Uheld på spinningscykler


jrjdk
 Share

Recommended Posts

Hej

Har gennem et stykke tid læst en del herpå motion online, og nu er jeg blevet nysgerrig efter at høre om andre er kommet til skade på spinningscykler. Det gjorde jeg nemlig i søndags. Var til spinning og under den stående slutspurt knækker pedalarmen der hvor pedalen er skruet i hvilket efterlod en skarp kant som jeg kørte skinnebenet ned af. Det resulterede i at jeg fik en flænge på ca 25 cm foran på skinnebenet. Kom på sygehuset hvor jeg fik at vide at såret var så dybt at der var snittet i min muskel(det ligner et stykke brunt lever når det stikker ud af benet, hvilket den gjorde). Blev syet sammen i to en halv time, og så sendt hjem med et par krykker og en del piller.

Nu er det så jeg gerne vil høre om nogen ved om dette er sket før?

"Normalt" plejer det at være kranken der knækker, har selv prøvet det og set et par andre gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Fy for pokker da - sikke en oplevelse.

Jeg har ikke selv prøvet det, men oplevet det ske for en af de andre deltagere. Hun slog sig voldsomt på lægmusklen, men ikke mere end det kunne klares med en ispose og et stykke plaster og nogle dages hvil.

Og lige en opfordring: Udstrækning udføres ikke på cyklen, hvor man har alt vægten ned i pedalen. Før eller siden giver skidtet efter og knækker. HUSK DET NU!!!

God bedring til jrjdk, jeg håber ikke du med uheldet helt har mistet lysten til at køre spinning.

Finn

Link to comment
Share on other sites

Sikke noget!

Det er et stort problem at mange stadig har den tendens med at strække ud stående. Det er hverken smart eller mere effektivt.

Jeg har selv knækket en pedalarm, og da de på mange cykler er lavet af noget metal der nærmest splintre når det knækker kan det være meget farligt. Da det skete for mig fik jeg en mindre flænge i læggen, mens en kollega til mig fik revet sin lægmuskel op da det skete for ham.

Jeg har også prøvet tre gange på mine hold, at kunder har knækket pedalarmene, to gange under stræk og en gang i en stående passage. Heldigvis er der ingen af de gange sket noget mere alvorligt end de kunne fortsætte på en anden cykel, med et lille plaster på.

Nu er man heldigvis begyndt at skifte pedalarmene til nogle af plastik, der ikke kan knækkes og splintres på samme måde.

Jeg vil gerne anbefale alle til at lave udstrækning på gulvet, mens der holdes fast i cyklen. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Sikke noget!

Det er et stort problem at mange stadig har den tendens med at strække ud stående. Det er hverken smart eller mere effektivt.

Jeg har selv knækket en pedalarm, og da de på mange cykler er lavet af noget metal der nærmest splintre når det knækker kan det være meget farligt. Da det skete for mig fik jeg en mindre flænge i læggen, mens en kollega til mig fik revet sin lægmuskel op da det skete for ham.

Jeg har også prøvet tre gange på mine hold, at kunder har knækket pedalarmene, to gange under stræk og en gang i en stående passage. Heldigvis er der ingen af de gange sket noget mere alvorligt end de kunne fortsætte på en anden cykel, med et lille plaster på.

Nu er man heldigvis begyndt at skifte pedalarmene til nogle af plastik, der ikke kan knækkes og splintres på samme måde.

Jeg vil gerne anbefale alle til at lave udstrækning på gulvet, mens der holdes fast i cyklen.  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig - begge mine uheld skete dessvære under cykling - den værste under stående mellemtakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg gik ellers rundt og troede at spining var helt ufarligt.

Indlæggende her får mig til at tænke på komikeren Jamie Kennedy der for et stykke tid siden lavede den practical Joke i et motioncenter, hvor cykelhjelme var påbudt :laugh:

Måske var ideen ikke så tosset endda :wink:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Sikke noget!

Det er et stort problem at mange stadig har den tendens med at strække ud stående. Det er hverken smart eller mere effektivt.

Jeg har selv knækket en pedalarm, og da de på mange cykler er lavet af noget metal der nærmest splintre når det knækker kan det være meget farligt. Da det skete for mig fik jeg en mindre flænge i læggen, mens en kollega til mig fik revet sin lægmuskel op da det skete for ham.

