455kg's bænkpres


Chris Mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Nej nej nej nej nej :nonono:

Reglerne i sporten er at der bruges udstyr. Den der kombinerer styrke og udstyr bedst er lig med den bedste løfter. Færdig!

Den løfter der laver lige så meget i bænk uden trøje som med, må bare træne det mere og bedre......

Så er det vel hamrende ligegyldigt med skadespotentiale ved brug af udstyr osv for det har da aldrig været sundt at presse sin krop til det yderste, som det for eksempel sker i al elite-idræt.....

Er klar over graden af provokation i mit indlæg, men bliver træt af al den snak om snyd :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du er jo helt forkert på den Buc. Fx har jeg som fattig studerende ikke råd til at udskifte udstyrsparken hver halve år. Det betyder at alle de andre kommer foran bare fordi de, rent økonomisk, rangere højere i samfundet end mig. Derudover synes jeg det er fulgstændigt latterligt bruge præstationsfremmende midler. Faktisk mener jeg at elastic-outfittet bør betragtes som doping og misbrugere bør straffes herefter. I tilfælde af at min glimrende idé skulle vække sindene hos de dvalene beslutningstagere, vil jeg mene at effektueringen bør virke med tilbagevirkende kraft. Så kan i lære det alle sammen. :tongue::laugh:

PS: At jeg selv har brugt udstyr vil jeg ikke mene er snyd, da de andre er... har bedre udstyr end mig. :crybaby:

PPS: Sig lige til når seriøsiteten indtræder. :4thumbup:

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

old qua <--- det virker lidt åndsvagt at berette om trøjernes indførsel når man ikke ved det.

De blev faktisk indført af skadesforebyggende årsager, både i squat og bænkpress. At det nu har taget en drejning, så det ikke længere er det væsentlige, men derimod ekstra kg er så en anden sag :)

sas <---- så tag dog den trøje på og bænk halvdelen af det han gør på videoen. Der skal trænes hårdt og specifikt for at kunne udnytte en trøje. Og de trøjer vi har i IPF er ikke ligeså grumme som dem man løfter i, i USA.

Jeg har da set et eksempel på en nede i klubben der kan bænke 120 uden trøje, gæt hvad han kan bænke med trøje.....nej, ikke 220, men også kun 120. det er ikke så let som man gør det til. Og løfter man 455kg er man fandme ikek til grin, trøje eller ej

Link to comment
Share on other sites

Old Qua> din historiske præsentation og baggrund for trøjerne passer simpelthen ikke. For landet ligger sådan at trøjerne opstod fordi mange styrkeløftere fik alvorlige skulderskader, som tvang dem til at forlade sporten lang tid før de egentlig var klar til det. Der var så nogle smarte og innovative løftere som fandt ud af at stramme trøjer af slidstærkt materiale have en støttende effekt og ikke mindst skadesforebyggende effekt. I lang tid blev disse trøjer brugt uden at de egentlig gav noget i selve løftet. Med tiden tog det så bare overhånd, da nogen fandt ud af at det gav noget i selve løftet, hvis trøjerne blev endnu strammere, og materialet kraftigere. Der var så folk som så noget økonomisk i det, og så startede cirkusset. Idag har vi 3-lags trøje af high-tech materiale, som giver op imod 100 kg. Jeg kan ikke se hvordan det kan være snyd, når man ser på den historie baggrund.

Derudover er det vigtigt at påpege at man IKKE "får" 100 kg. Man træner så op til at kunne hente 100 kg. Hvis du blev smidt i en sådan trøje, så ville du sikkert ikke engang få det halve. Ja du skulle nok være glad hvis du fik 1/4 af 100 kg. Simpelthen fordi din lockout styrke ikke er til det. De her folk er EKSTREMT stærk i sidste halvdel af løftet, og har specifikt trænet efter denne styrke. Og det er netop DERFOR de får 100 kg. Ikke fordi trøjen giver dem 100 kg i nakken. Fordi trøjen giver dem MULIGHED for at få 100 kg, hvis de træner efter det. Det er en meget vigtig pointe.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

At folk synes at det er snyd med udstyr i SL fatter jeg ikke. Det ville f.eks svare til at jeg brokkede mig over at der var nogle af mine kammerater der havde fodboldstøvler på når vi spillede fodbold. Når vi så er i gang så kunne vi ligeså godt angribe alle de professionelle fodboldspillere og kræve at de ikke måtte bruge fodboldstøvler fordi vi er nogen der ikke bruger dem og i forhold til os har dem med fodboldstøvler en klar fordel.

