Kakaoskummetmælk vs. Pulver.


Luciferase
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt lidt over hvorfor der er så mange der køber proteinpulver når det både er så dyrt og smager så dårligt.

Kakaoskummetmælk har et højt proteinindhold, et lavt kalorieindhold og så er det billigt, så det burde egentligt være et glimrende alternativ....

Jeg kan godt forstå at de virkeligt store personer ikke bruger det, men for mere almindelige, der træner en del men ikke vil være kæmpestore burde det være et godt alternativ......og som studerende er det jo ikke lækkert at det er billigt.

Hvad synes I?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Cacaoskummetmælk er et glimrende og ikke mindst billigt alternativ til proteinpulver. Jeg har ofte brugt cacaomælk som en god "gainer" shake, så det kan du roligt gøre. Så vidt jeg husker så drikker xax også meget cacaomælk.  

Der er ca. 500 kcal i en liter cacaomælk, så lavt kalorieindhold er der bestemt ikke tale om.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi nu have den strid igen? ;)

Hvis du kigger lidt i gamle tråde i dette forum, Luciferase, så vil du opdage, at kakaomælk har været stærkt diskuteret.

Jeg bruger selv kakaomælk i stedet for proteinpulver, og mine resultater er mindst lige så gode som dengang jeg købte pulver i dyre domme. :)

Prøv engang at læse lidt tilbage. Mange herinde drikker kakaomælk som post-træningsernæring.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det altid vigtigt at se, hvad det er du får for dine penge. Men - al mælk er pasteuriseret, varmebehandlet, hvilket ændrer proteinstrukturen. Dette faktum kunne godt betyde at du alligevel ikke får så meget for pengene i ren proteinmængde.

Desuden er det meget store kulhydratindhold i kakaomælk - dette er ok efter træning. Men på andre tidspunkter, har vi da behov for dette store sukkerindhold ?

Jeg personlig køber nogle af de store pakker protein, fordi ved disse store køb sparer du rigtig mange penge, og så er det ikke så dyrt alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ellers indtager en fornuftig kost løbende hele dagen, så gør såmænd ikke den store forskel hvad man så indtager efter sin træning.

Jeg sværger til kakaomælk, fordi det smager så forbandede godt. Jeg har prøvet både VP2 og noget Nutrisport pulver, men jeg har overhovedet ikke oplevet nogen forskel.

Så jeg holder mig til min billige FDB kakao :satisfied:

Link to comment
Share on other sites

Den der med at varmebehandling ændrer den mængde protein du kan optage går slet ikke...og jeg mener SLET ikke.

Jeg er tilfældigvis biokemiker, og jeg kan sige med sikkerhed at den ikke holder. Varmebehandling kan nok godt ændre strukturen i proteinet, men det er fuldstændigt ligegyldigt. Protein bliver alligevel nedbrudt til aminosyrer, så en lille ændring i strukturen gør ingenting.

Link to comment
Share on other sites

srednA:

helt klart, kulhydrat er godt før mange øvelser - pånær hårde øvelser, som fx. BP og DL, hvor ens kropstemp. stiger så meget at kulhydraterne karameliseres i ens spiserør...

ubehageligt! :D

Så kan man jo selvfølgelig gøre som jeg - jeg spiser altid et karameliseret æble før BP og DL...

dyppet i en dåse tun selvfølgelig :D

Man kunne måske starte en produktion af karameliserede tun på pind - "Lolly-Tuna".... Selvfølgelig i flere forsk. smagsvarianter, vi starter med de åbenlyse(jordbær, choko, brændt mandel og ål i gele.)

Bare skriv jer på, hvis I er interesserede :D

Link to comment
Share on other sites

Carina->

Hvad sker der når fødevarer opvarmes op til 150 grader ?
Hvordan kan du give Maggie ret, når du ikke ved, hvad der sker med fødevarer der opvarmes til 150 grader ?

Hvad er det, vi skal se i dine links?

Maggie->

Selvfølgelig er det altid vigtigt at se, hvad det er du får for dine penge. Men - al mælk er pasteuriseret, varmebehandlet, hvilket ændrer proteinstrukturen. Dette faktum kunne godt betyde at du alligevel ikke får så meget for pengene i ren proteinmængde

Hvor skulle proteinet forsvinde hen ?

Luciferase->

Jeg er tilfældigvis biokemiker
Du skriver i din logbog, at du er 22 år.

Kan man læse biokemi på århus uni. ?

Puha.

Prøv at læse følgende undersøgelse:

The effect of shell egg pasteurization on the protein quality of albumen

The in-shell pasteurization process used had no effect on the protein quality of albumen

Jeg ved godt at æggeprotein, ikke er det samme som den i mælk, men jeg synes nu, at den er meget godt alligevel. Den er desværre kun udført ved 55 grader, dog i 180 min.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig Helix. Jeg ved ikke hvad der sker med protein når det bliver opvarmet til 150 grader, men jeg ved hvad der sker med vitaminerne i grønsager når de bliver kogt.

Jeg har sendt to mails til to forskellige steder, hvor jeg har spurgt op dette, så jeg ser frem til at få en besvarelse inden længe.

Mælk og hygiejne linket viser bare at det er rigtig at UHT baseret produkter bliver opvarmet til 150 grader m.m.

Link to comment
Share on other sites

Helix> ja man kan godt læse biokemi på århus uni....det hedder kemi-molekylærbiologi.

Der er også en mediciner imellem dem der kommer med indlæg her...det har jeg gennemskuet. Den artikel som du henviser til på Pud Med siger præcis det som de fleste mennesker burde gennemskue med det samme: Protein kan ikke bare forsvinde ud i den blå luft.

Varmebehandling har ingenting med den proteinmængde du optager igennem din kost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share