455kg's bænkpres


Chris Mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Reglerne er ens for alle, og man kan vælge et andet forbund, hvis man er interesseret i at konkurrere raw.

At det er vanskeligere at samenligne med, hvad man selv kan bænke uden udstyr nede i centeret er et problem i forhold til tilskuerinteressen.

Jeg forstår dog ikke alle de udenforståendes harme over for brugen af udstyr? Dem der konkurrerer gør det for deres egen skyld og vælger det forbund der passer dem bedst. Især i USA findes der forbund hvor brugen af krudt og udstyr er ubegrænset og derudover mennesker der løfter raw. Frit valg på alle hylder :smile:

Om udstyr er skadesforebyggende? Det kommer åbenbart an på løfternes strukturer. Mine albuer er problemfrie, hvorimod min pectoralis tilhæftninger tidligere har været en smule ømme. Dette tolker jeg som at det sandsynligvis vil være fremragende for mig med en trøje (peskytte imod pec-tears).

For andre med "glas albuer" vil det ikke være så godt med trøjer.

Min opfattelse af dødløft dragter var at de ikke gav særligt mangte kg. Men til gengæld støttede de godt om ryggen = skadesforebyggende.

Det er naturligvis ærgeligt for de udøvere der ikke har råd til det nyeste udstyr. Men styrkeløft er en af de billigeste idrætsgrene at købe udstyr til.

Med mindre man vokser ud af udstyret, så kan det holde og give god effekt til en del stævner.

Til sammenligning: da jeg spillede basketball købte jeg nye støvler hver anden måned, -jeg var ikke mærkedyr så jeg smed kun 600-700kr hver gang.

Med 5træninger om ugen + kamp sled jeg træningstøjet vældigt hurtigt op, dette gav yderligere udgifter.

Derudover udgifter til transport til udekampene.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enig med MaxP om, at hvis udstyr er tilladt i reglerne, så KAN det pr. definition ikke betragtes som snyd.

Og enig med ptpoul og andre om at hvis ikke man synes om udstyr, så kan man for dælen da bare lade være at bruge det, og så lad "udstyrsrytterne" passe sig selv.

Jeg mener kæden springer lidt af hos dem, der argumenterer for at det er snyd, hvis man dyrker styrkeløft med udstyr.

Det ideal om "naturlighed", som ligger bag (altså at det er bedre og mere "rigtigt" at løfte uden udstyr) er bare ikke så simpelt at definere.

Sport er netop noget kulturelt og menneskeskabt. Som jo har regler, der er menneskeskabte!

Det er derfor er det i mine øjne legitimt nok, at man synes bedre om en sport, hvor der ikke er udstyr (eller begrænset udstyr). Men det er IKKE legitimt at sige, at det er BEDRE og mere NATURLIGT, at stykresport skal være uden udstyr fordi dette og hint...

For hvad ER det naturligt og rigtige i denne sammenhæng? Ville det fx ikke være ENDNU mere naturligt og vise en persons sande potentiale, hvis man bare konkurrerede på den medførte styrke vi har - altså at mån ikke træne specifikt efter styrke (for så er det jo snyd, hvis nogen reagerer bedre på træning end andre osv osv.)...

Min pointe er, at vi sidste ende SELV bestemmer hvilke rammer en sport skal have - det er ikke noget, der findes et universelt og rigtigt svar på.

Og til det med, at det er snyd fordi udstyr koster penge, og at det derfor stiller folk ulige (hvis man ikke har råd til udstyr). Ja, det er da rigtigt, men igen: siden hvornår har sport været på lige hvilkår? Gælder det ikke netop om, at få den "edge" i forhold til sine konkurrenter? Træner alle atleter ens? Spiser de det samme? Har de de samme forberedelsesbetingelser? Hvis der er stævner i udkanten af landet (Thy eller Rødby) er det så ikke SNYD, at nogle bor tættere på og kan få mere søvn og mindre stress op til et stævne? Småting, måske, men at sport er på 100% lige hvilkår er vist en af de største illusioner, der findes.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Jeg er sådan set heller ikke udelt begejstret for udstyret, men jeg har jo heldigvis også den mulighed at jeg kan stille op i en konkurrence hvor det ikke er tilladt, så jeg kan ikke på nogen måde forstå den harme over udstyret der bliver luftet her i tråden (og i andre tråde før denne).

