86 gram kød om dagen


EverLast
 Share

Recommended Posts

Fra BT:

Det er hurtig, let og velsmagende mad - og stærkt vanedannende - men pas på: For mange burgere kan give dig livstruende tyktarmskræft.

Hvis du gennem 10 år spiser, hvad der i gennemsnit svarer til en burger om dagen, kan det øge din risiko for at få livstruende tyktarmskræft med ikke mindre end 35 pct..

Fremgår det af den hidtil mest grundige og seriøse videnskabelige undersøgelse på området, der nu publiceres i det ansete videnskabstidsskrift »The Journal of the American Medical Association«.

Forskere fra det amerikanske kræftforskningsinstitut (American Cancer Society) har analyseret 148.000 personers daglige forbrug af det stegte røde kød gennem 10 år, og resultatet er slående:

Spiser man cirka 85 gram rødt, hakket, stegt kød om dagen - i gennemsnit - er der ca. 35 pct. større risiko for, at man ender på en kræftafdeling.

Undersøgelsen viser samtidig, at de, der spiser mere end de 85 gram rødt kød dagligt, har op til 70 pct. forhøjet risiko for at få kræft i tarmsystemet.

Spaghetti bolognaise også farlig

Ifølge forskerne er det ikke bare burgere, som kan gøre én til kræftpatient. Man løber nogenlunde samme risiko, hvis man hver dag i ti år spiser en medium stor steak eller en stor portion spaghetti bolognaise.

Forskerne gør dog i undersøgelsen opmærksom på, at rygning, fedme og mangel på motion stadig anses for at være de vigtigste årsager til tyktarmskræft.

Undersøgelsen vil imidlertid - mener forskerne - chokere de millioner af mennesker verden over, som i de seneste år har valgt at gå på den meget poulære Atkins-diæt. Ifølge diæten skal personer, der gerne vil være slanke, først og fremmest spise rødt kød, ost og fisk i stedet for kulhydrater.

Atkins-diæten har vakt stor bekymring hos førende ernæringsforskere verden over, bl.a. hos medlemmer af det danske ernæringsråd.

Kræft i tyktarmen udgør 7,2 pct. af alle kræfttilfælde for danske mænd og 7,8 pct. hos kvinder. I år 2000 fik 1.101 danske mænd og 1.222 kvinder konstateret kræft i tyktarmen.

[email protected]

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=335260/

Link to comment
Share on other sites

Eggface:

Hvori består det mystiske?

At han sådan trækker Bolognese ud som noget specielt ? det er al kød, så folk kan vel regne ud at det vil gælde for bolognese, lasagne, hakkebøffer, steaks, millionbøf etc. etc. etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Nok et varsel om, at vi med spaghetti blod i årene er DØDSDØMTE!! :cry::w00t:

Imorgen er det Wasa knækbrød der giver minigitis....

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

Hvad hvis man ca spiser 600 gram  :innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

Undersøgelsen viser samtidig, at de, der spiser mere end de 85 gram rødt kød dagligt, har op til 70 pct. forhøjet risiko for at få kræft i tarmsystemet.
Mener forskerne at det direkte skyldes det røde kød? Kunne man ikke forestille sig at folk, der generelt spiser meget rødt kød også spiser mindre frugt og grønt end gennemsnittet og at den øgede kræftrisiko derfor skyldes at de får for få kostfibre = maden ligger længere i tarmsystemet?
Man mener i dag, at en kost uden fibre og med højt fedtindhold fremmer udvikling af kræft i tarmsystemet. Fibre fra frugt og grøntsager yder måske den bedste beskyttelse.
(Netdoktor.dk ).

Panda :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eggface: Hvori består det mystiske?
At han sådan trækker Bolognese ud som noget specielt ? det er al kød, så folk kan vel regne ud at det vil gælde for bolognese, lasagne, hakkebøffer, steaks, millionbøf etc. etc. etc.
Han trækker nok spaghetti bolognese ud, fordi det er en meget udbredt spise, som folk kan forholde sig til, det er vel ikke så mystisk. Men journalistens retorik er egentlig ligegyldig. Godt nok er nogle af tallene behandlet lidt lemfældigt, men de er i det store hele rigtige.

