Chinups...?


Cheat-freak
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne vide hvilken teknik jeg skal bruge for at optimere øvelsen. Jeg er ligeglad med mine arme (Så det skal ikke være closegrip pullups), det er kun ryggen jeg skal træne ved det. Vil gerne have vinger, som er tydelige. Jeg har allerede prøvet med flere forskellige, closegrip (Nåsten kun biceps bliver aktiveret, og det er jeg ikke interesseret i) grep lidt bredere end skulderbredde (den trækker tænder ud :) men den virker ret god, løfter mig op, så stangen er ved mit bryst under løftet, og ikke ved nakken, det har jeg ikke faciliteter til at kunne gøre... Har også prøvet et greb der var så bredt som der var plads til. Virkede effektivt, men det var for kort jeg skulle løfte mig.

Nogle der har forslag til en optimal teknik, og hvis I bare skriver et navn på en øvelse, så læg lige et link til en site med en forklaring...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på, at hvis du skal træne "vinger" så SKAL du have bredt fat, som du selv skriver så er det mest effektivt at holde fat lidt længere end skulder-bredde. Og for god ordens skyld, skal det nævnes at du skal koncentrere dig om at trække med lateralen, eller "vingerne". Og hvis du virkelig vil have noget ud af Chins, så skal du køre med vægtskiver mellem benene! Håber du kunne bruge det til noget. :)

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Jeg synes du skal bruge det greb med størst ROM og som du kan tage flest kilo med, nemlig closegrip.

Det eneste jeg nogensinde har lavet for ryg er closegrip chinup, en row variation og se'følig dødløft og jeg synes selv efterhånden min vinge er syg :afro: :afro: :afro: :afro:

Her er nogle fif jeg selv synes hjælper til at aktivere de lats:

- før hvert rep med strakte arme så shrug dig selv så langt op du kan. Dvs Prøv at trække dine skulderblade så meget sammen som muligt samtidig med at du prøve at komme tættere på stangen, UDEN AT BØJE ARMENE

- Når du er igang med reppet så hjælper ovenstående til at skyde brystet frem.

- Dette lyder nok lidt 'Weider'-agtigt men føl rygmusklen arbejde. Det hjælper at flexe den så meget at du gennemfører reppet.

-Prøv at forestille dig at du ska have dine albuer til at røre gulvet.

Hvis du gør det rigtig vil du føle det i ryggen. INTET kan gøre at jeg føler mine ømme lats som efter en dag med TUNG closegrip chin/pullups.

Ja ja, jeg ved jeg er skide dårlig til at forklare :)

MVh Kim

Link to comment
Share on other sites

Jeg er af den opfattelse, at det med forskellen i bredsgreb ved kropshævninger, er endnu en af de mange myter ifm med styrketræning!

Hiv dig selv om med så stor en belastning som muligt, og undgå at gå til faliure.. det er vejen frem :)

Link to comment
Share on other sites

Simon> det er noget pjat at man skal holde bredt for at aktivere latissimus dorsi musklen. Den er aktiv ved hvilket som helst greb. Som amarillo siger, så vil et close grip give en længere range of motion.

Du kan hellere ikke undgå at trække med armene. Chinups og pullups er compound movements, hvor musklerne arbejde i synergi. Man kan ikke isolere lat musklerne ved chinups.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jeg godt klar over, men det isolerer da ikke lattisimus musklen, det er da det samme begreb, som når man sidder i et træktårn, jo længere ude man tager fat, jo mere bruger man latissimus musklen!! selvfølgelig, hvis man har et 2 meter bredt greb kan man ikke udføre øvelsen. Men du ved vel hvad jeg mener. Og desuden siger Cheat-Freak jo at han ikke er interesseret i armene overhovedet. Så snakker vi vel om en isolerende øvelse! Og når jeg siger "full range of motion" mener jeg med det greb man nu har. Det er ligesom Bænkpress, holder man bredt fat træner man bryst, og close-grip tricep, og meds close grip, får du en bedre "FROM" men det kan du jo ikke bruge til noget når det er det yderste af brystet du vil træne! og jeg er godt klar over det er et "Compound" movement, ligesom i squat. Der løfter du jo med noget andet en benene, du kan ikke undgå at bruge ryggen 100% ligesom Chin-up du kan ikke undgå at bruge armene, men ligesom du bruger benene mest i squat, bruger man også latissimus mest i chin-up!

Link to comment
Share on other sites

Der er nogen ting helt galt i dit indlæg.

Ja, det er jeg godt klar over, men det isolerer da ikke lattisimus musklen
Jeg snakker jo lige netop om at man IKKE kan isolere lat musklen i øvelser som chinups og pullups. Det kan simpelt hen ikke lade sig gøre.
jo længere ude man tager fat, jo mere bruger man latissimus musklen

Det er noget vås. Lat musklen er lige aktiv om du holder smalt eller bredt. Det er muligt det føles anderledes, da øvelsen biomekanik ændres, når grebet ændres. F.eks bliver biceps aktiveret mere ved et smalt greb, da bevægeudsvinget i albueleddet bliver større. Det kan så være både godt og skidt.

Det er ligesom Bænkpress, holder man bredt fat træner man bryst, og close-grip tricep, og meds close grip, får du en bedre "FROM" men det kan du jo ikke bruge til noget når det er det yderste af brystet du vil træne!