Når nogen som ikke selv har trænet intensivt med en bænkprestrøje, påstår at den bare sådan uden videre giver op til 100 kg, og nærmest insinuerer at styrkeløftere, der laver gode resultater med trøjer kun laver disse resultater pga.  trøjen, så stejler jeg, for det synes jeg er total mangel på respekt for de folk som har lagt utroligt meget hårdt arbejde i at opnå disse resultater.

Om udstyret burde afskaffes, det er en helt anden diskussion som jeg slet ikke gider deltage i. Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet... Sådan vælger jeg at se på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er så enig :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så kom Ryan Kennelly over de 900lbs i bænk. Videoen viser første forsøg på 830lbs, som virker virkligt overbevisende, derefter misser han to gange på 902lbs, inden han får den i fjerde løft. :smile:

http://66.235.41.207/brent/images/kennellybench.wmv

<{POST_SNAPBACK}>

Og læg lige mærke til hvilken trøje han gør det i, selvfølgelig en RageX som jeg også ejer og min træningskammerat satte dansk rekord i, den shirt kick´s ASS

Link to comment
Share on other sites

Så kom Ryan Kennelly over de 900lbs i bænk. Videoen viser første forsøg på 830lbs, som virker virkligt overbevisende, derefter misser han to gange på 902lbs, inden han får den i fjerde løft. :smile:

http://66.235.41.207/brent/images/kennellybench.wmv

<{POST_SNAPBACK}>

Og læg lige mærke til hvilken trøje han gør det i, selvfølgelig en RageX som jeg også ejer og min træningskammerat satte dansk rekord i, den shirt kick´s ASS

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vist ikke en Rage X enkeltlagstrøje, men derimod en dobbeltlagsmodel. :wink:

Brugte Kasper ikke en Titan Fury til sin rekord? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så kom Ryan Kennelly over de 900lbs i bænk. Videoen viser første forsøg på 830lbs, som virker virkligt overbevisende, derefter misser han to gange på 902lbs, inden han får den i fjerde løft. :smile:

http://66.235.41.207/brent/images/kennellybench.wmv

<{POST_SNAPBACK}>

Og læg lige mærke til hvilken trøje han gør det i, selvfølgelig en RageX som jeg også ejer og min træningskammerat satte dansk rekord i, den shirt kick´s ASS

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vist ikke en Rage X enkeltlagstrøje, men derimod en dobbeltlagsmodel. :wink:

Brugte Kasper ikke en Titan Fury til sin rekord? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er nok en dobbel lags rageX, med det er en RageX kan jeg se

nej kasper lavede rekorden med en RageX, han prøvede en spritny Fury i fredags uden succes, han siger der er mere power i rage´en :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
Sjovt hvordan udenforstående syntes det er dumt at styrkeløft ikke viser hvor stærke udøverne er.

Det er en sport!

Selv en bænkpres uden udstyr viser ikke hvor stærk man er. Kun hvor god man er i bænkpressen +  hvor stærk man er i de relevante muskler.

SO what?

Selv 100m løberne er ikke de hurtigeste i verden.

Jamen hvordan det? Vægtløfterne er hurtigere på de første 40m. De hopper desuden også højere end højdespringerne med tofods afsæt!

Det længste sidespring er udført af en kuglestøder etc. etc..

Hvis man vil se mere allround styrke an man se stærkmandskonkurrencer, men der er der meget teknik involveret..

<{POST_SNAPBACK}>

ptpoul, det der er den største omgang pis, jeg nogensinde har læst til dags dato..!! Hvis du på noget tidspunkt kan undetstøtte dit udtagelse med et relevant, så bliver det dagen hvor jorden går under!!

Det skal dog ikke undre mig, at det længste sidespring er udført af en kuglestøder, men jeg har ADRIG indenfor atletikens verden, set en atlet springe sidespring. Ydermere, er en af mine bedste venner DK's bedste højdespringer, og ham har jeg heller ikke set udføre disse nævnte spring! :dry:

Men at udtale af vægtløftere er hurtigere på de første 40 meter end sprintere, er simpelthen til grin!! Jeg kan umuligt forstå, hvordan du selv kan finde på at skrive det!

Edited by Svedbaronen
Link to comment
Share on other sites

Men at udtale af vægtløftere er hurtigere på de første 40 meter end sprintere, er simpelthen til grin!! Jeg kan umuligt forstå, hvordan du selv kan finde på at skrive det!