Undersøgelsen bygger på 149.000 mennesker mellem 50 og 74 år som er blevet fulgt igennem 20 år, hvor man blandt andet har sammenholdt forekomsten af kræfttilfælde med indtaget af rødt kød, renset for kræfttilfælde opstået som følge af overvægt og inaktivitet. Selv om den største risikofaktor stadig er overvægt og inaktivitet, er resultatet af undersøgelsen, at risikoen for kræft i tyktarmen er forøget med 30-40% for dem med højt indtag af rødt kød, defineret som 85 gram rødt kød for mænd og 57 gram for kvinder. Ved større mængder og andre former for tilberedt kødt var risikoen yderligere forøget. Kilde: American Cancer Society.

* Kræft i tyktarmen udgør 7,2% af kræfttilfælde hos mænd, 7,8% hos kvinder.

* Risikoen for tyktarmskræft inden man bliver 75 år er for mænd 2,7%, for kvinder 2,4%.

* Den relative overlevelse er efter 10 år 38% for mænd og 43% for kvinder.

Det er altså en af de mere udbredte kræftformer, f.eks. er risikoen for leverkræft hos mænd kun 0,4%, for modermærkekræft kun 1,1%. Tillige er dødeligheden efter 10 år væsentligt over 50%, når man har renset for dødsfald af andre årsager. Kilde: Kræftens bekæmpelse.

Hos mange bodybuildere er kød en væsentlig kilde til protein, når man læser herinde får man hurtigt indtrykket af, at vi måske taler mængder over et halvt kg om dagen, som f.eks. Granhof skrev, så mange af os er sammen med f.eks. folk på den kød-tilbedende atkins diæt, i risikogruppen. Lidt morbid statistik vil sige, at af hver 200 mænd herinde, som spiser kød, vil 3 af os dø af tyktarmskræft (3,348), hvor vi ville have levet længere, hvis vi havde spist mindre kød.

Mener forskerne at det direkte skyldes det røde kød? Kunne man ikke forestille sig at folk, der generelt spiser meget rødt kød også spiser mindre frugt og grønt end gennemsnittet og at den øgede kræftrisiko derfor skyldes at de får for få kostfibre = maden ligger længere i tarmsystemet?
Forskerne er ikke sikre på den præcise grund, måske er det indholdet af jern, fedt, salt, konserveringsmidler eller måske måden kødet er tilberedt på. Kilde: American Cancer Society.

Og måske er grunden den, du fandt på netdoktor, de videre analyser af forskningsresultatet vil komme med mere præcise angivelser af den nøjagtige risikofaktor. Men tallene taler deres tydelige sprog, så det ændrer ikke ved, at undersøgelsen er yderst relevant at diskutere, hvis man er bodybuilder og spiser meget kød.

Poll om dette emne

American Cancer Society, direkte link til artikel om undersøgelsen

Kræftens Bekæmpelse, direkte link til statistisk materiale om tyktarmskræft

Link to comment
Share on other sites

Risikoen for tyktarmskræft inden man bliver 75 år er for mænd 2,7%, for kvinder 2,4%.

Det er altså for gennemsnittet (i øvrigt sikkert i USA).

Som de skriver er de største faktorer overvægt og fysisk inaktivitet.

Så ovenstående tal gælder måske hverken for os eller for folk der med succes følger en Atkins diæt. For BB'ere er vel næppe overvægtige ej heller fysisk inaktive.

Misforstå mig ikke, - jeg siger på ingen vis at det ikke vil ramme os. Blot at udregningen måske ikke holder

Hos mange bodybuildere er kød en væsentlig kilde til protein, når man læser herinde får man hurtigt indtrykket af, at vi måske taler mængder over et halvt kg om dagen, som f.eks. Granhof skrev, så mange af os er sammen med f.eks. folk på den kød-tilbedende atkins diæt, i risikogruppen. Lidt morbid statistik vil sige, at af hver 200 mænd herinde, som spiser kød, vil 3 af os dø af tyktarmskræft (3,348), hvor vi ville have levet længere, hvis vi havde spist mindre kød.
Link to comment
Share on other sites

Det er vel pga. det meget mættede fedt som findes i oksekød? Det er jo en kendt sag at store mængder mættet fedt ikke bare giver hjertekarsygdomme, men også visse former for cancer.

Min mormor har fået tyktarmskræft, og hun har desværre levet lige efter opskriften. For meget fedt i maden, for lidt fibre og for lidt motion.

Så er det jo ikke fordi kød er et eller andet specielt ondt. Det gælder også popcorn, flødeis og alt andet junkfood med højt indhold af mættet fedt.

Link to comment
Share on other sites

EggFace:

Forskerne er ikke sikre på den præcise grund, måske er det.....
.... eller måske er det bare alt den herlige protein, der i for store mængder ikke er sundt. :w00t::4jumpy::w00t::raisebrow:

Nej...

