Grebsstyrke


Don Kane
 Share

Recommended Posts

Hvad kan jeg gøre for at forbedre min grebstyrke, for det hindrer mig i flere øvelser, f.eks. sidste uge kørte jeg standing calf raises med 37.5 kg. vægte i hver hånd, men det var sku ikke læggen der satte begrænsningerne, det var mine hænder, og da jeg skulle ligge dem påplads, fordi jeg ikke kunne holde dem mere, tabte jeg den ene over en finger, og maste den mellem vægten og holderen, AVAVAV....

Hvilke øvelser kan forbedre min grebsstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det fra mig selv tidligere!

Jeg har altid haft nogle svage underarme.

Jeg har dog aldrig problemer med mit greb mere. Jeg vil tror at det er mit dødløft og ekstra træning med statisk hold, med håndvægte og stang med en masse kilo på der har ændret dette.

Jeg vil mene at hvis man som jeg, har et rimeligt svagt greb så mener jeg godt at man kan træne det specifikt og få nogle gode resultater.

Prøv tag nogle store håndvægte ( ca 10 kilo mere end hvad du tager i bryst), og så lav nogle statiske hold på tid. Konkurrer evt med din makker!

Link to comment
Share on other sites

Ja, men der er alligevel en del forskel på, om du træner dynamiske øvelser som dødløft og rowing eller (for hænder+arme) statiske øvelser som calf raises.

Men du kunne jo prøve med lidt lettere vægt, hvor du så strammer hænderne så meget du kan, mens du laver dine calf raises.

Det er en del af min begrænsede erfaring over årene, at man ikke opnår noget ved at forsøge at løfte noget, man ikke kan løfte. Man opnår kun noget ved at øve sig i at løfte noget man kan løfte. Faktisk skal det helst være noget, som man er helt sikker på, at man kan løfte.

Derfor har det været genialt for mig at finde MOL, hvor TJ med flere netop argumenterer for sådanne træningsprincipper.

Link to comment
Share on other sites

Har selv samme problem i max i dødløft for tiden. Jeg havde tænkt mig at ændre ved statiske øvelser for underarmen... bare find den største vægt i centeret - grib fat i lortet - pisk en tur igennem centeret.

Andre vil med garanti kigge åndsvagt på dig, men tænk på mulighederne hvis det kunne gå hen og blive en dille :)

Havde problemet med chins for et stykke tid siden, og efter at jeg begyndte at træne underarm fast, forsvandt problemet lynhurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at knytte din hånd rimeligt hårdt, og mærk så samtidig på din underarm med den anden hånd.....Hvad kan du mærke? Spændte muskler! Ergo er det altså dine underarme der bestemmer din grebsstyrke!

Du kan også prøve at gribe om en håndevægt med din ene hånd, og så samtidig mærke med din anden hånd på din underarm, så vil du opleve det samme som med den knyttede hånd.

En anden god grebstrænings øvelse er at hænge og dingle i chinstativet i en hånd. Hæng der i 20-30 sec, så kan det fint mærkes i underarmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad folk siger, så får man altså ikke et synderligt stærkere greb ved at køre diverse wrist curls. Der skal specifik grebtræning til. Det gode er at specifik grebtræning faktisk stimulere masse i underarmene bedre end wrist curls. De atleter i verden, som har det stærkeste greb, er stærkmandsdeltagere. I Jouko Ahola´s Event Training video, træner han greb, ved at hænge sig i en chinup bar med 100 kg mellem benene på tid. Han forsøger at øge tiden fra gang til gang. Så skal det også lige nævnes at han i videoen kører dødløft uden stropper med 365 kg x 2½ reps. Alle former for tunge holds er brugbare. Pinch gripping kan også hjælpe. Man pinch gripper, ved at lægge fingrene fladt ned langs side man en 25 kg skive eksempelvis, og holde den på tid, uden at folde fingrene rundt omkring kanten.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Don Kane => Mit bedste råd: Køb de der håndtag til omkring en 50'er... Selvfølgelig, hvis du er meget stærkere i underarmen end mig (Hvilket du med sikkerhed er) er det måske ikke nogen god idé... Altså hvis det er for let... Ellers synes jeg faktisk de er ret gode, og giver udemærkede resultater i underarmen... Prøv det hvis du har lyst, 50 kr er jo ikke det helt store... :)

Selv har jeg aldrig haft problemer, men jeg løfter jo heller ikke noget tungt... Har en enkelt gang prøvet dødløft, men der var kun skiver til at jeg kunne prøve med 50 kg (Lidt mere end min kropsvægt) så det var lige lidt nok... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har lige overstået dagens underarmstræning... har været ude at handle. Supermarkedet ligger et par km væk, men grundet det fantastiske vejr det har været i dag, besluttede jeg at gå derned - det var trods alt bare lidt guf til de næste par dage.

Efter at have handlet 3kg kalkun patter, 2,5kg engelske bøffer, 3,5 kg oksefars, 2,5 kg kyllingelår med overdel, 8 liter mælk, et rugbrød, pålæg og 3kg gulerødder valgte jeg en kasse som indpakning til hjemturen... hold da kæft, hvor var der langt hjem. Mine arme hang nærmest i laser da jeg endelig nåede min hoveddør, men hvem har lyst til at smide alt det dejlige kød på fortovet? Heller ikke mig.

Undervejs lagde jeg 3 pauser ind. Pauser jeg havde bestemt mig for på turen derned... så var der lidt psykologiske milepæle at nå.

Nå ja, der var forresten også 10 konvelutter og for 65kr frimærker :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share