Giro d'Italia 2005


Squatfather
 Share

Hvem vinder?  

53 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tror sgu det bliver spændende når de rammer bjergene. Alle dem der er nævnt som favoriter i denne tråd viste i dag, at de er i fin form. :smile:

Måske lidt foruroligende, at CSC kun har Basso med hjem i den 50 mand store frontgruppe. Men jeg tror dog, ikke at man skal ligge det store i det. Tror specielt at Basso kan forvente god støtte fra "Lutten" og Vandevelde når det går løs i bjergene. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Måske lidt foruroligende, at CSC kun har Basso med hjem i den 50 mand store frontgruppe. Men jeg tror dog, ikke at man skal ligge det store i det. Tror specielt at Basso kan forvente god støtte fra "Lutten" og Vandevelde når det går løs i bjergene. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

De andre hold store har hver 3-4 mand i frontgruppen. Det kan CSC ikke være tilfreds med. Riis kalder det "ærgerligt" på CSC website. Mon ikke det svarer til det vi øst for Storebælt kalder "for dårligt"? Det tror jeg.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Måske lidt foruroligende, at CSC kun har Basso med hjem i den 50 mand store frontgruppe. Men jeg tror dog, ikke at man skal ligge det store i det. Tror specielt at Basso kan forvente god støtte fra "Lutten" og Vandevelde når det går løs i bjergene. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

De andre hold store har hver 3-4 mand i frontgruppen. Det kan CSC ikke være tilfreds med. Riis kalder det "ærgerligt" på CSC website. Mon ikke det svarer til det vi øst for Storebælt kalder "for dårligt"? Det tror jeg.

Ziggymund :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh::laugh:

Ja, Shleck og Luttenberger burde nok have siddet med. Det virker som om, at Vandevelde "har fået fri" indtil de rammer bjergene. Men han har jo heller ikke haft mange løbsdage i år, så det passer jo int med at han lige får lidt km i benene og rammer topformen når de rammer bjergene. Iøvrigt virker Lombardi rigtigt stærk. Jeg håber vi ser ham kører sin egen chance i en af finalerne, selvom det virker som om at han tilsidesætter egne ambitioner for at beskytte Basso. :bike:

Link to comment
Share on other sites

Måske lidt foruroligende, at CSC kun har Basso med hjem i den 50 mand store frontgruppe. Men jeg tror dog, ikke at man skal ligge det store i det. Tror specielt at Basso kan forvente god støtte fra "Lutten" og Vandevelde når det går løs i bjergene. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

De andre hold store har hver 3-4 mand i frontgruppen. Det kan CSC ikke være tilfreds med. Riis kalder det "ærgerligt" på CSC website. Mon ikke det svarer til det vi øst for Storebælt kalder "for dårligt"? Det tror jeg.

Ziggymund :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh::laugh:

Ja, Shleck og Luttenberger burde nok have siddet med. Det virker som om, at Vandevelde "har fået fri" indtil de rammer bjergene. Men han har jo heller ikke haft mange løbsdage i år, så det passer jo int med at han lige får lidt km i benene og rammer topformen når de rammer bjergene. Iøvrigt virker Lombardi rigtigt stærk. Jeg håber vi ser ham kører sin egen chance i en af finalerne, selvom det virker som om at han tilsidesætter egne ambitioner for at beskytte Basso. :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må indrømme at jeg er også er lidt bekymret for CSC. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om Luttenberger, Schleck og Vandevelde sparede på kræfterne (de havde jo trods alt siddet fremme for at bekytte Basso på den første del af ruten), eller der er nogle taktiske overvejelser, som fx Michael Rasmussen uden tvivl har med sit tidstab eller de bare ikke kunne følge med - man må jo erkende at der blev sat et ordentligt tryk af Liquigas da stigningen først blev stejl..

Under alle omstændigheder håber jeg da, at de har mere at skyde med til de høje bjerge. Men spændende bliver det - for Basso virkede uhyggeligt ubesværet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Under alle omstændigheder håber jeg da, at de har mere at skyde med til de høje bjerge. Men spændende bliver det - for Basso virkede uhyggeligt ubesværet  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Basso udtalte selv, at det absolut ikke var et problem at sidde med. Han havde masser af overskud. Med hensyn til støtten i bjergene er jeg nu ikke så nervøs på hans vegne. "Lutten", Vandevelde og Peron har alle flere gange vist, at de kan kører over evne når de har en kaptajn at kører for der er helt fremme i GC. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Under alle omstændigheder håber jeg da, at de har mere at skyde med til de høje bjerge. Men spændende bliver det - for Basso virkede uhyggeligt ubesværet  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Basso udtalte selv, at det absolut ikke var et problem at sidde med. Han havde masser af overskud. Med hensyn til støtten i bjergene er jeg nu ikke så nervøs på hans vegne. "Lutten", Vandevelde og Peron har alle flere gange vist, at de kan kører over evne når de har en kaptajn at kører for der er helt fremme i GC. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, havde helt glemt Peron :tongue:

Link to comment
Share on other sites

I dag formåede Luttenberger da at komme hjem i samme gruppe som Basso. Mere intressant var det, at Savoldelli, Karpets, Osa, Garate og Valjevec ikke var med den gruppe hjem. Schleck tabte 9.12 efter sit styrt, vi må ikke håbe at han har slået sig alvorligt.

