Den evige to`er endte på toppen


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

For et par dage siden bragte jyllandsposten et tillæg til avisen som hedder Sund og Skøn.

I det var der en artikkel som hedder: Den evige To`er endite på toppen.

Denne er skrevet på et interview med Peter Larsen, medindehaver af fin Form i Århus, og to gange nummer to i Mr. Fitness og en gang vinder af Mr. Fitness konkurrensen i 2001.

Artiklen i sig selv er som sådan fin nok. Men Peter Larsen kommer med flere udtalelser i den som mange nok vil se undrende på.

Lad mig citere:

> Men det var ikke den eneste sejr det år. Peterlarsen blev inviteret med i TV3 programmet Tvekamp, og den vandt han sammen med sin makker Lars Huttel. 100000 skatte frie kroner tjente han i tvekampen mod bla verdenseliten i triathlon, ligesom han også kæmpede mod professionelle boksere. Finalen stod mod fodbildspillere, så tvekampen blev peter larsens bevis på at fitness er en alsidig træning der giver kroppen mange fordele i en konkurrense.

At vi vandt tvekampen beviste at man kan bruge sin krop til anden end at stå på scenen og vise sine bøffer frem. Fitness har altid vært en livsstil for mig. Det handler ikke kun om at vise sin krop frem. Det er spændende og sjovt at træne på den måde understreger peter Larsen.

Træner man for at holde sin muskulatur vedlige og samtidig bygge lidt muskler på er man  nødt til at træne fire-fem gange om ugen. Når Peter Larsen trænede op til en Konkurrence trænede han hver dag.

Man træner jo ikke hele kroppen igennem hver gang. Man er nødt til at dele kroppen op i forskellige musklgrupper, så man ikke lører musklen træt. hvis man træner den samme muskel hver dag , nedbryder man den i stedet for at bygge den op.

Man er også nødt til at være på diæt måske helt op til fire måneder før en konkurrence. Ingen slik, spiritus, eller noget der ligner. Det er ren og skær sund  og fedtfattig kost hele vejen igennem. Så skulle du gerne ende med at stå uden et grem fedt på kroppen så man udelukkende kan se dine muskler. De skal fremtræde på den bedste måde.

Peter Larsen understeger igen at det ikke gælder om at være så sto som muligt i fitnesskonkurrencer.

Selv om vi ser store ud på billeder vejer vi jo ikke mere end omkring 83-84kg. Jeg er 183 høj og så er 83 kg ikke meget. De fleste mænd vejer omkring 80-90kg og vejer de mere er det højst sandsynligt fedt. Når jeg er trimmet til en konkurrence og vejer 83kg er det stort set kun mine muskler, knogler og sener man kan se. Det er det , der er hårdt ved fitness.

Men selv om det kræver hård træning at være med i fitnesskonkurrencer er træningen ikke så belastende for kroppen som at være med i bodybuilderkonkurrencer.

Bodybuildere er så store i forhold til fitnessudøvere , at der kræver meget hårdtræning. Altså at træne med meget tunge vægte. Det kræver så meget af ens krop , at man kan blive slidt op. Nu har jeg trænet i 20år. Hvis jeg udelukkende havde trænet på bodybuilderplan ved at træne tungt, tungt, tungt havde jeg ikke holdt så længe.

Symmetrinen skal også være i orden. Det nytter ikke at du ligner et stort firkantet hus, når du går ind på scenen. Du skal være smal om hofterne og bred om skuldrene.

Fitness skal være sundt. Man træner hårdt op til en konkurrence, er det selvfølgelig et spørgsmål om hvor sundt det er, men sådan er det med al elitesport. Du kører lige på grænsen heletiden. Du skal passe dit arbejde, din træning og din søvn. Du træner meget hård. Ikke nødvendigivs meget tungt. Men derfor kan det jo godt være hårdt alligevel.

Man skal være megetbred over skuldrene, smal om tajlen, og benene skal passe til overkroppen. I dag ser man desværre ofte at de unge gutter, der stiller op til fitnesskonkurrencer tror at man kan få gode ben fra den ene dag til den anden. Det kan man altså ikke. Nogle af dem der stillede op til konkurrencen havde kun trænet i ganske få år, og derfor havde de for tyndeben.

De synes det er smart at træne bryst og overarme, så det ser godt ud når der går på stranden, men det er jo rimeligt kikset at se fyre med tynde ben, under og overkrop skal matche.

ja nu gidder jeg ikke citere mere. Men jeg tænkte at dette nok kunne skabe lidt debat. Eller måske blot lidt underholdning.

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at:

Træner man for at holde sin muskulatur vedlige og samtidig bygge lidt muskler på er man  nødt til at træne fire-fem gange om ugen. Når Peter Larsen trænede op til en Konkurrence trænede han hver dag.

og

Bodybuildere er så store i forhold til fitnessudøvere , at der kræver meget hårdtræning. Altså at træne med meget tunge vægte. Det kræver så meget af ens krop , at man kan blive slidt op. Nu har jeg trænet i 20år. Hvis jeg udelukkende havde trænet på bodybuilderplan ved at træne tungt, tungt, tungt havde jeg ikke holdt så længe.

Er meget korekte udtalelser??

