Den gode spinningtime! - Den gode instruktør!


Arne
 Share

Recommended Posts

Der er efterhånden rigtigt mange spinningentusiaster på MOL – og det er jo pragtfuldt. En del af jer er også instruktører eller på vej til at blive det. Der er således mange gode grunde til, og muligheder for, at få nogle gode diskussioner. Jeg vil starte med at stille 2 spørgsmål:

Hvordan ser den gode spinningtime ud for jer personligt?

Hvad kan den gode instruktør?

Der er andre ting man kunne diskutere s

enere – hvordan den gode begyndertime skal se ud er et spørgsmål der også er interessant.

Mit første bud:

Jeg tager først udgangspunkt i en hård time af normal længde – det vil sige 50-55 minutter

Musikken er vigtig. Beatet skal være klart – især til hårdt tempoarbejde. I de lange jævne passager må det godt være mere trance. ”Fransk lounge” som Lasse Traff brugte meget synes jeg er lækkert. Men ellers ved jeg ikke meget om den musik jeg godt kan li til spinning – jeg har nemlig aldrig hørt noget af det i ”det civile liv”. Jeg må indrømme – og her kommer spock efter mig, at jeg synes det er rart når Chris ind imellem bliver poppet et øjeblik: I øjeblikket bruger han flittigt ”Bette Davis eyes med Kim Carnes – en 80´er ting og ”Walking on sunshine” med Katarina and the whaliers” – samt en dance remake af ”California dreamming”. I små doser er det ok!

Opvarmningen skal tages alvorligt! De første 5-7 minutter bør ikke indeholde elementer der løfter intensiteten længere op en et 6 tal på en skala fra 1 til 10. Opvarmningen bør slutte på den intensitet som man som gennemsnit skal køre med i timen – indeholder timen meget hårde intensiteter – så kan det godt vær en god ide at slutte med at nå denne intensitet kortvarigt – efterfulgt af en aktiv pause.

Jeg kan godt li at instruktøren præsentere et overblik over hvordan time skal forløbe – så kan man disponere kræfterne og det er altså generelt bare rart at vide hvad der skal ske.

Kunsten er at skabe forløb – og det er virkelig en kunst. En time hvor man bare har på fornemmelse at instruktøren har dynget forskellige hårde elementer sammen hulter til bulter – det kan ikke bruges til noget. Der er ikke noget enkelt gyldent snit. I går kørte jeg en time der bestod af 6 ens intervalforløb – knald hårde – med siddende dobbelttakt imellem – det virkede fint. Andre gange starter man måske med en serie hårde intervaller, som går over i et kvarter med jævnt hårdt med 1 eller ingen temposkift og slutter så med nogle korte intervaller. Følelsen af struktur og af at der er tænkt i at det skal være effektiv kresløbstræning er vigtig!!!

Instruktøren skal være guide og motivator. Men instruktøren skal ikke råbe hele tiden. Jeg hader alle de der ”Arobic tællinger og tilråb. Nogle instruktører er virkelig gode til at skabe billeder – så man næsten føler at man deltager i et cykelløb - det er meget bedre end alt det der tællen ned

En god time indeholder nogle lange, men gerne hårde, forløb hvor man kan finde ind i en rytme – finde sit flow og samtidigt blive mentalt udfordret – et eksempel kan være 8-10 minutter med 70-80 rpm stående.

En god time indeholder også temposkift og nogle udfordrende kortere intervaller. De 40/20 intervaller vi køre PT om fredagen er et godt eksempel: 40 sekunder stående i tempo afløst af 20 sekunders siddende enkelttakt.

Brugen af accelerationer er et kapitel for sig. Jeg synes det er en uvane at bruge korte accelerationer på 5-10 sekunder kombineret med skifte mellem stående og siddende. Det stiller voldsomme teknikkrav og føre til at mange syre til og for mindre ud af timen. Det kan derimod være fint nok at køre en mellemtaksserie som denne: Siddende/stående: 50/10 40/20 30/30 20/40 10/50 60

I lange timer – som de udholdenhedstimer vi køre i SATS på 70-75 min – eller i forbindelse med maraton arrangementer, mener jeg at korte heftige accelerationer ikke høre hjemme – eller skal bruges sparsomt. Her bør fokus være på lange jævne serier og på mental fokus.

