Eksplosions-kraft/Jumping


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Jeg søger hjælp til at få sammensat et styrketrænings-program, som skal styrke min eksplosionskraft og få mig til at hoppe højt. programmet skal bruges i sommerperioden, mens der er off-season i min holdsport.

Jeg vil meget gerne ha en detaljeret gennemgang af øvelser, antal reps, osv.

Jeg er også interesseret i at få nogle gode råd til at tilpasse det med min normale styrketræning. Eftersom jeg nu kun træner holdsport ca. 3 gange om ugen, styrketræner jeg næsten hver dag (dog med en enkelt el. to fridage til at restituere) Jeg træner kun ryg, skuldere, bryst, biceps og triceps (overkroppen) så

Derfor vil jeg også gerne ha lidt hjælp til at få hoppe/eksplosions programmet sammensat med resten af styrketræningen, så jeg kan få mest muligt ud af det.

På forhånd tak, DBM

p.s Er der nogen som har nogen erfaring med de såkaldte "hoppe-sko"? Kan de bruges, eller er det spild af penge?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest skal du lære at squatte (lave benbøjninger). Få en erfaren vægttræner til at rette dig. Lav squat 2 gange om ugen - primært få at du får øvelsen kørt ordentlig ind. I denne fase er det ikke så vigtigt at køre tungt. Lav 3-6 sæt á 6 til 12 gentagelser.

Når denne type af træning er blevet rutine for dig, skal du skifte til at køre tungere og mere eksplosivt (1-6 gentagelser) samtidigt med at du laver specifik springtræning. Mange atleter sværger til at lave nogle få maksimale springserier umidddelbart efter den tunge styrketræning, men generelt skal springtræningen ligge for sig selv, så man er fuldt restitueret.

Det vil være bedre, hvis du samler overkropstræningen på nogle færre dage - f.eks. 3.

Link to comment
Share on other sites

Hej, morten!

Mange tak for dit svar. Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål: Du nævner "specifik springtræning" har du nogle gode eksempler på det? Jeg har selv forstillet mig at sjippe, hoppe fra en forhøjning ned på jorden, efterfulgt af et eksplosivt spring, og muligvis noget løb op af bakke (trapper)! Er det noget i den stil? Andre forslag modtages MEGET gerne.

Med hensyn til squat; Hvad er bedst...squatte med løs vægtstang el. i et fastlåst stativ?

På forhånd tak, DBM

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil fraråde at squatte i det såkaldte "smith-stativ" hvor stangen er fastlåst... dette er en sikker måde at ødelægge dine knæ på.

Mht til springtræning,  så burde du prøver at stille et par trin op. I form af metal kasser eller lign. og så løbe opad dem med en vægstang på nakken. Jeg kan ikke lige huske hvad øvelsen hedder.  Jeg ved, at flere længdespringere bruger denne øvelse.

Ellers så er alt hvor du bøjer i benene godt. Power clean, Snatch og andre olympiske løft er alle gode øvelser direkte brugbare i flere sportsgrene.

Held og lykke med træningen !

Link to comment
Share on other sites

At løbe op ad trapper med noget tungt på ryggen vil jeg ikke ligefrem kalde springtræning. Morten er inde på det, og jeg vil gerne gøre det lidt mere klart. Når man har opbygget tilstrækkelig styrke vil det være en god idé at lave hvad man vel kan kalde plyometriske øvelser; det kunne eksempelvis være at hoppe ned fra en bænk og umiddelbart følgende landingen hoppe så højt som muligt. Det typiske resultat man opnår ved denne træning er, at man er i stand til at lave et højere hop når man hopper ned fra en højere højde. For en basketballspiller vil dette eksempelvis betyde at vedkommende kan løbe hurtigere hen til et afsæt og samtidig hoppe højere (det samme gælder for volleyballspilleren, håndboldspilleren, længdespringeren, højdespringeren osv...).

Personligt er jeg overbevist om at mange fejler i deres fysiske træning, som oftest vil være mere gavnlig hvis den er disciplinspecifik. Altså vil "forskellige olympiske løft" ikke give en stor effekt på hoppehøjden...

