AFSKAF SMITH-STATIVER


|Spiderman|
 Share

Recommended Posts

Hej

I mit center har jeg desværre kun mulighed for at bruge smith stativ til både bænkpres og squat. Er der nogen der kan henvise til en artikel hvor alt det pisse elendige ved et smith stativ står beskrevet således at jeg kan overbevise mit center om at det ikke er noget jeg finder på det der med at man højest kan bruge smith-stativet til calf-raise.

Link to comment
Share on other sites

Smith-stativet har sin berettigelse, men det kan aldrig erstatte et alter (squat-rack, power-rack eller power-cage).

Som nævnt er det udemærket til calf-raises, shrugs og en række andre øvelser, samt kan det bruges såfremt man har en skulderskade (typisk i rotations-manchetten aka rotator cuff) og ønsker at lave skulderpres, military press, incline bench m.fl. Man kan også holde fast i det hvis man eksemplevis laver one-arm dumbell lateral raises... :-D

Men på indkøbslisten til et center bør alteret have højere prioritet end smith-stativet...

michael

Link to comment
Share on other sites

Hvornår mon center ejerne/distributørerne af fitness udstyr får ind i deres hoveder at det er power cages og ikke de elendige smithstativer der er brug for :dry:

Powercage

bodycraft_power_cage.jpg

Power cages er endda langt billigere i anskaffelse :blink:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hurtige ting du kan opremse:

1. Man risikerer såkaldt "pattern overload" overtræning idet bevægelsesmønstret er det samme igen og igen.

2. De stabiliserende muskler bliver ikke i samme omfang brugt ved Smith som ved fri.

3. I squat og bænkpres bevæger stangen sig IKKE lige vertikalt, ergo kan man ikke udføre squat og bænkpres i Smith stativet.

4. du kunne passende spørge hvad argumentet FOR at bruge Shit stativet er?

Link to comment
Share on other sites

4. du kunne passende spørge hvad argumentet FOR at bruge Shit stativet er?

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jeg diskuteret med en forhandler af udstyr,

da han ville sælge et til vores center.

Han kunne slet ikke forstå at vi kunne undvære sådan et.

Jeg havde aldrig prøvet det dengang, og mente, at vi havde meget

bedre udstyr i de frie vægte.

Han forklarede at:

Det er sikrere for begyndere, de får ikke overbalance og taber stangen.

Det er bedre, når man træner alene, for man kan låse stangen osv.

Og han spurgte, hvad vi så gjorde ved begyndere.

Jeg mente at det eneste rigtige var at begynde med let vægt,

evt. kun med stangen, så kommer man ikke til skade.

Det var han ikke uenig i, men mange steder var de glade for smidt-stativet,

så han ville bare lige se, om det var noget for os... :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg diskuteret med en forhandler af udstyr,

da han ville sælge et til vores center.

Han kunne slet ikke forstå at vi kunne undvære sådan et.

Jeg havde aldrig prøvet det dengang, og mente, at vi havde meget

bedre udstyr i de frie vægte.

Næste gang beder du så ham om at argumentere for hvorfor et smith stativ er bedre end det powercage jeg viste billede af. Der er sikkerheden i top og man har fri bevægelighed :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes altså også godt folk kan være liiiige lovligt sværgende til alt det hardcore frivægts-træning - jeg tror da sagtens, man kan få fine resultater med det (ikke at jeg selv bruger det :blush:)

Edit: sas: "Hvornår mon center ejerne/distributørerne af fitness udstyr får ind i deres hoveder at det er power cages og ikke de elendige smithstativer der er brug for dry.gif"

Tror ofte ikke det er ejerne, men centerets medlemmer, der ikke vil undvære stativer og sådan :)

Edited by Jenslyn17
Link to comment
Share on other sites

Tror ofte ikke det er ejerne, men centerets medlemmer, der ikke vil undvære stativer og sådan :)

Der bliver ikke tale om at undvære noget. Der er tale om at f.eks. et powercage som jeg omtalte tidligere slet ikke findes hos de store danske distributører som f.eks.: Pedan Når et center indgår aftale om finansiering/leasing af maskiner mixer man ikke udstyret fra forskellige mærker. De store centre som SATS m.fl. der har mange medlemmer har f.eks. kun udstyr fra Technogym/Pedan. Havde Pedan haft et Powercage var der i det mindste mulighed for at noget sådant var at finde i mainstream centre.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvad kan et smith stativ som den her maskine ikke kan bedre:

PC-3000 maskine

Det er en stang som hænger frit i kabler, hvor en computer låser stangen hvis man giver slip. Det siges at man ikke mærker noget til kablerne og at man kan lave stort set alle øvelser.

Edit: Den her version er vist endnu bedre: MAX maskine

Så kan man også lave negatives uden spotter.

Edited by dragon
Link to comment
Share on other sites

Ahhh ... så er jeg med igen, den var ny ... var begyndt at spekulere i om der fandtes horizontale smith stativer

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg faktisk der er.

Har ikke selv set dem; men mener jeg kan huske Racer skrev i sin log, da de fik nyt udstyr i hendes center, at der var kommet en horizontal smith... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ahhh ... så er jeg med igen, den var ny ... var begyndt at spekulere i om der fandtes horizontale smith stativer

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg faktisk der er.

Har ikke selv set dem; men mener jeg kan huske Racer skrev i sin log, da de fik nyt udstyr i hendes center, at der var kommet en horizontal smith... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

The humanity! :crazy:

Jeg kan til dels overbevises om at smith´en kan finde sin niche hos folk med skader udelukker fri vægte ... men hos sunde og raske mennesker synes jeg egentlig det er hul i hovedet, det virker som om folk prøver at finde energibesparende måder at træne på ...

Link to comment
Share on other sites

Tror ofte ikke det er ejerne, men centerets medlemmer, der ikke vil undvære stativer og sådan :)

Der bliver ikke tale om at undvære noget. Der er tale om at f.eks. et powercage som jeg omtalte tidligere slet ikke findes hos de store danske distributører som f.eks.: Pedan Når et center indgår aftale om finansiering/leasing af maskiner mixer man ikke udstyret fra forskellige mærker. De store centre som SATS m.fl. der har mange medlemmer har f.eks. kun udstyr fra Technogym/Pedan. Havde Pedan haft et Powercage var der i det mindste mulighed for at noget sådant var at finde i mainstream centre.

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen problemstillingen er jo stadig den samme - hvis folk ikke vil have det, så' der jo ikke meget at gøre! Jeg går da ud fra, det er grunden til, pedan/technogym ikke har sådan noget... De laver jo til den "normale" motionist, der ikke tør bevæge sig ud i noget så benbrækkende som squat og dødløft!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man skal passe på med at tillæge den normale motionist en masse viden omkring hensigtsmæssig træning. Jeg har selv trænet i fitnessDK og der var det ret tydelig for mig at folk netop brugte smith og maskiner fordi de kun blev instrueret i netop disse. Hvis de istedet var blevet instrueret i fri vægte havde de nok ikke selv fundet over i maskinerne igen, fordi at det var maskinerne de ville have!.

Glimrende artikel om problematikken her

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share