Dopingkontrol i motionscenter


angel
 Share

Recommended Posts

Af ren nysgerrighed

Hvor ofte har I oplevet besøg fra dopingkontrollen i det center hvor i træner og hvorledes har kontrollanter udvalgt deres testpersoner. Har kontrollanterne haft en professionel tilgang til udvægelsen og tilnærmelsen af de udvalgte personer.

Jeg synes desværre at have stødt på en generel holdning, at bare en personer har et rimeligt veltrænet udseende så bliver de testet - har I oplevet samme tendens?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok sige jeg blev lidt overrasket over dit indlæg. Jeg troede ikke der blev foretaget dopingkontroller i motionscentre. Jeg har aldrig brugt doping, men jeg afleverer altså ingen prøver til nogen helst! Jeg ville anse det for at være et unødvendigt indgreb mod min frihed og jeg forstår ikke at folk tilsyneladende finder sig i det.

Link to comment
Share on other sites

Du bør være opmærksom på om dit center får foretaget dopingkontrol, og i så fald om du har underskrevet en kontrakt, hvor du vedkender dig klubbens regler eller om centret åbenlyst skildrer at der kan forekomme kontrol. Hvis du nægter at aflevere en dopingprøve og du har underskrevet eller træner i et center hvor der foregår kontrol, kan du riscikere at få en dom som udelukker dig fra alt konkurrenceidræt i to år, og sker det efterfølgende igen er det udelukkelse for livstid.!!!

Du bliver højst sandsynligt også smidt ud af centret

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ikke aflevere nogen prøve, ikke at den ikke ville være ren, men jeg bryder mig ikke om den alt sig omgribende formynderi i samfundet.Da jeg ikke stiller til konkurrencer mere mener jeg heller ikke at nogen skulle blande sig hvis jeg sprang på "krudtvognen"!!!

Jeg har 2 gange oplevet at dopingkontrollen er kommet.Begge gange tog de potentielle test objekter deres tasker og gik mens kontrollanterne stod med deres fine papirer og bad om navne og prøver.Formanden for klubben påstod selvfølgelig at han ikke kendte dem der gik, og at de nok ikke var medlemmer af klubben.Der skete aldrig mere i sagerne!

Link to comment
Share on other sites

Det er absolut forkasteligt at noget sådant forekommer i Danmark. Må jeg spørge om du kan henvise til nogle skriftlige kilder som kan bekræfte det med udelukkelsen? Det lyder fuldstændigt horribelt at almindelige motionister kan blive udelukket fra alle konkurrencer ud i fremtiden hvis de nægter at aflevere en prøve. Det lyder også underligt, at loven kun gælder i de centre som skilter med det. Enten er det lovpligtigt at aflevere en prøve eller også er det ikke.

Centrene kan vel selv bestemme hvilke regler de vil have, men en generel udelukkelse fra al sport lyder vanvittigt.

(Redigeret af Michael Sorensen ved 9:19 pm på Okt. 25, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror udelukkende det gælder hvis enten man ved indmeldelsen har skrevet under på at man vil følge centrets doping regler, eller at man ved indmeldelse i et forbund som DBBF eller DSF skriver under på en doping erklæring, ligesom jeg gjorde da jeg blev meldt ind i DSF.

Jeg ved det selvfølgelig ikke med 100 % sikkerhed, men jeg tror kun man kan blive stillet til ansvar hvis man har afgivet en underskrift. Ellers lyder det i mine øre også totalt vanvittigt at alle er inkluderet, uden undtagelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....interessant debat.

Personligt så vil det ikke genere mig at aflevere en urinprøve til en dopingtest, da jeg absolut ikke har noget at være bange for.... :lily:

Men jeg kan sagtens følge jeres synspunkter mht. formynderi. Det ville jo være det samme hvis man testede folk for påvirkning af alkohol eller stoffer, og så straffede dem fordi de alene var påvirket. Skulle man også udelukke folk fra div. aktiviteter i samfundet fordi de er påvirket.

Derfor burde man fokusere mere på de konkurrencer hvor det kunne være en fordel at benytte sig af doping, altså  hvor man på eller anden måde inddirekte skader andre, idet man snyder andre rene atleter for en evt sejr eller lign, altså der hvor brugen af doping konflikter med formålet. Det er vel det samme med spritkørsel. Man bliver ikke anholdt for at være påvirket alene, men for at være påvirket og køre bil samtidig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg trir ikke det kommer til at have nogen effekt på dem som træner med doping... der kommer da bare nye centre.. dem der har centrene skal jo give lov til at de må udføre doping test....  det er til grin med deres kontrol... hvis folk vil ta det så la dem,

Link to comment
Share on other sites

sandt.

Jeg kan dog umildbart ikke se det forkastelige i det.

Men ok et eller andet sted vil jeg så også give XAX ret for det burde kun være dem som stiller op i Konkurrencer som skulle testes. Men et eller andet sted så må folk da have lov at ødeligge deres krop lige så meget  de har lyst til. Det skader jo ikke os andre såda umildbart. Så skulle bryst implantioner måske også være forkert.

Det er jo ikke ligefrem sundt, men det skader jo ikke andre, og det er noget man får for at få en pænere krop og et større selvværd.

Men jeg ville ikke have noget problem med at aflevere en prøve. Har ikke noget at skjule.

Jeg har ikke hørt om nogen som er blevet testet blandt mine bekendte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man, når man melder sig ind i et center, bliver orienteret om at centeret har en doping politik, hvor tests kan komme på tale hvis man skriver under på det, hvordan kan man så undre sig? Eller nægte?

Lamt efter min mening!

Dog burde der være ens regler for alle steder.

At folk, i princippet, selv må om hvad de fylder sig med, gør det ikke mere eller mindre lovligt.

At nogle af "brugerne" også er sælgere, er yderligere et aspekt som gør centerne modvillige mod at have dem i deres centre.

Link to comment
Share on other sites

Næh jeg er lidt af samme holdning. Man kender loven, så jeg forstår heller ikke helt hvordan man kan nægte, eller for den sags skyld undre sig.

Du har ret i at det ikke gør det mere eller mindre lovligt at man kan være ligeglad med hvad folk fylder sig med. Helt enig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Personligt mener jeg det er noget pis hvis man ikke gider at udlevere en urin prøve....

Formynderi - Pis og papir der går jo ingen skår af nogen bare fordi man skal pisse i en kop.... :withstupid:

Hvad med hospitalsregningen når man har ødelagt sin krop af steoider o.lign.

TAG JER SAMMEN :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share