Igen noget vås. Man kan ikke træne det yderste af brystet. Det er ikke fysiologisk muligt at isolere dele af brystmusklen. Man kan IKKE flytte stresset ind og ud af. Man kan kun flyttet stresset op og ned, da pectoralis major er en vifteformet muskel med en vifteformet insertion.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Isolere, isolere, isolere... :baaa:

Hvis man vitterlig ønsker at isolere, så vil jeg anbefale IsoWear - det holder godt på varmen...  :firebounce:

Ved ændring af bredde opnår man kun en ændring af fordelingen af stresset mellem arme og ryg, intet andet. Det er ren utopi at man kan isolere noget som helst, selv med wristcurls. :cyclops:

Ja, jeg skulle også lige af med lidt damp :entlueft:

Link to comment
Share on other sites

Hey hey! Man kan sagtens isolere! Har i måske ikke set den der Gymform extra power super mega plus på TV-shop? Den kan bare isolere - 10 min med den er det samme som 45613864 mavebøjninger OG man forbrænder fedt lige der hvor man sætter den...

Link to comment
Share on other sites

Simon => Velkommen til MOL...!

Well, efter hvad jeg har forstået kan jeg lige så godt træne pullups, hvis jeg vil træne ryggen, som chinups. Forskellen ligger bare i at jeg kan klare større belastning med pullups fordi jeg aktiverer armene, og det giver jo også noget vækst, så det er faktisk på en måde det bedste jeg kan gøre, hvis jeg også er lidt interesseret i armene, eller biceps. Nu har jeg ikke noget belastning jeg kan bruge til øvelsen, da det vistnok kræver et bælte eller sådan noget...!? - derfor er det muligvis for let for mig at lave pullups, og jeg derfor skal lave for mange reps til at det giver vækstpotentiale. Det er ikke tilfældet foreløbigt, men det kan det jo godt blive.

Jeg vil lige sammenligne lidt: One arm row VS chinups. One arm row kan i mine øjne gøres på to måder, en hvor du bruger alle muskler der kan hjælpe med at løfte vægten, og det kan bruges på den måde at man løfter på en lidt anden måde, så man næsten ikke aktiverer armen. Det samme kan man - næsten - i chinups, men dette er ikke meningen, eller...? Det er i begge øvelser bedst at bruge så mange muskler som muligt, og aktivere så mange muskler som muligt i øvelsen - som man også kan løfte mere i ved at gøre dette, er det helt forkert forstået eller...?

Link to comment
Share on other sites

Nu tør jeg jo knapt nok svare i frygt for thomas dykker mig men hva faen......... Jeg ka godt nikke genkendende til hvads du siger! Jeg mener også at man kan, (ved hjælp af koncentrationen selvfølgelig), bruge nogle muskler mere end andre ligesom i chin-ups og one arm dumbbell rows. Og på den måde træne en slags muskel mere end den anden.

Link to comment
Share on other sites

Fra Testosterone-artiklen:

As for breathing, you should inhale when you start the exercise and exhale as you begin the decent.

Nu er jeg forvirret. Jeg indånder altid i den eccentriske del og udånder i den koncentriske del af en øvelse. Fætter kæk fra citatet påstår jo det modsatte om chin-/pull-ups. Comments?

I øvrigt kunne jeg godt tænke mig input om, hvorvidt chin-/pull-ups er gode til andet end ryg-bredde. Jeg er ude efter lidt mere ryg-dybde, og jeg har det indtryk, at rows er bedre egnede til det formål...

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Chat-freak og Simon mht muskelgrupperne som bruges. Man kan i princippet flytte fokus over fra ryg til biceps og tilbage. Det er 3 led sat sammen i 2 hængsler, hvor man bruger en muskelgruppe til hver hængsel. Spørgsmålet er hvorfor man i alverden skulle gøre det? Hvis ens ryg f.eks. er træt før ens biceps så er det da bare fint at biceps overtager det meste arbejde. Det vigtige er styringen. For føler man at biceps er lidt svar må man koncentrere sig mere om at ryggen gør arbejdet, sådan at hver muskel bliver træt på samme tid.

Ved at have en konstant arbejdsdeling ryg/biceps kan man tilfældigvis lave flest chin-ups :), men det tager lidt øvelse at opnå styring nok.

Link to comment
Share on other sites

Los> det er såmen fordi det ikke er latissimus dorsi som skaber dybde i ryggen. Den skaber primært bredde. Rows og dødløft rammer de centrale muskler (m. trapezius, m. rhomboideus, m. erector spinae) meget bedre end chins, pullups og pulldowns. Derfor vil regelmæssigt tung træning på rows og dødløft, give en mere massiv ryg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ => Hvilke rovs er bedst? - jeg har selv kun mulighed for at lave One Arm Row med DB, men er det bedre at lave bend over barbell row?

Det med flad og "dyb" ryg. Får man KUN en bred ryg af chinups, og KUN dyb ryg med rows? - har ikke hørt om det før, men er jo også ny herinde.. relativt...

Link to comment
Share on other sites

Check "sternum chins" fra tmag artiklen. Der laver man nærmest en ro bevægelse til slut.

Dyb/bred ryg - som Thomas J siger så er verden ikke sort-hvid. Det er ikke sådan at du kommer til at ligne en drage af kun at lave chins varianter. Jeg kan lige forestille mig at du er bange for at blæse væk i efterårsvinden. Du kan sagtens få solid ryg af chins, selv om du ikke bør snyde dig selv for de andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share