Ting der ikke høre hjemme i en god spinning time:

”Fryseture” ”smidning af sadlen” ”Mærkelige positioner” osv. er ting som ingen mening giver. Det høre ikke hjemme i nogen timer overhovedet. Jeg gider ikke engang argumentere for det – det er så åbenlyst – men det kan jo være at der er nogen af jer andre der tvinger mig!

Stående arbejde med mere end 110-120 rpm. Det siger jeg ikke fordi jeg er tyk og har svært ved det. Det siger jeg fordi jeg mener at det stiller voldsomt store krav til teknikken og at skadesrisikoen er meget stor. De færreste kan køre hurtigere med ret meget belastning på = ringe stabilitet. Træningsmæssigt har det heller ikke meget relevans. Det er noget der bruges fordi det er ”sejt” og føles banke hårdt – men relevansen er lille – især vurderet op mod risikoen.

”Makkerarbejde” (det vil sige at man 2 og 2 skiftes til at bestemme takt og position)og den slags er en uvane som bruges af instruktører er er bange for at det skal blive kedeligt – lav dog for pokker en velstruktureret time i stedet.

Deltagere der snakker. Deltager der tydeligvis ikke laver en disse. Deltager der med attituder forsøger at vise alle at de køre enormt hårdt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kære Arne!

Meget velskrevet og indholdsrigt indlæg som jeg ikke kunne have

skrevet bedre selv.

Måske kan vi via denne diskussion få gjort en ende på de utallige cirkus-

numre som der stadig bliver opført rundt omkring i landets spinningsale.

Hvis man i år 2004 stadig kan lave fryseture, smide saddelen eller læne sig så langt frem over styret som muligt, så bør man kraftigt overveje en tilmelding til et fysiologi- og anatomikursus (der sikkert ikke har været på den spinninguddannelse man tog).

Tak, Arne... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Arne

Jeg synes det er fedt at tage denne spinningsdiskusion op - og vil give det ret i det du har skrevet.

Jeg har det på samme måde med at fryseture og smide sadlen osv. IKKE hører hjemme i en spinning time - oog HELDIGVIS er det heller ikke noget de bruger overhovedet her i Italien.

Det er faktisk som om timerne hernede er mere 'seriøse' end dem jeg har oplevet i Danmark. Jeg tror også uddannelserne er MEGET forskellige.

En god instruktør giver et resumeaf timen, så man kan disponere over sin energi. Samtidig har timen et FORMÅL! Som du siger Arne er det virkeligt træls at komme til en time hvor tingene ikke er overvejet eller tilpasset musikken.

Jeg har det heller ikke godt med stående meget hurtig kørsel - det er jo lige til at ødelægge knæene af!!

Min favorit time er klart en blanding af siddende/stående kørsel i både bakker og dal. Jeg gider ikke de der timer hvor man kører tungt HELE timen - der skal være afveksling.

Synes faktisk det er svært at beskrive hvad der er jeg godt kan lide - instruktører er nemlig også meget afgørende! Han skal være i fokus med at fortælle hvad vi skal - men jeg bryder mig heller ikke om råbere eller dem der snakker hele timen... Og heller ikke om instruktører der skal vise os alle sammen hvad han/hun kan - det er bare for meget. Instruktøren skal sørge for at JEG har det godt og motivere MIG! FOR kritisk??? :raisebrow:

Carmen

Link to comment
Share on other sites

Keep it simple, keep it hard. Det er opskriften på en god spinningtime for mig.

:4thumbup: - Stigningsintervaller på ikke under 8 minutter, f.eks. med en blanding af siddende og stående kørsel.

:4thumbup: - 30 min. enkeltstart omkring AT (OK, det oplever man nok ikke ret mange steder, men det er rigtig god træning, hvis man er i form til det)

:4thumbup: - VO2max træning, f.eks. 5x3 min. for fuld skrue.

:dead_banana: - Kørsel uden modstand eller med næsten ingen modstand. På en cykel uden friløb giver det 0 mening rent træningsmæssigt. Tilmed er det farligt for dem, der ikke helt har styr på teknikken.

:dead_banana: - Instruktører der ikke selv har dyrket cykelsport. Der er bare nogle ting, de ikke har fået fat i. Ja, det er muligvis uretfærdigt, men fakta er at jeg efter 5 års spinning i forskellige centre ALDRIG er stødt ind i en god spinninginstruktør, der ikke var eller havde været cykelrytter/triatlet.

