Hvilken hjælpeøvelse er bedst


JJ1
 Share

Recommended Posts

Goodmornings

eller

Frivend/Powercleans

Hvad er jeres erfaringer?

Lige et tillægsspørgsmål til dem som siger frivend: hvor meget kan i tage i frivend i forhold til dødløft? Ifølge Bill Starr skulle man kunne tage 60-70% af dødløft, hvilket jeg overhovedet ikke kan komme i nærheden af.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Goodmornings

eller

Frivend/Powercleans

Hvad er jeres erfaringer?

Goodmornings virker godt for at holde styrken og spændet på tunge løft, frivend har måske givet en lille smule eksplosivitet og bundstyrke, dog vil jeg foretrække goodmornings ( Hvis mine albuer ellers kunne holde til det)
Lige et tillægsspørgsmål til dem som siger frivend: hvor meget kan i tage i frivend i forhold til dødløft? Ifølge Bill Starr skulle man kunne tage 60-70% af dødløft, hvilket jeg overhovedet ikke kan komme i nærheden af

Tog omkring 90 kg, dengang jeg dødløftede 200 kg... Men har aldrig været specielt eksplosiv og tvivler stærkt på at nu, hvor jeg har løftet 232.5 med bælte, at mit PC er steget nævneværdigt samtidig med...

Link to comment
Share on other sites

Tog omkring 90 kg, dengang jeg dødløftede 200 kg... Men har aldrig været specielt eksplosiv og tvivler stærkt på at nu, hvor jeg har løftet 232.5 med bælte, at mit PC er steget nævneværdigt samtidig med...

<{POST_SNAPBACK}>

Frivend er heller ikke eksplosive allerede fra gulvet af, hvis man udfører dem stilrent .. det ligger også en vis dæmper på overførligheden.

Link to comment
Share on other sites

Tog omkring 90 kg, dengang jeg dødløftede 200 kg... Men har aldrig været specielt eksplosiv og tvivler stærkt på at nu, hvor jeg har løftet 232.5 med bælte, at mit PC er steget nævneværdigt samtidig med...

<{POST_SNAPBACK}>

Frivend er heller ikke eksplosive allerede fra gulvet af, hvis man udfører dem stilrent .. det ligger også en vis dæmper på overførligheden.

<{POST_SNAPBACK}>

Stilrent? Hvad betyder det? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Tak skal du have.

På billedet står manden med hele foden placeret på gulvet, hvor i mod tegningerne viser, at man skal stille sig på tæerne, inden man trækker stangen det sidste stykke op.

Hvordan vil i anbefale det?

Venligst K

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du have.

På billedet står manden med hele foden placeret på gulvet, hvor i mod tegningerne viser, at man skal stille sig på tæerne, inden man trækker stangen det sidste stykke op.

Hvordan vil i anbefale det?

Venligst K

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan se på de videoer jeg har af egne frivend, at jeg ihvertfald løfter hælen. Vil også umiddelbart tro, at det er det der giver den bedste overførsel til springkraften. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har i læst denne her?

Cleaning up my deadlift

Godt for dem der mangler leg drive fra bunden og bare stifflegger den op i bedste rundryggede stil :wink:

For dem der skal have en stærker ryg og baglår er goodmornings fremragende :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Glimrende artikel :4thumbup: ... er også i god tråd med de tanker jeg går og gør mig lige i tiden omkring mit dødløft.

Har altid været en kran dødløfter, men havde et træningspas med Incognito for lidt tid siden, der varmt anbefalede VL for at rette op på ryggen og er så småt begyndt at tekniklege lidt med de forskellige øvelser når jeg er nede at træne.

Link to comment
Share on other sites

Goodmornings er en SUVÆREN hjælpeøvelse til dødløft. Den ændrede mit sticking point totalt. Jeg har altid været svag i bunden, men da jeg for år tilbage begyndte at fokusere på tunge goodmornings og eksplosive singles i dødløft, steg mit dødløft markant, og mit sticking point gik fra bunden til lige under knæet. Så goodmornings får min stemme. Powercleans har aldrig rigtigt gjort noget for mig overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du have.

På billedet står manden med hele foden placeret på gulvet, hvor i mod tegningerne viser, at man skal stille sig på tæerne, inden man trækker stangen det sidste stykke op.

Hvordan vil i anbefale det?

Venligst K

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror du misforstår, der er ikke tale om at man stiller sig op på tæerne, men at man er så eksplosiv at hælene letter fra gulvet. Nogle letter nærmest helt fra gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Se her hvor den tykke mand kan hoppe, med ~200 kg i hænderne

Razazadey.gif

Det er godt nok træk, men forskellen er éns på dette punkt.

Hvor er det sejt at tage et rimelig godt dødløft (210 kg) og så lige rive den op over hovedet og derefter overhead squatte den, så er man satme le' i min bog.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

En øvelse som jeg har brugt meget, og som de islandske styrkeløftere også bruger meget, er træk, hvor stangen dog ikke vippes op over hovedet, men kun trækkes op til lige under brystet. Det gælder om at eksplodere så snart stangen passerer knæene.

Jeg vil anbefale at du vælger en hjælpeøvelse som kan udbedre dit svage punkt i dødløft. Er det i bunden/starten vil jeg anbefale goodmornings eller dødløft hvor du står på et par skiver. Hvis det er omkring knæene eller derover det kniber, vil jeg anbefale ovennævnte trækøvelse eller dødløft fra højde.

Link to comment
Share on other sites

En øvelse som jeg har brugt meget, og som de islandske styrkeløftere også bruger meget, er træk, hvor stangen dog ikke vippes op over hovedet, men kun trækkes op til lige under brystet. Det gælder om at eksplodere så snart stangen passerer knæene.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det high pulls du mener? :smile:

Link to comment
Share on other sites

En øvelse som jeg har brugt meget, og som de islandske styrkeløftere også bruger meget, er træk, hvor stangen dog ikke vippes op over hovedet, men kun trækkes op til lige under brystet. Det gælder om at eksplodere så snart stangen passerer knæene.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det high pulls du mener? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Eller måske sågar snatch-grip high-pulls :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share