det som skrevet. Kan heller ikke se nogen grund til at ændre noget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener personligt, at risikoen for skader ved dette program er for stort. Der er for meget udtrætning i den enkelte øvelse. Jeg ville hellere lave 10-5-6 reps eller lave tre til fire øvelser à 10, fx

incline bænkpres 3 x 10

decline bænkpres 3 x 10

bænkpres 3 x 10

pec-deck 1 x 10

Link to comment
Share on other sites

Der er stadig 1 ting jeg ikk fatter. Har tit hørt at det kun sku være det tungeste sæt der ga noget. Bl.a. fra dig Thomas. Men det ville betyde at de sidste 8 sæt var nyttesløse.

Jeg kan godt regne ud at det selfølig reelt ikke er sådan, men ku godt tænke mig en forklaring på hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dette er godt nok ikke det originale George Turnerprogram, men det kraftigt inspireret version af Turner. Programet er et jeg selv har brugt med rimlig succes, da jeg trænede BB. :smile:

Mandag:

Bænkpres 10x10

Bent-over rows 10x10

Military press 10x10

Reverse grip pulldowns 5x10

Tirsdag:

Squat 10x10

Leg curls 10x10

2-arm OH DB triceps extensions 10x10

DB curls 10x10

Stående læg 5x10

Torsdag:

Incline press 10x10

Cable rows 10x10

Lateral raises 10x10

Pulldowns 5x10

Fredag:

Ben pres 10x10

Stiff-leg deadlift 10x10

Pushdowns 10x10

Preacher curls 10x10

Siddende læg 5x10

Alle set blev kørt med samme vægt, og der blev startet moderat ud så progression fra uge til uge var muligt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Super  :4thumbup: Tak for det hurtige svar. Det vil jeg da prøve og se om det er noget!

<{POST_SNAPBACK}>

Det var så lidt. :smile:

Det sværeste bliver nok lige at finde en vægt der passer godt til 10 sæt, således man er helt færdig efter det sidste :)

Du skal bare ligge let ud, så du kan kører med en fornuftig progression. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squat-far:

Vil der ikke være et betydeligt højt skadespotentiale i eksempelvis squat og dødløft, i forhold til et almindeligt 3x10? Medmindre man selvfølgelig har en næsten flawless teknik.

Pavel er jo bla. fortaler for få reps, da det (ifølge ham) oftest er "støtte"-musklerne, og altså ikke de store muskel-grupper der lukker ned først, hvilket medfører dårlig stil? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squat-far:

Vil der ikke være et betydeligt højt skadespotentiale i eksempelvis squat og dødløft, i forhold til et almindeligt 3x10? Medmindre man selvfølgelig har en næsten flawless teknik.

Pavel er jo bla. fortaler for få reps, da det (ifølge ham) oftest er "støtte"-musklerne, og altså ikke de store muskel-grupper der lukker ned først, hvilket medfører dårlig stil? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Som regel er jeg jo selv fortaler for få reps. Men jeg ser absolut intet problem i at folk der har styr på tekniken kører mange reps. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville enormt gerne læse den artikkel og prøve programmet, men det link til bodyzone dur ik mere! Og har søgt på "george turner" inde på bodyzone, men uden held..

Nogen der har et andet link, eller måske kan fortælle hvordan jeg skal gøre?

<{POST_SNAPBACK}>

De har ændret deres side. Men ellers er linket lige her

Link to comment
Share on other sites

Som regel er jeg jo selv fortaler for få reps. Men jeg ser absolut intet problem i at folk der har styr på tekniken kører mange reps. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Okay.

Jeg synes bare det virker lidt farligt med 10x10 i både squat og dødløft.

Men det er nok bare min glasryg der taler :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Pjat med dig. Såfremt folk har styr på tekniken kan man sagtens banke repsne endnu højere op. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share