:dead_banana: - Instruktører der skruer på folks modstandsknapper, opfører sig som en hysterisk sergent, ber folk om at spurte i 2 minutter (helt ærligt...), bruger "koregrafi" (gem det til aerobiclokalet).

Ziggymund

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Arne har, som sædvanligt :innocent: , ret i hvad han skriver.

Det som generer mig mest er:

Instruktør der virker som han er hamrende ligeglad med at der er andre i rummet end ham selv.

Instruktører der bruger musik der slet ikke passer rent rytmemæssigt til det arbejde man er igang med.

Instruktører der ikke griber ind i forstyrrende opførsel(snak, SMS, mobil, osv.)

På Englandsvej har vi en ældre kvinde der konsekvent åbner vinduer efter 20 minutter, for hun har det "sååå varmt", og det er jo ikke særligt lækkert at svede :mad: Ikke særligt fedt at sidde i træk når man er gennemblødt af sved.

Jeg holder meget af:

Instruktører der "skaber" er forløb, hvor man er helt opslugt, og som kan motivere een til at hente ukendte kræfter frem, som f.eks. Mistress Anette :devil:

Instruktører der er i stand til at ændre hele programmet på et sekund, så snart de ser at det ikke passer ind i den gruppe der er til stede, eller at forlænge et pas, fordi de mærker at det bare var perfekt :4thumbup:

Instruktører der er i stand til at få en dialog mellem ham/hende og deltagerne til at forstærke oplevelsen, og ikke virke forvirrende eller irriterende.

Mest af alt, så holder jeg bare af spinning :blush:

Niske

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen Maxpower!

"Fryseture" eller "låsninger":

Denne øvelse er velkendt blandt alle instruktører og bruges stadig på timerne rundt omkring i centrene. Øvelsen går ud på at "låse" hele kroppen imens man stadig træder rundt i pedalerne i et langsomt tempo.

Umiddelbart skulle den øvelse også være velegnet til spinning. Det er en hård øvelse og giver en god variation på cyklen, hvor der iforvejen ikke er de store variationsmuligheder. Det man skal være opmærksom på i denne øvelse, er de dybere fysiologiske aspekter når denne øvelse bruges.

Øvelsen er ikke en del af det naturlige bevægemønster og i denne øvelse bruger man mange kræfter på at bremse dette mønster. Øvelsen er udelukkende en statisk arbejdsform, dvs de arbejdende muskler har konstant spænding og længde under arbejdet. Der sker en stor lokal karafklemning der medvirker til trætheden i musklerne. Som et eksempel på overførsel af fryseturen til overkroppen, kan du prøve at holde armene ud fra kroppen i en 30 graders vinkel og holde denne stilling. Ikke særlig behageligt, vel?

Denne statiske muskeltræthed vil bevirke at medlemmet fysiologisk ikke vil kunne få det optimale træningsudbytte af timen.

Som min gamle fysiologilærer sagde engang: "Statisk arbejde er noget lort" :smile: .

Edited by Ulrik1973
Link to comment
Share on other sites

MaxP: Det med at smide sadlen kaldes også "Balletræning" -man kan så stå op i en lav position. Man bilder så fol ind at det statiske arbejde som Glutes så tvinges til, giver "baller af stål". Det er naturligvis noget vrøvl - og Ulriks indlæg ovenstående gælder også her.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser den gode spinningtime ud for jer personligt?

Det er en time der veksler mellem langsom beat med høj belastning og hurtigt beat med mindre belastning. .... Mest af det sidste. Altså spurt og mellemtakt. (Mellemtakt stående og spurt siddende)

Hvad kan den gode instruktør? Holde gejsten oppe hos spinnerne. Skabe stemning og sjov og levere en "grand finaaaaale", når man når til det sidste og lige skal have kørt det allersidste ud af sine ben.

Edited by rih
Link to comment
Share on other sites

Denne øvelse er velkendt blandt alle instruktører og bruges stadig på timerne rundt omkring i centrene. Øvelsen går ud på at "låse" hele kroppen imens man stadig træder rundt i pedalerne i et langsomt tempo.

Umiddelbart skulle den øvelse også være velegnet til spinning. Det er en hård øvelse og giver en god variation på cyklen, hvor der iforvejen ikke er de store variationsmuligheder. Det man skal være opmærksom på i denne øvelse, er de dybere fysiologiske aspekter når denne øvelse bruges.

