Interresant træning


teddy
 Share

Recommended Posts

Jeg vil så mene at det næsten udelukkende er styrketræning uden særligt hypertrofipotentiale. Det er vel det man kalder "Grease the Groove" dvs. næsten kun neural træning og skulle derfor nok ikke være under "Maksimal Muskelvækst" :bigsmile:

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

5x5 fanger jeg ... men 5x5x5 ???

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du læste artiklen, ville du bland andet falde over:

..

1. Select five basic exercises for your whole body.

2. Perform all of them five days a week, Monday through Friday.

3. Do only one work set of five per exercise, leaving a couple of reps in the bank.

..

&
..

Perform all of them five days a week, Monday through Friday. Do only one work set of five per exercise. It will feel very odd to wrap up a workout when you still feel so good, but that is the way neural training is. Steve Justa, a supremely strong and muscular man, once said, "You should feel stronger at the end of every workout."

The weight is ideal if you have managed it with a couple of reps to spare. To establish that perfect poundage start every workout with a couple of lighter singles.

For instance, yesterday you squatted 300x5 and felt that you could have done 300x7. Today squat 225x1, 255x1 and 275x1. The feel of 275 should tell you whether you should stay with 300, go up, or go down. And don't sweat it too hard if you do not hit it right, occasional easier and harder sets will do you good by introducing more variety.

The usual 5x5x5 pattern is a very strong start on Monday, a PR on Tuesday, Wednesday could go either way. Thursday and Friday are downhill as fatigue builds up. By Monday you will be rested and ready to smash new records.

..

Link to comment
Share on other sites

5x5 fanger jeg ... men 5x5x5 ???

<{POST_SNAPBACK}>

Har du overhovedet læst artiklen ??

<{POST_SNAPBACK}>

Spørgsmålet burde snarer være hvorfor kalder han det ikke 5x5x5x5 ?

5 øvelser

5 dage om ugen

5 reps (1 sæt)

5 uger

<{POST_SNAPBACK}>

Men 5x5x5x5=625! Nu er jeg forvirret!

Link to comment
Share on other sites

5x5 fanger jeg ... men 5x5x5 ???

<{POST_SNAPBACK}>

Har du overhovedet læst artiklen ??

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jeg poster bare fordi jeg godt kan li at trykke på tasterne :4thumbup:

Det er ej særligt fornuftigt at træne samme muskel 5 gange om ugen, køre samme 5 øvelser uden variation, 5 reps, ej heller oprimalt for hypertrofi mm ... og som toppings, fordre de et lavt submaksimalt.

Eneste grund til det fænger, er fordi det lyder smart med 5x5x5x5 etc. og kommer fra Pavel :wink:

"Fanger jeg ikke" = "kan jeg ikke se fornuften i" :4smartass:

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

... burde ligge i styrketræning eller "udholdenshedstræning"!

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad mener du med "udholdenhedstræning".

Princippet i programmet er ligesom i PTP volumen distribution. Et par ekstra øvelser i stedet for backoff-sættet og en "intuitiv" progressionscyklus i stedet for en fastlagt er den eneste forskel.

Link to comment
Share on other sites

Trinitrophenol> hvad er det dog for en gang sludder du fyrer af i den her tråd......

Det er ej særligt fornuftigt at træne samme muskel 5 gange om ugen
Siger hvem ?? Det er da ganske fornuftigt, hvis periodiseringen og workloaden er afstemt herefter.
køre samme 5 øvelser uden variation

Hvad er der galt i at køre de samme 5 øvelser ?? Og der er jo i høj grad intensitets variation i Pavel´s programmer.

ej heller oprimalt for hypertrofi mm
Optimalt i forhold til hypertrofi er det ikke, men dermed er det ikke sagt at man IKKE vil få hypertrofi ud af det. Det vil man selvfølgelig i en eller anden form. Men som flere nævner, så er det også primært et program for styrke.
... burde ligge i styrketræning eller "udholdenshedstræning"!

Hvad pokker har udholdenhedstræning med tung træning og lave reps at gøre ??