Link to comment
Share on other sites

I dag formåede Luttenberger da at komme hjem i samme gruppe som Basso. Mere intressant var det, at Savoldelli, Karpets, Osa, Garate og Valjevec ikke var med den gruppe hjem. Schleck tabte 9.12 efter sit styrt, vi må ikke håbe at han har slået sig alvorligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Argh, jeg gik desværre glip afdagens etape med endnu en høj-dramatisk afslutning :crybaby:

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Koldo Gil er med i dagens udbrud på 5. etape - man under jo næsten manden en sejr efter det der skete på 3. etape... Men nu må vi jo se om motorcyklerne kan finde ud af at køre uden om ham denne gang  :laugh:  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tvivler dog på, at de holder hjem. Men Koldo Gil er helt sikkert en mand for fremtiden i de store etapeløb. Egenligt utroligt så mange af fremtidens folk der er på Liberty Seguros. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at der er lagt op til action i dag med den 6km lange stigning Satelite di Sammomme. Den stiger med op til 15% og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 8. Med kun 17km til mål fra toppen bør den gører, at sprinterne ikke komme med hjem. Det kan være endnu en etape for Di Luca og Bettini, men også nogle af de mindre klassementsfolk som Osa, Sella og Chauchioli tror jeg kunne finde på at angribe. Et frækt bud er at Paolo "Il Falco" Savoldelli angriber lige inden toppen, og derefter styrtdykker mod mål for at hente lidt af den tid han tabte forleden. Hvis "Il Falco" får hul på nedkørslen ser de ham ikke igen. :bike:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at der er lagt op til action i dag med den 6km lange stigning Satelite di Sammomme. Den stiger med op til 15% og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 8. Med kun 17km til mål fra toppen bør den gører, at sprinterne ikke komme med hjem. Det kan være endnu en etape for Di Luca og Bettini, men også nogle af de mindre klassementsfolk som Osa, Sella og Chauchioli tror jeg kunne finde på at angribe. Et frækt bud er at Paolo "Il Falco" Savoldelli angriber lige inden toppen, og derefter styrtdykker mod mål for at hente lidt af den tid han tabte forleden. Hvis "Il Falco" får hul på nedkørslen ser de ham ikke igen. :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, nu må vi se om der omsider er et lykkeridder-udbrud, der måske lige holder hjem med 1 minut på toppen, men ellers ser det ud som en rigtig god etape for en af de gode nedkørere, som fx. den flyvende 'Il Falco' :wink:

En rytter som Zülle var jo hunderæd for at køre nedaf - især i regnvejr (pga. hans briller og dårlige syn), mens en rytter som Tyler bare havde en elendig teknik og styrtede og zigzaggede rundt :laugh:

Salig Marco Pantani lignede jo ikke en typisk god nedkører, men han var jo frygtløs som bare F.. - eller osse var han bange, men bare modig...

På en af etaperne i TdF i 1998 kører Ullrich og Pantani på en af bjergataperne sammen ned mod mål med svimlende fart. De ligger helt tæt og på hjul af hinanden med centimeters afstand - det var fuldstændigt vildt... Efter etapen er italiensk tv over ham og siger noget i retning af "Hvilken etape, hvor fantastisk, hvor frygtløst!" hvorefter Marco svarer "Jeg var meget, meget bange" :smile:

Hvad mener I er vigtigst for en god nedkører - teknik eller mod?

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener I er vigtigst for en god nedkører - teknik eller mod?

<{POST_SNAPBACK}>

Personligt har jeg kørt hurtigst nedad (godt nok på MTB) når jeg har bidt tænderne sammen og fyret den af! Men det er vel også når man kommer ud af sin "comfort zone" at man udvikler sin teknik?

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener I er vigtigst for en god nedkører - teknik eller mod?

<{POST_SNAPBACK}>

Personligt har jeg kørt hurtigst nedad (godt nok på MTB) når jeg har bidt tænderne sammen og fyret den af! Men det er vel også når man kommer ud af sin "comfort zone" at man udvikler sin teknik?

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

Helt sikkert - man lærer efterhånden at slappe af og stole på sin teknik.

Den vildeste nedkørsel jeg har haft må have været dengang jeg var på Lanzarote og træne for nogle år siden. Det var nedkørslen efter Femes-"bjerget", hvis nogle af jer har været der. Kørte også på MTB og der er nogle forholdsvis gustne sving med grus i vejkanten og en fæl, stenet skrænt. Og det skal siges, at der var en del biler på vejen også, så det var noget med at hente bilerne lige før svinget og så skride lidt ud i vejkanten for at overhale dem på det lige stykke ned mod næste sving.. Fuldstændigt åndssvagt, når jeg tænker tilbage på det - men jeg var vist nok lidt også 'høj' på nogle af de koffein-produkter man kan købe i spanske supermarkeder :wink:

Link to comment
Share on other sites

En rytter som Zülle var jo hunderæd for at køre nedaf - især i regnvejr (pga. hans briller og dårlige syn), mens en rytter som Tyler bare havde en elendig teknik og styrtede og zigzaggede rundt :laugh:

Salig Marco Pantani lignede jo ikke en typisk god nedkører, men han var jo frygtløs som bare F.. - eller osse var han bange, men bare modig...