Jeg har også prøvet tre gange på mine hold, at kunder har knækket pedalarmene, to gange under stræk og en gang i en stående passage. Heldigvis er der ingen af de gange sket noget mere alvorligt end de kunne fortsætte på en anden cykel, med et lille plaster på.

Nu er man heldigvis begyndt at skifte pedalarmene til nogle af plastik, der ikke kan knækkes og splintres på samme måde.

Jeg vil gerne anbefale alle til at lave udstrækning på gulvet, mens der holdes fast i cyklen.  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Ejeren af centret ringede i går og ville høre hvordan det gik, han nævnte i den sammenhæng at han mente de kørte med det bedste materiale fra Shimano. Men han sagde ikke noget om et alternativt af plastik, ved du hvad for et mærke det er eller nogle steder hvor det bliver brugt, da jeg gerne vil til a spinne igen, men nok aldrig turde rejse mig op og træde igennem hvis det er på det samme materiel. De havde forresten efterfølgende målt belastningen, og det svarede nogenlunde til at køre lodret op af et bjerg :bigsmile: . I den sammenhæng nævnte han at de havde overvejet at indfører begrænsninger, simpelthen en max vægt på brugerne. Er der nogensinde nogen der har hørt om det?

Link to comment
Share on other sites

Flere af SATS centrene i københavn har skiftet pedalarmene ud med en plastikmodel.

Jeg har aldrig hørt om en max vægt på armene. Så vidt jeg ved knækker de pga metaltræthed, ikke pga tung vægt (selvom en kombination nok forstærker risikoen for et brud)

Link to comment
Share on other sites

Har også busted en pedalarm - shimano LX, som man skulle tro kunne holde til lidt af hvert som MTB-udstyr... (Og jeg vejer altså kun 65kg, wiseguy :4smartass: )

Man skulle tro, at lortet var stærkt nok - tænk hvilke kræfter Magnus Bäckstedt smider i pedalerne på Paris-Roubaix! Til gengæld har jeg hørt at Gaz, en af de rigtig gode danske trial-ryttere, har smadret stort set alle de kranksæt har været i nærheden af.

Sindbad

PS: god bedring til dig, jrjdk.

Link to comment
Share on other sites

DAMN... jeg bliver altså helt bange for at tage til spinning nu..... :blink:  :blink:

Carmen

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis udstyret vedligeholdes - så er der intet problem. De nyeste cykler fra Bodybike har pedalarme der ikke knækker - og de røde pedaler fra Scwinn man bruger de fleste steder nu er også sikre.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har gennem et stykke tid læst en del herpå motion online, og nu er jeg blevet nysgerrig efter at høre om andre er kommet til skade på spinningscykler. Det gjorde jeg nemlig i søndags. Var til spinning og under den stående slutspurt knækker pedalarmen der hvor pedalen er skruet i hvilket efterlod en skarp kant som jeg kørte skinnebenet ned af. Det resulterede i at jeg fik en flænge på ca 25 cm foran på skinnebenet. Kom på sygehuset hvor jeg fik at vide at såret var så dybt at der var snittet i min muskel(det ligner et stykke brunt lever når det stikker ud af benet, hvilket den gjorde). Blev syet sammen i to en halv time, og så sendt hjem med et par krykker og en del piller.

Nu er det så jeg gerne vil høre om nogen ved om dette er sket før?

"Normalt" plejer det at være kranken der knækker, har selv prøvet det og set et par andre gøre det.

<{POST_SNAPBACK}>

Desværre er dette noget der forekommer relativt tit fordi de såkaldte look pedaler hurtigt bliver metal trætte. Der er ikke andet for centrene at gøre end at udskifte dem hver tredje måned. Det er meget meget farligt for man kan ikke mærke inden på pedalen om den knækker af. :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

jeg husker, at jeg flere gange bankede mit knae imod styret, og forlod mine timer med bloedende knae og blaa maerker.

har og saa selv knaekket flere pedal arme.

i et staaende loeb har jeg op til flere gange formaaet at ryge ud af min ene cykelsko.

Een gang knaekkede kaeden (dette var foer rem-traekket naaede moentergaarden) og jeg roeg ned paa stangen og bankede mine "boller" kanon haardt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er aldrig kommet til skade når vi spinner i idræt, men her sidste gang var der en pige som kom til skade:

Det var først gang vi skulle have spinning i går i idræt og så havde hun self glemt, at man ikke bremser ved at træde tilbage. Det resulterede så i at du hamrede maven ned i styret og røg cyklen, mens det andet ben hang fast og kørte videre.

