Front Squat vs Squat !?!


websam
 Share

Recommended Posts

hvor lang tid har du prøvet? det kræver tilvænning.
Jeg er startet med træning for ca. 2 mdr. siden, efter ca. 10års pause, men jeg mindes ikke jeg havde disse smerter !
Hvor mange KG snakker vi om her?

Jeg køre ikke med så meget endnu. Benytter mig af 5 x 5 reps med 5 kg vægtstigning uge for uge og sidste gang var med 50 kg (og nu ikke noget med at grine :tongue: ) med masser af overskud. jeg skylder lige at sige at jeg er ret spinkel hvilket jo ikke gør det mere behageligt.

husk stangen skal lægges TÆT på halsen
Det kan være det er her det halter. Ligger i inde med et godt billed af et front squat løft der viser hvor tæt på halsen den skal ligge ?
Tilslutter mig sas, tæt på halsen og ja, det er smertefuldt de første par gange

Jeg er normalt ikke pivet men når jeg dårligt kan køre incline dumbbell press bagefter er det jo ikke ret fedt.

Hva med at lægge en pude under stangen evt.

Jeg er blevet anbefalet ikke at benytte pude el. lign. da jeg jo netop skal vende mig til vægten og diverse gener herfra. Benyttede det heller ikke for år tilbage.

Og hvad vil i anbefale VL-greb eller kryds greb ?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Den skal ligge helt inde ved halsen, så du næsten har en fornemmelse af at blive kvalt. Hvis man holder med VL-greb og ligger den så tæt, så er pladsen der ganske naturligt(Ja, det lyder sjovt, men sådan opleves det egentlig( af mig :innocent: ) ).

Hvis den ligger der, så skulle smerten gerne begrænse sig til nogle mindre områder, hvorfra man typisk får nogle røde mærker i starten.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor laver du ikke alm. squat i stedet? En årsag til dine sm. kunne være at du har dine arme indadroteret og løftet til ca. 90 grader - det kan irritere dine små stabiliserende skuldermuskler.

jp

Jeg har også overvejet at skifte den ud med alm. Squat, men jeg tror en del af smerten udelukkende skyldes at jeg simpelt hen mangler masse på mine skuldre da jeg er ret spinkel.

Jeg prøver af med både kryds greb og vl greb fredag hvor den står på front squat, men med fokus på at stangen skal helt ind til halsen at ligge, dette tror jeg nemmelig heller ikke helt jeg har haft førhen.

Så vender jeg tilbage med mine resultater fredag eftermiddag :bigsmile:

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver af med både kryds greb og vl greb fredag hvor den står på front squat, men med fokus på at stangen skal helt ind til halsen at ligge, dette tror jeg nemmelig heller ikke helt jeg har haft førhen
Den skal ind i halsen på sådan en måde at den ligesom ligger oven på kravebenet (gud har faktisk lavet plads til den der, hvilket er ret bekvemt) - jeg kører med krydsgreb da stangen så hviler påpå mine delts, ligepræcis så langt fremme at den ikke rammer den knogle der sidder på skulderen.
incognito:

front squat er numero uno quad bygger. Og det endda uden man får bygget en enorm skider.

En ting jeg finder attraktivt ved frontsquat er at det er en øvelse hvor det er sværere at lave fejl end i eksempelvis backsquat, ser mange der rykker voldsomt fremad i ryggen i backsquat, og det er næsten umuligt i frontsquat.

Det drejer sig selvfølgelig om teknik, men frontsquats føles ihvertfald mere naturligt i bevægeapparatet for mit vedkommende.

Arnold:

Hvorfor ikke bare køre alm. squat, jeg kan ikke se fidusen i front squat, da jeg finder øvelsen yderst kompliceret.

Tjae fordi spørgsmålet går på frontsquat - og den er nu ikke mere kompliceret end så mange andre øvelser, som med alt andet drejer det sig om teknik.

Link to comment
Share on other sites

websam din pivemås. Hvergang du synes du har ondt så tænk på hvad denne lille pige kan. (læg i øvrigt mærke til hvor godt stangen er placeret - det er ikke meget skulder stangen rører)
Jeg mener ikke jeg piver, men det kan vi da godt kalde det for at tilfredsstille dig. :bigsmile: I alt sin enkelthed var det blot noget hjælp til at køre front squat på den rigtige måde. For øvrigt et rigtigt godt billed af udførelsen. :4thumbup:
Hvorfor ikke lave alm. squat i et stykke tid indtil din sm. i skulderen forsvinder?! Der skulle ikke være den store forskel i hypertrofi responset mellem alm. squat og front squat, så vidt jeg er informeret. Men det er jo bare et (godt) råd!!!

Problemet er ikke en konstant smerte, men kun ved selve udførelsen.

Med det sagt så har jeg kørt front squat i dag uden problemer og uden smerter nogle steder. Jeg fik stangen lagt ind til halsen og tog fat med vl-greb og så sad den lige i øjet. Tak for hjælpen.

/Websam

Link to comment
Share on other sites

folket af frontsquattere ; har man nogensinde i historien set et box-frontsquat ? Det kun' jeg godt finde på at tage op!!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har tidligere kørt en del front squat på box. Det virker fint. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det samme her. Rigtigt godt til at lære at undgå at lave runding i ryggen IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share