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger dene tråd i Maksimal muskelvækst ... ergo må det jo ses det ud fra hypertrofi øjenmened ..!

1 )undlader du restitution .. misser du superkompensation.

2) træning submasimalt i den grad nævnt ... har jo intet med tung træning at gøre, der forslås at "gemme 1-2 reps" ergo ligger man submaksimalt i forhold til maksimal spænding og uden nævneværdige reps!

- træning med samme øvelser, hver dag er ej heller særligt hensigtsmæssig for hypertrofi, led, ligamenter etc...

Hvis jeg skal være ærlig, syntes jeg det ligner et genoptræningsprogram på amfetamin!

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

Nu ligger dene tråd i Maksimal muskelvækst ... ergo må det jo ses det ud fra hypertrofi øjenmened ..!

- træning submasimalt i den grad nævnt ... har jo intet med tung træning at gøre, der forslås at "gemme 1-2 reps" ergo ligger man submaksimalt i forhold til maksimal spænding og uden nævneværdige reps!

- træning med samme øvelser, hver dag er ej heller særligt hensigtsmæssig for hypertrofi, led, ligamenter etc...

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kunne det jo tænkes at jeg måske havde postet det i det forkerte forum...

Det har da intet med submaksimal træning at gøre, at gemme et par rep er da det som alle gør, eller burde gøre i deres træning i stedet for at køre til udmattelse..

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger dene tråd i Maksimal muskelvækst ... ergo må det jo ses det ud fra hypertrofi øjenmened ..!

- træning submasimalt i den grad nævnt ... har jo intet med tung træning at gøre, der forslås at "gemme 1-2 reps" ergo ligger man submaksimalt i forhold til maksimal spænding og uden nævneværdige reps!

- træning med samme øvelser, hver dag er ej heller særligt hensigtsmæssig for hypertrofi, led, ligamenter etc...

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kunne det jo tænkes at jeg måske havde postet det i det forkerte forum...

Det har da intet med submaksimal træning at gøre, at gemme et par rep er da det som alle gør, eller burde gøre i deres træning i stedet for at køre til udmattelse..

<{POST_SNAPBACK}>

At gemme et par rep er IKKE det samme som ikke at køre til failure!

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger dene tråd i Maksimal muskelvækst ... ergo må det jo ses det ud fra hypertrofi øjenmened ..!

1 )undlader du restitution .. misser du superkompensation.

2) træning submasimalt i den grad nævnt ... har jo intet med tung træning at gøre, der forslås at "gemme 1-2 reps" ergo ligger man submaksimalt i forhold til maksimal spænding og uden nævneværdige reps!

- træning med samme øvelser, hver dag er ej heller særligt hensigtsmæssig for hypertrofi, led, ligamenter etc...

Hvis jeg skal  være ærlig, syntes jeg det ligner et genoptræningsprogram på amfetamin!

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

<{POST_SNAPBACK}>

Sludder og vrøvl.....

1) Pavel´s programmer fungerer jo efter en form for concentrated loading. Det du snakker om er distributed loading, hvor fuld restitution og superkompensation aktualiseres efter hvert pas, før et nyt påbegyndes. Sådan fungerer concentrated loading ikke. En lang række pas skal ses som 1 pas. Superkompensationen bliver hermed større og langt mere kraftig.

2) Submaksimalt har INTET at gøre med graden af anstrengelse. At man holder 1-2 reps i sig, betyder på ingen måde at det er submaksimalt. Når man snakker om submaksimalt, så snakker man om vægte der ligger under ens 1RM. Laver man ikke decideret ME træning, så er det pr. definition submaksimalt. Selv 1 sæt x 5 reps til failure er submaksimalt. Laver man 5 reps med en vægt hvor man kunne have taget 7 reps, så taler vi altså om ret tung træning, da vi her er opppe omkring 80-85 % af 1RM, og det er normalt noget man betraget som ret tung træning. Mange styrkeløftere ligger omkring 70-85 % af deres 1RM 80-90 % af træningsåret. Så at påstå at det ikke er tung træning er totalt forskruet.

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

STYRKE !!!!

