Udstikkende skulderblade


DonNiklas
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg står med et stort problem som jeg i lang tid har haft.

Mine skudlerblade stikker et godt stykke ud fra ryggen når jeg slapper af. (Ses på billedet)

Jeg har søgt lidt på det, men synes ikke jeg har fundet et godt svar. Tænkte at nogle af i kloge og flinke MOLboere kan og vil hjælpe mig lidt :)

Har fundet det her svar fra Onkel Troels i en anden gammel tråd:

Du nævner at dine skulderblade stikker ud:

At skulderbladene stikker ud skyldet at du har en for svag M. Serratus Anterior og sansynligvis også m. Rhomboideus minor/Major.

M. Serratus Anterior bliver trænet når du kører bænkpres

M. Rhomboideus Minor/Major bliver trænet når du kører dødløft og diverse rows.

Jeg træner bænkpres, dødløft og en masse rows, men det ser ikke ud til at virke.

Bænkpres max 90kg

Dødløft max 155kg

Rows kører jeg med omkring 50kg.

Ved ikke om i kunne bruge det til noget, men så har i det.

Kan man træne det væk på noget måde? Skal der mere masse til?

Håber i vil bruge lidt af jeres tid på at hjælpe mig :bigsmile:

På forhånd, TAK! :smile:

Niklas :superman:

post-3159-1107941761_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tung træning der skal til, men "corrective exercize".

Let vægt, perfekte reps med fokus på perfekt udførsel af bevægelserne.

Det er den slags fysioterapeuter er vanvittigt dygtige til. Jeg ville anbefale at smutte forbi sådan en og få vejledning og instruktion i korrekt udførsel af øvelser der korrigerer problemet.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Rhomboideus trækker jo, som nævnt, skulderbladene sammen. Men generelt vil en stærk øvre-ryg muskulatur hjælpe dig.

Prøv også at sætte fokus på elevator scapula, post delt, trapezius. Sørg også for at træne lige meget pres kontra træk. For meget pres-, særlig bryst,- træning, vil få din skuldrer til at hænge meget fremad.

Husk stor ROM, og ikke lade andre muskler kompensere når du træner tungt - dvs. intet moment.

Har haft noget af samme problem, er blevet forbedret, men det tager tid.

Nogle øvelser der hjælper:

- rear delt rows

- overhead squats

- rows, rows, rows..

- udstræk af pat

- træk til bryst, hvor du sætter fokus på at lade skulderbladene glide helt frem i den excentriske fase

- shrugs

Og alt hvad ptpoul siger self. :4smartass:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Scapular winging er associeret til serratus/rhomoideus dysfunktion. Disse muskler skal aktiveres og deres funktion skal integreres gradvist i mere komplekse bevægelser.

Rows etc. vil ikke hjælpe dig hvis ikke dysfunktionen rettes.

Levator scapulae/trapezius etc. er ikke hvor fokus skal lægges, så en tur forbi fyssen kan nok ikke undgås. Men Jørgen L og Troels vil kunne rådgive dig med langt større autoritet end jeg.

Link to comment
Share on other sites

Rows med bred håndstand har hjulpet mig, så taler bare af personlig erfaring. trænede også serratus anterior vha. incline lockouts. Jeg havde ingen dysfunktion af nogen art, fik tjekket det af husets fys.

Men oraklet har ret :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du meget meget bred håndstand?

Hva mener du præcist med incline lockouts? Er det dem hvor man kun bevæger skulderledet, eller hva man siger?

Og mange tak til ptpoul, du er en vis mand :4smartass:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Rows med bred håndstand har hjulpet mig, så taler bare af personlig erfaring. trænede også serratus anterior vha. incline lockouts. Jeg havde ingen dysfunktion af nogen art, fik tjekket det af husets fys.

Men oraklet har ret :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du meget meget bred håndstand?

Hva mener du præcist med incline lockouts? Er det dem hvor man kun bevæger skulderledet, eller hva man siger?

Og mange tak til ptpoul, du er en vis mand :4smartass:

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, exrx's betegnelse er Barbell incline shoulder raise.

Og mener så bred håndstand her fx, bare i konventionelle rows til teres major og lats.

Link to comment
Share on other sites

Rows med bred håndstand har hjulpet mig, så taler bare af personlig erfaring. trænede også serratus anterior vha. incline lockouts. Jeg havde ingen dysfunktion af nogen art, fik tjekket det af husets fys.

Men oraklet har ret :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du meget meget bred håndstand?

Hva mener du præcist med incline lockouts? Er det dem hvor man kun bevæger skulderledet, eller hva man siger?

Og mange tak til ptpoul, du er en vis mand :4smartass:

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, exrx's betegnelse er Barbell incline shoulder raise.

Og mener så bred håndstand her fx, bare i konventionelle rows til teres major og lats.

<{POST_SNAPBACK}>

Mange tak - Så havde jeg forstået det rigtigt :smile:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Winging kan komme af en stram pectoral muskulatur og så vil træning af serratus ant og rhomberne ikke hjælpe det store....