For at organismen kan omsætte protein kræves store mængder B6-vitamin, som de fleste har underskud af i forvejen, og disse reserver vil derfor yderligere formindskes. Mangelen på B6 vil også øge mangelen på magnesium, som desuden er afhængig af kalcium/fosforbalancen. Disse mangler kan give mange forskellige symptomer som f.eks. krampe, væskeophobning, depression og søvnløshed, hvortil kommer tyktarmskræft, brystkræft, nedsat nyrefunktion og tidlige alderdomssymptomer."

(Søgte lige hurtigt på noget vedr. det og fandt dette.. Kan dog vist ikke bruges til meget i denne her sammenhæng!)

JokerX:

Så er det jo ikke fordi kød er et eller andet specielt ondt. Det gælder også popcorn, flødeis og alt andet junkfood med højt indhold af mættet fedt.

Ja, det er jeg helt enig i...

Også enig med DaDane

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

yeahyeah... det er farligt, at leve og mange ting giver kræft. Det har man efterhånden forstået.

Hvorfor skal der altid slåes på trommer hver eneste gang der findes en ny potientel kræftfremkaldende kilde.

Det er da dejligt og helt i tidens ånd, at forbrugere etc. bliver informeret om risikoen ved, at indtage visse fødevarer - men der behøves vel ikke skabes sensation omkring det.

Link to comment
Share on other sites

Undersøgelsen bygger på 149.000 mennesker mellem 50 og 74 år som er blevet fulgt igennem 20 år, hvor man blandt andet har sammenholdt forekomsten af kræfttilfælde med indtaget af rødt kød, renset for kræfttilfælde opstået som følge af overvægt og inaktivitet. Selv om den største risikofaktor stadig er overvægt og inaktivitet, er resultatet af undersøgelsen, at risikoen for kræft i tyktarmen er forøget med 30-40% for dem med højt indtag af rødt kød, defineret som 85 gram rødt kød for mænd og 57 gram for kvinder. Ved større mængder og andre former for tilberedt kødt var risikoen yderligere forøget. Kilde: American Cancer Society.
Mellem 50 og 74 år.

Hvor mange af dem dyrker bodybuilding eller hård styrketræning ?

Jeg tror, at det man har brug for er gavnligt, og det man overdriver,

og får for meget af, fordi kroppen ikke har brug for, kan være skadeligt.

Hvis man skulle rette sig efter videnskabelige undersøgelser, var

der ikke noget sundt eller helbredende i gamle dage,

før der var videnskabelige rapporter.

Og hvor lødig er amerikanernes kost ellers ?

Hvis de ikke får de vitaminer, mineraler,

og andre ting, de har brug for, kan det da

godt tænkes at for meget rødt godt kød

forværrer en i forvejen ufuldstændig kost.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

yeahyeah... det er farligt, at leve og mange ting giver kræft. Det har man efterhånden forstået.

Hvorfor skal der altid slåes på trommer hver eneste gang der findes en ny potientel kræftfremkaldende kilde.

Det er da dejligt og helt i tidens ånd, at forbrugere etc. bliver informeret om risikoen ved, at indtage visse fødevarer - men der behøves vel ikke skabes sensation omkring det.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Man bliver helt dårlig af at læse alle de artikler. Den ene dag er det, det ene, den anden dag det andet. Der vel stort set ikke noget hvis det bliver undersøgt grundigt nok som ikke måske/muligvis kan fremkalde en eller anden form for sygdom...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Man bliver helt dårlig af at læse alle de artikler. Den ene dag er det, det ene, den anden dag det andet. Der vel stort set ikke noget hvis det bliver undersøgt grundigt nok som ikke måske/muligvis kan fremkalde en eller anden form for sygdom...

Det passer jo ikke helt. Det har været kendt i flere år at mættet fedt (dvs. bl.a rødt kød) kan give cancer. Det er jo bare BT som lige pludselig griber det ud af luften, at rødt kød kan medføre sygdomme. De kunne ligeså godt have lavet samme artikel om flødeis, og så ville alle danskere gå i panik og isbranchen ville gå konkurs til sommer.

Der bliver ikke hele tiden lavet om hvad der er sundt og usundt. Men jeg kan godt forstå at man får det indtryk, hvis ens eneste kilder til viden er mindre og usammenhængende artikler i diverse aviser og blade. Det eneste jeg kan sådan lige kan komme på er fedt myterne. Men det har jo også været kendt i mange år blandt ernæringseksperter at fedt ikke bare er usundt fedt. Det er trods alt efterhånden mange år siden Udo Erasmus skrev bogen "Fat that heal, fat that kill".