Er du klar over hvordan styrkeatleter fra øst-blokken træner ?? Her træner man ofte den samme øvelse 5-7 gange om ugen, dag ud og dag ind. At du påstår det ikke er gavnligt at træne den samme øvelse hver dag, vidner bare om manglende indsigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger dene tråd i Maksimal muskelvækst ... ergo må det jo ses det ud fra hypertrofi øjenmened ..!

- træning submasimalt i den grad nævnt ... har jo intet med tung træning at gøre, der forslås at "gemme 1-2 reps" ergo ligger man submaksimalt i forhold til maksimal spænding og uden nævneværdige reps!

- træning med samme øvelser, hver dag er ej heller særligt hensigtsmæssig for hypertrofi, led, ligamenter etc...

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kunne det jo tænkes at jeg måske havde postet det i det forkerte forum...

Det har da intet med submaksimal træning at gøre, at gemme et par rep er da det som alle gør, eller burde gøre i deres træning i stedet for at køre til udmattelse..

<{POST_SNAPBACK}>

At gemme et par rep er IKKE det samme som ikke at køre til failure!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da i allerhøjeste grad det samme. Har du 1 rep eller 2 i reserve, så kører du jo netop IKKE til failure.

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger dene tråd i Maksimal muskelvækst ... ergo må det jo ses det ud fra hypertrofi øjenmened ..!

- træning submasimalt i den grad nævnt ... har jo intet med tung træning at gøre, der forslås at "gemme 1-2 reps" ergo ligger man submaksimalt i forhold til maksimal spænding og uden nævneværdige reps!

- træning med samme øvelser, hver dag er ej heller særligt hensigtsmæssig for hypertrofi, led, ligamenter etc...

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kunne det jo tænkes at jeg måske havde postet det i det forkerte forum...

Det har da intet med submaksimal træning at gøre, at gemme et par rep er da det som alle gør, eller burde gøre i deres træning i stedet for at køre til udmattelse..

<{POST_SNAPBACK}>

At gemme et par rep er IKKE det samme som ikke at køre til failure!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da i allerhøjeste grad det samme. Har du 1 rep eller 2 i reserve, så kører du jo netop IKKE til failure.

<{POST_SNAPBACK}>

hvis det ikke er det samme som failure hvad er det så...??

-Damn

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger dene tråd i Maksimal muskelvækst ... ergo må det jo ses det ud fra hypertrofi øjenmened ..!

- træning submasimalt i den grad nævnt ... har jo intet med tung træning at gøre, der forslås at "gemme 1-2 reps" ergo ligger man submaksimalt i forhold til maksimal spænding og uden nævneværdige reps!

- træning med samme øvelser, hver dag er ej heller særligt hensigtsmæssig for hypertrofi, led, ligamenter etc...

Hvad forslår du programmet gør godt for ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kunne det jo tænkes at jeg måske havde postet det i det forkerte forum...

Det har da intet med submaksimal træning at gøre, at gemme et par rep er da det som alle gør, eller burde gøre i deres træning i stedet for at køre til udmattelse..

<{POST_SNAPBACK}>

At gemme et par rep er IKKE det samme som ikke at køre til failure!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da i allerhøjeste grad det samme. Har du 1 rep eller 2 i reserve, så kører du jo netop IKKE til failure.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tager sgu hatten af for at du gider!!! At diskutere med en der er så skråsikker i sine påstande (på grænsen til at være arrogant) og tilsyneladende ikke har sat sig synderligt meget ind i tingene, fortjener ikke at man debattere med ham- men fedt at du gider- så slipper jeg for at lade hans holdninger gå mig på :cooldance:

Anyway, håber du har lidt gang i træningen igen!

og Triniop..bla..bla: Sikke dog en omgang vrøvl du præsterer at lukke ud!

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Anyway, håber du har lidt gang i træningen igen!

Jeg kører primitiv hjemmetræning, da jeg er lidt træt af træningscentre for tiden. Derfor har jeg også seriøst overvejet kettlebells, men de passer bare ikke så godt ind i min økonomi for tiden, så jeg nøjes med mine håndvægte. Dumbell one-arm side presses er en dejlig øvelse :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Du kan sq da ikke pr. defination, definere at gemme et par rep som eneste pendant til failure ???