Link to comment
Share on other sites

At folk synes at det er snyd med udstyr i SL fatter jeg ikke. Det ville f.eks svare til at jeg brokkede mig over at der var nogle af mine kammerater der havde fodboldstøvler på når vi spillede fodbold. Når vi så er i gang så kunne vi ligeså godt angribe alle de professionelle fodboldspillere og kræve at de ikke måtte bruge fodboldstøvler fordi vi er nogen der ikke bruger dem og i forhold til os har dem med fodboldstøvler en klar fordel.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu giver fodboldstøvler ik lige 10-20 % mere fart i skoene. Men jeg kan godt følge det du siger for til svømning bruger vi også alle mulige forskellige svømmebukser/dragter og det gir altså også lidt.

Link to comment
Share on other sites

At folk synes at det er snyd med udstyr i SL fatter jeg ikke. Det ville f.eks svare til at jeg brokkede mig over at der var nogle af mine kammerater der havde fodboldstøvler på når vi spillede fodbold. Når vi så er i gang så kunne vi ligeså godt angribe alle de professionelle fodboldspillere og kræve at de ikke måtte bruge fodboldstøvler fordi vi er nogen der ikke bruger dem og i forhold til os har dem med fodboldstøvler en klar fordel.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu giver fodboldstøvler ik lige 10-20 % mere fart i skoene. Men jeg kan godt følge det du siger for til svømning bruger vi også alle mulige forskellige svømmebukser/dragter og det gir altså også lidt.

<{POST_SNAPBACK}>

Måske ikke topfart, men hvad så med øget acceleration, svinghastighed, øget boldkontrol, øget greb i underlaget. pointen er som du selv er inde på at der bliver brugt præstationsfremmende udstyr i stort set al sport.

Link to comment
Share on other sites

At folk synes at det er snyd med udstyr i SL fatter jeg ikke. Det ville f.eks svare til at jeg brokkede mig over at der var nogle af mine kammerater der havde fodboldstøvler på når vi spillede fodbold. Når vi så er i gang så kunne vi ligeså godt angribe alle de professionelle fodboldspillere og kræve at de ikke måtte bruge fodboldstøvler fordi vi er nogen der ikke bruger dem og i forhold til os har dem med fodboldstøvler en klar fordel.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu giver fodboldstøvler ik lige 10-20 % mere fart i skoene. Men jeg kan godt følge det du siger for til svømning bruger vi også alle mulige forskellige svømmebukser/dragter og det gir altså også lidt.

<{POST_SNAPBACK}>

rent faktisk jo - fodboldstøvleproducenterne har i mange år arbejdet med at lave støvler, der gjorde at man kunne sparke hårdere og skrue bolden mere - og der findes skam støvler som i hvert fald påstås at have denne egenskab. Jeg skal ikke kunne sætte procenter på, men jeg vil tro virkningen er i hvert fald mærkbar.

Snyd, det er når man overtræder reglerne for en given sport. Da visse former for udstyr er tilladt ifølge reglerne for styrkeløft kan det derfor ikke være snyd at benytte dette. Længere er den sådan set ikke.

Om styrkeløft ville være en bedre sport uden udstyr kan diskuteres længe uden at nå frem til nogen konklusion. Sagen er den at så længe der ikke er vilje til at afskaffe udstyret på internationalt plan (dvs IPF), så vil det med 100% sikkerhed stadig være at finde i dansk styrkeløft.

Link to comment
Share on other sites

Men det vil da blive en kedelig udvikling hvis der kommer 5 lags trøjer, måske 10 lags trøjer. Der gir feks 100- 150 kg mere i løftet, lidt dårligt eks.

Men hvis fremtiden bliver, at der bliver forsket meget i sådanne trøjer, som hjælper rigtig meget, så tror jeg folk vil meste interessen for styrkeløft.

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

sas <---- så tag dog den trøje på og bænk halvdelen af det han gør på videoen
Det gør jeg den dag du løfter det samme i bænk som jeg tager med håndvægtene - jeg har vist et stykke tid at løbe på endnu :laugh:
Og de trøjer vi har i IPF er ikke ligeså grumme som dem man løfter i, i USA.
Hvad er det du prøver at fortælle? Er det ikke ligemeget hvor meget hjælp man henter i trøjen er det ikke lige det du har forklaret mig! Har du noget mod flerlagstrøjer? Jo flere lag på trøjen des mere hårdt og specifikt skal der trænes. "Der skal trænes hårdt og specifikt for at kunne udnytte en trøje,Prehn"
Jeg har da set et eksempel på en nede i klubben der kan bænke 120 uden trøje, gæt hvad han kan bænke med trøje.....nej, ikke 220, men også kun 120. det er ikke så let som man gør det til.
Hvem/hvor er jeres træner i klubben? Uden hjælp fra trøjen kommer han næppe langt hvad angår medaljer. Måske man skulle foreslå ham vægtløftning i stedet?
Og løfter man 455kg er man fandme ikek til grin, trøje eller ej

