Split og spegat


tkc88
 Share

Recommended Posts

Hej alle.. jeg er en dreng på 16 år.

satte mig det mål at jeg ville kunne gå i spagat og split inden et halvt år var gået.

har trænet på det i 5 måneder. synes at jeg sidder fast på midten.. kan ikke gå helt ned..

laver først nogle styrketrænings-øvelser før jeg begynder at gå ned i split og spagat. tror ikke helt selv på at jeg kan komme til at gå helt ned. ville være nice hvis der er nogen som kan hjælpe med et perfekt program eller nogle gode råd til min træning... :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke den skulle være postet i generelt?

Jeg tror den mest effektive måde at lære det på, er at strække ud hver dag og målet må så være at kunne komme lidt længere ned hver gang. Mere kan jeg ikke se der skulle være i det. Husk det skal gøre lidt ondt :wink:

Du kan også køre Jean Claude stilen, ved at hænge nogle reb op i haven og få en til at trække i dine ben på den måde :tongue:

Hilsen en tidligere gymnast.

Link to comment
Share on other sites

Eak for svaret.. Det med rebene er nok ikke en så god idé, her til vinter. :tongue:

for at strække ud hver dag, hvad vil du så anbefale at jeg gjorde? strække ud uden at være varm? Eller først varme grundigt op? hvis jeg først skal være varm, hvordan vil du så anbefale at jeg varmede op.. (har ikke en gymnastiksal til rådighed) går i split og spegat i 3 sæt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for programmet.

det har jeg i sinde at prøve..

lydere godt :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej,

Jeg fald lige over split og spagat..

Jeg har med interesse læst alle indlæg, samt det vedhæftede træningsprogram.

Som aktiv kampsportsudøver, der kan begge dele, men også som fysioterapeut-studerende, bliver jeg nødt til at advare lidt mod at følge programmet fuldstændigt.

Jeg forestiller mig at programmet er udviklet specifikt til gymnaster, der har en krop der kan tåle det program.

Min anbefaling til dig vil være at udskyde dit mål, til et nytårsfortsæt for 2005.

At det skal gøre meget ondt i senerne hver dag og at de skal rives fra hinanden, vil ende op i utallige fiber-sprængninger, med tiden og din træning vil være ødelagt længere tid af gangen. Det var næsten ubehageligt bare at læse.

Eftersom du stadig er i voksealderen, vil din krop have lettere ved at arbejde med smidigheden, derfor handler det lidt mere om tålmodighed, for hvis du træner på det hver dag - så kommer det også. Men hvis din krop er ved at falde sammen af ømhed, så betyder det altså at den trænger til en pause - og der er ingen skade sket ved at holde en enkelt dags pause, tværtimod vil din krop få det bedre med træningen !

Det bedste ville nok være at starte til en sport der arbejder med smidighed, kombineret med den nødvendige styrke og instruktion.

Jeg håber du vil overveje alternativer til programmet, men fortsætte din træning, så skal det nok komme !!

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må have overset, hvad meningen var med at kunne gå i spagat!

Hvis der ikke er et specifikt formål, så var det måske en bedre ide at lade senerne beholde deres oprindelige formål.

Jeg kan selv problemløst sætte mig i lotus stilling, og da jeg var i 15-16 års alderen havde jeg også nogle sjove ideer, som at tage 50 armbøjninger og 100 mavebøjninger, og at træne split, men det ensete, der kom ud af det var, at jeg fik endnu mere mobile led. Jeg nåede ned på ca. 10 cm afstand fra gulvet, men ville aldrig gøre det igen, da det i en længere periode blev at problem at ledene låste, hvis jeg sad på hug.

Jeg trænede ikke, så det gjorde ondt, kun så jeg kunne mærke stræk, og jeg spekulerer på, om der overhovedet er ide i at forsøge, hvis det gør ondt hver gang.

Det er i hvert fald noget lort, at træne efter et princip om, at det skal gøre ondt hver gang. Hvis du ikke har forudsætningerne, så find på noget andet at lave.

Link to comment
Share on other sites

Tak for besvarelserne. jeg har ikke noget precist formål med at kunne gøre det, men vil meget gerne være så smidig som muligt. men vil jo heller ikke begynde med skader.. jeg har lidt dårlige knæ og får ondt på det punkt af hælen der er i berøring med gulvet når går i split og spegat. så jeg ved ikke helt om jeg "kan tåle" det eller om jeg helt skal lade være med træningen og forhåbningerne om at kunne lære det.?

Link to comment
Share on other sites

#9 det læste jeg også.. meeen passer det mon?

jeg har i sinde at fortsætte min træning. det eneste problem jeg har er at når jeg går i split og har fødderne parallelt rettet fremad så får jeg meget ondt på hælen.

er det noget man kan gøre noget ved eller skal det være der?

jeg har også lidt ondt i knæene de første par gange jeg går i split.

nogen som ved noget??