Concentrated loading er i min bog ikke den mest intelligente træningsmetode, da jeg mener det er fysiologisk roulette ... (min mening)

TJ, du kan forhåbentligt ikke mene at 5x5x5x5 er et seriøst styrkeprogram ??

Enten kører du Maksimalt eller så kører du Submaksimalt. At køre 6 reps på 8RM er jo submaksimalt og så fremdeles.

Edited by Trinitrophenol
Link to comment
Share on other sites

Du kan sq da ikke pr. defination, definere at gemme et par rep som eneste pendant til failure ???

Concentrated loading er i min bog ikke den mest intelligente træningsmetode, da jeg mener det er fysiologisk roulette ... (min mening)

TJ, du kan forhåbentligt ikke mene at 5x5x5x5 er et seriøst styrkeprogram ??

Enten kører du Maksimalt eller så kører du Submaksimalt. At køre 6 reps på 8RM er jo submaksimalt og så fremdeles.

<{POST_SNAPBACK}>

Tag nu lige at læs lidt på tingene før du modsiger en masse træningsvidenskab. Det du gør i ovenstående er stort set at sige at den måde som mange østeuropæiske styrkeatleter har trænet på i mange år er forkert og uden virkning, nu må du lige tage dig sammen..

Hvis ikk at gemme et par rep bare betyder du ikk skal køre til failure, hvad f... betyder det så???

Concentrated loading er så det som sheiko og mange andre bruger, så du må lige have fat i dem og fortælle det ikk er optimalt :blink:

At køre maksimalt er jo at køre med 1rm hele tiden, andre måder kan du jo ikk gøre det på, for så er det jo som TJ skriver submaksimalt...

Så sæt dig nu ind i tingene

Link to comment
Share on other sites

Ikke at køre failure er jo blot ikke at breache på sidste rep. Bruges som betgenelse for 100% exhaust. Så ja at gemme et par rep = ikke køre til failure. Men det menes jo i almenhed som "stop inden du rammer failure, men altså stadig max. Nu er det jo gerne sådan at man rammer breach midt i en rep, så hvis man ikke ønsker at ramme failure misser man gerne en rep. I Pavels artikel, mener jeg ikke der ligges op til at køre til max uden at ramme failure ... der skrives "gem gerne et par reps i hver sæt".

Jeg er klar over Sheiko, Pavel, Roman mm. alle fordre concentrated loading, men det gør det jo ikke sundere fysiologisk. Jeg mener ikke der er noget i vejen for concetrated loading over mindre perioder 2-3 uger hvilket stadig kræver en high-end physique.

Overstående er set i forhold til hypertrofi og ikke styrketrænede atleter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at køre failure er jo blot ikke at breache på sidste rep. Bruges som betgenelse for 100% exhaust.  Så ja at gemme et par rep  = ikke køre  til failure. Men det menes jo i almenhed som "stop inden du rammer failure, men altså stadig max. Nu er det jo gerne sådan at man rammer breach midt i en rep, så hvis man ikke ønsker at ramme failure misser man gerne en rep. I Pavels artikel, mener jeg ikke der ligges op til at køre til max uden at ramme failure ... der skrives "gem gerne et par reps i hver sæt".

Jeg er klar over Sheiko, Pavel, Roman mm. alle fordre concentrated loading, men det gør det jo ikke sundere fysiologisk. Jeg mener ikke der er noget i vejen for concetrated loading over mindre perioder 2-3 uger hvilket stadig kræver en high-end physique.

Overstående er set i forhold til hypertrofi og ikke styrketrænede atleter.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er det jo sådan at det faktisk altid anbefales at stoppe et par rep før failure, så er det første gang du støder på det og du er overrasket over det, ja så skulle du nok læse lidt mere som jeg tidligere har skrevet..

Nu har vi heller ikk påstået at det er noget hypertrophy program, men at jeg har postet det i et forkert forum, så der er absolut ingen grund til du bliver ved med at skrive hvad der ville være bedst i forhold til det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share