forskellen er latterlig :devil:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Alle jer der vræler over at styrkeløftudstyr er snyd: Hvorfor stiller i så ikke bare op i RAW konkurrencer og bakker noget mere op om disse stævner. Så vidt jeg kan se er der ikke mange der stiller op til de stævner og blandt de få, har jeg ikke genkendt jeres navne nogle steder. Hvis i lagde lidt action bag alt jeres tuderi, kunne det være at der helt naturligt ville blive mere fokus på, og interesse for RAW konkurrencer end der idag er på styrkeløft, hvilket iøvrigt ikke er for meget skulle jeg hilse og sige.

Jeg har stor respekt for de stærke RAW-løftere, ligesom jeg har respekt for dem der løfter med udstyr, fordi jeg ved hvor meget hårdt slid det kræver at blive god i den ene eller den anden, uanset hvilken man vælger. Man skal jo ikke tro at det er nemmere at vinde et DM/EM/VM i styrkeløft bare fordi der bruges udstyr. Det kræver garanteret mindst lige så meget hårdt arbejde som det gør at vinde et RAW eller vægtløftningsmesterskab. Derfor er det ikke snyd, det er bare en anden konkurrence. Som baggårdspumaen også nævner, så ville et fodbold VM også se helt anderledes ud hvis de alle spillede i flade gummisko eller bare tæer...

Link to comment
Share on other sites

Disse udstyrsdiskussioner kommer altid til at virke som om de der er imod, er misundelige på dem der løfter mere end dem......

Man skal forstå at bænkpress som det foregår i alle fitness-centrene IKKE har en skid med et styrkeløftbænkpress at gøre....

Hvad er så svært ved at forstå ved det?

Det lader til de færreste åbenbart har en ide om hvilken form for styrke en trøje kræver...

Edited by Buc
Link to comment
Share on other sites

Men det vil da blive en kedelig udvikling hvis der kommer 5 lags trøjer, måske 10 lags trøjer. Der gir feks 100- 150 kg mere i løftet, lidt dårligt eks.

Men hvis fremtiden bliver, at der bliver forsket meget i sådanne trøjer, som hjælper rigtig meget, så tror jeg folk vil meste interessen for styrkeløft.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er bare min egen udlægning af det, men under et interview med Scott Mendelson (bænker ca 320 raw og 400 + i udstyr) fortæller han, at han under et forsøg på ca 1000 lbs kunne mærke at hans overarms knogle gav sig :blink: Synes at det er vigtig at huske på at der altså stadig er et menneske indeni trøjen. Har selv prøvet at have 250 kg ude på armene under forrige moltræf i Århus og tro mig kunne ikke tænke mig at komme i nærheden af 455 kg :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det lader til de færreste åbenbart har en ide om hvilken form for styrke en trøje kræver...

<{POST_SNAPBACK}>

Meget god point der Buc. Generelt jo stærkere du er jo mere henter du i en trøje og sådan er det. Man kan jo også se at Scott Mendelson er i toppen både som RAW løfter og udstyrs løfter.

Link to comment
Share on other sites

Det lader til de færreste åbenbart har en ide om hvilken form for styrke en trøje kræver...

Netop! :4thumbup: Derfor min pointe om, at dem der piver om snyd og lignende, skulle prøve at tage en trøje på og se hvad det giver DEM!

Du skal være pisse stærk for at få mange kilo ud af en bænkprestrøje, sådan er det bare... Det er bare andre muskler du skal være stærk i end hvis du bænker uden og en anderledes teknik du bruger. EOFS.

Link to comment
Share on other sites

Det gør jeg den dag du løfter det samme i bænk som jeg tager med håndvægtene - jeg har vist et stykke tid at løbe på endnu 
sas <---- det er jeg faktisk ret sikker på jeg kan, så køb du dig bare sådan en trøje. Du kunne jo eventuelt stille op og vise din styrke i styrkeløft samtidig

(mage til arrogance, og hånlig kommentarer skal man lede længe efter, så lad os da høre hvor pisse strærk du er, eller bedre endnu, kom dog til stævne og vis det)

Hvem/hvor er jeres træner i klubben? Uden hjælp fra trøjen kommer han næppe langt hvad angår medaljer. Måske man skulle foreslå ham vægtløftning i stedet?

ham i klubben er nybegynder, og det var for at illustrere at det ikke bare er så nemt at få en hel masse ud af en trøje uden at have trænet målrettet efter det. men igen er det eneste du har tilovers for styrkeløft, hån og arrogance.