Link to comment
Share on other sites

Flindt

Hvorfor dog udskyde det til et nytårsforsæt. Det er generelt kun for folk uden rygrad og dårlig selvtillid. Har man sat sig nogle mål her i livet gennemfører man dem, eller også gør man ikke.

Og selvfølgelig skal det gøre lidt ondt i ledene. Det skal den slags ting tit, før det gør godt. Tror ikke Shaolin munke ville være så dygtige til Kung Fu, eller for den sags skyld, balletdansere til ballet, hvis ikke de havde lidt smerte :wink:

Edited by Sylvester Stallone
Link to comment
Share on other sites

:bigsmile: jeg tror nu nok fyren havde glemt, at nå man fører benet til siden op til 90 grader er der ikke 90 grader i det ene hofteled (som kræves til split) men 45 grader i hvert hofteled...

<{POST_SNAPBACK}>

ja det har du nu ret i.. hehe

nogen som har en idé eller et forslag til hvorfor det gør så ondt under min ankel når jeg står i split?

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Ja grin i bare, men Pavel Tsatsoline mener det samme..

<{POST_SNAPBACK}>

Mener hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

I "workout and fitness" var der engang en artikel hvor en fyr påstod, at hvis man kunne stå på eet ben og føre det andet ben op i 90 grader, kunne man også lave split!

Link to comment
Share on other sites

Ja grin i bare, men Pavel Tsatsoline mener det samme..

<{POST_SNAPBACK}>

Mener hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

I "workout and fitness" var der engang en artikel hvor en fyr påstod, at hvis man kunne stå på eet ben og føre det andet ben op i 90 grader, kunne man også lave split!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, har Pavel forklaret hvordan det skulle lade sig gøre? Jeg er nysgerrig, for jeg kan ikke lige se logikken?!?

Link to comment
Share on other sites

Ja grin i bare, men Pavel Tsatsoline mener det samme..

<{POST_SNAPBACK}>

Mener hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

I "workout and fitness" var der engang en artikel hvor en fyr påstod, at hvis man kunne stå på eet ben og føre det andet ben op i 90 grader, kunne man også lave split!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, har Pavel forklaret hvordan det skulle lade sig gøre? Jeg er nysgerrig, for jeg kan ikke lige se logikken?!?

<{POST_SNAPBACK}>

SÅ kig lidt på hans bog relax into stretch. Det er de principper han bruger i den

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet vedrørende hoftestilling og muligheden for split er bare, at man er disponerert for, at gøre det. Der er nogle mennesker, som IKKE kan lave det(og aldrig kan komme til det) grundet deres hofteben.

Det er ikke ment, om man kan nu og her, eller ej - men at ens hofteled kan. Hvis de kan, er der jo ingen hindring, andet end usmidige led!

Du kan strække det ene ben op til hvad der svarer til split, og du kan også med det andet. Ingen af musklerne i de to ben, "hører" sammen, ergo må man også kunne lave split. Det er altså bare en smertetærskel (som andet smidighed) der skal udvides.

Link to comment
Share on other sites

Du kan strække det ene ben op til hvad der svarer til split, og du kan også med det andet. Ingen af musklerne i de to ben, "hører" sammen, ergo må man også kunne lave split. Det er altså bare en smertetærskel (som andet smidighed) der skal udvides.

<{POST_SNAPBACK}>

at sætte benene i 90 grader er IKKE det samme som at "strække det ene ben op til hvad der svarer til spilt"... Det svarer til at sætte begge ben i 45 grader.

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Eruption

Det er da et af de bedre indlæg her, smidighed er jo netop bare smertetærskel, indtil man har et led-stop. Som der også bliver skrevet. :4thumbup:

Til "Sylvester Stallone" kan jeg kun sige at jeg nødig ville træne under dig.

Det er korrekt at et mål er et mål og at det sommetider kræver noget smerte (blod sved og tårer) at nå derti.. Men ikke for enhver pris og specielt når der er problemer med både knæ og hæl, så er det da dumt bare at køre på og tage smerten, hvis det resulteret i skader - eller ?? :dry:

Træn videre - nå målet, men sørg lige for at være skadesfri også !! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nemlig, træner også selv efter spagat og split, primært p.g.a. at jeg går til noget kampsport... Men som sagt bør man gøre MEGET for at undgå skader, og ikke altid bare køre på... har lært det af bitter erfaring :crybaby: er først lige kommet over ca ½ års skade pga. fibersprængning i ryggen... Det er noget af det værste mest demotiverende der findes!!!

Men keep it up... gør jeg osse... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share