Så synes jeg ærligt talt du skulle undersøge dine kilder bedre, inden du åbner kæften :wink:

Poul refererer til en videnskabelig undersøgelse, der har været oppe på mol tidligere. Det er ikke bare et tomt postulat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det skal dog ikke undre mig, at det længste sidespring er udført af en kuglestøder, men jeg har ADRIG indenfor atletikens verden, set en atlet springe sidespring. Ydermere, er en af mine bedste venner DK's bedste højdespringer, og ham har jeg heller ikke set udføre disse nævnte spring!  :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder som om, du ikke har fanget pointen. :wink:

Det, ptpoul siger, er jo netop, at det er lamt at sammenligne med noget, som ligger uden for sporten. Altså at sige, det er dårligt han vinder VM bænk, når han måske ikke kan presse mest RAW. For det er jo ikke det, det handler om.

Det ville svare til at brokke sig over, at en højdespringer vinder VM selvom han ikke er den, der hopper højest på alle mulige andre måder, end lige den måde, man hopper på i hans disciplin. Det ville jo være latterligt.

Ptpouls point er ikke, at det er for dårligt, at højdespringere ikke hopper højest med to-fods afsæt, eller at længdespringere ikke hopper længst sidespring, det er bare paralleller. :smile:

Moos, såvidt jeg husker, blev den omtalte undersøgelse aldrig fisket frem.

Desuden blev det konkluderet, at den forskel, der muligvis var i 60'erne er udlignet i dag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uden at tage sider i denne sag, og uden at have specifikke undersøgelser at henvise til, så vil jeg vove den påstand at vægtløftere ikke er hurtigere end100 m sprinterne på de første 40 m. De er muligvist enormt hurtige på de første 20-25 m, men så heller ikke meget længere, og jeg tvivler da også på at fx. Jason Gardener el. andre topsprintere skulle være langsommere på disse første meter...

:smile:

Link to comment
Share on other sites

I så fald moos, så vil jeg gerne se disse videnskabelige resultater..!! :wink:

Okay blancko, i så fald, så fangede jeg ikke pointen, og blev måske også grebet over det han skrev...!! :smile: Men er helt enig med fastrunner om at vægtløftere ikke er hurtigere end nutidens sprintere..!!

Har altid hørt historien som en skrøne og altid som udokumenteret..!! For at give et eksempel, så løb jeg 30 meter mod en vægtløfter, da jeg selv var sprinter. Vi var egentlig ligeligt fysisk begavede med fokus på hver vores egne sportsgrene. Ja i kan vel nok selv gætte resultatet, når i har læst min holdning! :wink:

Selvfølgelig er eksemplet jo ikke vildt godt, men mener stadig at det kan brødføde skeptikere overfor sprinteres egentlig hurtighed i startsfasen... For de er simpelthen utroligt hurtige.. Og hurtigere end vægtløftere! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men at udtale af vægtløftere er hurtigere på de første 40 meter end sprintere, er simpelthen til grin!! Jeg kan umuligt forstå, hvordan du selv kan finde på at skrive det!

Så synes jeg ærligt talt du skulle undersøge dine kilder bedre, inden du åbner kæften :wink:

Poul refererer til en videnskabelig undersøgelse, der har været oppe på mol tidligere. Det er ikke bare et tomt postulat :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes ærlig talt, at du skulle undersøge dine kilder bedre... Der har været så meget snak om den her undersøgelse, men mig bekendt er der vist aldrig nogen der har fundet den. Så skal vi ikke allesammen klappe hesten?

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Men at udtale af vægtløftere er hurtigere på de første 40 meter end sprintere, er simpelthen til grin!! Jeg kan umuligt forstå, hvordan du selv kan finde på at skrive det!

Så synes jeg ærligt talt du skulle undersøge dine kilder bedre, inden du åbner kæften :wink:

Poul refererer til en videnskabelig undersøgelse, der har været oppe på mol tidligere. Det er ikke bare et tomt postulat :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes ærlig talt, at du skulle undersøge dine kilder bedre... Der har været så meget snak om den her undersøgelse, men mig bekendt er der vist aldrig nogen der har fundet den. Så skal vi ikke allesammen klappe hesten?

Lagoon

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har læst den en gang for længe siden. :smile:

Den er vist dog fra 60'erne, tror ikke helt selv at den ville holde i dag. Bla, fordi løberne er totalt spændte toptrænede løbere, med en forholdsvis lav kropsvægt, mens styrkeløfterne er spændte, toptrænede, overvægtige sofakartofler med samme atletiske fremtoning som en betonkanon - jeg har svært ved at tro på at de kan flytte korpus så hurtigt som nogle af de hurtige løbere.

