Sved...


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Jeg sveder vold meget når jeg træner, styrkeløfti AAK, drikker derfor også helt vildt meget vand under træning....

Nedsætter dette på nogen måde min præstation?

Hvad kan jeg gøre for at forebygge det, mere salt?

Hygge

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan er vi jo forskellige, mener ikke du kan gøre noget ved det - og ja, du skal ha' meget salt hvis du sveder meget.

Link to comment
Share on other sites

Du mangler med statsgarenti ikke salt....I langt de fleste tilfælde dehydrerer folk sig i endnu højere grad af at indtage ekstra salt.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg troede at salt bandt væske i kroppen :unsure:

Jeg mener at have læst et sted at det formindsker præstationen kraftigt ved en smuke væsketab....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker vil en stor koncentration af salt trække væske ud af vævet og flytte det til fordøjelseskanalen. Men jeg er i denne sene natte time ikke 100 % sikker...... :blink:

Rommel (På vej i seng)

<{POST_SNAPBACK}>

Håber der er nogle andre der kan hjælpe os ud af denne uvidenhed :tongue:

Hygge, også på vej i seng :icecream:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker vil en stor koncentration af salt trække væske ud af vævet og flytte det til fordøjelseskanalen. Men jeg er i denne sene natte time ikke 100 % sikker......

hvis optagelsen foregår ved osmose vil vandet forskydes mod den side med højest koncentration af salte eller andre opløste forbindelser eller ioner.

dvs. hvis optagelsen af vand sker ved osmose som jeg tror det gør og du fylder dig med højkoncentreret saltvand vil du dehydrere dig selv. jeg er ikke lige biolog så jeg ved ikke hvilken opløsning der er på den anden side af membranen, dog.

har du haft nogle symptomer? mig bekendt vil dehydrering skade din præstation mere :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man drikker noget med så høj salt koncentration som saltvand - så dehydrerer man. Drikker man vand med en lille smule salt - som den mængde der er i de fleste snergidrikke, så sker det ikke. Ved styrketræning kan jeg ikke forstille mig at saltbalancen bliver et problem. Salt kan være et problem ved hård konditionstræning af mere end en times varighed - især hvis det er varmt og fugtigt som i et spinninglokale - da sved indeholder relativt store mængder salt, så kan man komme i problemer. Jeg har set cykeltrøjer med tydelige aflejringer af salt - men det var hos folk der havde svedt 2-3 liter.... Men som sagt - tror ikke det er aktuelt i dette tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man drikker noget med så høj salt koncentration som saltvand - så dehydrerer man. Drikker man vand med en lille smule salt - som den mængde der er i de fleste snergidrikke, så sker det ikke. Ved styrketræning kan jeg ikke forstille mig at saltbalancen bliver et problem. Salt kan være et problem ved hård konditionstræning af mere end en times varighed - især hvis det er varmt og fugtigt som i et spinninglokale - da sved indeholder relativt store mængder salt, så kan man komme i problemer. Jeg har set cykeltrøjer med tydelige aflejringer af salt - men det var hos folk der havde svedt 2-3 liter.... Men som sagt - tror ikke det er aktuelt i dette tilfælde.

<{POST_SNAPBACK}>

Forsøgte i starten at pointere at det var styrkeløft, og ikke styrketræning aka lave en masse dumbell curls, og jeg sveder rigtig rigtig meget når jeg laver ti reps med en tung vægt i squat eller dødløft...

Med rigtig meget sved mener jeg at jeg får svedperler overalt på underarmene...

Men konklusionen er at jeg skal putte en lille bitte smule salt i det vand jeg drikker under træning, eller hvordan?

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Jeg sveder også EKSTREMT meget ved tung træning på basisøvelserne, og kan gøre det lang tid efter træning. Så den med at det kun er ved hård kardio at man sveder så meget holder ikke helt. Jeg kan godt sidde og slave på en kondicykel i 45 minutter, uden at svede ligeså meget som hvis jeg skulle træne squat og dødløft i 45 minutter (med indlagte pauser mellem sættene selvfølgelig). Jeg smider også lidt ekstra salt i maden, hvis jeg har svedt meget til træning, for at være sikker på at natrium-kalium balancen er iorden. Kalium bliver fikset med et par bananer efter træning :)

Link to comment
Share on other sites

zoater: teknisk set; ja men praktisk ?

manden spørger om han skal indtage ekstra salt efter træning, og tror næppe at de mængder han spurgte om kræver brug af pipette og et halvt laboratorium, kan da godt være at det ikke skader at indtage væske med 0,7% saltopløsning, men vil vove at påstå at det for danskeren med den gennemsnitlige kost hverken gør fra eller til.... desuden indeholder almindeligt postevand i forvejen noget i retning af en promille, salt ca. 1/7 af den opløsning du snakker om

da jeg sagde salt var det modsatte af hvad han har brug for, var det for at understrege at et par teskefulde salt i noget vand, absolut ikke er et bedre alternativ end masser af vand efter træning, idet skadevirkningerne ved dehydration i høj grad er værre, end et eventuelt salttab på et par gram

Edited by Jens Andersen
Link to comment
Share on other sites

zoater: teknisk set; ja men praktisk ?

manden spørger om han skal indtage ekstra salt efter træning, og tror næppe at de mængder han spurgte om kræver brug af pipette og et halvt laboratorium, kan da godt være at det ikke skader at indtage væske med 0,7% saltopløsning, men vil vove at påstå at det for danskeren med den gennemsnitlige kost hverken gør fra eller til.... desuden indeholder almindeligt postevand i forvejen noget i retning af en promille, salt ca. 1/7 af den opløsning du snakker om

da jeg sagde salt var det modsatte af hvad han har brug for, var det for at understrege at et par teskefulde salt i noget vand, absolut ikke er et bedre alternativ end masser af vand efter træning, idet skadevirkningerne ved dehydration i høj grad er værre, end et eventuelt salttab på et par gram

<{POST_SNAPBACK}>

Så jeg skal lade være med at tænke på det fordi det er for besværligt?

Det handler om at optimere sin træning, hvis jeg skal tælle en ti saltkorn op og smide dem i en liter vand for at forbedre min præstation med en brøkdel, så gør jeg det sq!

Gennemsnitsdanskeren og denne forbrug er man langt ude over som hårdt trænende individ....

manden spørger om han skal indtage ekstra salt efter træning, og tror næppe at de mængder han spurgte om kræver brug af pipette og et halvt laboratorium, kan da godt være at det ikke skader at indtage væske med 0,7% saltopløsning

Jeg spurgte efter hvad der var optimalt

Hygge

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

ja!

uanset hvor meget salt du mister under den træning har det absolut intet at gøre med dit udbytte af træningen, det tror jeg i det mindste alle kan blive enige om, jeg tænkte mere på sagen i et sundhedsmæssigt perspektiv

<{POST_SNAPBACK}>

"Salt binder væske!"

Er det udsagn løgn?

Hygge

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

Det er ubetydeige detaljer i denne sammenhæng.

For en triatlet eller cykelrytter under touren er det ikke lige så uvæsentligt.

men med mindre du træner 4timer+ er det ligegyldigt.

Bare drik vand eller kulhydratdrik under træningen.

Salt får langt de fleste nok af igennem kosten.

Konklusion: don't worry about it.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share