Øvelsen er ikke en del af det naturlige bevægemønster og i denne øvelse bruger man mange kræfter på at bremse dette mønster. Øvelsen er udelukkende en statisk arbejdsform, dvs de arbejdende muskler har konstant spænding og længde under arbejdet. Der sker en stor lokal karafklemning der medvirker til trætheden i musklerne. Som et eksempel på overførsel af fryseturen til overkroppen, kan du prøve at holde armene ud fra kroppen i en 30 graders vinkel og holde denne stilling. Ikke særlig behageligt, vel?

Denne statiske muskeltræthed vil bevirke at medlemmet fysiologisk ikke vil kunne få det optimale træningsudbytte af timen.

Som min gamle fysiologilærer sagde engang: "Statisk arbejde er noget lort".

Jeg var til spinning i tirsdags efter ca 2-3 måneders pause og instruktøren havde denne øvelse med i programmet samt at vi skulle bukke os ind over styret.. Jeg undlod simpelthen at udføre disse øvelser da det føltes ubehageligt og gjorde faktisk lidt ondt da jeg ikke er overdrevet smidig.. Havde desuden læst dette indlæg inden så var overbevist om at det ville være bedst at spinne videre almindeligt imens de andre lavede de nævnte øvelser...

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er igang med diverse øvelser på spinningtimerne kan vi lige så godt tage nummer to og tre på listen med:

Den fremadbøjede stilling over styret og

stillingen hvor bagdelen er langt tilbage over sadlen er ofte brugt på spinningtimerne. Disse øvelser kan også umiddelbart virke som gode øvelser, idet man kan ”mærke” arbejdet i de muskler man ønsker trænet i disse øvelser, typisk gluteusmusklerne.

For at starte med at se nærmere på disse øvelser, er det vigtigt at kigge nærmere på rygsøjlens anatomi:

Rygsøjlens funktionelle opgave er at:

- opretholde ryggens ”normale” anatomiske krumninger

- bære al vægt (belastning) over hoftehøjde

- beskytte den sårbare rygmarv

- være støddæmper og give rygsøjlen elasticitet

- være stærk og stiv og samtidig meget bøjelig

Fremoverbøjning eller den stående stilling tilbage over saddelen, hvor lænderyggen belastes, kombineret med det typiske vrid i rygsøjlen vi ofte ser på medlemmernes holdning på cyklen, vil medføre en maksimal fare for en akut rygskade. Hvis fiberringen (væggen) i disci udsættes for et for højt tryk er der fare for at den sprækker og den bløde kerne presses ud (discus prolaps). Dette vil føre til et tryk på de nerver, som ligger i området og forårsage rygsmerter og evt andre smerter.

De typiske smerter ved disse stillinger vil være ”ondt i ryggen”, som oftest er overbelastning af de små og mellemlange rygmuskler, der drejer rygsøjlen og bøjer den bagud. Ondt i ryggen er efterhånden blevet en folkesygdom på lige fod med influenza, men derfor behøves det ikke forekomme på spinningtimerne.

Edited by Ulrik1973
Link to comment
Share on other sites

Mit bud:

Den gode spinningtime (min subjektive mening):

Baade instruktoer og “elever” er motiverede og glade = god stemning i spinningsalen :4thumbup: .

Der laves en varieret opvarmning, hvor pulsen gerne maa komme lidt op og modstanden oeges.

Der koeres med varierende modstand i loebet af timen, saa benene (og hjertet) henholdvis bliver presset og kan slappe lidt af.

Der maa gerne vaere enkelte aerobicagtige oevelser i starten af timen, hvis det passer med musikken, fx otte takter i position 3, otte takter i position 2 og otte takter med enden langt tilbage.

Den sidste del af timen skal dog helst vaere saa “simpel” som mulig, for at energien kan bruges paa at traede i pedalerne og ikke paa at skulle foelge en koreografi.

Musikken en meget vigtig og skal gerne vaere “glad” og varieret og gerne med temposkrift, saa man naturligt kommer til at traede lidt haardere i pedalerne for at foelge rytmen. Synes at alm. Pop musik i remixede versioner er rigtig fed og synes ogsaa det er super laekkert, hvis man kan synge/nynne lidt med naar overskudet er til det – det goer bare stemningen saa meget bedre :4thumbup: .