Link to comment
Share on other sites

Det ville glæde mig, om deltagerne i denne debat ville forholde sig til artiklen "Plyometrics: The Bane of the Exercise Community", som kan læses her:

http://www.superslow.com/main.html .

For god ordens skyld vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg ikke personligt advokerer artiklens synspunkter endsige modsynspunktet. Jeg vil blot nøjes med at konstatere, at plyometrics øjensynligt ikke er foreneligt med maksimal "exercise safety".

Link to comment
Share on other sites

Uha, det bliver mere og mere indviklet.....

først: Jeg har også før hørt at de såkaldte "smith-stativer" er dårlige for ens knæ....men hvorfor??

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle flere "eksperters" meninger omkring "plyometrisk" træning......hva siger i andre til artiklen fra www.superslow.com ?!

Hvis det er så dårligt, hvilke alternativert (til at forøge min hoppe/eksplosionskraft) har jeg så??!

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Angående artiklen om plyometrisk træning på "Superslow".

Det er rigtigt at plyometrisk træning indebærer en relativ høj skadesrisiko. Det skriver vi også her på sitet (se under X-træning). Topidrætsfolk, der træner til det yderste af hvad deres krop kan klare, må leve med sådanne risici, men almindelige motionister skal naturligvis overveje, hvor meget de vil satse for at få de sidste centimeter med.

Effekterne af plyomtrisk træning, både fysiologisk og rent præstationsmæssigt, er imidlertid ganske godt beskrevet i litteraturen (det er effektivt og det kan ovenikøbet forklares hvorfor). Dette er forfatteren af den omtalte artikel tilsyneladende ikke opmærksom på...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej DBM!

Glemt alt om hoppesko, super-slow osv.....

Hvis du vil træne dig op til at blive mere eksplosiv - er der efter min mening kun een metode: eksplosiv vægttræning!

Sagt med andre ord, skal du træne som de olympiske vægtløftere - masser af tunge squats, frontsquats,  frivend og råtræk. Derudover kan trappesprints o.lign være en god ide.

mht. øvelserne kan du finde MEGET info om dem på nettet (brug dog de amerikanske betegnelser når du søger - frivend: powerclean / råtræk: powersnatch)

alternativt find en træner der ved hvordan øvelserne udføres.

Tro mig - ovennævnte virker!

hej

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sat DBM ordentligt ind i eksplosiv træning over mail. Ellers rart at se en som ikke kun har negative ting at sige om eksplosiv og tung træning. Det skal dog påpeges at cleans, power cleans, snatches o.l. kræver ordentlig instruktion inden man begynder på disse øvelser. Er man interesseret i at bruge disse øvelser i sit sortiment af øvelser, så kontakt en vægtløftningsklub. Egentlig er det heller ikke kun vægtløftere som har eneret på eksplosiv træning. Styrkeløfts træning med submaksimale vægte, kan og skal udføres eksplosivt. Så squat, dødløft og bænkpres kan med stor succes bruges til at øge ens eksplosive kraft. Hvad angår super slow træning, så giver jeg dig ret. Hvis man er interesseret i eksplosivitet, så glem alt om kommercielle programmer som super slow. Super slow er efter min mening den værste gang sludder hvis man har den mindste interesse i styrke eller eksplosivitet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Orv, en gammel tråd du har fundet fem, Thomas!

Det er helt korrekt at Thomas har være en kæmpe hjælp til at sammensætte styrketræningsprg.!

Efter et stykke tid med mere traditionel styrketræning, har mine resultater, efter blandt andet at ha´ indført eksplosiv træning, været rigtig gode!

Især noget som jeg kan anbefale til folk som ønsker at bruge styrketræningen ifm. anden idræt, men så sandelig også til alle andre!!

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hej<p>Jeg kører et spring program som hedder Air Alert II, det er kun træning med kropsvægt. Det kan købes på www.airalert.com. Det er virkeligt effektivt og pengene værd. <p>På siden står også noget om hvorfor dette program er bedre end de dyre springsko.

Edited by christiandamsgaard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share