Er du enig i denne artikel?


JPetersen
 Share

  

23 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

I artiklen står der:

"Noget andet gør sig gældende for kvinder, hvor hård fysisk træning kan medføre, at den hormonale balance forstyrres, og hvor man bl.a. kan se manglende menstruationer og forstyrrelse i såvel udvikling af de kvindelige kønstræk og højdevæksten."

Som nogen måske husker har jeg lige sat min lillesøster, på 16, på et vægttræningsprogram 2 x ugentligt. Nu er jeg bekymret for om det er en god ide?? Skal hun vente til hun er ældre og fuldt udvokset?

Link to comment
Share on other sites

Den kære netdoktor påpeger, at kroppens højdevækst "lukkes" af de mandlige kønshormorner (Testosteron). Min tanke gik på: Hvad nu om den kære 16-årige dreng sammenlignede mængden af Testosteron FØR han begyndte at træne og EFTER han er begyndt køre de 3 store øvelser. De øvelser er jo netop kendt for at frigive flere mandlige kønshormorner i kroppen. Ville det ikke medføre lavere sluthøjde end hvis han aldrig havde rørt en vægtstang ?

Link to comment
Share on other sites

The Roc> som Jesper siger, så snakker vi arbejdsmængder på elite niveau. Man ser det tit ved elite gymnast piger, som så ofte er på diæt, hvilket komplicerer situationen yderligere.

Ace> alt træning (selv fodbold) stimulerer frigørelsen af hormoner. Som vi har været inde på før, skal man være efter vægttræning, så skal man også være efter alverdens andre sportsgrene som unge piger og drenge dyrker.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er artiklen ikke just særlig videnskabelig på nogen måde, f.eks. underbygget med undersøgelser.

Derudover fortæller den dog intet nyt. Som vi allerede har konstateret så er løb ekstremt belastende for kroppen, meget mere end vægttræning, men at det skulle lukke af for kroppens vækst? Det ved jeg ærlig talt ikke.

Forkert vægttræning? Hvad er forkert?

Uanset hvad man dyrker af sport, så vil det altid være en  risiko ved at udføre sporten ukorrekt - forkert.

Korrekt vægttræning er ikke farligt for 117. gang :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share