Der skal vaere plads til at man kan tilpasse timen til sine egne behov og kunnen uden at der bliver set skaevt til en. Hvis man fx har det bedre med, at koere med moderat/tung modstand og ikke helt saa hurtigt i en sprint, saa skal der vaere plads til det.

Den daarlige/irriterende spinningtime – saadan en var jeg til igaar :mad: :

Hverken instruktoer eller “elever” videre motiverede = ligegyldig stemning i spinningsalen.

Ustruktureret time, hvor instruktoeren ikke kan huske hvilken slags musik der kommer naeste gang og derfor fx siger lidt modstand naar han mener meget og omvendt.

“Tilfaeldige oevelser”. Aerobicagtige oevelser der ingen takt har, saa man er noedt til hele tiden at holde oeje med instruktoeren for at see, hvad han nu finder paa :sneaky2: .

Balance-og motorik kraevende oevelser til sidst i timen – energien er der bare ikke til det.

“Elever” der blander sig i hvordan andre “elever” koerer og om de foelger instruktoerens instruktioner – mind your own business!!

Instruktoerer der siger, at man skal tage en masse modstand paa og den skal vaere svaer at traede rundt og saa derefter koerer helt vildt hurtigt og vil have en til at koere i samme rytme :blink: – enten saa har instruktoeren IKKE taget helt vildt meget modstand paa eller ogsaa har jeg helt vild svage ben – NOT

Spinningtimer der varierer meget i laengden – det er nu meget rart og vide om man skal koere i 45 min eller 60 min saa man kan disponere lidt med kraefterne.

“Opvarmningen” tager alt for lang tid og pulsen kommer slet ikke op foer de sidste tyve minutter og saa er motivationen ligesom forsvundet.

Sprint uden modstand (staaende og siddende) – mine knae kan bare ikke lide det!

Musik der passer bedre til en hyggestund i sofaen end til en spinningtime.

Ja, blev egentlig lidt laengere og nok lidt mere negativt end jeg havde taenkt mig, men jeg har bare haft et par irriterende spinningtimer her paa det sidste, saa der var nok at tage af :w00t: !!!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser den gode spinningtime ud for jer personligt?

Variation, med nogle lange hård træk stående til noget trance, hvor man virkelig bliver trukket det yderste.

Musik valget skal også være up-to-date. Hader at høre noget gammelt party techno, vi er ikke kommet for at feste!

Hvad kan den gode instruktør?

Havde engang en spansk gæste instruktør, han var virkelig god! Først og fremmest var han utrolig udadvendt og smilte hele tiden, og fik hele holdet med. Han gik også meget op i at forklare HVORFOR man skulle lave forskellige ting, og havde meget tydeligt også en plan for timen. Hader de instruktører som ikke prøver at få hele holdet med, og bare kommer der for at få det overstået. En anden god ting er også når de eks. siger 1 2 osv. når så man lettere kommer ind i takten.

Link to comment
Share on other sites

Mit bud:

Der maa gerne vaere enkelte aerobicagtige oevelser i starten af timen, hvis det passer med musikken, fx otte takter i position 3, otte takter i position 2 og otte takter med enden langt tilbage.

<{POST_SNAPBACK}>

J-J læs lige det følgende igen :smile:

Nu vi er igang med diverse øvelser på spinningtimerne kan vi lige så godt tage nummer to og tre på listen med:

Den fremadbøjede stilling over styret og

stillingen hvor bagdelen er langt tilbage over sadlen er ofte brugt på spinningtimerne. Disse øvelser kan også umiddelbart virke som gode øvelser, idet man kan ”mærke” arbejdet i de muskler man ønsker trænet i disse øvelser, typisk gluteusmusklerne.

For at starte med at se nærmere på disse øvelser, er det vigtigt at kigge nærmere på rygsøjlens anatomi:

Rygsøjlens funktionelle opgave er at:

- opretholde ryggens ”normale” anatomiske krumninger

- bære al vægt (belastning) over hoftehøjde

- beskytte den sårbare rygmarv

- være støddæmper og give rygsøjlen elasticitet

- være stærk og stiv og samtidig meget bøjelig

Fremoverbøjning eller den stående stilling tilbage over saddelen, hvor lænderyggen belastes, kombineret med det typiske vrid i rygsøjlen vi ofte ser på medlemmernes holdning på cyklen, vil medføre en maksimal fare for en akut rygskade. Hvis fiberringen (væggen) i disci udsættes for et for højt tryk er der fare for at den sprækker og den bløde kerne presses ud (discus prolaps). Dette vil føre til et tryk på de nerver, som ligger i området og forårsage rygsmerter og evt andre smerter. De typiske smerter vil være ”ondt i ryggen”, som oftest er overbelastning af de små og mellemlange rygmuskler, der drejer rygsøjlen og bøjer den bagud. Ondt i ryggen er efterhånden blevet en folkesygdom på lige fod med influenza, men derfor behøves det ikke forekomme på spinningtimerne.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Well, nu er det jo ved at være laaaaaaaang tid siden jeg var til spinning, men here goes:

Skidt:

-Instruktører der kvadrer løs om alt muligt irrellevant

-Instruktører der syntes, at måsen, bagud, bevæg kun benene, er fedt. (Krampe efter 30 sekunder, kan mærke det resten af timen :dry: )

-Kvabhovedet der tror at han er seniorsergant: Hvis ikke folk tæller med ham ned, får de lige et minut eller 2 ekstra af noget modbydeligt :mad: (Idiot, har kun kørt hans time een gang ! )

-Dårlig musik

-For høj musik, vil jeg have en høreskade, så fikser jeg det selv !

-Instruktører der ikke retter på folks dårlige teknik !

-Deltagere der åbentlyst ikke laver en sk..

Godt:

-Instruktører der lever sig med i timen & er opmærksomme på deltagerne. Imponeret af Marlene, som altid lodder om der egentlig er begyndere med på hendes introtimer, hvis ikke, så forvandler hun den lynhurtigt til en knaldhård men dejlig time. (Subjektivt, min kæreste kan ikke fordrage hendes timer :laugh: ) Desuden stod hun af da jeg stod af 10 min. inde i 2. time for at høre hvad der var galt & påbød med det samme specifikke strækøvelser for at afhjælpe. :4thumbup:

-God musik, ikke for højt. Ikke altid techno, tidens hits kan absolut gøre det hos en god instruktør.

-Gode medspinninere: Var en gang nødt til at gå 15 min før tid (fik gæster) & 3 mand høj RÅBTE: Hvor skal du hen ???? Vi er ikke færdige endnu :laugh:

Ellers vil jeg give Niske ret: ÆLSGER SPINNING :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Mit bud på hvordan den gode time skal være:

3 - 5 (måske endda færre) lange pas med stigende intensitet.

For mig drejer det sig om at køre igennem - ikke så meget om at spille flest mulige forskellige stykker musik eller nå flest mulige ting på en time. Jeg har lært (af "kongen :king: ) at en time SAGTENS kan være fed og hård, selvom man ikke laver meget andet end at stå op og sidde ned. Denne måde at spinne på, er der nok mange (især af dem, som træner i Equinox-kæden), som ikke ville bryde sig om. Folk er disse steder VANT til, at instruktøren skaber sig, leger entertainer, laver en underholdende opvisning, smiler og snakker konstant og desuden laver diverse cirkusnumre på cyklen. Det er også FINT NOK for dem, der kan lide det sådan - de får en sjov time, de får pulsen op, lidt sved på panden og følelsen af at have forbrændt en masse = god samvittighed. Og ikke mindst: De kommer igen næste gang....

Men hold da k..., hvor er det KEDELIGT :sleeping: , når det man helst vil have, er lange, hårde, vilde, blodige, intensive intervaller, hvor de enkelte pas ubemærket glider over i hinanden og får træningen til at gå op i en højere endhed. :devil::devil:

For mig at se, er det sådanne timer, der tidsmæssigt føles kortest. Jo færre ting man skal tænke over og jo færre skift i øvelser, tempo og musik, jo mere kan man fordybe sig i træningen velvidende, at den smerte man p.t. føler, vil gøre én lykkelig og svævende de næste mange dage.

Jeg har ikke noget had-forhold til øvelser som frys/låsninger, tilbage over sadlen, sadlen væk osv. Jeg gør oftest dét, som instruktøren beder mig om, indtil det begynder at gøre for ondt (på en usund måde). Men det er begrænset, hvad jeg kunne finde på at bruge på de timer, som jeg selv er instruktør på, for den slags øvelser siger ikke mig noget, og jeg synes det sætter en stopper for udbyttet af timen. Plus at det er brud i flow'et og intensiteten i timen.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest - Tak, Arne - Du rammer helt rigtig og jeg er i den grad enig med dig.