Hvad er det du prøver at fortælle? Er det ikke ligemeget hvor meget hjælp man henter i trøjen er det ikke lige det du har forklaret mig! Har du noget mod flerlagstrøjer? Jo flere lag på trøjen des mere hårdt og specifikt skal der trænes. "Der skal trænes hårdt og specifikt for at kunne udnytte en trøje,Prehn"

det var bare fordi du skrev at de gav 100kg, og det gør vores i IPF ikke, det var sådan set derfor. Fordi så tror du at feks. niels stjærkjær "kun" kan bænke 200kg uden trøje og siders "kun" omkring 250, sådan forholder det sig ikke. jeg har ikke noget imod flerlags trøjer, og de ku da for min skyld sagtens indføre dem.

Link to comment
Share on other sites

@SAS

Gid jeg var så stærk som dig :smile: Jeg synes du burde stille op i styrkeløft, med den styrke du har (kan løfte mere med håndvægte end lillebror kan benche, det er sgu flot). Alternativt kan du møde op i TSK den 19. december og vise, hvor stærk du er i trøje. Hvis du giver mig din vægt og højde skal jeg nok skaffe en trøje til lejligheden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et forslag:

Hvis i holder jer nogenlunde til emnet uden diverse personlige angreb, så kan tråden få lov at fortsætte.

Kan i ikke selv se hvor barnligt det er det i skriver?  :raisebrow:

mvh

Moderator

<{POST_SNAPBACK}>

Tildels enig. Jeg er bare træt af diverse individer, der oftest ikke har prøvet at løfte i trøje, nedgør de præstationer som styrkeløftere har brugt meget træning på at opnå. Derfor har jeg valgt, at give SAS muligheden for at løfte i trøje, så han kan se hvad det egentlig drejer sig om.

Udtalelsen fra SAS til Prehn:

Det gør jeg den dag du løfter det samme i bænk som jeg tager med håndvægtene - jeg har vist et stykke tid at løbe på endnu laugh.gif

Finder jeg arrogant og nedværdigende også selvom han kan benche med 80 kg. håndvægte. Man kan så indvende at Prehn'erne ikke burde bevæge sig ned på det niveau i diskussionen.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg selv dyrket styrkeløft iført omtalte udstyr, så jeg håber ikke min mening bliver opfattet som et surt opstød over at jeg er misundelig på at der løftes mere med udstyr eller lignende i den retning.

Jeg synes udstyret er noget lort, og jeg synes det skal væk. Bælte skal være tilladt og måske en form for knæbind, det sidste kan dog diskuteres da vægtløfteres knæ sagtens kan tåle løftene, så kan styrkeløfteres vel også.

Der hvor jeg synes forskellen ligger i forhold til diverse udstyr, som jo er en del af 99% af alle sportsgrene, er at man i en bænkprestrøje eller squatdragt får en kunstig mekanisk "styrke" tilført i form af den længdeforøgelse der sker af dragternes elastiske materiale (jvf Hookes lov F=-k*x), og det er end ikke løfteren selv der laver denne kraft, det er tyngdekraften. Fodboldstøvler, pigsko mv. giver bedre kontakt osv., men de påfører ikke udøveren en kunstig styrke eller egenskab, de hjælper bare atleten til at udnytte sit potentiale fuldt ud.

Jeg mener ikke at man i en sportsgren skal gøre hvad som helst for at tækkes ikke-udøvere, men da de fleste styrkeløftere gerne så at deres sport fik mere opmærksomhed tror jeg det ville være en god idé med konkurrencer hvor der blev konkurreret uden udstyr, for det ER jo meget svært for Joe Schmo at forstå hvorfor man skal have snydedragt på. Når det er sagt må man acceptere at styrkesport nok aldrig bliver populært i et land som Danmark, vi er generelt bare mere til fesne sportsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sådan set heller ikke udelt begejstret for udstyret, men jeg har jo heldigvis også den mulighed at jeg kan stille op i en konkurrence hvor det ikke er tilladt, så jeg kan ikke på nogen måde forstå den harme over udstyret der bliver luftet her i tråden (og i andre tråde før denne).

Når nogen som ikke selv har trænet intensivt med en bænkprestrøje, påstår at den bare sådan uden videre giver op til 100 kg, og nærmest insinuerer at styrkeløftere, der laver gode resultater med trøjer kun laver disse resultater pga. trøjen, så stejler jeg, for det synes jeg er total mangel på respekt for de folk som har lagt utroligt meget hårdt arbejde i at opnå disse resultater.

Om udstyret burde afskaffes, det er en helt anden diskussion som jeg slet ikke gider deltage i. Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet... Sådan vælger jeg at se på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share