Men hun slap med et fortudet fod :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har gennem et stykke tid læst en del herpå motion online, og nu er jeg blevet nysgerrig efter at høre om andre er kommet til skade på spinningscykler. Det gjorde jeg nemlig i søndags. Var til spinning og under den stående slutspurt knækker pedalarmen der hvor pedalen er skruet i hvilket efterlod en skarp kant som jeg kørte skinnebenet ned af. Det resulterede i at jeg fik en flænge på ca 25 cm foran på skinnebenet. Kom på sygehuset hvor jeg fik at vide at såret var så dybt at der var snittet i min muskel(det ligner et stykke brunt lever når det stikker ud af benet, hvilket den gjorde). Blev syet sammen i to en halv time, og så sendt hjem med et par krykker og en del piller.

Nu er det så jeg gerne vil høre om nogen ved om dette er sket før?

"Normalt" plejer det at være kranken der knækker, har selv prøvet det og set et par andre gøre det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har set det du beskriver ske to gange. Den ene gang kom ham der sad på cyklen lige så galt afsted som du gjorde. Den anden gang sad pigen på cyklen heldigvis ned, så der skete ikke noget.

En enkelt gang har jeg også set kranken knække på en spinningcykel. Det kostede også en tur på sygehuset.

Jeg har aldrig selv haft uheld på en spinningcykel (7-9-13), men jeg er nervøs for at det skal ske hvergang jeg sætter mig til rette og cykler derudaf. Jeg vælger også altid cykler med røde pedaler. Aldrig de gamle look pedaler.

Link to comment
Share on other sites

Desværre er dette noget der forekommer relativt tit fordi de såkaldte look pedaler hurtigt bliver metal trætte. Der er ikke andet for centrene at gøre end at udskifte dem hver tredje måned. Det er meget meget farligt for man kan ikke mærke inden på pedalen om den knækker af. :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg kan sgu heller ikke forstå at de ikkebare skifter dem ud hver 3. måned som du beskriver.

Hvis det nogensinde kommer til at ske for mig, skal jeg gøre helvede hedt for mit træningssted :mad: Jeg har haft skader nok :mad: (som de ikke har haft nogen andel i :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig oplevet nogen uheld. Men det med pedalarme, der knækker, er åbenbart ik helt uhørt. Det værste, jeg har oplevet, var at sadlen pludselig gik i bund, fordi der var én, der havde glemt at skrue det til (og nej, det var ikke mig selv). Det gav et blåt mærke i røven, og en lille forskrækkelse.

Link to comment
Share on other sites

Bliver en smule rystet af at høre det :blink: Man betaler en bondegård for at være medlem af et motionscenter og så risikerer man til og med at komme til skade pga. mangel på vedligeholdelse og dårlig kvalitet :dry:

Overvejede at starte til spinning. Men med mine 110 kg. og en hel del watt mine skinker kan pumpe ud i pedalerne, tror jeg bare jeg nøjes med en løbetur.

Ja, og god bedring til alle

V.H.

Nicknadir

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvordan er man evt forsikret ved sådan et uheld? Ja hvis man har en fritidsulykke forsikring så skulle den gerne dække. Men er div centre dækket af en forsikring??

- Lundgren

du er forsikret gennem din egen frivillige ulykkes, fritids, sportsforsikring - kært barn mange navne.

hvis du ikke har tegnet en sådan og kommer til skade, så vil centeret ikke have en decideret forsikring. det er altid dig eget ansvar at forsikre dig selv. sådan er det også alle andre steder i samfundet, hvis du har bil, båd, hus osv.

hvis du ikke er forsikret og kommer til skade, så kan du rejse erstatningskrav overfor centeret hvis du vel og mærke har lidt et væsentligt tab - dvs. tabt erhvervsevne o. lign.

så derfor - hjem og tjek din ulykkesforsikring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tillader mig lige at vække denne gamle tråd.

Jeg har en dialog med centret, hvor jeg kører som instruktør; netop om at udskifte pedaler

i tide så vi ikke oplever disse grimme uheld. Centerledelsen ser ikke ud til at bekymre sig synderligt... :-(

Nogle nævner her i tråden udskiftning så ofte som hver 3. måned. Er det virkelig nødvendigt?

Jeg har selv læst hvert andet år et eller andet sted.

Nogen der har en mening/erfaringer ??

Jeg vil gerne have lidt seriøs ammunition når jeg igen skal bede om rutineudskiftning af pedaler.

ciao

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share