Derudover mener jeg :

Kunne man ikke forslå de kære centre at lave reel varafakta:

"Arobic-Spinning" - "Cirkus Spinning" - "Akrobat-Spinning"

Så ved man da hvad man går ind til - Fysiologisk er det jo fuldstændigt uansvarligt og har INTET med "udholdenhed", Interval, SuperSpinnig o.lign at gøre.

Derfor : Fri os for ALLE de terror-øvelser med :

sadel af/på, frem over styret, bag om sadel, ned i knæ, hænder frem over styr , hænderne bag ryggen, alle mulige og umulige former for låsninger - det tjener ikke noget formål i træning øjemed.

De hører IKKE hjemme i en spinningsal - Det skulle nærmest forbydes.

Den "gode" instruktør er efter min menig :

Først og fremmest en instruktør som har en relevant faglig og kompetance givende uddannelse indenfor fysiologi/ergoterapi/Idrætsfysiologi eller tilsvarende. (STOR mangelvare)

En instruktør, som selv har oplevet eller oplever, hvad det vil sige at træne på fagligt kompetent niveau.

En instruktør som tilretterlægger et træningsprogram, som er i overensstemmelse med beskrivelsen af holdtræningen og derfor svarer overens med de forventninger man som deltager naturligt kan have.

En instruktør som har et FORMÅL med træningen, "opbygger, vedligeholder, styrke ,aerob/anarob " og vejleder med fysiologiske / pulsmæssige faktorer omkring belastninger og intensiter INDEN selve udførelsen skal foregå.

En instruktør som forestår , hvad det vil sige at "træne" og forstår at kombinere værktøjerne (musik/redskabt), således at der opleves en sammnhæng i det udførte arbejde.

En instruktør som er "engageret" og som mener at have noget at "give" til andre end sig selv !!!!

Den gode instruktør laver kun "gode" spinningstimer !!!!!

Jeg kan kun anbefale, hvis man er i tvivl - at prøve en spinnigstime med den "gode" spinnigsinstruktør som bl.a. findes i Århus - Ulrik1973. :bigsmile::bigsmile::devil::devil:

Afslutningsvis, så kommer det jo ikke som nogen overraskelse at jeg i den grad også sympatiserer med min spinningsmakker (jeanet1980). :bigsmile::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg nu har gjort come-back hos spinningfolket vil jeg lige tilføje nogle kommentarer selv om jeg langt hen ad vejen kan tilslutte mig de meget udmærkede kommentarer, ris/ros, der allerede er givet.

Da mit formål med spinningen er sæsonforberedelse til det "rigtige" race på cyklen er det afgørende punkt fill ala racertræning.

Dette indebærer bl.a.:

- fokus på mellem-/dobbelttakt og ikke alt for meget lav kadance og ultrabelastninger

- Gerne afveksling imellem stående intervaller og siddende. Det er en misforståelse at alle intervaller skal være stående. Tværtimod er dette atypisk for landevejstræningen.

- Aerobicøvelser eller overdrevne kropbevægelser har ikke noget med cykling at gøre og forøger i værste fald skadesrisikoen.

- Der er en passende blanding imellem lange og korte intervaller, hvor der ofte fokuceres på de korte intervaller

- I modsætning til andre er gruppekørsler for mig at se glimrende, hvis disse har en realistisk karakter og indegår i en løbebeskrivelse. Det giver et mere realistisk præg og noget sjov skal der være. Parkørsel er dog mindre godt da dette i givet fald er meget personafhængig. Så hellere en grov opdeling i salen fx. ala føringer i høj kandance/belastning på skift osv.

En god instruktør sørger for:

- God instruktion af træningsforløbet samt god inspirationsevne

- Må gerne give råd instruktion, men samtidig åbnen overfor individuelle hensyn. Instruktørerne instruerer og deltagerne vælger til/fra ift. dette. (ingen kommandotone eller skruen på knapper el. lign.).

- Varieret træning efter ovenstående retningslinier

- Giver øl bagefter!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På det seneste har vi fra Parken på den ene side - og især Ulrik1973 på den anden side, drillet hinanden vedrørende "den jyske dobbelttakst mafia".

Jeg synes måske det er på tide at tage en diskussion i stedet for at drille, samt at skrive logindlæg som måske ender med at gøre nogen sure. Jeg vil derfor gentage mig selv fra et indlæg jeg lige har skrevet i Milteres gode log.