Du har da ret i at det meste af det er fint. Men jeg må indrømme at jeg ikke kan sætte mig ind i de to ovenstående sætninger.

Link to comment
Share on other sites

Giver Blackice ret, noget af det lyder ikke som om det kommer fra en mister fitness. Måske har intervieweren ikke forstået mere end halvdelen af det, og samtidig citeret den halvdel han ikke forstod.

I hvert fald ved denne Peter Larsen ikke ret meget om bodybuilding – godt man ikke er nybegynder i hans center i Århus.

Link to comment
Share on other sites

ja det er også den fornemmelse jeg sidder med. Det er svært at sige, for det kan også være intervieweren som citeret dårligt.

Men feks siger han at den normalle gennemsnits mand vejer mellem 80 og 90kg. Og hvis mere så er det fedt. Og dvs en mand på mellem 80 og 90kg skulle primært ha muskelmasse og ikke fedt. Han siger at når han er rippet vejer 83kg. Og at han op til konkurence træner alle ugens dage. Giver ingen menning, hvorfor skal han træne så meget hvis man alligevel af natur stort set af den nødvendige muskel masse, og blot behøver at rippe, og hvorfor træne så mange dage hvis han ik skal være stor.

Jeg forstår godt de ting han siger og mener, men hvis man læser hvad der står, er det egentlig lidt modstridende.

Men vi godt vidst godt blive enige om at han ikke har tjek på bodybuilding.

Tror ikke jeg gad træne efter hans fitness principper.

Link to comment
Share on other sites

Træner man for at holde sin muskulatur vedlige og samtidig bygge lidt muskler på er man  nødt til at træne fire-fem gange om ugen. Når Peter Larsen trænede op til en Konkurrence trænede han hver dag.

Træning behøver ikke betyde vægttræning for Peter. Så simpelt kan det vel siges. Træningen kunne bestå af koreografi, teknik, kondi og styrke. De 4-5 gange om uger er vel afhængig af hvad man mener med "lidt muskler".

Link to comment
Share on other sites

Træner man for at holde sin muskulatur vedlige og samtidig bygge lidt muskler på er man nødt til at træne fire-fem gange om ugen. Når Peter Larsen trænede op til en Konkurrence trænede han hver dag.
Jeg kan ikke se det forkerte i den udtalelse?! Træning fire-fem dage om ugen, JEP! Bygge muskler/holde vedlige, her er det nok kosten der er den afgørende faktor! Han trænede hver dag, for at blive super-ripped er det nok en god idé, PLUS at de skal øve rutiner.
Bodybuildere er så store i forhold til fitnessudøvere , at der kræver meget hårdtræning. Altså at træne med meget tunge vægte. Det kræver så meget af ens krop , at man kan blive slidt op. Nu har jeg trænet i 20år. Hvis jeg udelukkende havde trænet på bodybuilderplan ved at træne tungt, tungt, tungt havde jeg ikke holdt så længe.

Jeg tror at de fleste BB'ere kaster rundt med en del tungere vægte en fitness drengene. Mht at blive slidt op: Greg Kovas og Ronnie Coleman, to glimrende eksempler på opslidning inden for BB. (Selvfølgelig med tilhørende AS misbrug.)

Har jeg misforstået noget?! ???

Link to comment
Share on other sites

Mht at blive slidt op: Greg Kovas og Ronnie Coleman, to glimrende eksempler på opslidning inden for BB. (Selvfølgelig med tilhørende AS misbrug.)

Man bliver ikke ”slidt” op af bodybuilding. Men man bliver måske ”slidt” op af AS, ”slidt” op er måske ikke det rigtige ord, det er måske ikke godt for kroppen med AS (men igen det meste viden hviler på løst sand). Men bodybuilding er absolut ikke dårligt for kroppen på nogle måder, men det er det derimod at ligge hjemme på sofaen som halvdelen af befolkningen og bare blive federe og federe. Hvis nogle siger man bliver slidt op af bodybuilding, siger jeg, vis mig den undersøgelse der konkludere det.

At fitness skulle være sundere end bodybuilding er en påstand uden hold i virkeligheden, kommunistisk propaganda. Fy for fanden siger jeg bare.

Bliver fuldstændig irriteret når sådan en selvudnævnt ekspert som denne Peter Larsen begynder at kritisere bodybuilding, en sport han ikke kender det fjerneste til. Og folk tror jo han ved så meget, for han er jo Mister Fitness og min bare røv…

Den hellige krig mod fitness er blevet erklæret, jeg har ikke mere respekt for fitness fyrerne end karkalakkerne under køkkenbordet. De må væk, og jeg skal nok lade være med at spørge hvor de er blevet af, vil bare have centrene ryddet, og lade de folk træne der ved hvad det går ud på.

Link to comment
Share on other sites

haha. Kanont indlæg. Det styrer 100%

Jeg ved ikke med jer andre. Men jeg træner ikke 4 eller 5 dage om ugen. Men jeg synes da det går ok med at tage ny masse på og bibeholde den gamle. Men ok, han har nok ret, det kan kun lade sig gøre med 4 -5 gange. BAAAAAAAA

Så altså er det ikke korrekt det han siger. At det så måske kræver alle uges dage hvis man også skal cardio træne, og rippe, og øve show osv, det er noget andet, me det har ik noget med muskel vækst at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share