På en af etaperne i TdF i 1998 kører Ullrich og Pantani på en af bjergataperne sammen ned mod mål med svimlende fart. De ligger helt tæt og på hjul af hinanden med centimeters afstand - det var fuldstændigt vildt... Efter etapen er italiensk tv over ham og siger noget i retning af "Hvilken etape, hvor fantastisk, hvor frygtløst!" hvorefter Marco svarer "Jeg var meget, meget bange"  :smile:

Hvad mener I er vigtigst for en god nedkører - teknik eller mod?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, og Savoldelli vandt jo Giroen da han angreb Hamilton tæt på toppen på den sidste bjergetape og derefter gav den gas på nedkørslen. Men Hamilton kørte nu også rent taktisk med hovedet under armen den dag. Med sig i frontgruppen havde han den dag en ufatteligt stærk Marcelino Garcia, men istedet for at lade ham holde det hårde tempo som allerede havde knust Cadel Evans skulle han absolut selv angribe. Hamilton fik jo dårligt nok slået et hul og kunne intet stille op da Savoldelli slog kontra. Hamilton tabte simpelthen Giroen den dag, fordi han ikke har taktisk forståelse. :smile:

Sjovt du nævner Pantani. Han var jo en fremragende nedkører, hvilket man specielt så det år han kæmpede mod Ullrich. Men netop mod Pantani viste "Il Falco" sin nok bedste nedkørsel. Det var på en af de store bjergetaper i Giroen i 99. Den sidste top lå ca. 30km fra mål og Pantani kom over den i ensom majestæt 2.30 foran Savoldelli som på det sidste stykke mod toppen havde slået et hul til de øvrige forfølgere. Pantani var jo selv kendt som en god nedkører, så man var sikker på at han holdt hjem. Men falken styrtdykkede bare for vildt den dag. Pludsligt kommer han flyvende forbi Pantani på den lange vansklige nedkørsel, og Pantani fik aldrig kontakt til ham igen. Savoldelli vandt etapen med næsten to minuter. :smile:

Med hensyn til om det er mod eller teknik der skaber en god nedkører vil jeg mene, at det er en kombination. Savoldelli har jo en fremragende teknik og er samtidig frygtløs. Men hvis man blot er frygtløs og ikke besidder tekniken ender man nok i et oliventræ nedenfor vejen, som vi så med Skibby for år tilbage i Milano-San Remo. Iøvrigt på nøjagtigt samme sted som Bartoli røg af vejen sidste år. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Flot afslutning på dagens etape - interessant udvikling med tilsyneladende svaghedstegn fra Basso og Cunegos overbevisende magtdemonstartion overfor Di Luca - som nok vil dække sig ind under, at han fik trøjen under alle omstændigheder. Men han så ud til at køre alt hvad han kunne, da Cunego overspurtede ham. Surt med 2. forfølgergruppes styrt; Garzelli var sgu heldig at han fik lov til at få samme tid som gruppen. Mit personlige højdepunkt var dog, da Blaudzun trak så hårdt op ad stigningen, at han fik Peron til at bande og svovle. :4thumbup:

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert! Også Simoni viste explosivitet i dag. Så vidt man kunne se var det hans forcering der satte Basso, Cioni og Garzelli (jeg er ikke helt sikker på at han også satte Savoldelli, men jeg tror det ikke). Og Koldo Gil Perez kan jo udvikle sig til noget meget stort! :4thumbup:

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Koldo Gil skal nok udvikle sig til noget stort. Jeg tror iøvrigt stadig, at Simoni er Lampres bedste kort i klassementet. Basso undskyldte iøvrigt med en forbigående krampe var skyld i at han blev sat lige inden toppen, men at han hurtigt var oven på igen og kunne tage gode føringer i forfølgergruppen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så en del af gårsdagens etape og jeg må sige én ting:

Jeg har sjældent set en rytter ændre sin enkeltstartsteknik SÅ meget som Basso. Hvor han i gamle dage sad forholdsvist oprejst og urytmisk var han en ren raket i går!. Han havde en positur meget lig Jan Ullrich, dvs. meget lænet ned over styret med tri-stilling. Og trådet var faktisk også sådan et malende, glidende et som Ullrichs (vil skyde på ca. 80 RPM). Men det så flot ud. og han sad meget roligt på cyklen.

Savoldelli havde faktisk bedste tid efter nedkørslen godt halvvejs på etapen (naturligvis :wink: ), men Basso var bare stærkest på det lange flade stykke. Meget imponerende. Og Zabriskie - ja, han var jo suveræn :smile:

I øvrigt kørte Di Luca altså også en rigtig flot enkeltstart, selvom hans teknik ikke ligefrem er til det - ingen tvivl om at manden er i en absurd god form :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share