På grund af den skaderisiko som Milter omtaler i sin log, så mener jeg at stående løb, med mere end 110-120 rpm, ikke bør forekomme i nogen time. Meget få kan køre det med meningsfuld belastning - mange flere kan komme galt afsted - og træningsmæssigt taber man ikke noget som helst ved at undlade som instruktør at bruge det. 105-115 er rigeligt i stående position - alt andet er i mine øjne instruktør, for nu at være helt ærlig, ren instruktør show off og/eller en en psykologisk alliance mellem instruktør og publikum om at; " øj hvor er vi nu seje"

Ok- der er også muligheden for at der hersker uenighed om det fysiologiske :tongue: - men ovennævnte var sjovrer at skrive

Hvad mener I andre?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest syntes jeg det er rart at emnet tages op :smile:

På mine egne timer køres dobbelttakten efter 110-115 opm, hvilket jeg syntes

er den kadence hvor medlemmernes stående teknik stadig kan forsvares. Jeg husker udemærket timerne i 1995-1996 hvor kadencen var 140 opm og hvor man var pissesej hvis man kunne arbejde stående med denne kadence i over 30 min. :blink:

Derudover så er jeg MEGET opmærksom på den stående/siddende holdning (dem som deltager på mine timer kan nikke genkendene til dette) blandt medlemmerne. Jeg syntes at jeg som instruktør har pligt til at rette uhensigtsmæssige arbejdsstillinger (hvilket også har et udspring i mit studie).

Jeg skal nok skrive et længere indlæg senere omkring fysiologien bag ved dobbelttakten idag eller imorgen.

God dag!

VH

Ulrik

Edited by Ulrik1973
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest syntes jeg det er rart at emnet tages op  :smile:

På mine egne timer køres dobbelttakten efter 110-115 opm, hvilket jeg syntes

er den kadence hvor medlemmernes stående teknik stadig kan forsvares. Jeg husker udemærket timerne i 1995-1996 hvor kadencen var 140 opm og hvor man var pissesej hvis man kunne arbejde stående med denne kadence i over 30 min.  :blink:

Ulrik

<{POST_SNAPBACK}>

Thi kendes for ret: Ulrik er frikendt af den spinningfundamentalistiske ret! (som forventet I might ad)

140 i 30 min - galamatias!

Din omtale af fokus på arbejdestillinger kunnem an godt ønske sig at instruktører blandede sig mere i. Jeg ser alt for mange med låste alubueled eller som hugge vildt i flere retninger stående - eller køre stående tempo uden belastning så de faktisk er nød til med muskelkraft at bremse "over knæledet" - ikke godt!

I øvrigt illustrer diskussionen hvorfor det er vigtigt at angive bpm/rpm tal når man gengiver spinningprogrammer!

Link to comment
Share on other sites

Før jeg begyndte at gå til spinning i Århus, kendte jeg ikke til begrebet dobbelttakt i praksis. Vi kom aldrig op i så høj fart i Vejle - det blev max til noget stående "løbetempo", hvilket vel ikke var ret meget mere end det, de fleste kender som mellemtakt.

Så skete der det mirakel, at jeg begyndte at læse i Århus og fandt lejlighed til at træne deroppe - og det var som en helt ny verden... Pludselig fandt jeg ud af, at det ikke var så hulens sejt alligevel at kunne stå op og "løbe" i mere end 5 minutter. (Det er man i Vejle !!)

Næh, for det var ikke hurtigt nok, og det kan enhver næsten gøre.

I Århus var der en tosset instruktør, ved navn Ulrik :wink: , der havde fået den fikse idé at køre med 3 takter: Heltakt, Mellemtakt (som jo altså var dét, jeg forstod ved dobbelttakt) og så Dobbelttakt... :blink: AVS!!!

Det kræver lidt øvelse at "lære" dobbelttakten, og det kæmper jeg stadig med - nok mest fordi jeg ikke så tit kører på de timer, hvor der køres med alle 3 takter. Jeg synes det er svært, og jeg vil nok altid hælde mest til den hurtige mellemtakt. Men jeg skal vel også bare være glad for, at jeg ikke kendte til spinning dengang i 90'erne - 30 min med 140 opm... :blink: det tror jeg sgu ikke jeg ville udsætte min krop for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share