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Man bliver helt dårlig af at læse alle de artikler. Den ene dag er det, det ene, den anden dag det andet. Der vel stort set ikke noget hvis det bliver undersøgt grundigt nok som ikke måske/muligvis kan fremkalde en eller anden form for sygdom...

Det passer jo ikke helt. Det har været kendt i flere år at mættet fedt (dvs. bl.a rødt kød) kan give cancer. Det er jo bare BT som lige pludselig griber det ud af luften, at rødt kød kan medføre sygdomme. De kunne ligeså godt have lavet samme artikel om flødeis, og så ville alle danskere gå i panik og isbranchen ville gå konkurs til sommer.

Der bliver ikke hele tiden lavet om hvad der er sundt og usundt. Men jeg kan godt forstå at man får det indtryk, hvis ens eneste kilder til viden er mindre og usammenhængende artikler i diverse aviser og blade. Det eneste jeg kan sådan lige kan komme på er fedt myterne. Men det har jo også været kendt i mange år blandt ernæringseksperter at fedt ikke bare er usundt fedt. Det er trods alt efterhånden mange år siden Udo Erasmus skrev bogen "Fat that heal, fat that kill".

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kunne tage fejl, - men jeg tror ikke det er mættet fedt det drejer sig om, - men derimod specifikt rødt kød. Hvis det er synes jeg at måden de har udformet artiklen på er meget misvisende. (Tænker ikke primært på BT's men på denne).

Edit - ups. Nu er linket vidst bedre

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tage fejl, - men jeg tror ikke det er mættet fedt det drejer sig om, - men derimod specifikt rødt kød. Hvis det er synes jeg at måden de har udformet artiklen på er meget misvisende. (Tænker ikke primært på BT's men på denne).

Det er nu ikke specifikt rødt kød som er specielt slem. Det drejer sig bare om at de specielt fede udskæringer indeholder store mængder mættet fedt, som så igen øger chancen for flere forskellige former for cancer.

Er det ikke et forkert link? Så vidt jeg kan se linker du til den der side med de plattenslagere? :smile: Jeg kan da godt se at artiklen i BT handler om kød, men den kunne ligeså godt omhandle kokosnødder eller flødekarameller.

Derfor er det bedst at spise magre udskæringer af både grise og oksekød, når man endelig skal have det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tage fejl, - men jeg tror ikke det er mættet fedt det drejer sig om, - men derimod specifikt rødt kød. Hvis det er synes jeg at måden de har udformet artiklen på er meget misvisende. (Tænker ikke primært på BT's men på denne).

Det er nu ikke specifikt rødt kød som er specielt slem. Det drejer sig bare om at de specielt fede udskæringer indeholder store mængder mættet fedt, som så igen øger chancen for flere forskellige former for cancer.

Er det ikke et forkert link? Så vidt jeg kan se linker du til den der side med de plattenslagere? :smile: Jeg kan da godt se at artiklen i BT handler om kød, men den kunne ligeså godt omhandle kokosnødder eller flødekarameller.

Derfor er det bedst at spise magre udskæringer af både grise og oksekød, når man endelig skal have det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror stadig du tager fejl, - selvom jeg bliver lidt i tvivl. Men hvis det er som du hævder er der jo i sandhed intet hverken nyt i det.

Og for de fleste herinde sikkert heller ikke noget skræmmende. Jeg formoder at de fleste spiser "rigtigt" oksekød når de skal have rødt kød.

Langt værre er det naturligvis for notorisk pizza, lasagne og burgerædende mennesker (Hvem sagde "Oversize Me"?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror stadig du tager fejl, - selvom jeg bliver lidt i tvivl. Men hvis det er som du hævder er der jo i sandhed intet hverken nyt i det.

Og for de fleste herinde sikkert heller ikke noget skræmmende. Jeg formoder at de fleste spiser "rigtigt" oksekød når de skal have rødt kød.

Langt værre er det naturligvis for notorisk pizza, lasagne og burgerædende mennesker (Hvem sagde "Oversize Me"?)

Der er for så vidt heller ikke noget nyt i det. Det er også derfor jeg undrer mig lidt over folk virker så overraskede.

Anteus (mener han er cant.scient i human ernæring) skriver jo også i afstemningstråden at der ikke er noget nyt i det, men at det blot bekræfter tidligere undersøgelser.

Jørgen Storm har også tidligere slået på tromme for at mættet fedt kan forårsage forskellige former for cancer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share