Poul forslag med en tur til fys vil jeg sige er det smarteste, da det ellers kan udvikle sig til en decideret skade.

Link to comment
Share on other sites

Rotator cuff øvelser...!!

OG!

Lær en ordentlig holdning!

Har afhjulpet en hel del udstikkend svømmerskulderblade (den direkte vej til skader fr svømmer) ved at øge fokuset på rotator cuff øvelser og ikke mindst ved at lære ungerne ikke at lade deres skuldre hænge fremme.

Prøv altid at koncentrere dig på at at holde skuldrene på rette plads. Dette opnåes let ved at holde hænderne frem foran kroppen, rotere dem bagud så begge arme peger bagud og så slappe af mens skuldrene holdes i position.

VUPTI - så hardu fået bedre holdning ( i hvert fald indtil du glemmer det 10 sek senere :wink: )

Tænk over det hver gang dine skuldre vipper frem!

Det giver mindre chance for skulderskader og giver dinne trænede muskler en meget flotte ramme at blive vist frem på! :4thumbup:

Mads

Link to comment
Share on other sites

Nu arbejder jeg selv som instuktør i størrere motions-center og har ofte haft medlemmer med samme problem, og efter min mening er der ingen tvivl!!!

PULLOVER!!!! dette er den eneste sublime øvelse til dit problem, jeg har set så mange af medlemmerne opnå så gode resultater ved at tilføje pullover til deres program. Det skal dog siges at jeg ikke vil anbefale at du køre så tungt som i dine andre øvelser, men til gengæld ikke har mere vægt på end du kan klare ca 10-12 reps.

Edited by Fesuskrigeren
Link to comment
Share on other sites

Nu arbejder jeg selv som instuktør i størrere motions-center og har ofte haft medlemmer med samme problem, og efter min mening er der ingen tvivl!!!

PULLOVER!!!! dette er den eneste sublime øvelse til dit problem, jeg har set så mange af medlemmerne opnå så gode resultater ved at tilføje pullover til deres program. Det skal dog siges at jeg ikke vil anbefale at du køre så tungt som i dine andre øvelser, men til gengæld ikke har mere vægt på end du kan klare ca 10-12 reps.

<{POST_SNAPBACK}>

Måske lidt et problem med den øvelse. Jeg træner 5 gange om ugen således:

man: bryst, triceps, skulder

tirs: ryg, biceps, mave

ons: ben

tors: bryst, triceps, skulder

fre: ryg, biceps, mave

Den går jo både i bryst, triceps og ryg?

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Pull-over er da en fin øvelse, men vil da gerne have en forklaring på hvorfor den skulle virke?

Synes nu du enten skal gøre som Mads foreslår og selv prøver at korrigere din holdning, eller snakker med en fys for at finde et svar på dit "problem" før det bliver et problem.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal korrigere problemet skal vægten ikke være for høj, omkring 20% under hvad du egentligt kan tage med fokus på god teknik. Virkeligt virkeligt tight teknik. Prøve at få hovedet ud i de muskler der skal arbejdes med og fokusere 100% på korrekt udførelse hvor skulderbladene holdes på plads (her vil en træningsmakker være god. De kan lægge hænderne på og mærke om alt er som det skal være og give ekstra feedback den vej.). Husk STOP når bevægelserne ikke længere udføres korrekt. Kroppen skal ikke "lære" at gøre det forkert -tvært imod skal du til at aktivere muskler der ikke fungerer optimalt. Det kræver fokus på kvalitet frem for kvantitet.

Men igen igen: en fys vil kunne vise dig hvordan dette udføres korrekt. Det er meget vigtigt at lægge sin "styrketræningsmentalitet" væk når sådanne problemer skal rettes. Det skal ikke brænde. Der skal fluekneppes teknik istedet indtil alt er oppe på par igen :smile:

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal korrigere problemet skal vægten ikke være for høj, omkring 20% under hvad du egentligt kan tage med fokus på god teknik. Virkeligt virkeligt tight teknik. Prøve at få hovedet ud i de muskler der skal arbejdes med og fokusere 100% på korrekt udførelse hvor skulderbladene holdes på plads (her vil en træningsmakker være  god. De kan lægge hænderne på og mærke om alt er som det skal være og give ekstra feedback den vej.). Husk STOP når bevægelserne ikke længere udføres korrekt. Kroppen skal ikke "lære" at gøre det forkert -tvært imod skal du til at aktivere muskler der ikke fungerer optimalt. Det kræver fokus på kvalitet frem for kvantitet.

Men igen igen: en fys vil kunne vise dig hvordan dette udføres korrekt. Det er meget vigtigt at lægge sin "styrketræningsmentalitet" væk når sådanne problemer skal rettes. Det skal ikke brænde. Der skal fluekneppes teknik istedet indtil alt er oppe på par igen :smile:

Mvh Polle

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup: Som ofte før er jeg MEGET enig med Polle i dette. Mine svømmere er sgu nogen gange trætte af at de ikke får lov til at brænde af :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rotator cuff øvelser...!!