Link to comment
Share on other sites

Men at udtale af vægtløftere er hurtigere på de første 40 meter end sprintere, er simpelthen til grin!! Jeg kan umuligt forstå, hvordan du selv kan finde på at skrive det!

Så synes jeg ærligt talt du skulle undersøge dine kilder bedre, inden du åbner kæften :wink:

Poul refererer til en videnskabelig undersøgelse, der har været oppe på mol tidligere. Det er ikke bare et tomt postulat :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes ærlig talt, at du skulle undersøge dine kilder bedre... Der har været så meget snak om den her undersøgelse, men mig bekendt er der vist aldrig nogen der har fundet den. Så skal vi ikke allesammen klappe hesten?

Lagoon

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har læst den en gang for længe siden. :smile:

Den er vist dog fra 60'erne, tror ikke helt selv at den ville holde i dag. Bla, fordi løberne er totalt spændte toptrænede løbere, med en forholdsvis lav kropsvægt, mens styrkeløfterne er spændte, toptrænede, overvægtige sofakartofler med samme atletiske fremtoning som en betonkanon - jeg har svært ved at tro på at de kan flytte korpus så hurtigt som nogle af de hurtige løbere.

<{POST_SNAPBACK}>

Read it and weap.

Link to comment
Share on other sites

Men at udtale af vægtløftere er hurtigere på de første 40 meter end sprintere, er simpelthen til grin!! Jeg kan umuligt forstå, hvordan du selv kan finde på at skrive det!

Så synes jeg ærligt talt du skulle undersøge dine kilder bedre, inden du åbner kæften :wink:

Poul refererer til en videnskabelig undersøgelse, der har været oppe på mol tidligere. Det er ikke bare et tomt postulat :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes ærlig talt, at du skulle undersøge dine kilder bedre... Der har været så meget snak om den her undersøgelse, men mig bekendt er der vist aldrig nogen der har fundet den. Så skal vi ikke allesammen klappe hesten?

Lagoon

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har læst den en gang for længe siden. :smile:

Den er vist dog fra 60'erne, tror ikke helt selv at den ville holde i dag. Bla, fordi løberne er totalt spændte toptrænede løbere, med en forholdsvis lav kropsvægt, mens styrkeløfterne er spændte, toptrænede, overvægtige sofakartofler med samme atletiske fremtoning som en betonkanon - jeg har svært ved at tro på at de kan flytte korpus så hurtigt som nogle af de hurtige løbere.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er faktisk vægtklasser i VL (ja, det er vægtløftning, der er tale om, ikke styrkeløft :4smartass: ), dvs. det langt fra er alle, der kan kategoriseres som overvægtige, det' skide smart :wink:

Desuden ligner selv SHW-VL'ere heller ikke sofakartofler :laugh:

Men det er da interessant, at du har læst den, når den ikke har været mulig for andre at fiske frem. Måske du kan finde den frem igen, eller fortælle, hvor du læste den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvad der skulle være så usandsynligt ved det? Der er vel ingen tvivl om at Styrketræning giver en voldsom eksplosion i starten af et sprint. Og i 60`erne havde løberne vel ikke implanteret styrkeløft som en del af deres træning. Det er selvfølgelig anderledes idag hvor sprinterne i høj grad træner med vægte og dermed har elimineret den svaghed ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvad der skulle være så usandsynligt ved det? Der er vel ingen tvivl om at Styrketræning giver en voldsom eksplosion i starten af et sprint. Og i 60`erne havde løberne vel ikke implanteret styrkeløft som en del af deres træning. Det er selvfølgelig anderledes idag hvor sprinterne i høj grad træner med vægte og dermed har elimineret den svaghed ....

<{POST_SNAPBACK}>

Spørgsmålet er ikke om det er usandsynligt, men om den konkrete undersøgelse findes eller ej. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er jeg bare træt af denne evige debat vedr. bænkpres trøjer og udstyr generelt.

Alle jer som brokker sig, hør her: Styrkeløft er en sportsgren på ligefod med fod med håndbold, fodbold, tennis ect.

Mit indlæg er derfor en pæn hentydning til at stoppe sammenligningen mellem RAW bænk og trøje løft. Det kan ikke sammenlignes. Og hvis i støder ind i en løfter som får 30kg + ud af en etlagstrøje, skal i ikke tænke: "damn, det er snyd" men i stedet respektere at han er ekstremt dygtig til hans sportsgren.

- Simon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share