OG!

Lær en ordentlig holdning!

Har afhjulpet en hel del udstikkend svømmerskulderblade (den direkte vej til skader fr svømmer) ved at øge fokuset på rotator cuff øvelser og ikke mindst ved at lære ungerne ikke at lade deres skuldre hænge fremme.

Prøv altid at koncentrere dig på at at holde skuldrene på rette plads. Dette opnåes let ved at  holde hænderne frem foran kroppen, rotere dem bagud så begge arme peger bagud og så slappe af mens skuldrene holdes i position.

VUPTI - så hardu fået bedre holdning ( i hvert fald indtil du glemmer det 10 sek senere  :wink: )

Tænk over det hver gang dine skuldre vipper frem!

Det giver mindre chance for skulderskader og giver dinne trænede muskler en meget flotte ramme at blive vist frem på!  :4thumbup:

Mads

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke tilrådeligt at fremtvinge en vis holdning, når den ikke kommer naturligt. Det kan medføre at andre muskler bliver for stramme eller lange. Det kan også medføre, at man bliver så anspændt, at man får mioser (staveplade) eller spændingshovedpine.

Ptpouls forslag lyder fornuftigt, på denne måde vil holdningen naturligt ændre sig. Husk alle mennesker er ikke bygget ens :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Det er ikke tilrådeligt at fremtvinge en vis holdning, når den ikke kommer naturligt.

Jeg kan følge dig noget af vejen og jeg skal ikke udtale mig om det konkrete tilfælde vi har med at gøre her.

Andet eksempel: Jeg tror der er visse mennesker der har gavn af at fremtvinge en ordentlig holdning i forhold til f.eks. at sidde ordentlig på en stol og ikke falde sammen og krumme ryg. Bedre bevidsthed om at bruge kroppen rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tilrådeligt at fremtvinge en vis holdning, når den ikke kommer naturligt.

Jeg kan følge dig noget af vejen og jeg skal ikke udtale mig om det konkrete tilfælde vi har med at gøre her.

Andet eksempel: Jeg tror der er visse mennesker der har gavn af at fremtvinge en ordentlig holdning i forhold til f.eks. at sidde ordentlig på en stol og ikke falde sammen og krumme ryg. Bedre bevidsthed om at bruge kroppen rigtigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Altså jeg går i 10. klasse. Der falder man sammen af kedsomhed :4smartass::innocent::sleeping:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Scapula alata er en betegnelse for et fænomen, som giver "englevinger".

I artiklen beskrives det som følger:

Ved paralyse af m. serratus anterior vil der ske en bagudrettet og medial vingning af scapula. Innervationen af m. trapezius sker via n. accesorius (11. hjernenerve). Ved en paralyse af m. trapezius synker scapula nedad og lateralt, dets mediale kant prominerer, og skulderen kan ikke løftes over horisontalplanet. Scapulas udseende ved en parese af enten m. serratus anterior eller m. trapezius har givet lidelsen sit navn scapula alata eller englevinge. Patienten kan som følge af lidelsen få symptomer som skuldersmerter, hurtig træthedsfornemmelse af den afficerede arm og skulder og indskrænket bevægelighed, specielt hvad angår fleksion og abduktion af armen.

Du behøver ikke at have nogen symptomer som det er nu, og så er der jo kun det kosmetiske aspekt.

Det kan dog ikke udelukkes, at der kan opstå problemer senere, da kroppens muskler ikke er skabt til at være under konstant stræk. (Plus at din skulder/overarm arbejder i en forkert vinkel)

Du kan allerede nu starte med selv at ændre på din holdning. Det vil selvfølgelig betyde at du vil blive nødt til at rette dig op, hvilket måske ikke er så sejt :tongue:

(Terapeuterne på Viborg sygehus betragtes som værende ret dygtige til skulderproblematikker, i fyskredse)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nu kunne slippe for at betale for en terapeut ville jeg klar det i første omgang.

Da englevinger typisk er en lidelse der opstår pga. for svag m.serratus anterioer, vil jeg igen råde dig til at lave pullover, da dette er den bedste øvelse til styrkelse af netop m.serratus anterioer.

Se evt også denne diskussion http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi....php/t2543.html

Tak for linket. Det de siger er nok meget klogt, men jeg må ærligt indrømme at jeg fatter ikke alt det på latin.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nu kunne slippe for at betale for en terapeut ville jeg klar det i første omgang.
Da englevinger typisk er en lidelse der opstår pga. for svag m.serratus anterioer, vil jeg igen råde dig til at lave pullover, da dette er den bedste øvelse til styrkelse af netop m.serratus anterioer.

Se evt også denne diskussion http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi....php/t2543.html

Tak for linket. Det de siger er nok meget klogt, men jeg må ærligt indrømme at jeg fatter ikke alt det på latin.

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Orh jaer, det er nu bare en enkelt betegnelse. :wink:Serratus Anterior

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share